Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
lovessamson schreef:Mijn eerste indruk is dat je er wel heel makkelijk vanaf wil komen. Maagverkleining en alle problemen zijn finito! waar een wil is, is een weg.
Imre schreef:lovessamson schreef:Mijn eerste indruk is dat je er wel heel makkelijk vanaf wil komen. Maagverkleining en alle problemen zijn finito! waar een wil is, is een weg.
Een maagverkleining is een zware ingreep en dus zeker niet de makkelijkste oplossing.![]()
Verder ga ik mee met de anderen, ik denk dat het een goed idee is om zowel aan je overgewicht te werken als aan de oorzaak van je eetprobleem. En ik ga je even een PB sturen.
lovessamson schreef:pfff beetje dubbel gevoel hier. ik wil je absoluut niet afkatten en 'gelukkig' kan ik de ernst van de situatie niet inschatten. ik begrijp dat dit een groot probleem is en dat afvallen niet vanzelf gaat. echter schrijf je bij eerdere hulp mensen om de tuin te leiden. (dus eigenlijk er zelf helemaal niet achter te staan). Mijn eerste indruk is dat je er wel heel makkelijk vanaf wil komen. Maagverkleining en alle problemen zijn finito! waar een wil is, is een weg. je bent zelf echt wel sterk. sta ervoor! zet alles op alles. jij wilt toch!? niets gaat voor niets. je moet knokken in je leven. voor jou is dat knokken tegen overgewicht. wellicht dat een maagverkleining op den duur zal helpen maar je moet eerst de oorzaak oplossen en er zelf voor gaan.
hoop dat je veel tips krijgt en dat het je (zelf) lukt!
Tamadine schreef:Zo te horen heb jij er nooit problemen mee gehad, anders had je niet zo een reactie geplaatst.... Er makkelijk vanaf proberen te komen, pffff, zit maar eens in zo'n situatie. Ik heb een maagband en maakt het er allemaal niet makkelijker op hoor. Is absoluut niet de makkelijke weg...
Sorry als ik een beetje kattig overkom, maar obesitas is een ziekte waar je heel moeilijk vanaf kan komen en al helemaal niet zonder hulp en dat realiseren te weinig mensen!lovessamson schreef:pfff beetje dubbel gevoel hier. ik wil je absoluut niet afkatten en 'gelukkig' kan ik de ernst van de situatie niet inschatten. ik begrijp dat dit een groot probleem is en dat afvallen niet vanzelf gaat. echter schrijf je bij eerdere hulp mensen om de tuin te leiden. (dus eigenlijk er zelf helemaal niet achter te staan). Mijn eerste indruk is dat je er wel heel makkelijk vanaf wil komen. Maagverkleining en alle problemen zijn finito! waar een wil is, is een weg. je bent zelf echt wel sterk. sta ervoor! zet alles op alles. jij wilt toch!? niets gaat voor niets. je moet knokken in je leven. voor jou is dat knokken tegen overgewicht. wellicht dat een maagverkleining op den duur zal helpen maar je moet eerst de oorzaak oplossen en er zelf voor gaan.
hoop dat je veel tips krijgt en dat het je (zelf) lukt!
Apple schreef:Onderstaande voorbeeld post ik ook regelmatig in topics die over geld en schulden gaan aangezien daar precies hetzelfde mechanisme voor werkt.
Heb je zelf weleens geprobeerd om bijvoorbeeld een taal te leren? Je volgt je avondcursus Italiaans, je leert je woordjes, je oefent in de les allerlei zinnetjes en situaties met je medecursisten, gaat helemaal perfect en dan ben je op vakantie in Italië, je staat bij de bakker en hoor je jezelf zeggen: 'Do you speak English?'![]()
Hetzelfde is het met afvallen, je weet dat er in chips en patat veel calorieën zitten, je weet hoe je gezond kunt koken en waar je gezond voedsel kunt halen (dat boek van Sonja Bakker ken je uit je hoofd). Dan heb je een rotdag gehad op je werk, op weg naar huis ook nog helemaal natgeregend, dan plof je neer op de bank en zit je toch met die zak chips voor je neus die dan ook gelijk op gaat ook.
Voor een groot gedeelte is dit het 'niet doen wat je wel weet'
Dat is het zgn 3-slag leren: 1. kennis (calorieën), 2. vaardigheden (gezond kunnen koken) en 3. Gedrag (doen, en volhouden). Juist dat gedrag is vaak het struikelpunt. Het helpt ook niet zo om mensen aan te spreken op 'gewoon niet zoveel eten' of 'elk pondje gaat door het mondje', het gaat uiteindelijk om het achterliggende gedrag erachter.
Wat levert het vele eten je op? Hoe is dat er zo in geslopen? Voel je je goed na afloop of is er schaamte? Hoe neem je de beslissing om toch die zak chips te pakken ipv iets anders te doen? Het gaat er om dat je zelf het beslissingsmoment kunt uitstellen dan wel kunt beïnvloeden. Vertragen wellicht.
Daarnaast: wat is je doel en hoe belangrijk is je doel. Ben je je bewust van keuzes die je maakt en in hoeverre ze invloed hebben op dit doel. Met dat in het achterhoofd zou het mogelijk moeten zijn om het eetprobleem aan te pakken. In je eentje gaat dat niet lukken, daar is inderdaad wel begeleiding bij nodig. Vooral om te onderzoeken hoe het nu komt dat je niet doet wat je wel weet en hoe je dat kunt beïnvloeden.
Dan heb je ook gelijk te pakken waarom de diëtiste niet werkte, zij sprak je aan op nivo 1 en 2 (kennis en vaardigheden) terwijl jouw probleem bij nivo 3 ligt: gedrag. Dan sla je uiteindelijk de plank mis in het contact en wordt de aansluiting ook niet echt gevonden.