Bemiddeling aanvragen
Als je ondanks bovenstaande tips toch bedrogen wordt op Bokt, dan kun je bemiddeling aanvragen bij de moderators van Eenmaal Andermaal. Er zijn een paar zaken die niet in aanmerking komen voor bemiddeling:
- Kleine zaken, die makkelijk zelf op te lossen zijn worden niet bemiddeld. Denk hierbij aan een losse of missende knoop, of bijvoorbeeld een ontbrekend strass-steentje in een frontriem.
- Zaken waarin het geld voor de betaling via de post opgestuurd is, komen ook niet in aanmerking voor bemiddeling vanwege het ontbreken van een controlemogelijkheid bij verzending of ontvangst.
- Transacties waarbij de betaling (nog) niet plaatsgevonden heeft. Er is pas sprake van een daadwerkelijke EA-transactie wanneer de betaling gedaan is. Wanneer je spullen opstuurt of een dienst verleent is het van belang om er zorg voor te dragen dat de betaling vooraf of bij het uitwisselen van het artikel/verlenen van de dienst plaatsvindt. Wij bemiddelen niet bij transacties waarbij spullen opgestuurd/overhandigd zijn of diensten verleend zijn terwijl de betaling niet gedaan is. Uiteraard kunnen we wel bemiddelen als er sprake is van een ruil waarbij (een deel van) de artikelen al opgestuurd zijn.
Het is het van belang dat de transactie daadwerkelijk via Bokt gelopen dient te zijn. Transacties die via een andere site gedaan zijn komen niet in aanmerking voor bemiddeling.
Daarnaast raden wij je aan om eerst zelf te proberen om met de betrokken Bokker tot een oplossing te komen. Dus eerst zelf contact opnemen via pb, email of andere gegevens indien je die hebt. Vaak is er een reden waarom iemand niet gelijk reageert.
Aanvragen voor bemiddeling dienen binnen 2 maanden na de transactiedatum aangemeld te zijn bij een bezwaarcommisselid.
Informatie-verstrekking
Als je bemiddeling wilt aanvragen, dan kun je daarvan een bezwaarcommissielid op de hoogte stellen door middel van een pb of TipEenMod. Hiervoor willen wij graag de volgende gegevens :
- Een link naar het topic waaruit je het artikel gekocht hebt.
- Een duidelijke omschrijving van welk artikel je gekocht hebt, voor welke prijs en onder welke voorwaarden mbt verzenden bijvoorbeeld.
- De data van het verloop van de hele transactie. Wanneer is de koop gesloten, wanneer is het geld overgemaakt, wanneer zijn de spullen opgestuurd, etc.
- Waarom ben je niet tevreden, wat mankeert er aan het artikel, of wat is er anders dan beloofd. Eventueel met foto-bewijs.
De informatie komt dan centraal binnen, waarna ze verdeeld worden onder de bezwaarcommissieleden. Je krijgt een pb van het bezwaarcommissielid die jouw zaak op zich neemt. Dit is dan jouw contactpersoon. Mocht er tussentijds zaken veranderen (je krijgt het artikel bijvoorbeeld alsnog binnen) dan horen wij dit graag ook gelijk van jou.
Gang van zaken
Het bezwaarcommissielid zal dan proberen contact op te nemen met de andere partij en zijn/haar verhaal aanhoren. Uit het verleden blijkt dat problemen tussen twee partijen in ongeveer de helft van de gevallen op te lossen zijn na bemiddeling door een bezwaarcommissielid. Helaas helpt dit niet altijd. Als een partij niet reageert worden de moderators ingeschakeld door de bezwaarcommissieleden. Als iemand ervoor kiest om ook na een waarschuwing van een moderator geen uitleg te geven over zijn handelen en alsnog de beloofde afspraken niet waarmaakt, wordt deze persoon permanent geband van Bokt. Een moderator zal dan een topic openen op ForumZaken om te kijken of er meer mensen 'bedrogen' zijn of informatie hebben om zo te proberen alsnog de spullen of hun geld terug te krijgen. Wij raden mensen aan die opgelicht zijn altijd contact op te nemen met de politie.