Technisch
Eigen berichten
Helaas kunnen we sinds enkele weken niet meer op de gebruikelijke manier zoeken op 'eigen berichten'. Om de database server te ontlasten, is deze functie tijdelijk uitgezet.
Wel is het mogelijk om eigen berichten via een omweg te bekijken, dit kan door te zoeken op auteur / trefwoord / forum en daarbij te selecteren op onderwerpen (i.p.v. berichten).
Op dit moment is helaas nog niet bekend wanneer de eigen berichten weer via de normale manier te bekijken zijn.
Inhoudelijk
BoktWikiBulletin
Deze maand verschijnt voor de tweede keer het Bokt Wiki Bulletin (BWB). We hopen dat het BWB van augustus goed ontvangen is. Mochten er vragen of opmerking zijn, dan horen we dat graag.
In het BWB van september wordt teruggeblikt op de afgelopen maand, die in het teken stond van de categorie Medisch en wordt het onderwerp voor de komende maand bekend gemaakt. Maar ook het Wikiteam en verschillende statistieken over het gebruik van de Wiki komen in het BWB aan bod. Het BWB vind je op Wikizaken of via deze link.
Beleid - Forumspecifiek
Evaluatie met de gebruikers van [UK]/[CB]
Enige tijd geleden zijn er nieuwe topics met regels op [UK] en [CB] geplaatst. Hiermee gepaard ging ook het samenvoegen van diverse informatie/richtlijn topics, het samenvoegen van centrale topics en ook het modereren is iets veranderd.
Nu iedereen een beetje heeft kunnen wennen aan de veranderingen leek het ons wel eens tijd om de veranderingen te evalueren met jullie. Hier uit kunnen we hopelijk opmaken hoe de gebruiker op dit moment over [UK]/[CB] denkt en wellicht komen daar weer punten uit om mee te kunnen nemen in de toekomst.
Om dit met te kunnen evalueren is er op [UK] en [CB] een topic waarin je met behulp van een vragenlijst je mening kunt geven. De topics vindt je hier: Uit de Kunst - Evaluatie met de gebruikers en CreaBea - Evaluatie met de gebruikers
Tip een Mod
Er wordt veel gebruik gemaakt van het Tip een Mod(TEM)-systeem en we willen graag van de gelegenheid gebruik maken om jullie te bedanken voor alle feedback die we krijgen!
Bij sommige gebruikers lijkt het nog niet bekend te zijn hoe het in z'n werk gaat met de reacties op jullie meldingen, vandaar dat we hier nog een korte uitleg op geven.
Op het moment dat een TEM-melding opgepikt wordt door een moderator, dan wordt er altijd een (kort) berichtje teruggestuurd aan de verzender van de melding. Om te zien of je melding al in behandeling is genomen en om de reactie van de desbetreffende moderator te lezen, ga je alsvolgt te werk:
- Je klikt op "gebruikerspaneel"
- Onder het kopje Opties vind je "Tip een Mod". Bij "open meldingen" vind je je meldingen die nog niet behandeld zijn. Bij "gesloten meldingen" kun je de afgehandelde meldingen bekijken, inclusief de reactie van de moderator.
Soms komt het voor dat er om meer informatie gevraagd wordt, bijv. als je melding niet helemaal duidelijk is. Via het veldje "reactie" kun je dan verdere uitleg geven.
We willen nogmaals benadrukken dat we jullie meldingen erg op prijs stellen!
Verdwaalde topics op Paardenpraat
De laatste tijd zien we dat veel mensen die niet weten waar ze een topic moeten plaatsen, dit maar op Paardenpraat plaatsen. We willen even duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is.
PP is eigenlijk eerder een forum waar je gewoon gezellig kan kletsen over paarden. Je kan er je belevenissen om en rond paarden kwijt. Ook kun je hier algemene discussies kwijt over paardgerelateerde onderwerpen.
Kijk eerst naar het soort topic dat je wil starten. Zit er een inhoudelijke vraag in? Kijk dan eerst op het tablad informatief. Weet je écht niet op welk subforum je je vraag/bericht moet plaatsen? Stuur dan even een PBtje naar een moderator.
Als je nog niet op EA kan posten, is het ook niet de bedoeling je oproepje op PP te plaatsen.
We hopen op jullie medewerking!

Beestenboel
Op het forum Beestenboel geldt sinds 13 september j.l. een aangescherpt beleid. Je kunt er meer over lezen in dit topic.
Aanvulling op regels EA
Graag willen we jullie aandacht vragen voor enkele wijzigingen in de regels op Eenmaal-Andermaal.
Reageren op topics
O.a. n.a.v. dit topic op FZ hebben we besloten om de volgende wijzigingen door te voeren:
De Topicstarter is verantwoordelijk voor het verstrekken van relevante informatie.
Hierbij kan o.a. de keuze gemaakt worden om geen vraagprijs, foto's etc. in de openingspost te zetten. Het niet noemen van bijv. een vraagprijs blijft toegestaan, echter we zien veel te vaak reacties in de trant van "mag ik de vraagprijs per PB?", "wil je me foto's sturen?" etc., met als reactie daarop "ik heb je een PB gestuurd".
Dit soort reacties zijn in onze ogen totaal overbodig.
Degene die informatie wil hebben, kan immers zelf een PB sturen aan de Topicstarter.
De topicstarter kan dan weer reageren op deze PB, en de info dat er een PB verstuurd is, is niet relevant voor het topic.
Dit soort reacties zullen voortaan dan ook zonder tegenbericht verwijderd worden.
Ook de melding "ik heb getemd" is niet relevant voor een topic en wordt dan ook verwijderd, hoewel we het natuurlijk wel heel erg prijs stellen als er getemd wordt! Echter dit hoeft niet in het topic genoemd te worden.
Foutief geplaatste topics op EA
Omdat het helaas veel te vaak voorkomt dat er advertenties geplaatst worden die niet aan de regels van EA voldoen (bijv. te snel herplaatsen, op het verkeerde forum plaatsen etc.), hebben we besloten om hier nog strikter op te modereren en (indien nodig) ook consequenties te verbinden aan foutief geplaatste advertenties.
Een bokker die een advertentie plaatst die niet aan de regels van EA voldoet, krijgt een sturende PB om kenbaar te maken wat er niet in orde is met zijn/haar advertentie.
Mocht het wederom voorkomen dat er een advertentie geplaatst wordt die niet aan de regels voldoet, dan volgt nogmaals een sturende PB met het uitdrukkelijke verzoek om de regels van EA goed door te lezen.
Indien het binnen een termijn van 6 maanden meer dan 2 keer voorkomt dat een advertentie niet aan de regels voldoet, dan zullen we deze gebruiker een OW (Officiele Waarschuwing) sturen.
Uiteraard hopen we dat het niet zover hoeft te komen en dat iedereen zich netjes aan de regels houdt

Bovenstaande wijzigingen zullen we per 1 oktober a.s. door gaan voeren.
Team
Teamleden
Mede dankzij jullie inbreng hebben we deze maand een aantal nieuwe moderators mogen verwelkomen

We stellen ze graag nog even aan jullie voor!

Verder hebben we Ibonn mogen begroeten als correspondent voor SGW.
Uiteraard wensen we iedereen heel veel succes en plezier toe!

Helaas heeft ze laten weten wegens persoonlijke omstandigheden te moeten stoppen als moderator, haar prioriteiten liggen momenteel binnen haar gezin. Ann, dank je wel voor de korte maar krachtige samenwerking, en we wensen je heel veel succes/sterkte toe!
Ook nemen we afscheid van de volgende teamleden:
- Sjoert is gestopt als bemiddelaar. Gelukkig blijft Sjoert nog wel deel uit maken van de Nieuwsredactie. Sjoert, ontzettend bedankt voor al het werk dat je als bemiddelaar verzet hebt!
- LizavL is gestopt als moderator. Uiteraard willen we ook Liza bedanken voor alles wat ze voor Bokt gedaan heeft!
- Na vele jaren trouwe dienst is Sizzy gestopt als moderator. Een groot verlies voor zowel het team als voor de bokkers en we missen haar inzet, betrokkenheid en gezelligheid nu al. Sizzy, dank je wel voor alles wat je voor Bokt gedaan hebt, en we wensen je alle goeds toe voor de toekomst!
Wijzigingen moderators
Moderator Kris25 heeft haar naam gewijzigd in Kris, aangezien ze de 25-jarige leeftijd reeds lange tijd gepasseerd is

Tevens zijn er enkele wijzigingen te melden op het gebied "wie modt waar":
- Djilan: AV erbij.
- Kris: VT en HK erbij.
- Elles: VT erbij.
- Shalimar: IM erbij.
- Iefke: LZP erbij.
Overig
Testrecepten
Het testrecept van deze maand was Griesmeelsoufflé met bramen.
Katja, Letizia, Sies, Mirre en Maya (en de moeder van Maya

Hoe het er bij Letizia uitzag:

Toen ze het uit de schaal probeerde te halen, stortte het helemaal in en zag het er niet meer uit, vandaar geen foto daarvan

Totaal komen we dus uit op een 7

Bedankt allemaal voor het testen!
Het testrecept voor oktober is: Indian Curry
Wie lid wil zijn van het testpanel voor dit recept, kan zich via PB melden bij Kris of Elles

Topic van de maand
Deze maand hebben we voor het topic van Yellowfish gekozen omdat er bijzonder goed nieuws te melden valt: Yellowfish is vrij van leukemie

Uiteraard zijn we allemaal erg blij voor haar en haar naasten, en dat willen we graag nog eens benadrukken door haar topic extra in het zonnetje te plaatsen

Persoonlijk
- Poes heeft "echt" werk en staat elke dag ontieglijk vroeg op (lees: 6u45). Elke dag opnieuw voelt het alsof ze zichzelf moet heruitvinden: praten, lopen, denken... Niks is vanzelfsprekend op zo'n uur. Jullie zijn dus gewaarschuwd

- Karl heeft te weinig tijd voor Bokt en gaat dus dichter bij huis werken.
- Djilan en Bliksem hebben voor het eerst een prijs gewonnen, 2e op de 38km tijdens Endurance Holten.
- Kris heeft haar motorrijbewijs gehaald. Frappant detail: dit wist ze al 2 dagen voor het examen te melden, ze was dus behoorlijk zeker van haar zaak. En terecht, dat bleek wel!
- Shalimar heeft haar eerste bruidsreportage overleefd en er misschien al een nieuwe klant aan overgehouden.
- Sylleke is geslaagd in haar eerste jaar verpleegkunde!
- Justy heeft haar cd-presentatie achter de rug!

- Shanna heeft weer een paardje waar ze hopelijk nog lang van kan genieten: Vajnic!
- Tieneke mag weer voor de klas staan en ziet het helemaal zitten! We hopen dat de kids er ook zo over denken

- Apple doet een poging om geheel in stijl te modden, ze heeft nl. een heuse Apple aangeschaft.
- Berdien heeft zichzelf versierd met een permanente herinnering aan Ierland, een klavertje vier op haar enkel

- Ibbel is langzaam aan het ontwaken uit haar mod-zomerslaap en zal haar mod-activiteiten binnenkort weer hervatten. Willen jullie helpen om haar wakker te houden?
- Ellende geniet van een welverdiende vakantie en beweert dat ze tijdens haar vakantie niet kan bokken. Uiteraard houden wij dit in de gaten!
- Oscar heeft bij gebrek aan Ellende het BBB voor september mogen/moeten schrijven. Da's geen makkie voor haar, maar dat hadden jullie vast al wel opgemerkt

10 vragen aan...
Dit is je kans om meer te weten te komen over de mensen-met-een-kleurtje: volgende maand zal Shalimar jullie kruisverhoor beantwoorden. Dit is je kans om meer over deze mod te weten te komen, schroom je niet maar stel je vragen in een reactie op dit topic. Shalimar kiest er 10 uit om in het volgende BBB te beantwoorden.
Hieronder de antwoorden op jullie 10 vragen aan Gwen:
1. Waarom wilde je bemiddelaar worden? Ben je thuis/vriendenkring ook de bemiddelaar? Wat is het moeilijkste aan bemiddelaar zijn? En wat het leukste? Ik heb er nooit echt aan gedacht om bemiddelaar te worden, tot ik een mailtje in mijn inbox vond met de vraag of ik zin had om dat te worden. Dat was in de tijd dat Sterre het nog alleen deed, maar het stiekem nog best heel veel werk bleek te zijn. Dat mailtje was best een hele verrassing, maar omdat ik altijd al geneigd ben iets van alle kanten te bekijken, dingen voor mij meestal niet simpelweg zwart/wit zijn, maar ook diverse tinten grijs hebben en ik graag actief mee wilde denken over het beleid vond ik het zeker de moeite waard om mij op die manier in te gaan zetten voor Bokt en de Bokkers. Thuis en in mijn vriendenkring heb ik die bemiddelaarsneiging wel wat minder, maar ik heb jaren bij een schoonmaakbedrijf gewerkt waar ik tussen de interieurverzorgers en de directie stond qua functie, en regelmatig voor de taak stond de beweegredenen van de ene ‘partij’ aan de andere ‘partij’ duidelijk te maken en vice versa en daar voor beide partijen een aanvaardbare tussenweg in probeerde te vinden als dat mogelijk was.
Wat erg leuk is als mensen (zowel gebruikers als moderators) na onze uitleg zien dat je dingen ook op een andere manier zou kunnen aanpakken waarbij je wel gehoord wordt en begrip ontvangt, maar geen OW krijgt of hoeft uit te delen. Wat ook een erg bevredigend gevoel geeft: als de bemiddelaars het gevoel hebben dat bepaalde regelgeving echt een beetje te strak is en dat naar aanleiding van de zaken die jullie onder onze aandacht brengen en onze besluitvorming daarover het beleid op dat gebied inderdaad wordt aangepast. Eigenlijk zijn er ontzettend veel leuke dingen

Wat ik best wel eens erg moeilijk vind is als mensen (gebruikers of moderators, dat kan aan beide zijden zijn) heel erg overtuigd zijn van hun eigen gelijk. Wat je dan ook probeert duidelijk te maken, de boodschap komt niet aan. Dat is wel eens heel frustrerend, zeker omdat wij als bemiddelaars zowel vanuit de gebruikers kijken als vanuit het moderatorteam. Wij hebben een soort van ‘overall view’ op alle Bokt-aspecten, maar ik kan me best voorstellen dat het voor de gebruikers wel eens lijkt of wij alleen maar de kant van de moderators kiezen. Andersom voelt dat ook wel eens zo voor de moderators.
2. Hoe vaak ben je van je paard gevallen? .... en wat was de meest beschamende keer? Ojee, moet ik dat allemaal echt verklappen

Ook reed ik een tijdje een heel groot paard waar ik niet goed op kon komen. Bij het opstijgen raakte ik haar kont met mijn been. Ik heb nog nooit zo vlug naast een paard gelegen, zoveel is zeker

Het meest genante was toch wel toen wij met een groepje een paar pony naar het weiland brachten dat naast het boscaféetje ‘De Hut van Mie Peels (Pils)’ in Aalst lag. Het was zomer, het terras zat vol en wij kwamen zonder zadel en met de pony’s alleen een halster+touw om aandraven. Net voor het terras wilde ik er vast afspringen en nog een stukje meerennen, maar zweetvosruintje Rasha hield abrupt halt, waarvoor ik met een klap voor de hele goegemeente op het beton smakte

3. Heb je al veel serenades onder je balkon gehad? Wel een paar, alleen waren die voor één van mijn onderburen! Gelukkig is mijn vriend niet zo gek dat hij zichzelf en mij voor schut zet met zoiets, ik zou niet weten waar ik moest kijken volgens mij

4. Heb je de prijs van je fitnessabonnement er al uit? Ai, alweer zo’n pijnlijke vraag

5. Is er veel veranderd aan je postgedrag op bokt sinds je bemiddelaar bent? Wat is jou grootste ergenis hier op bokt? Het is niet heel expliciet veranderd, maar ik ben me wel veel bewuster van wat ik post en bij sommige dingen ga ik toch wel even op mijn handen zitten, omdat ik weet dat wij er mogelijk in betrokken zouden kunnen worden. Het is soms heel vervelend dat je meteen afgerekend wordt op iets dat helemaal uit de context getrokken is (zoals ook andere gebruikers dat zullen ervaren bij tijd en wijle), vandaar dat ik in elk geval probéér me heel zorgvuldig uit te drukken.
Dat dingen zo uit de context gerukt worden af en toe is ook meteen mijn grootste ergernis, met op een goede tweede plaats dat mensen vaak amper meer hun foto’s of verhaal durven te plaatsen omdat er dan altijd weer mensen zijn die het véél beter weten en dat aan de lopende band kenbaar willen maken. We zijn allemaal mensen, maken allemaal wel eens fouten en we kunnen daar allemaal van leren of hebben daar allemaal van geleerd. Maar dan moet je die fouten wel eerst kunnen maken. Daarbij zijn we nou eenmaal niet allemaal topruiters en hebben we niet allemaal een IQ van 150 om maar iets te noemen. Een beetje meer inlevingsvermogen van verschillende kanten zou een hoop goed doen, denk ik wel eens, waarbij ik natuurlijk niet wil zeggen dat je je mening niet mag geven

6. Ben je nog lastiggevallen door de latinlovers in Rome? Om eerlijk te zijn heb ik er meer toeristen dan Italianen gezien! En verder hield mijn stoere vriend alle potentiële latijnse aanbidders als een ware Romijnze strijder heldhaftig op ruime afstand natuurlijk

7. Heb je ooit de aandrang gevoeld om een SA aan te maken, en daar mee "undercover" gekke posts te gaan zetten... ? Nee, totaal niet. Als ik gek wil doen doe ik dat wel gewoon als mezelf, en de behoefte om over de Boktgrenzen te gaan heb ik nooit gehad.
8. Ga je nog steeds picknicken op stukjes gras waar een bordje met "verboden het gras te betreden"? Ik heb het sindsdien niet vaak meer gedaan eigenlijk! Die ene was tijdens de eerste DVT-meeting (DoorVraagTopic, één van de eerste echt langlopende topics), toen we met een grote groep naar Paleis ‘t Loo gingen en daar onze heerlijk zelf meegenomen ‘Kip met de Hoed’ en een perzikengerechtje en natuurlijk ladingen salades en brood nuttigden op een grasveldje met rondom bordjes ‘verboden toegang’, terwijl de echte ‘ladies’ in hun chique jurken om ons heen paradeerden met hun hondjes en er regelmatig door de luidsprekers schalde dat wij ons uit de voeten moesten maken. Wat wij niet hoorden natuurlijk, door al dat luide getetter van ons!
9. Wat is het het engste/spannendste dat je ooit gedaan hebt? Toen ik een jaar of 11 was sliep mijn beste vriendinnetje van 13 jaar bij mij, ze is nog steeds een goede vriendin trouwens

Je kunt je het gezicht van mijn moeder voorstellen toen er om 5 uur ‘s nachts aangebeld werd en daar de politie met haar dochtertje + vriendinnetje heel bedremmeld voor de deur stonden

Ook spannend was die keer dat er een inbreker in de keuken was, terwijl in de kamer ernaast zaten te eten. Brrr, alleen het idee al…
Heb je toevallig nog recente rijfoto's van jou en Jasper? Ik zat dan te denken aan (ik noem maar wat) foto's van zondag 23 september zo rond 15:00 uur? Goh, wat is het toch jammer dat die mislukt zijn (echt