Paard overleden-->oorzaak onbekend...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aprillicious

Paard overleden-->oorzaak onbekend...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 17:57

Hoi,

Vandaag is een paard overleden die bij ons op stal stond. Gisteren dachten ze dat het koliek was en zijn toen naar emmeloord gereden. Toen ze daar haar gingen opereren, bleek er dus niets mis te zijn met haar darmen en moest ze weer bijkomen van haar narcose. 's avonds ging het alweer wat beter en toen at ze weer. Maar helaas is ze vanmorgen toch overleden. Nu wordt er geen naonderzoek gedaan, maar ben toch wel benieuwd wat het nou is/was, zeker omdat ik bang ben dat het straks een een of andere virus is en onze paarden er dus ook nog staan. Dus misschien weet een van jullie wat dit eventueel kan zijn.

2 weken geleden had ze een slokdarm verstopping, maar weet dus niet of dat hier wat mee te maken heeft. Verder was ze heel sloom, al een tijdje reed ze ook niet lekker meer. Ze was er niet bij en af en toe struikelde ze zowat over haar benen. Haar conditie was ook wat achteruit gegaan. Haar bloed was heel dik en stroperig. Ze had een hoge pols. Ze had wat krampen in haar buik (wat dus leek op koliek). Normaal is het een kreng op stal, maar nu vond ze het wel allemaal best als je een kijkje kwam nemen. De singel kon sinds een tijdje ook weer een gaatje strakker, wat dus lijkt op gewichtsverlies.

We hebben sinds kort dus ook slecht kuil op stal. Wij geloven dat dit kuil van een natuurgebied vandaan komt, waar dus eventueel jacobskruid kan groeien. Maar dit weten we dus niet zeker. Maar we zijn dus bang dat ze dat misschien gegeten heeft. Lijken die symptomen op j. kruid vergiftiging? Ik moet nog even info over die kruid gaan zoeken, maar misschien kunnen jullie ondertussen bedenken wat het nog meer kan zijn.

Alvast bedankt,

Greetz,

Eve

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 18:34

Goh, wat akelig dat het paard overleden is.
Voor jakobskruidkruis even op bokt kijken. Er is ook een sticky van met een link naar een artikel waar precies staat wat de symptonen zijn .Succes!

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 09:19

Je schrijft dat jullie slecht kuilgras hebben. Je zou het verhaal van Anita_D eens kunnen lezen in het topic "help, paard wordt met de dag slechter", zij heeft paarden die vergiftigd zijn door jacobskruid. En ook dat zwalken op de benen.
En dan is er ook nog een mogelijkheid met slecht kuil dat er botulisme in voor kan komen, wat de symptomen daarvan zijn weet ik niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 09:27

preventief een bloedonderzoek?
weet niet, maar dat is misschien ene idee....

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 10:04

Ik zou inderdaad ook eens naar het bloed laten kijken, en naar de lever.

Als je het verhaal van Anita_D leest lijken het dezelfde sympthone.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 12:44

Het lijkt inderdaad op een vergiftiging van het jacobskruid. Als eerste zou ik ervoor zorgen dat de paarden die nog levend op stal iets anders te eten krijgen totdat je weet wat de doodsoorzaak van het paard is. Je kunt jacobskruid herkennen in kuil door de donkerrode / bruine stengels en eventuele bladvorm als de bladeren er nog aan zitten.

Wat botulisme is weet ik niet, maar ook dit moet je uitsluiten door enig onderzoek te doen op bokt of een Da te bellen

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 17:21

Ik en de mensen van stal hebben wat rond lopen bellen naar klinieken en dierenartsen in de buurt en zo kwamen we uit op een dierenarts in Sneek. Nu blijkt hij 7 paarden in behandeling te hebben die lijden aan een nieuwe paardenvirus. 1 paard is overleden en die leek dus ook precies de zelfde symptomen te hebben als dat paardje van ons. Wij moesten van hem nu alle paarden in de gaten houden en ook als we al het gevoel hebben dat ze niet lekker in hun vel zitten meteen de dierenarts bellen. Die 7 paarden krijgen nu een antibiotica kuur en dat lijkt goed te helpen (ze leven iig nog steeds), maar maak me nu toch wel zorgen dat het een virus kan zijn. Het blijkt zeer besmettelijk te zijn en zich via de lucht te verspreiden. We houden dit dus nu even in de gaten en we gaan nu alle paardjes iedere dag controleren op hun temperatuur. Incubatietijd zou tussen de 3 en 6 dagen liggen. Dinsdag werd het paardje ziek en donderdag is het overleden. We zouden dus nu op dag 3 moeten zitten. We wachten het allemaal maar even af...

To be continued...

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 19:00

Jezus, en weten ze er al meer over, want dan zou de rest van NL toch moeten gaan nadenken voor extra maatregelen!!
Zoals niet meer op wedstrijd gaan ofzo!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:06

Wordt t overleden paard nog opengemaakt om te zien waar hij aan dood is gegaan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:46

Ik zou wat kuil opsturen naar een lab en laten testen op inhoud.

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 21:46

Ellebel"]
Wordt t overleden paard nog opengemaakt om te zien waar hij aan dood is gegaan?
[/quote]

Nee, helaas niet. Die mensen hadden het geld al eigenlijk niet voor die operatie, en de naonderzoek zou dan nog duurder worden dus hebben ze dat laten zitten. Nu wilden wij van stal eigenlijk wel die onderzoek alsnog uit laten voeren, maar blijkbaar zijn we dan nu wel te laat.

[quote="Sugarmiss schreef:
Ik zou wat kuil opsturen naar een lab en laten testen op inhoud.

Ik had hier al op VMR een vraag over gezet en had dus meteen dat bedrijf gebeld. En ga nu dus ook inderdaad wat kuil opsturen.

Nu had ik net op stal gehoord dat dus alle organen, op het hart en longen na niet meer functioneerde. Dus alles wat het paardje op at, kwam er dus niet meer uit om dat de darmen niet meer functioneerde, dus hoopte het voedsel zich allemaal op. Ook de buikvocht was verkleurd (wat geloof ik normaal is bij koliek, terwijl ze dit dus niet had). Dus even alle onderzoeken, testen etc. afwachten. Had mijn paardjes alvast getemperatuurd, maar dat was allemaal prima. Ze staan er iig nog vrolijk en alert bij. Laten we hopen dat het zo blijft.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:36

zo dat is erg vervelend eva. als het inderdaad dit nieuwe virus is (waar is het familie van??) kan dit grote gevolgen hebben. ik ben ook erg benieuwd waar die andere 7 paarden hun stalling hebben. het is goed als dit in kaart wordt gebracht want het is nu misschien nog sneek en omstreken maar dat kan al gauw friesland en omstreken worden.

beterschapt met het paardje op je stal!!!

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 22:20

Ons buurpaardje was ook al erg ziek, maar hij had het aan z'n longen, door antibiotica is hij er weer bovenop gekomen. Een ander paard in de buurt scheen ook al ernstig ziek te zijn en de dierenartsen spreken van een nieuw virus.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 12:02

Word even in de gaten houden! Ze krijgen dus ook temperatuur verhoging? Ik print dit allemaal even uit en hang het op stal neer, is in ieder geval iedereen op de hoogte...

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 13:39

Ooh wat erg..je weet dus eigenlijk helemaal niet wat het is ..En het kan dus heel erg zijn ...:S heel veel sterkte met je paardjes..en ik hoop hvoor het allerbeste voorjou ..Knipoog

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:43

En is er al meer bekend?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:54

Citaat:
Die mensen hadden het geld al eigenlijk niet voor die operatie, en de naonderzoek zou dan nog duurder worden dus hebben ze dat laten zitten. Nu wilden wij van stal eigenlijk wel die onderzoek alsnog uit laten voeren, maar blijkbaar zijn we dan nu wel te laat.

En de dierenarts had zelf niet zoiets dat ie graag wou weten wat de doodsoorzaak was?? De dierenarts waar ik bij werk, maakt bij geen tegenspraak van de eigenaar, de paarden waarvan hij twijfelt wat de doodsoorzaak, is open. Al is het maar voor zichzelf om er iets van te leren.

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 18:22

[MD] Nieuw paardenvirus?
Pregini schreef:
Onze stal is virus vrij. Gisteren waren de mensen van het overleden paardje langs gekomen op stal en heb ik het een en ander kunnen horen. De dierenartsen dachten eerst dat het om een virus ging, maar het paardje is uiteindelijk overleden aan een verlamming van het spijsverterings kanaal. Dit kan ieder paard zomaar overkomen, kan geloof ik ook bij mensen. Daar hoeft dus geen oorzaak voor te zijn. Dus wij zijn iig weer opgelucht. Wat er nu verder precies aan de hand is bij de dierenkliniek in sneek weet ik verder niet. Mijn dierenarts heeft rondgebeld en die zegt dat er geen sprake is van een virus.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 19:51

Ik heb ook gereageerd in MD Nieuw paardenvirus?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:44

voor jullie idd fijn om te horen eva. het blijft erg sneu voor paardje en eigenaresse. Verdrietig