[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:30

Problemen met cantle?
Op welke manier dan?
Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat je daar problemen mee krijgt ...
Die dingen liggen op het zadel , er behoort geen druk van de ruiter op de cantle te staan, staat er wel deuk op dan zit je echt heel vreemd of is je zadel echt flink te klein
Kijk naar bijvoorbeeld barefoot em torsion(ik heb zelf geen ervaring met barefoot, wel torsion)
Maar dat zijn types zadels met een harde cantle, als je het presteert om je paard daar last van te laten krijgen, wil ik de plaatjes met de ruiter er op wel eens van zien... durf te wedden dat er dan iets mis is met gebruik van pad en inlages en een achterwerk wat op de cantle zit ipv er voor.
Misschien heb ik het mis hoor... maar kan me er werkelijk waar niets bij voorstellen en heb er ook jog nooit iets over gehoord.

Zelf heb ik een torsion isi waar dus helemaal geen cantle in zit maar die heb ik gekozen omdat niet de sensatie van de cantle achter me wil. (Ben nogal claustrofobisch ingesteld) heb voor deze een torsion modelnmet canlte gehad em ben echt heel erg benieuwd hoenje last kunt krijgen met een cantle bij normaal correct gebruik van een boomloos van niet complete prut kwaliteit

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:42

Ik hoop dat ik hier opnieuw even een vraag mag stellen :). Ik ben op zoek naar een pad voor onder mijn Barefoot Cherokee. Nu twijfel ik tussen een half pad in combinatie met een normaal sjabrak of een gewone in zadelvorm. Wat raden jullie aan, wat is fijner in gebruik?

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:48

Ik lees al een hele tijd mee, heb zelf goede ervaringen met boomloos.
Ik vroeg me laats iets af; hoe zit het eigenlijk met renpaarden en de drukverdeling onder de beugelophanging. Jockies staan een groot deel van de tijd in de beugels, en zo'n renzadeltje heeft ook geen boom......
Toen ik leerde ponyrijden (110 jaar terug ongeveer) werden alle shetjes en kleinere ponies met een viltzadel gereden, een lap dik vilt met beugels eraan door een vaste ring, met een opgevouwen wollen dekentje eronder, zonder veiligheidsbeugels oid. Erg goed om te leren zitten trouwens :D
Die ponies hadden eigenlijk nooit (zichtbare) drukkingen of andere plekken , terwijl de meeste kindertjes nou niet echt subtiel lichtreden.......

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:52

Ik snap wel wat xyzutu2 bedoeld. Als een zadel niet erg flexibel is, gaat de cantle ook een beetje met het midden van het zadel mee door het ruitergewicht. Dan is het niet zo fijn als de cantle hard is. Maar er moet een dik dekje onder, dus zal je paard, als je niet op de cantle zit, het niet voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:54

@Sonja_vR: Op deze manier: :)
Afbeelding
Resultaat van een Bob Marshall boomloos met hard cantle na een endurance wedstrijd.
Ook met andere merken zijn er problemen geweest met juist aan de achterkant onder harde onderdelen schuurplekken.

Dus vraag ik me nog steeds af of dat boomloze westernzadel een harde cantle heeft of niet?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 23:09

Sowieso is dat de plek waar het zadel het meest beweegt, dus ik vind het niet zo vreemd dat er dan wat schuurplekken ontstaan. Wat voor dekje lag er onder die Bob Marshall?

Dat van die renzadeltjes en pannenkoekzadeltjes is mij ook weleens door het hoofd geschoten, maar ben er nog niet helemaal achter hoe dat nu precies zit. Ik weet wel dat vilt heel goed drukverminderend is ook.

@tennan Ik hoor veel verhalen over halfpads die gaan schuiven e.d. Persoonlijk heb ik alleen maar volledige dekjes gebruikt.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 23:47

tennan schreef:
Ik hoop dat ik hier opnieuw even een vraag mag stellen :). Ik ben op zoek naar een pad voor onder mijn Barefoot Cherokee. Nu twijfel ik tussen een half pad in combinatie met een normaal sjabrak of een gewone in zadelvorm. Wat raden jullie aan, wat is fijner in gebruik?

Niemand reageert :o Ik ben persoonlijk niet zo voor stapeltjes van pads onder je zadel. Inmiddels maken de meeste fabrikanten van pads wel passende pads (zadelvorm) of juist vierkante, die op een normale sjabrak lijken, maar dan met inlagen. Wat fijner is, geen idee.... dat is iets wat je zelf moet beslissen. Maar 2 lagen geeft kans op problemen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 23:54

Cantle van de Freemax - mogelijk zit die er net zo op als bij de andere boomloze zadels met een dergelijke vorm? Gewoon er op geschroefd en de schroefkoppen weggemoffeld in de basis? Bij de Trekker kan je het verschuiven - bij Startrekk verplaatsen (serie gaatjes op een rij) Inderdaad kan het geen kwaad wanneer je er niet op zit. Dat van die BM zal wel een voorbeeld zijn van een ruiter die hevig gebruik maakt van die cantle.

Barefoot heeft meen ik tegenwoordig ook een zachtere cantle - Ghost ook. Torsion weet ik niet? Vroeger was het hout, maar daar zullen ze mee gestopt zijn?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 23:57

Xyzutu, dat komt niet door de cantle, dat is een combi van een lang zadel mwat met het niet dragende deel ver naar achter ligt, BM zadels zijn voor zover ik weet vrij stug door dik leer gebruik etc.
Als het dan oo dat bewegelijke deel van de rug ligt wat dus onder dat zadel door heen en weer beweegt dan zal sowieso de vacht flink wegschuren.
Dat heeft vrij weibig met een harde cantle te maken als wel met de stugheid van het laatste deel van het zadel.
De BM die dit als gevolg heeft bij dit paard is gewoon niet geschikt voor dit paard. Het is simpelweg te lang. Als je diezelfde BM er op legt met de de cantle er van af gesloopt, krijg je eenzelfde resultaat.

Daarnaast ben ik dan idd nog veel benieuwder naar een foto van datzelfde paard met zadel en ruiter. De afdruk van de cantle kan gewoonweg niet van een onbelaste cantle komen. Als ik de foto zo zie dan durf ik bijna zeker te zeggen dat er idd op de cantle is gezeten.
En was het zadel niet alleen ongeschikt voobhet paard maar ook voor de ruiter.

Tuurlijk... kan zijn dat ik het mis heb... maar kan het me gewoon eerlijk waar niet voorstellen dat dit gebeurt bij een passend correct gebruikt zadel.
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 17-10-15 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 23:59

Tennan, ik vind zelf passende pads bij barefoot zadels echt het fijnst in gebruik.
Of dat dan een barefoot-pad, grandeur of kifra-pad is maakt niet uit, net waar je voorkeur naar uitgaat, maar ik vind zo'n enkele pad met inlage-vakken wel echt veel fijner dan allerlei laagjes :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 02:04

moonfish13 schreef:
Ik ben hier best verbaasd.
Er loopt hier een manegepony met het oude type ghost van mijn pony.
Er was geen passend zadel en de zadelmaker had niks wat geschikt is voor deze pony.
Een nieuw zadel kan altijd, maar het is wel erg zonde voor een manege.
De zadelmaker heeft dit zadel bekeken op de pony en hij vond het een prima zadel.
Dus er bestaan zadelmakers die niet anti boomloos zijn. :P

Ik verbaas me vooral over dat er maneges zijn die zadelmakers laten komen. Helemaal top! Ik ken alleen maneges waar ze maar wat opgooien zolang het maar goedkopp is

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 05:34

Volgens mij zijn die schuurplekken van de BM hierboven doordat het zadel wat lang is met de verkeerde pad of iemand die teveel op de cantle zit net als Kwetal zegt..Bij boomwesternzadels heb je ook regelmatig schuurplekken daar en als het zadel wel goed past kan een andere pad een oplossing zijn..

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 08:50

Deze plekken heb ik in het verleden ook gehad met mijn barefoot cheyenne :') combinatie van paard in wintervacht, pad en te lang zadel. Nadat ik overstapte op een maat 1 had ik er nauwelijks last meer van.

Pmarena heeft er een heel mooi stukje over geschreven:

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Schuurplekken/

De cantle van de freemax is gemaakt van hard materiaal. Lijkt mij dat de ruiter zelf toch ook wat drukplekken moet hebben als je het presteert om op de cantle te gaan rijden :+

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 09:12

Als mensen niet in hun zadel passen gaan ze vanzelf wel teveel op de cantle rijden..

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 09:17

Ja klopt. Ik kan het weten.
Heb gewoon een flinke kont. En met proefrijden moet je het met het zadel doen die er is.
Heb vrijwel elke keer een te klein zadel onder mijn kont gehad.
Zit niet fijn :+

Daarom een tijdelijk oude barefoot gekocht. Hier pas ik iig in.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:31

Wat is de lengte van het freemax western zadel eigenlijk Kitty?

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:52

Ben ik de enige die hem niet mooi vindt? :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:55

pleiada schreef:
Wat is de lengte van het freemax western zadel eigenlijk Kitty?

Dacht dat de short 62 cm is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:49

Onderwerp: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Kwetal schreef:
[knip] Barefoot heeft meen ik tegenwoordig ook een zachtere cantle [knip]

Pas sinds een jaar of 10 :P

Ik ben ook geen fan van laagjes, gewoon lekker een pad met inlagevakken heeft verreweg mijn voorkeur.
Maar er zijn zat mensen die het wel fijn vinden werken.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:07

xManon_ schreef:
Ik denk het wel. :')

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:27

Kwetal schreef:
[knip] Barefoot heeft meen ik tegenwoordig ook een zachtere cantle [knip]

pmarena schreef:
Pas sinds een jaar of 10 :P

Zo lang alweer? Jeetje, wat vliegt de tijd!!! :D

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 16:06

Tinkerloos schreef:
xManon_ schreef:
Ik denk het wel. :')

Nee hoor :Y)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 17:10

Voor een boomloos westernzadel, vind ik hem wel mooi, maar er is altijd nog mooier, denk ik. Of het dan functioneler is (als je naar boomloos zoekt) kan ik niet beoordelen

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:23

Ik ben er ook niet kapot van, gelukkig verschillen de smaken ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:06

Ik vind hem er wel mooi "normaal" uitzien, leuk zadel wel :j