Hulp gevraad w.b.t longeren erg heet paard!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xLiezel

Hulp gevraad w.b.t longeren erg heet paard!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 17:59

Hallo bokkers :)!

ik heb sinds een nieuwe baan in de paarden.
Het bevalt allemaal erg goed en is hartstikke leuk.. :D
Nu zit er 1 paard tussen waar ik niet zo heel erg goed mee overweg kan, ze is érg dominant en óntzettend heet..
Nu hoop ik dat jullie een paar tips aan mij kunnen geven w.b.t longeren.
ik loop tegen het volgende probleem aan :

Als ik al met het paard naar de bak toe loop is het al totaaaal niet te houden.. en schrikt overal van als je eenmaal bij de bak aangekomen bent moet je maken dat je hem van je af krijgt want hij begint meteen als een maloot te bokken..en het ergste is.. hij bokt GERICHT naar de persoon toe.. ik heb hierdoor dus best wel een beetje angst gekregen en weet niet zo goed hier mee om te gaan.. hoe ik hem het beste veilig van me af kan krijgen zonder dat ik geraakt word..
ik hoop dat jullie wat goede tips voor me hebben.. alvast bedankt :)

groetjes lisa

kleinvosje

Re: Hulp gevraad w.b.t longeren erg heet paard!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:02

Het paard heeft dondersgoed door dat jij angst hebt, en maakt daar dankbaar gebruik van. Zelf de dominante zijn, en streng aanpakken. Stil zetten als hij doordendert, ook als je dat zesendertig keer achter elkaar moet doen.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 18:04

kleinvosje schreef:
Het paard heeft dondersgoed door dat jij angst hebt, en maakt daar dankbaar gebruik van. Zelf de dominante zijn, en streng aanpakken. Stil zetten als hij doordendert, ook als je dat zesendertig keer achter elkaar moet doen.

bedankt voor de tip..maar dit heb ik al geprobeerd maar dan komt ze ook nog is de lucht in...dus het is een beetje moeilijk hoe ik er mee om moet gaan..

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:05

Misschien even aan je baas vragen of hij je de tricks kan laten zien bij dit paard? Het is namelijk juist fijn dat hij het paard al kent. Verder zou ik met het loslaten zorgen dat je de zweep echt in je handen hebt zodat je hem snel van je af krijgt.

Ik heb helaas ervaring met gericht bokken en heb letterlijk 2 hoeven in mijn borstkas gehad :o . Wat bij dat paard werkte is erg streng zijn en het paard direct voorwaarts om je heen laten gaan met de zweep richting de kont.

Succes!
Laatst bijgewerkt door trisca op 16-03-12 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:06

Misschien zijn jullie dan niet de juiste personen om dit dier te trainen en moet je er een gedragsdeskundige bij halen?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:08

Heb je het er wel eens over gehad met de staleigenaar? Heeft die dat probleem ook? Wordt het dier al gereden en hoe is hij daarmee?

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 18:16

trisca schreef:
Heb je het er wel eens over gehad met de staleigenaar? Heeft die dat probleem ook? Wordt het dier al gereden en hoe is hij daarmee?

Ik heb het hem gezegd ja.. bij hem doet dit paard het niet zo erg als bij mij ook wel maar hij weet er beter mee om te gaan denk ik.. Hij wou me er mee gaan helpen om er mee om te kunnen gaan, maar hij is gisteren in het ziekenhuis opgenomen dus word het helpen ook niets maar het paard moet wel gedaan worden.. vandaar dat ik maar even hier wat hulp en tips vraag.. :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:16

Op bepaalde momenten moet je vooral even door durven pakken. Jij geeft aan dat je dit eigenlijk al niet meer durft.
Misschien is het verstandig eens te kijken hoe een ander met dit paard om gaat.
Het paard voelt jou angst, en nu jij niet weet op te treden krijgt het dier 'vrij spel'.
Aan de hand kun je ook 'respect' trainen. Jij halt, paard halt. Geen halt? Dan in de achteruit.
Jij hebt een persoonlijke ruimte en het paard moet daar uit weg blijven tenzij je uitnodigd om in die ruimte te komen.
Pas als dit automatisch gaat weer eens gaan longeren.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 18:16

kleinvosje schreef:
Misschien zijn jullie dan niet de juiste personen om dit dier te trainen en moet je er een gedragsdeskundige bij halen?

als het mijn eigen paard was had ik dat inderdaad gedaan maar helaas ga ik hier niet over..

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 18:17

Pion schreef:
Op bepaalde momenten moet je vooral even door durven pakken. Jij geeft aan dat je dit eigenlijk al niet meer durft.
Misschien is het verstandig eens te kijken hoe een ander met dit paard om gaat.
Het paard voelt jou angst, en nu jij niet weet op te treden krijgt het dier 'vrij spel'.
Aan de hand kun je ook 'respect' trainen. Jij halt, paard halt. Geen halt? Dan in de achteruit.
Jij hebt een persoonlijke ruimte en het paard moet daar uit weg blijven tenzij je uitnodigd om in die ruimte te komen.
Pas als dit automatisch gaat weer eens gaan longeren.

dankjewel! :) dat is inderdaad een goede.. en ook wel een moeilijke opgave denk ik, maar ga het zeker proberen :) het paard plakt heeeel erg tegen je aan omdat ie echt alles eng vind.. := en het is moeilijk hem dan van je af te houden..

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:17

Ik weet wat je bedoeld, ik heb ook een vreselijk lompe pony die, toen ik hem pas had, overal zijn aandacht had behalve bij mij. Hij had nog geen respect voor me.
Als hij iets eng vond had hij er geen moeite mee om over me heen te walsen dus daar heb ik eerst aan moeten werken met grondwerk. Het heeft even geduurd (ik ben niet iemand met een natuurlijk overwicht dus dat heb ik eerst moeten trainen ;) ) maar hij gedraagt zich nu prima.

Vraag anders eerst iemand anders die het paard kent en er goed mee overweg kan om je even te helpen.
Het paard moet eerst wat respect voor je krijgen. Begin met gewoon een stukje lopen. Laat haar je niet voorbij lopen. Vraag haar aandacht, zij moet jou volgen. Loopt ze je voorbij: stilzetten en eventueel laat je haar een paar passen achterwaarts lopen. Wees rustig en consequent, blijft ze klieren dan mag je best even wat strenger uit de hoek komen.
Zorg eerst dat je respect hebt voor je weer gaat longeren.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:19

lastige combi; angstig en dominant. Meeste paarden zijn angstig en aanhankelijk of dominant en zelfstandig.

Weet je zeker dat het dominantie is en niet te weinig vertrouwen? Jij straalt nu natuurlijk ook geen rust en zelfvertrouwen uit. ;)

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 18:25

xLiezel schreef:
Onderwerp: Hulp gevraad w.b.t longeren erg heet paard!!

trisca schreef:
lastige combi; angstig en dominant. Meeste paarden zijn angstig en aanhankelijk of dominant en zelfstandig.

Weet je zeker dat het dominantie is en niet te weinig vertrouwen? Jij straalt nu natuurlijk ook geen rust en zelfvertrouwen uit. ;)

Nouja ze walst zo over je heen als je haar een halster om wil doen stoot ze je keihard aan de kant als je het halster af wil doen om een hoofdstel om te doen gaat ze als je niet oppast in een draf tempo er vandoor.. := en dan kun je een strenge stem opzetten wat je wil maar echt helpen doet het niet..

oeps had het persongeluk in pb naar je gestuurd.. sorry. :o

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:32

in ieder geval nooit van je af laten raken, losmaken of loslaten terwijl je ernaast staat!
altijd eerst paard met zijn hoofd (voorkant) naar jou toezetten voordat je m van je weg wilt hebben.
dan kan ie in ieder geval niet direct gericht naar je bokkent/trappen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:43

dieren kunnen bij angst 3 dingen doen: vluchten, vechten of verstijven. Het kan best angst zijn die nogal lomp overkomt. Misschien een keer proberen om meer tijd te nemen bij het halster omdoen en iets meer geruststellend te praten?

Jammer dat je geen fimpje hebt, aan de lichaamstaal kan je ook veel zien :)

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 19:15

trisca schreef:
dieren kunnen bij angst 3 dingen doen: vluchten, vechten of verstijven. Het kan best angst zijn die nogal lomp overkomt. Misschien een keer proberen om meer tijd te nemen bij het halster omdoen en iets meer geruststellend te praten?

Jammer dat je geen fimpje hebt, aan de lichaamstaal kan je ook veel zien :)

ja inderdaad misschien kan maandag wel even iemand filmen.. :)