De vacht van mijn hond... Tips??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:14

Zo te lezen heb je inderdaad een trimmer gevonden die weet waar ze het over heeft :)

Ik ben het met je eens dat je een trimmer moet kunnen vertrouwen, helaas is trimmen geen beschermd beroep en kan iedere muts met een schuurtje in de tuin zo leuk bijverdienen (en helaas gebeurt dat dus veel te vaak). Ik zou daarom altijd even informeren of ze op z'n minst een erkend vakdiploma heeft.

Succes met je border :)

vencedor

Re: De vacht van mijn hond... Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:17

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:06

Kady1 schreef:
@ Kuggur . de fokker waar deze hond vandaan komt staat goed aangeschreven voor pups. En heeft mooie lijnen, en zij hadden deze hond ook helemaal zelf gefokt. Wij vonden haar best een mooie lijn hebben en daarnaast haar aparte kleur (seal) en super lief karakter, maakt haar voor ons interessant om mee te fokken. Daarnaast is ze natuurlijk ook getest op erfelijke aandoeningen.

.

Okay, dan had ik je verkeerd begrepen, ik dacht dat het om een border collie ging...
Barbie collie fokkerij vind ik niet interessant.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:30

Kuggur schreef:
Okay, dan had ik je verkeerd begrepen, ik dacht dat het om een border collie ging...

Wat een onnodig botte opmerking, Kuggur :n Wat heeft het nou in godsnaam voor nut om zo'n opmerking in dit topic te plaatsen. Je moet eens leren om op sommige momenten even op je handen te gaan zitten en een ander in zijn waarde te laten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:41

Och, zó bot is die opmerking niet in aanmerking genomen hoe ik werkelijk over dergelijke fokpraktijken denk....

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:00

Ik vind het ook geen walgelijke opmerking :)
Fokken is meer dan een kleurtje.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:16

Niet met elke border wordt schapen gedreven.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:29

Onderwerp: De vacht van mijn hond... Tips??

kohtje schreef:
Niet met elke border wordt schapen gedreven.

Klopt helemaal.
Maar als je ophoudt de capaciteit tot schapendrijven als fokcriterium te gebruiken verlies je de enige eigenschap die de border collie als ras definieert.
Ergo binnen een paar generaties heb je honden die op bordercollies lijken, maar het niet zijn.
En die worden ook wel barbie collies genoemd, vandaar.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:59

Ik ben dan blij met mijn barbie border die ook nog wat kan drijven maar het gelukkig niet als een idioot doet.
Je hebt nu eenmaal al jaren borders voor het schapen werk en border voor show of bv gewone africhting.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 21:46

Kuggur schreef:
Kady1 schreef:
@ Kuggur . de fokker waar deze hond vandaan komt staat goed aangeschreven voor pups. En heeft mooie lijnen, en zij hadden deze hond ook helemaal zelf gefokt. Wij vonden haar best een mooie lijn hebben en daarnaast haar aparte kleur (seal) en super lief karakter, maakt haar voor ons interessant om mee te fokken. Daarnaast is ze natuurlijk ook getest op erfelijke aandoeningen.

.

Ik snap niet zo goed waar dit over gaat. Mijn hond is voornamelijk uit show lijnen. Het schapendrijven doet zij niet zo goed. Wel loopt zij goed met onze indische loop eenden, maar niet zo goed als mijn drie andere honden. Daarnaast doen we met haar ook aan behendigheid (zijn net terug thuis)
Wij zijn hobby fokkers, doe alles volgens de regels zoals de BC NL voorschrijft betreft fokken. Steek mijn tijd in het uitzoeken van een geschikte reu. Dan snap ik niet waarom het hier om barbie fokkerij zou gaan. Ok ze heeft een aparte kleur, maar dat vind IK mooi, ze geeft verder gewoon zwart wit door op een zwart witte reu, dus je krijgt er niet specialere pups door.

En je hebt nu eenmaal twee stroming in het border ras, de drijf lijnen (waarvan ik er dus ook 3 heb) en de show lijnen.

Ik heb haar aangeschaft nadat mijn vorige hond die we als pups af aan hadden ook met het oog op fokken op twee jarige leeftijd is overleden door een ongeluk. En wij niet weer helemaal opnieuw wilden beginnen met een jonge hond.

Ik zou zeggen laat mensen in zijn waarde.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:31

Kady1 schreef:
Ik snap niet zo goed waar dit over gaat.

Weet ik, en dat is de reden dat je denkt dat het een goed idee is met je hond te fokken, jammer.

NB. De héle conformatie (show) fokkerij is barbie fokkerij.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:14

Ik vind het splitsen van honden in een show en werklijn een slechte zaak. Zie de borders zonder eye, de duitse herders die niet meer werken kunnen enz enz. Ik heb een rashond waar ik mee kan showen maar die nog steeds dicht bij de basis staat en ook kan werken. Nu heb ik hem nog nooit bij de schapen gehad maar dan gaan we binnenkort zeker een keertje testen. Een bordercollie is een werkhond. Die moet niet gefokt worden tot een huishond die eruit ziet als een border....
Maar ik vind het fokken van een huishond border 100x minder kwalijk dan honden fokken met te kleine koppies of honden die amper adem kunnen halen ;)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 10:12

Ik ga hier heel eigenwijs zijn, Zolang ik me aan de regels houd van de BC ga ik lekker doen wat ik zelf wil.
Mijn hond is duidelijk een hond die moet werken, alleen op de schapen is ze wat te terug houdend. Ze heeft eye, ze heeft rust, ze heeft de wil om te werken. Daarom loopt ze met eenden, dat doet ze super. En Daar kunnen mijn werk lijnen nog wat van leren.
Als jullie vinden dat zij een barbie is, dan is dat maar zo

Ok en nu weer on topic aub, Als men een topic willen om een discusie te startenn over het wel of niet fokken met show lijnen, dan staat dat vrij.

Als er nog tips zijn betreft de vacht van mijn hond hoor ik het graag.
Laatst bijgewerkt door Kady1 op 24-11-11 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:14

Wassen met baby shampoo! Dat hebben we met onze border collie toegepast