Abortus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:53

Nouks schreef:
Je kunt natuurlijk voor die groep een uitzondering maken. Abortus tot 12 weken, met uitzondering van medische noodzaak nog tot na de 20 weken-echo.

Nou, das lekker :Y)

Een meisje wat ik persoonlijk ken heeft een aantal jaren geleden een kind gekregen en....Wist pas een week voor de geboort dat ze zwanger was. Ze heeft gewoon de pil genomen en kreeg ondanks haar zwangerschap wel haar periode. Dit was minder dan normaal, maaar daar heeft ze zich niet veel bij gedacht. Ze had een teruggedragen zwangerschap, waardoor er nauwelijks iets aan haar te zien was. Ze is wel ietsje dikker geworden, maar in die tijd kon ze door een blessure niet sporten en dacht dat het daar aan lag.

Voor de rest heeft ze nooit echt iets gevoeld. Ze is wezen feesten, roken, zuipen...Ze heeft gewoon nooit echt ergens last van gehad...Tot ze ineens buikkrampen kreeg en naar de dokter ging die haar doorverwees naar een ziekenhuis...Daar kreeg ze te horen dat ze in verwachting was en het kind eigenlijk elk moment kon komen....

Stel je nu voor dat je door omstandigheden als bijv. gewoon ongesteld worden je pas na 16 weken erachter komt dat je zwanger bent....Dan mag je dus volgens jouw wet niet meer een abortus door laten voeren...Knap banketstaaf...Ik zou persoonlijk niet weten hoe ik dan zou moeten handelen, want ik wil echt geen kind en mijn vriend al helemaal niet...

Nee hoor, de wet is prima zoals het nu is...

Anoniem

mick75 schreef:
En hoe wil je dat onderscheid maken dan? Is psychisch lijden van de moeder geen goede reden? Is het niet kunnen bieden van de basis die een kind nodig heeft geen goede reden?

De meeste abortussen vinden royaal voor de 12e week plaats, situaties waarin een vrouw tussen de 12e en de 20e week ontdekt dat ze zwanger is zijn al niet bepaald gangbaar en vrouwen die meerdere malen tussen de 12e en de 20e week ontdekken dat ze zwanger zijn zijn ronduit uitzonderingen. Moet je nou echt voor die uitzonderingen hele regelgeving gaan aanpassen?

En er zijn talloze redenen op te noemen waardoor je niet binnen 3 maanden door hebt dat je zwanger bent. Psychische problemen kunnen bewezen van invloed zijn op je menstruatie en talloze medische redenen ook. Net als grote veranderingen in je leven en de ene vrouw is daar gevoeliger voor dan de andere. Mijn menstruatie word al onregelmatig om het minste of geringste en ik kan me heel goed voorstellen dat ik een zwangerschap niet een twee drie zou opmerken.

Is dit een reactie op mijn post?

Laat duidelijk zijn, wat mij betreft hoeft die termijn niet verkort te worden. Ik wijs enkel merenque en jou erop dat het vervroegen van de termijn medische noodzaak niet in de weg hoeft te zitten, daar kun je prima een uitzondering voor maken (scenario: stel dat een meerderheid van de 2e Kamer de termijn zou willen verkorten, bijvoorbeeld).

Persóónlijk vind ik de termijn prima: levensvatbaar, dan niet meer.
De drempel is hoog genoeg bij late abortussen (zwaarte abortus + ontwikkeling kind), dus de meeste mensen zullen het echt niet zo ver laten komen. Voor die enkele uitzondering is het goed dat het in ieder geval kán.

Adil

Nouks schreef:
Adil18 schreef:
Maar zoals het geval omschreven in het andere topic...Ik vind dat dat wel moet kunnen. Noch meisje noch vriend wil het kind en de TS geeft aan dat de situatie er echt niet naar is...

Dit is niet de plek om het andere topic en het standpunt van de TS te bespreken.

Het is een voorbeeld dat bij punt 3 hoort en dit topic is op basis van dat topic gemaakt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:56

liedje89 schreef:
Hoe wil je dan gaan bepalen wat erg genoeg is.

Tot een kind levensvatbaar is, mogen de ouders om wat voor reden dan ook kiezen voor een abortus. Dan is er dus niemand die bepaalt of het wel erg genoeg is.

Vanaf de tijd dat een kind levensvatbar is (of zou moeten zijn), vind ik het niet meer dan normaal dat zonder complicaties de ouders niet meer kunnen kiezen voor een abortus (hadden ze maar eerder moeten zijn), maar dat bij medische complicaties wél de mogelijkheid bestaat. Ook daar lijkt me de grens wel duidelijk. Er is nogal een verschil tussen een (bijvoorbeeld) meervoudig gehandicapt kind en een moeder die geen inkomen heeft.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:57

Nouks schreef:
liedje89 schreef:
Hoe wil je dan gaan bepalen wat erg genoeg is.

Tot een kind levensvatbaar is, mogen de ouders om wat voor reden dan ook kiezen voor een abortus. Dan is er dus niemand die bepaalt of het wel erg genoeg is.

Vanaf de tijd dat een kind levensvatbar is (of zou moeten zijn), vind ik het niet meer dan normaal dat zonder complicaties de ouders niet meer kunnen kiezen voor een abortus (hadden ze maar eerder moeten zijn), maar dat bij medische complicaties wél de mogelijkheid bestaat. Ook daar lijkt me de grens wel duidelijk. Er is nogal een verschil tussen een (bijvoorbeeld) meervoudig gehandicapt kind en een moeder die geen inkomen heeft.

Levensvatbaar met of zonder medische voorzieningen rondom het uur?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:59

De abortuswet en alles wat te maken heeft met: baas in eigen buik, daar hebben de vrouwen, eeuwen voor gevochten. Ik respecteer die wet. En ja, er wordt misbruik van gemaakt maar ik blijf erbij: beter spijt van een kind wat je weg hebt laten halen dan spijt van een kind wat je geboren laat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:59

Adil18 schreef:
[***] schreef:
Je kunt natuurlijk voor die groep een uitzondering maken. Abortus tot 12 weken, met uitzondering van medische noodzaak nog tot na de 20 weken-echo.

Nou, das lekker :Y)

Lees [***] @ [MW] Abortus effe, bovenstaande is niet mijn standpunt maar wel een mogelijke oplossing voor het standpunt dat merenque aandroeg ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 02:00

Adil18 schreef:

Sorry, ik vat ff niet wat je probeert te zeggen?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 02:01

Adil18 schreef:

De wet zwangerschapsafbreking is gebaseerd op levensvatbaarheid mét medische zorg. Een kindje van 20 weken (eigenlijk 24 weken maar voor de zekerheid houden ze 20 weken aan) zou dus mét alle medische hulp niet levensvatbaar zijn.

De termijn voor levensvatbaarheid verandert ook naarmate de medische ontwikkelingen vorderen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 02:07

Waves schreef:
Adil18 schreef:

De wet zwangerschapsafbreking is gebaseerd op levensvatbaarheid mét medische zorg. Een kindje van 20 weken (eigenlijk 24 weken maar voor de zekerheid houden ze 20 weken aan) zou dus mét alle medische hulp niet levensvatbaar zijn.

De termijn voor levensvatbaarheid verandert ook naarmate de medische ontwikkelingen vorderen.

@Nouks: Bovenstaand vroeg ik me af...Waves heeft me het antwoord al gegeven... :j

Ik vind het trouwens vreemd dat een kind wat na geboorte niet zou overleven zonder medische hulp rondom de uur "levensvatbaar" wordt genoemd. En dan heb ik het over een voor de rest kerngezond kind, wat enkel en alleen iets te vroeg komt..

En ik weet dat de 12 weken niet van jou kwamen, maar ik quote jou post omdat ik algemeen even op de 12 weken in wilde gaan, dus niet persoonlijk bedoeld...Ok? :)
Laatst bijgewerkt door Adil op 03-03-10 02:09, in het totaal 1 keer bewerkt

mick75

Re: Abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 02:08

Mijn reactie was op de post van Merenque

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 02:08

Ik neem aan levensvatbaar met medische voorzieningen. Mijn dochter was prematuur op 32 weken en zou het niet overleefd hebben als ze niet de eerste week beademd was.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 02:12

@Slimmerik
Maar er zijn ook genoeg meiden/vrouwen die gedwongen/op in gepraat worden tot een abortus door hun vriend(en)/ouders ed.
Je weet niet wat dan die spijt later met je doet.

Het moeilijke met zo'n beslissing is dat je nooit van te voren weet, hoe je je er achteraf bij voelt (zowel bij het houden als bij abortus).
Voor sommige is het moeilijk om terug te zien waarom ze een bepaalde beslissing hebben genomen.

Van beide kanten hou je verhalen van mensen die spijt krijgen, maar gelukkig komen de meeste kinderen alsnog wel goed terecht.
Mijn moeder zei tegen mij, je hebt 9 maanden de tijd om eraan te wennen en je leven daarop "in te richten/hulp te zoeken".
En ik moet zeggen ik heb daar geen spijt van gehad (wil niet zeggen dat ik geen moeilijke periode heb gehad, maar nu? Ik zou absoluut niet zonder mijn jongste kunnen en heb met haar nu wel een speciale band.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 02:21

Het kan nu een hele botte vraag zijn, en ik wil echt niemand voor het hoofd stoten van de tegenstanders maar ... Waarom mag men een kind niet weg laten halen (en dus het heft in eigen handen nemen wb leven en dood), maar is het wel gewoon geaccepteerd om álles te doen om zwanger te worden en om kinderen die eigenlijk niet levensvatbaar zijn ten koste van alles in leven te houden met de kans dat ze het niet halen? (en dus ook het heft in eigen handen nemen wb leven en dood)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 02:25

@Ayasha
maar dat is het hele leven zo, waarom iemand een pacemaker geven?
Waarom een nieuw hart?
Waarom "dure" operaties bij iemand van 80+?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 02:28

Maar daar komt dan het argument dat die mensen zelf kunnen kiezen, bewust zijn van de risico's en eventuele gevolgen die ze levenslang zullen moeten meedragen, dat kind heeft geen keuze (het argument dat ook vaak bij abortus doen naar voren komt)...

Edit: voor het verkeerd over komt, het is niet dat ik maar vind dat alles wat niet zelf kan leven moet sterven he. Maar ben gewoon benieuwd hoe men daar dan tegenover staat. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 02:30

Toen mijn opa van 84 op apegapen lag kon hij echt niet zelf kiezen. Als ik (door bv een zeer zwaar ongeval) in coma lig zal toch mijn man keuzes moeten maken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 02:34

oef.. moeilijke....

ik las trouwens een van de posts met delphi en ik vind 't erg makkelijk geroepen dat je wel 'even' de morningafterpil kan gaan halen na een verkrachting. Een vriendin van mij is namelijk verkracht, denk je nu werkelijk dat ze ook maar 1 moment aan de morningafterpil heeft gedacht? Ze was 14!!!! ondertussen 18 en ze heeft er NOG STEEDS last van! dan denk je niet aan de morningafterpil! Nu was ze gelukkig niet zwanger maar toch.

Maargoed, in geval van verkrachting zeg ik sowieso ja. Verder.... ik vind dat zo moeilijk om daar over te oordelen als ik 't nooit zelf heb meegemaakt. Nu zeg ik, nee, je kan altijd adoptie doen. Niet dat dat dan maar als de 'makkelijke' vluchtweg is, maar ik vind 'm persoonlijk wel beter.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:40

Ik vindt dat het altijd mogelijk moet wezen. Het is een eigen keuze, de grens van de zoveel weken is niet voor niets gesteld door doktoren, ookal lijkt het dan al heel wat. Ik vindt het alleen ontzettend dom dat er mensen zijn die ineens met de pil stoppen omdat ze zwanger willen worden en vervolgens gaan twijfelen en dan besluiten een abortus te plegen. Dan creeer je een hoop leed, voor jezelf, het kindje en de rest van de familie als die er vanaf weten. Dus ik denk dat vooral jongere moeders beter geinformeerd moeten worden over oorzaak en gevolg, zodat het ongewilde geboorte aantal ook omlaag kan worden gebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:56

Een foetus laten aborteren na de 20 weken echo vanwege een hazenlip, vind ik persoonlijk niet kunnen. Men was in die uitzending ook bang dat met 3d echo's straks allerlei cosmetische redenen worden aangedragen voor abortus.

Abortus prima, ik snap dat het soms gewoon niet verstandig is. Maar ik vind de termijn na 12 weken eigenlijk te hoog. Ik vind het ook nalatig om bijvoorbeeld na 15 weken nog eens langs de kliniek te gaan.

Op die ziekenhuisserie op sbs om 20.00 was ook een meisje die na de zoveelste abortus een ontsteking had opgelopen en dan dt vind ik dan wel triest. Ik snap dat AC niet altijd voldoende werkt, maar ik denk ook dat er een hele groep is die er erg lui mee omspringt. In principe is ongewenst zwanger worden in de meeste gevallen te voorkomen, maar ik denk dat heel veel ongewenst zwangeren niet zwanger zijn door een foutje van de AC zelf, maar door het niet te gebruiken of door laksigheid.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:33

slimmerik schreef:
Beter spijt van een kind wat je weg hebt laten halen dan spijt van een kind wat je geboren laat worden.

Daar ben ik het zeker mee eens!

We zien hier echter wel 1 ding over het hoofd: er zijn nog andere oplossingen voor ongewenste kindjes. Bijvoorbeeld adoptie.

Uiteraard ook een heel zware keuze, maar m.i. is het leven mooi genoeg om te leven ondanks een slechtere start. Er zijn veel mensen in Nederland met een niet ingeloste kinderwens, waarbij kindjes uit het buitenland geadopteerd worden. Ik weet niet of die kindjes uit het buitenland geadopteerd worden omdat er 'niet voldoende' Nederlandse kindjes 'beschikbaar' zijn of om andere redenen. Op deze manier bescherm je het ongeboren kind beter dan door een late abortus..

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:52

Oprtalj schreef:
Ik vind het goed dat de mogelijkheid tot abortus bestaat, simpelweg omdat ik ieder kind een welkome start gun.

De start is bij abortus al gemaakt... het kindje bestáát al. Alleen niet zichtbaar...

Niet dat het voor mij volledig afgeschaft moet worden, dan krijg je de gevallen breipriem en kleerhanger. Is ook niet de bedoeling.
Maar ik vind abortus gewoon iets heel ergs. Niet omdat ik mensen in hun situatie wil veroordelen, maar omdat ik niet om de feiten en mijn gevoel heen kan. Mijn hart huilt gewoon.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:56

ulysse1 schreef:
een hartje klopt al op 20-21 dagen maar is enkel met een inwendige echo waarneembaar.

wat TS van plan is is pure moord en waanzin, ze zit al in de helft, ze kan het kindje evengoed uitdragen en laten adopteren maar dat gunt ze het kindje niet, ze vermoordt het liever.

En sorry, ze komt op mij eerder over als iemand die juist heel sterk in haar schoenen staat en zeker niet als iemand die psychisch 'lijdt'

Als jij het feit dat het hartje klopt ziet als dat er een kind is dan ben je dus tegen elke abortus. Het hart begint namelijk al in de 5e week te kloppen.

Adopteren is niet zomaar iets en een kind dat "gunnen" vind ik nogal raar, dan weet je duidelijk niet hoe dat gaat.

En dat iemand zich goed kan verwoorden zegt helemaal niets over iemand psychische aandoening. Erg kort door de bocht allemaal.

Jouw totale gebrek aan inlevingsvermogen vind ik gewoon stuitend. Wat dat betreft heb je wel gelijk, TS van het vorige topic klinkt een stuk verstandiger en verantwoordelijker en zou wellicht veel beter in staat zijn een kind op te voeden dan veel van de kortzichtige critici die niet eens de moeite doen zich in te leven in iemands situatie.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:01

YankeeBoy schreef:
Maar nel, als je een kindje niets te bieden hebt, je hebt de mogelijkheden niet om een kindje fatsoenlijk op te laten groeien, zou je je dan niet schuldig voelen?

Is geen aanval hoor, pure interesse

sorry, ik wil even antwoorden, al was de vraag niet aan mij.
Ik zou me schuldig voelen dat ik zwanger was geworden in die situatie. En dan de knop om zetten en er het allerbeste voor mijn kind van maken. Mijn kind hoeft niet te sterven omdat ik me schuldig voel.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:07

Pardon ????

Ik héb een pracht van een dochtertje en ik had nl zelf heus niet de makkelijkste situatie maar ik heb vr mijn kindje gekozen en ik zou het zo weer doen.

JIJ hebt duidelijk geen gevoel en inderdaad als een hartje klopt, en dat doet het inderdaad al op 20-21 dagen, dan leeft het en ja, dan ben ik tegen abortus, dat kan makkelijk vr die termijn en verder is het het beste dat ik mij hier niet meer druk over maak.