Waar zijn de fokkers.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 18:40

sarabande schreef:
KWPN fokproduct dus.


En niet erkend voor de dekdienst bij het KWPN.

Zou er veterinair iets mee zijn omdat zijn kinderen bij het KWPN in het B-reg. komen?

[FA] b register bij het kwpn stamboek

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:56

ceasario schreef:
En niet erkend voor de dekdienst bij het KWPN.

Zou er veterinair iets mee zijn omdat zijn kinderen bij het KWPN in het B-reg. komen?

[FA] b register bij het kwpn stamboek


Nou grijp je kans op duidelijkheid inplaats van suggesties
Er is nu iemand die bij de echte info kan komen, dus vraag het gewoon.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 19:01

LuvdaTossa schreef:
@ MissHis dat doe ik ook.

Ben vaak bij dit soort mensen over de vloer. Maar toch blijft de drempel wel hoog. En ik vind me zelf soms lastig, heb ik zoiets dat zij denken van: komt dat kind weer aan *zucht*.

Gelukkig zijn hier fokkers in de buurt waar ik wel snel een praatje mee maak. Ook op de tribune van keuringen kom ik regelmatig mensen tegen die de fokker kent waarvan ik de paarden rijd en ik dus weer in contact kom met deze mensen. Dit is meestal de 65+ generatie.


Ja ik snap wat je bedoelt. Maar ik weet uit ervaring dat de meeste mensen het juist leuk in plaats van lastig vinden wanneer je, als jonge en zeer geïnteresseerde in de fokkerij, een discussie met hen aangaat. Het is enorm leerzaam, die mensen hebben vaak zeer veel kennis en ervaring, en daar kunnen wij nog heel wat van leren.

Ik ga (sinds ik mijn rijbewijs heb Haha! ) ook altijd naar de vergaderingen, waar ik altijd een van de weinige mensen onder de 40 jaar ben. Ik vind dat geen probleem.

Sinds ik in het bestuur van een fokvereniging zit, heb ik steeds meer contact met ervaren fokkers. Het is prachtig te horen hoe zij tegen de (huidige) fokkerij aan kijken en hoeveel kennis en ervaring zij hebben. Daar kan ik ontzettend veel van leren, en daar maak ik dan ook dankbaar gebruik van (zo lang het nog kan!).

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 19:05

MissHIS schreef:
Ik ga (sinds ik mijn rijbewijs heb Haha! ) ook altijd naar de vergaderingen, waar ik altijd een van de weinige mensen onder de 40 jaar ben. Ik vind dat geen probleem.


Sinds ik het rijbewijs heb, ben ik ook lid van het JongKWPN geworden. Ik probeer bij alles zoveel mogelijk aanwezig te zijn, helaas is 'mijn' auto wel eens weg....

Wat heeft JongKWPN nog op de programma staan voor de komende maanden?

Bij ons in de buurt zijn het overgins de springfokkers waar ik wel mee in contact kom. In onze regio zijn de 'grote' fokkers springfokkers en de hobbyisten dressuurfokkers.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 19:08

LuvdaTossa schreef:
Sinds ik het rijbewijs heb, ben ik ook lid van het JongKWPN geworden. Ik probeer bij alles zoveel mogelijk aanwezig te zijn, helaas is 'mijn' auto wel eens weg....

Wat heeft JongKWPN nog op de programma staan voor de komende maanden?

Bij ons in de buurt zijn het overgins de springfokkers waar ik wel mee in contact kom. In onze regio zijn de 'grote' fokkers springfokkers en de hobbyisten dressuurfokkers.


Activiteiten komende maanden oa.:

*Bedrijfsbezoek Stoeterij ´t Maalwater (augustus)

*Bedrijfsbezoek Tuigpaardtrainingsstal (september)

*Bedrijfsbezoek Marlies van Baalen (oktober)

*Bedrijfsbezoek Reini Tewis (november)

*Evaluatie keuringsseizoen (december)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 23:50

MissHIS"]
Ook een goed initiatief is de sportmerriecompetitie, die alleen open is gesteld voor merries die al een veulen hebben gebracht. Hopelijk brengt dit de fokkerij en sport (weer) wat dichter bij elkaar.
[/quote]

Heb daar toch m'n bedenkingen over, het kost handen vol geld om je fokmerrie door een goede ruiter uit te laten brengen en als je meerdere merrie's hebt wordt het al gauw onbetaalbaar.
Bovendien hebben echte fokmerrie's niet echt hun "postuur" mee, ze zullen dus een tijdje uit de fokkerij gehaald moeten worden.
In plaats van (kleine Haha! )inkomsten heb je dan grote uitgaven.

[quote="MissHIS schreef:
Ook mij valt op dat mensen (een groot aantal...) vrij gemakkelijk hun partnerkeuzes maken. ...., soms uitsluitend op de vertoning van de hengst zelf.

Tja, hoe zou de nieuwe jaargang zich anders moeten gaan bewijzen Verward
Elke hengst moet nu eenmaal zijn eerste nakomelingen tonen, die zullen dus eerst gefokt moeten worden.
Blijft iedereen maar wachten op de verrichtingen van de nakomelingen, komen natuurlijk nooit ergens.
Je hebt nu eenmaal altijd pioniers nodig, net zo goed als fokkers die oude lijnen in ere houden.
Het een kan naar mijn idee niet zonder het ander in een gezonde fokkerij.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 00:02

Illindra foken is keuzes maken. Ik wil bijvoorbeeld best een nog in de fokkerij vrij weinig gebruikte hengst kiezen, maar die moet dan wel gepresteerd hebben (voorbeeld ik heb een Welcome en de merrie is drachtig van Weyden)
Ik vind het prima dat fokkers kiezen voor een jonge hengst, maar de veulenafstammings keuring is voor mij toch minimaal.
Conclusie: ik ben geen pionier Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 00:10

Ik ook niet, maar ze zijn wel nodig.
Helaas is het bijv. in de tuigpaardfokkerij zover doorgeslagen (met de Hackneyinvloed waar iedereen blind achteraan liep/loopt) dat we nagenoeg geen oude lijnen meer hebben en er geen enkele klassieke hengst meer is.
Dat bedoel met een gezonde combinatie tussen pionieren en oude lijnen behouden.
Er is fris bloed nodig maar er moet kunnen worden terug gegrepen op oud bloed.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 00:13

Er zijn zat pioniers, oftewel avonturiers die naar een jonge hengst hollen omdat ze denken de eerste te zijn.
We moeten hen dankbaar zijn, want hun veulens geven ons gegevens over de vererving Haha!

schokland
Berichten: 57
Geregistreerd: 17-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 01:06

sarabande, zyn de druiven zo zuur deze zomer in limburg?wees bly met mensen die durven! kunnen anderen er later achteraan hobbelen

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 01:33

Dank je Jenneke voor het schema, brengt wat orde.

Maalwater lijkt me fantastisch, de rest heb ik even niet nodig.

Ik ga me eerst loslaten op iets anders. En nee geen sb.

Die laat ik met rust

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 08:59

sarabande"]
Nou grijp je kans op duidelijkheid inplaats van suggesties
Er is nu iemand die bij de echte info kan komen, dus vraag het gewoon.
[/quote]

Ik houd de voorkeur aan het open laten van vraagstellingen.
Dat aktiveert een forum en zet personen eventueel aan het denken.??

i.p.v. hapklare antwoorden die voor sommige bijbelvast lijken te zijn.

Of niet?

Het vermogen, de elasticiteit en de wil om te winnen

[size=18]Deze link is van de Olympische Spelen [/size]


[quote="LuvdaTossa schreef:
Citaat:
Waar zijn de fokkers???

In deze zonnige vakantietijd genieten we na een druk dekseizoen van onze veulens. Want mooi is het, al die merries met veulens. Hoop en verwachting voor de toekomst.
Verder is het nu de tijd van de jonge paarden competities, waar meerdere concoursen op inhaken. Het verbaast me dan ook wel heel erg dat op het prachtige concours van 'Bloem' (vier-, vijf- en zesjarige springpaarden) - waarbij we aangeboden krijgen: gratis entree, betaalbare catering en geweldige gedetailleerde toelichting op ieder paard wat in de baan komt - er zo weinig publiek is. Terwijl dit voor de fokkers de uitgelezen mogelijkheid is om de verervingskracht van de hengsten te beoordelen. Hoe kan je als fokker een hengstenkeuze maken als je geen of weinig idee hebt van de verervingskracht van de desbetreffende hengst? Natuurlijk zijn er indexen als hulpmiddel, maar je wilt de nakomelingen van de vaderdieren toch ook zelf gezien hebben? Het gaat de meeste fokkers er toch om om een goed sportpaard te fokken en de benodigde informatie zal je toch zelf moeten zoeken.
Aan de andere kant zie ik dat er voor vrijwel iedere dressuurclinic nauwelijks voldoende kaarten beschikbaar zijn. Kaarten die meestal ook nog goed betaald moeten worden. De animo is er dus wel, maar richt zich naar mijn idee wel erg veel op de dressuur.
Na dit alles geconstateerd te hebben maak ik me erg veel zorgen over de springpaardenfokkerij in Nederland! Mede gezien het feit dat onze vijf-, zesjarige en oudere dekhengsten - een enkele uitzondering daargelaten - tussen hun leeftijdsgenoten niet of nauwelijks positief opvallen. Het vermogen, de elasticiteit en de wil om te winnen zijn zaken waarbij onze springpaardenfokkerij sturing nodig heeft. Eigenlijk wil ik geen namen van hengsten noemen, want dan begeef ik mij op glad ijs, maar ik wil wel een uitzondering in positieve zin maken. Gezien het feit dat onze sportpaarden momenteel vaker in Beldie dan in Nederland lopen en we dus ook vaker in Belgie op concours zijn, valt de hengst Libero H ons erg op. Op bijna ieder concours lopen in de hoogste proeven een of enkele van zijn kinderen mee. Dit doen ze op een opvallend goede manier en gedurende een langere periode. Ook internationaal is Libero H momenteel zeer goed vertegenwoordigd en laten zijn producten zien uit het goede hout gesneden te zijn. Zo zijn er uiteraard meerdere hengsten die we in onze fokkerij gepast kunnen gebruiken, maar ook zeker een respectabel aantal die onze fokkerij niet vooruit helpen. En wat mij betreft uit de fokkerij gehaald dienen te worden!

Een taak voor het KWPN om dit via intensieve voorlichting te sturen.

Groeten, Bert Poppelaars...


Suzanne F.

Berichten: 49224
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 10:42

Ik vind het te ver gaan om mezelf nu al een fokker te noemen, ik ben nog jong en heb eigenlijk geen fokkerijervaringen. Wel ga ik veel naar bekende fokkers toe om te praten over hoe denken over de fokkerij en welke hengsten ze gebruiken en waarom.
Laatst was ik bij Rene Franssen en dan laat hij een paar merries zien en dan vraag ik welke hengst hij waarom zou gebruiken, erg leerzaam!
Hij heeft ook zoveel merries met veulens staan en dan kan je zien wat voor effect de hengst heeft gehad. Vooral ook omdat hij veel met dezelfde bloedlijnen fokt als ik dus doe met Lotje.
Hij gaat wel meer op het karakter letten heeft hij aangegeven. Haha!

Of we op de goede weg zijn in de fokkerij weet ik niet, ben toch wel een beetje bang voor heel veel hetzelfde bloed.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 11:17

Ilindra"]
Heb daar toch m'n bedenkingen over, het kost handen vol geld om je fokmerrie door een goede ruiter uit te laten brengen en als je meerdere merrie's hebt wordt het al gauw onbetaalbaar.
Bovendien hebben echte fokmerrie's niet echt hun "postuur" mee, ze zullen dus een tijdje uit de fokkerij gehaald moeten worden.
In plaats van (kleine )inkomsten heb je dan grote uitgaven.
[/quote]

Ik laat mijn merrie ook door een prof. in de sport (en wat voor één: OK dan! ) uitbrengen, maar heb een handige regeling getroffen waardoor het financieel ook allemaal haalbaar is. Ik train haar zelf, en kom af en toe bij de ruiter zodat hij haar even kan trainen en op de concoursen kan rijden.
Ik vind het vaak wat te gemakkelijk gezegd dat zoiets te duur is. Bovendien is het alleen maar gunstig voor de stam/merrie, ik zie het dan ook meer als een investering.
Natuurlijk moet je er wel wat voor over hebben. Ik heb ook een jaar langer moeten wachten met het dekken, maar dat kwam gezien mijn financiële situatie eigenlijk wel goed uit. Ze is nu vier maanden drachtig, dus over een tijd zal ze weer uit de sport moeten. Als ze al eerder een veulen had gehad, had ik haar nu niet laten dekken. Maar nu wil ik graag eerst een veulen (zodat ik ook kan zien hoe dat lijkt), en vervolgens gaat ze weer in de sport.

[quote="Ilindra schreef:
Tja, hoe zou de nieuwe jaargang zich anders moeten gaan bewijzen Verward
Elke hengst moet nu eenmaal zijn eerste nakomelingen tonen, die zullen dus eerst gefokt moeten worden.
Blijft iedereen maar wachten op de verrichtingen van de nakomelingen, komen natuurlijk nooit ergens.
Je hebt nu eenmaal altijd pioniers nodig, net zo goed als fokkers die oude lijnen in ere houden.
Het een kan naar mijn idee niet zonder het ander in een gezonde fokkerij.


Ik ben ook niet tegen het gebruik van jonge hengsten, maar tegen het maken van partnerkeuzes uitsluitend op vertoning van de hengst zelf. Bv. op een hengstenshow. Niet verder kijken dan de neus lang is.
Het gebruik van jonge hengsten is inderdaad zeer gewenst in de fokkerij. En het KWPN wil altijd hengsten goedkeuren die in principe nóg beter zijn dan hun vader, dus het kan zeker interessant zijn. Alleen zou ik geen jonge hengst gebruiken bij een merrie waarvan je ook nog niets op gebied van de fokkerij weet. Ik heb mijn merrie door Phin Phin laten dekken, daar zijn (naast veulens, jaarlingen, tweejarigen) ook al wat oudere nakomelingen van te zien, waardoor ik meer informatie heb over zijn vererving. Ik heb de verrichtingen van Ultimo dan ook aandachtig gevolgd, daar hij uit een soortgelijk gefokte merrie komt (Burggraaf x Cadmus xx, die van mij Burggraaf x Sovereign Bill xx), hoewel de merries wel duidelijk andere types zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 11:50

MissHIS schreef:

Ik vind het vaak wat te gemakkelijk gezegd dat zoiets te duur is.

Ik heb ook een jaar langer moeten wachten met het dekken, maar dat kwam gezien mijn financiële situatie eigenlijk wel goed uit.


Dus eerst zeuren dat fokkers zeggen dat het te duur is (als of jij in andermans portemonnee kan kijken) en vervolgens melden dat het jezelf ook financieel niet uit kwam Verward
Bovendien heb jij maar 1 fokmerrie die je bovendien zelf traint en alleen voor de puntjes op de i weg hoeft te brengen.
Er zijn zat fokkers met meerdere merrie's die zelf niet de basistraining kunnen verzorgen en het dier dus gewoon weg moeten brengen a minimaal 500 euro per maand per merrie.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:12

Ilindra schreef:
Dus eerst zeuren dat fokkers zeggen dat het te duur is (als of jij in andermans portemonnee kan kijken) en vervolgens melden dat het jezelf ook financieel niet uit kwam Verward
Bovendien heb jij maar 1 fokmerrie die je bovendien zelf traint en alleen voor de puntjes op de i weg hoeft te brengen.
Er zijn zat fokkers met meerdere merrie's die zelf niet de basistraining kunnen verzorgen en het dier dus gewoon weg moeten brengen a minimaal 500 euro per maand per merrie.


Ten eerste: ik zeur niet. Ik geef aan dat vaak wat te gemakkelijk gezegd is (waar een wil is, is een weg).
Ten tweede heeft een student doorgaans een stuk minder te besteden dan iemand met een baan e.d. Maakt verder ook niets uit, het was ook alleen maar om aan te geven dat er héél veel mogelijk is als je echt wilt.

Dat ik een jaar langer heb gewacht met dekken had meerdere redenen: 1) ik wilde eerst zelf wel eens een tijd rijden 2) na aanschaf van de merrie was de spaarpot inderdaad leeg 3) ik wilde graag de tijd nemen om een goede partnerkeuze te kunnen maken etc.
Begin dit jaar heeft mijn merrie een paar maanden in training gestaan bij de ruiter, maar dit was financieel inderdaad niet vol te houden en ook niet helemaal de bedoeling aangezien ik de merrie óók voor mezelf heb gekocht.

Natuurlijk begrijp ik dat het een ander verhaal is wanneer je meerdere merries hebt. Maar ze hoeven ook niet allemaal vanaf 3 jaar volledig in training. Ik ken genoeg fokkers die de merries zadelmak laten maken ("meisje uit de buurt" is vaak aanwezig), maar vervolgens er eerst één of twee veulens bij fokken, voordat ze de sport in gaat. Bovendien is niet elke merrie de investering voor de sport waard naar mijn mening, er gaat inderdaad veel geld in zitten als je zelf niets kan. Maar dat zijn de consequenties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:29

MissHIS"]
Natuurlijk begrijp ik dat het een ander verhaal is wanneer je meerdere merries hebt. Maar ze hoeven ook niet allemaal vanaf 3 jaar volledig in training.
[/quote]
Goh, dat valt weer mee Scheve mond

[quote="MissHIS schreef:
er gaat inderdaad veel geld in zitten als je zelf niets kan. Maar dat zijn de consequenties.

Volgens mij is het de keuze van de fokker zelf waar hij zijn geld aan uit geeft en is het geen logische consequentie dat het naar de sportcarriere van zijn merrie (s) gaat.

Eerlijk gezegd wordt ik wel eens wat ziek van het "sturen" van het KWPN Scheve mond
Voorbeeldje: Eerst zo'n beetje de hele tuigpaard stapel "ombouwen" naar halve Hackney's en de 100% Gelderse hengsten wegdoen om vervolgens "fokadviezen" te sturen naar eigenaren van 100% klassieke merrie's omdat er bijna geen klassiek bloed meer is.

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:36

Volgens mij kost fokken nog altijd veel geld en je kunt het zelf zo duur maken als je zelf wilt, maar eerst zul je toch flink moeten investeren , wil je een beetje goed resultaat behalen.
Voor een goede merrie moet je nu eenmaal betalen en als je wat meer zekerheid wilt hebben qua uitkomst veulen, neem je niet de eerste de beste hengst en dat merk je wel in je portemonnaie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:41

Beber schreef:
Volgens mij kost fokken nog altijd veel geld en je kunt het zelf zo duur maken als je zelf wilt, maar eerst zul je toch flink moeten investeren , wil je een beetje goed resultaat behalen.
Voor een goede merrie moet je nu eenmaal betalen en als je wat meer zekerheid wilt hebben qua uitkomst veulen, neem je niet de eerste de beste hengst en dat merk je wel in je portemonnaie.


Idd, moet je het dier dan ook nog uit de fokkerij halen en laten trainen om uit te brengen in een merriecompetitie wordt het helemaal onbetaalbaar.
De stam van Ilindra hebben we nu zover het papier doorloopt keur preferent en de veulens zijn altijd al verkocht voor ze geboren zijn.
Waarom zo'n merrie uit de fokkerij halen voor een merriecompetitie?
Nu speel ik redelijk quitte, dan ga ik falliet Knipoog

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 13:21

Ilindra schreef:
Volgens mij is het de keuze van de fokker zelf waar hij zijn geld aan uit geeft en is het geen logische consequentie dat het naar de sportcarriere van zijn merrie (s) gaat.

Eerlijk gezegd wordt ik wel eens wat ziek van het "sturen" van het KWPN Scheve mond
Voorbeeldje: Eerst zo'n beetje de hele tuigpaard stapel "ombouwen" naar halve Hackney's en de 100% Gelderse hengsten wegdoen om vervolgens "fokadviezen" te sturen naar eigenaren van 100% klassieke merrie's omdat er bijna geen klassiek bloed meer is.


Ik vind dat het weinig met het "sturen" van KWPN te maken heeft. Feit is dat sport in de stam interessant is. Sport en fokkerij gaan hand in hand.

Ik heb het niet (alleen) over de sportmerriecompetitie, maar meer over merries in de sport in het algemeen. Een sportprestatie zegt mij veel meer dan een goede IBOP of EPTM. Ik zeg totaal niet dat je Ilindra uit de fokkerij moet halen voor een merriecompetitie, ik zeg dat het interessant is wanneer een merrie prestaties in de sport heeft geleverd. Dat merk je ook aan de markt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 13:30

Ilindra heeft op nationaal nivo SGW menwedstrijden gelopen als voorpaard van mijn tandem.
Helaas telt dat voor het KWPN niet mee Verward
Voor dressuur en springen is Z genoeg maar ga je SGW mennen moeten ze ineens 3 internationale wedstrijden hebben gelopen.
Helaas zijn die er niet voor tandems, alleen voor de 2 en 4spannen.
Voor de markt maakt het niet uit, een goed veulen verkoopt zowiezo.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 13:33

schokland schreef:
sarabande, zyn de druiven zo zuur deze zomer in limburg?wees bly met mensen die durven! kunnen anderen er later achteraan hobbelen


Het is hier meer pruimentijd en die zijn lekker zoet Haha!

Het heeft met keuzes te maken.
Ik kies liever voor een hengst waar ik wat meer gegevens van kan zien.

Mensen die naar een hengst hollen waar ze niets vanaf weten zijn niet altijd durvers, vaak gokken ze op het eerste gewin.

Maar om welke reden dan ook ik ben blij dat ze er zijn

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 13:36

Ilindra schreef:
Ilindra heeft op nationaal nivo SGW menwedstrijden gelopen als voorpaard van mijn tandem.
Helaas telt dat voor het KWPN niet mee Verward
Voor dressuur en springen is Z genoeg maar ga je SGW mennen moeten ze ineens 3 internationale wedstrijden hebben gelopen.
Helaas zijn die er niet voor tandems, alleen voor de 2 en 4spannen.
Voor de markt maakt het niet uit, een goed veulen verkoopt zowiezo.


Ja, dat is inderdaad lastig. Maar de merrie heeft wel in de sport gepresteerd, en dáár gaat het mij om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 13:37

MissHIS schreef:
Ja, dat is inderdaad lastig. Maar de merrie heeft wel in de sport gepresteerd, en dáár gaat het mij om.


Ach het is maar van de kleine onvolkomenheden van het KWPN Knipoog

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 14:36

Misschien zijn er minder prestatiegerichte fokkers vanwege het ENORME prijskaartje dat er tegenwoordig hangt aan 'paardjes fokken'...

Je doet op de regionale keuringen al niet meer mee als je merrie niet minimaal KEur en SPort is, maar hoe kom je aan zo'n dier als beginnend fokker? Niet te betalen. En veulens waarvan je mag verwachten dat het toch een stuk in de goede richting gaat, hebben een dito prijskaartje.
Als je dan zo'n eerste premie merrieveulen koopt, dan moet zij nog steeds wel 'even naar de Z' gereden worden (o wee, dat is pas duur), en ze moet wel professioneel voorgebracht worden op de keuring en tijdens de prestatie-aanleg-test (auch voor portemonnnee). Maar het moet, want zonder die elementen tel je gewoon niet mee bij de fokkerij van het kwpn.

Dan moet je nog een stalletje hebben alwaar de fokkerij kan geschieden; enig idee hoe duur het aankopen van een woning met een stukje land en een stalletje anno 2004 kost? Dat is voor heel veel mensen niet te betalen.

Nou ja, en als je dan flink de beurs hebt getrokken, en in bezit bent van deftige merrie plus fokwaardig vastgoed; dan moet de merrie nog drachtig. Die investering an sich valt mee als je al het voorgaande reeds hebt meoten bekostigen; maar dat is echt NIET TE COMBINEREN met de baan die je nodig hebt om alles te kunnen betalen. Alvorens de inseminatie moet je met het hele spul TIJDENS kantooruren naar de dierenarts ter invoeling, dan moet je thuis zijn als de hengstenboer komt, paar dagen later weer een ochtend vrij nemen om te controleren of het gelukt is. PAar weken later weer, en voor oktober vast ook nog een keer.
De daaropvolgende lente begint de ellende van je werkgever; jij presteert matig omdat je geen nachtrust meer geniet, en als de bevalling ophanden is moet je ook nog eens een week ofzo vrij hebben want je moet bij de merrie blijven.... geen werkgever zit op zo'n veeleisende werknemer te wachten.

Fokkerij is dus slecht te combineren met betaald werk, en betaald werk is nodig om fokkerij te bekostigen. Welnu, na al die moeite en investering aan tijd, geld en arbeidsrelatie... dan moet er nog een gezond veulen uitkomen. En als het kleurtje tegenvalt (lelijk wit hoofd en 1 wit been tot over de sprong) dan valt er werkelijk nog geen euro aan te verdienen ook en zal je het veulen wellicht op een paardenmarkt onder kostprijs van de hand moeten doen; houden is immers helemaal duur.

Wat een ellende.
Waar zijn de fokkers? Ze sterven uit.
Lieden die wel willen, kunnen het niet betalen; lieden die het wel kunnen betalen, zijn wijzer dan te fokken voor die hele, hele kleine kans dat het KWPN na een 12 jaar na inseminatie het fokprodukt als vaandeldrager van Nederland zal eren....

Fokken anno 2004 is vooral een hobby van gepensioneerde boeren en rijkelui. Kijk maar langs het hek bij een stamboekkeuring, vergrijzing troef. Als het kwpn daar verandering in wil aanbrengen, moeten ze met subsidie komen