b register bij het kwpn stamboek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 01:06

greetje schreef:
DeeWeeRrr even een vraagje. Wat bedoel jij met; De eigen kwaliteitseisen van het KWPN overeind te kunnen houden?


Nieuw topic?

En on topic.

Ik zou graag dat je het stamboek papier pakt, kijkt wat voor kleur het heeft of er ook iets opvalt. Desnoods met een vergrootglas.
Maar neem de tijd en ga dan op google zoeken, dan weet je al iets meer.
En als je vraag iets specifieker is.... kom er dan mee terug.

DeeWeeRrr
Berichten: 22
Geregistreerd: 14-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 12:58

[quote='Greetje']
Even een paar vragen;

Fokken we te groot(keizersnede of OCD)[/quote]

In tegenstelling tot 20 jaar geleden is er nu geen fokbeleid dat is gericht op grote paarden. De Ledenraad van het KWPN is kortgeleden akkoord gegaan met het reserveren van een behoorlijk groot bedrag om extra selectiebeleid ter bestrijding van OCD mogelijk te maken.

[quote='Greetje']Toetsen van vitaliteit en uithoudingsvermogen[/quote]

Ik weet niet zo goed wat je hiermee bedoelt.

[quote='Greetje']Ontwikkelen van parameters voor het karakter[/quote]

Het voornemen om meer aandacht aan het karakter te besteden staat verwoord in de Meerjarenvisie van het KWPN. Op dit moment is de Fokkerijraad van het KWPN daar mee bezig.

[quote='Greetje']Overbelasting voor de 38 maanden door training, wat kan leiden tot onherstelbare schade
Hengstenkeuring op te jonge leeftijd, de selectie procedure en het predikatensysteem van een stamboek dient niet zodanig ingericht te zijndat de eigenaar zich gedwongen voelt in en richting die mogelijk tot welzijnsproblemen leidt.[/quote]

Jonge paarden verschillen onderling heel sterk als het gaat om de belastbaarheid. Sinds de invoering van het najaars-verrichtingsonderzoek voor KWPN-hengsten hoeft niemand zich gedwongen te voelen om zijn hengst aan méér belasting bloot te stellen dan voor het betreffende paard gewenst is.

[quote='Greetje']Cosmetische verzorging op keuringen zoals; het verwijderen van tastharen, scheren van veulens, conditie waarin dieren op keuringen worden verwacht( te dik, kans op hoefbevangenheid) zomervacht in de winter of het vroege voorjaar.[/quote]

Er is geen enkel beleid dat op dit gebied iets voorschrijft en het is mijn ervaring dat juryleden goed door de 'verpakking' heen kunnen kijken.

[quote='Greetje']Fokken we geen welzijnsproblemen er in, maar ook fokken we de bekende problemen er ook uit. [/quote]

Je kunt discussiëren over de vraag of we in de fokkerij welzijnsproblemen veroorzaken (het is heel belangrijk dat de regels goed worden nageleefd, bijvoorbeeld door middel van dopingcontrole), maar we kunnen niet discussiëren over het feit dat de KWPN-selectie welzijnsproblemen heeft teruggedrongen. Prof. Dik van de faculteit diergeneeskunde in Utrecht heeft bijvoorbeeld aangetoond dat hoefkatrolontsteking nu veel minder voorkomt dan 20 jaar geleden. Onlangs maakte prof. Barneveld (Utrecht) op een congres in IJsland nog bekend dat spat bij KWPN-paarden nu veel minder voorkomt dan vroeger. Alleen over OCD zijn we beslist ontevreden, daar zijn dan ook nieuwe maatregelen tegen aangekondigd.

Ik vind het heel goed dat deze welzijnsvragen worden gesteld, maar het is opmerkelijk dat dit juist in dit topic gebeurt. Het register B is immers mede bedoeld om de KWPN-eisen op het gebied van een gezonde constitutie overeind te houden.

We kunnen (opnieuw) van mening verschillen over de vraag of de dochters van afgewezen moeders kans moeten maken op de keuring. Ik persoonlijk vind het voldoende om merries met erfelijke gebreken te weigeren en hun eigenaren te adviseren om niet met deze merries te fokken.
Laatst bijgewerkt door DeeWeeRrr op 07-08-04 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 13:25

Citaat:
De Ledenraad van het KWPN is kortgeleden akkoord gegaan met het reserveren van een behoorlijk groot bedrag om extra selectiebeleid ter bestrijding van OCD mogelijk te maken.


Wordt daarbij ook gebruik gemaakt van gegevens uit het buitenland waar reeds langer onderzoek wordt gedaan of gaan we het wiel weer opnieuw uitvinden? (wat alleen maar meer kost en waar hoogstwaarschijnlijk dezelfde resultaten uit zullen voortvloeien)

DeeWeeRrr
Berichten: 22
Geregistreerd: 14-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 13:34

We gaan het wiel niet opnieuw uitvinden.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 13:49

DeeWeerr schreef:
We kunnen (opnieuw) van mening verschillen over de vraag of de dochters van afgewezen moeders kans moeten maken op de keuring. Ik persoonlijk vind het voldoende om merries met erfelijke gebreken te weigeren en hun eigenaren te adviseren om niet met deze merries te fokken.


Zou dit niet sterker moeten? Als een merrie een overbeet heeft zou ze van de fokkerij moeten worden uitgesloten. Alleen dan kun je toch een erfelijk gebrek terugdringen? Een advies is te vrijblijvend, dan kan de eigenaar alsnog beslissen om het advies naast zich neer te leggen, of de merrie verkopen aan een nietsvermoedende nieuwe fokker?

DeeWeeRrr
Berichten: 22
Geregistreerd: 14-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 13:58

Nogmaals: op dit punt kun je van mening verschillen. Naast wat het stamboek op dit terrein nu doet vind ik het voldoende om de rest over te laten aan de eigen verantwoordelijkheid van de eigenaar. Naast de richtlijnen van het stamboek moet je als fokker voor jezelf ook de afweging maken of je een merrie dekt of niet.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 14:06

DeeWeeRrr schreef:
Nogmaals: op dit punt kun je van mening verschillen. Naast wat het stamboek op dit terrein nu doet vind ik het voldoende om de rest over te laten aan de eigen verantwoordelijkheid van de eigenaar. Naast de richtlijnen van het stamboek moet je als fokker voor jezelf ook de afweging maken of je een merrie dekt of niet.


Worden de gegevens over afwijkingen die worden geconstateerd tijdens bijv. een stamboekopname of een keuring wel geregistreerd? Zo nee, waarom niet en zo ja, zijn die gegevens openbaar?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 14:39

DeeWeeRrr schreef:
[Ik vind het heel goed dat deze welzijnsvragen worden gesteld, maar het is opmerkelijk dat dit juist in dit topic gebeurt. Het register B is immers mede bedoeld om de KWPN-eisen op het gebied van een gezonde constitutie overeind te houden.

.
[/quote]


Waar hebben nu over Register B of Welzijnsproblemen. ?

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 16:02

Register B, ik zou graag het stamboek papier willen weten.
De afstamming.

Anders snap ik het niet meer.

DeeWeeRrr
Berichten: 22
Geregistreerd: 14-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 17:46

Bucephalus schreef:
Worden de gegevens over afwijkingen die worden geconstateerd tijdens bijv. een stamboekopname of een keuring wel geregistreerd? Zo nee, waarom niet en zo ja, zijn die gegevens openbaar?

Gegevens over afwijkingen worden geregistreerd en aan de eigenaar van de merrie kenbaar gemaakt. Het gaat om hele kleine aantallen merries die vanwege veterinaire gebreken worden geweigerd. Het zegt iets over de stand van zaken in de fokkerij dat vroeger regelmatig hengsten werden afgekeurd op grond van veterinaire gebreken, terwijl dat nu niet meer voorkomt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 17:56

Madorijke is keur, hoe kan het dat (in aansluiting op een ander topic) een merrie met dezelfde afwijking (overbeet) nu niet meer geaccepteerd wordt. Toen Madorijke keur werd liep ze nog geen GP.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:36

Citaat:
vanwege veterinaire gebreken worden geweigerd

wat is een veterinair gebrek?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:37

fenja schreef:
HEb effe een vraagje wat is dat ? het b register en waarom moeten die paardjes daar in staan


Was dit de topic?

Is B alleen maar veterinaire ellende?

Gewoon even ook duidelijk zijn dat een aantal andere stamboeken niet
geacepteerd worden en daarmee, wanneer je bij het KWPN registreert het produkt in de B valt.

[FA] Waar zijn de fokkers.