Geen Rhinopheunomie op Schouwen-Duiveland *update 2*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Geen Rhinopheunomie op Schouwen-Duiveland *update 2*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 20:12

Nieuwsredactie

In tegenstelling tot eerdere berichten die afgelopen week in de media verschenen is er géén Rhinopheunomie uitgebroken op Manege Grol in Renesse, gelegen op het eiland Schouwen-Duiveland. Renesse ligt op ongeveer 19 kilometer afstand van Ouddorp (Goeree Overflakkee), waar vorige week Rhinopheunomie (Equine Herpes Virus type 1) werd geconstateerd. Sindsdien is Hippisch Centrum Ouddorp gesloten voor iedereen, ook voor eigenaren wiens paarden er gestald staan.
Afgelopen week stond er in Renesse een paard dat koortsig was en symptomen vertoonde die overeenkomstig konden zijn met de symptomen van Rhinopheunomie. Voor onderzoek is bloed afgenomen en is het paard in Renesse op voorhand in quarantaine gezet.
De uitslag van bloedtest is vandaag bekend gemaakt en blijkt negatief te zijn voor Rhinopheunomie.

Twee paarden op Hippisch Centrum Ouddorp die besmet waren met Rhinopheunomie zijn inmiddels overleden, enkele andere paarden zijn aan de beterende hand.
De plaatselijke rijverenigingen op Schouwen-Duiveland hebben echter wel uit voorzorg samenscholingen tot verdere order opgeschort. De KNHS Regio Zeeland heeft de selectiewedstrijd voor de M1 en M2 paarden van 22 november te Ouddorp geschrapt. Deze selectiewedstrijd zal nu verreden worden op manege de Eendracht in Vrouwenpolder op 17 januari 2009. Voor een periode van 14 dagen (tot en met 1 november), adviseert de Regio geen paarden te vervoeren naar de eerder genoemde gebieden Goeree Overflakkee en Schouwen-Duiveland.

Wedstrijdcombinaties uit deze twee gebieden worden ook dringend geadviseerd om niet deel te nemen aan wedstrijden en het vervoeren van paarden tot een minimum te beperken.

Vanuit de Nieuwsredactie verwijzen we jullie graag naar de Wiki, waar je meer kunt vinden over Rhinopheumonie

Verwant artikel

[VN] Hippisch Centrum Ouddorp nog steeds in ban van paardenziekte
[VN] Hippisch Centrum Ouddorp mogelijk slachtoffer Rhinopneumonie

Update :
1. Sammie @ [VN] Geen Rhinopheunomie op Schouwen-Duiveland *update 2*
2. Sammie @ [VN] Geen Rhinopheunomie op Schouwen-Duiveland *update 2*

Zesiram

Re: Geen Rhinopheunomie op Schouwen-Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:16

In ieder geval een beetje positief nieuws! FIjn dat de aanbevelingen van de regio ook op bokt staan, zo worden hopelijk zo veel mogelijk ruiters geïnformeerd!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:20

Ben er ook erg blij mee, hoewel wij al wel dachten dat het betreffende paard geen rhino had, ze was namelijk al 3 dagen koortsvrij, maar beter voorkomen dan genezen.
En wij gaan deze maand niet meer op wedstrijd...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:22

Ik dacht onlangs nog: weer eens gaan trainen in Burgh Haamstede op het strand... Nog ffkes niet dus.
Hoe lang blijft het Zeeuwse advies (geen paarden vervoeren op Schouwen) van kracht eigenlijk?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:24

Ik zou dat in acht nemen, tot je een tegenbericht hebt gehad Scoxx! Maar even het zekere voor het onzekere nemen, zeker de komende twee weken ( incubatietijd is twee weken ). Als het dan stabiel blijft ( dus geen nieuwe besmettingen ), dan zal het wel opgeheven worden denk ik.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:29

Gek genoeg kan ik deze informatie nergens anders vinden. Krijgt Bokt dit dan direct vanuit de regio (wie dat dan ook mag zijn) doorgespeeld?

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:57

Er is ook Rhino in omgeving Amsterdam 2 paarden van een bokker staan in quarantaine.

_Aise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:30

Wij kregen een mailtje van ruitervereniging Renesse waarin precies hetzelfde stond. Tot in ieder geval 1 november mag er geen paard vervoerd worden.
Nu maar hopen dat het inderdaad binnen de perken blijft..

Er staat in dat het doorgegeven moet worden aan andere paardenbezitters, dus ik neem aan dat ik een stukje ervan hier mag plaatsen:

Hun advies is om de volgende gedragsregels in acht te nemen;
1)Het is van het grootste belang om contact tussen mens en dier en dieren onderling te vermijden. Het besmettingsgevaar is groot,
2) Het uitkomen op wedstrijden is op Goeree-Overflakkee en Schouwen- Duiveland uit den boze. Om die redenen heeft ook de rv Renesse hun wedstrijd van zondag 19 oktober afgelast,
3) Het bijeenbrengen van dieren voor b.v. trainingen wordt sterk afgeraden,
4) De persoonlijke hygiëne en ontsmetten van kleding is erg belangrijk, neusvocht is ook besmettelijk,
5) Het vervoer van paarden naar b.v. maneges en pensionstallen moet worden afgeraden,
6) Als zich verdachte symptomen voordoen (koorts 40/41graden Celsius de dierenarts direct waarschuwen.
7) De incubatietijd voor Rhino (de tijd van besmetting en het openbaar worden daarvan) is zeker 14 dagen.

Het bestuur van de Regio Zeeland heeft, deze adviezen in aanmerking genomen, besloten om hun aangesloten clubs dringend te adviseren zeer voorzichtig te zijn. Voor een periode van 14 dagen, dus tot 1 november 2008, adviseert men geen paarden te vervoeren naar de eerder genoemde gebieden Goeree en Schouwen . De wedstrijdcombinaties uit die 2 gebieden wordt ook dringend geadviseerd om niet deel te nemen aan wedstrijden. Ook ander vormen van vervoer (naar de smid b.v.) dient beperkt te worden of anders met de grootst mogelijke aandacht te worden omgeven. Ook hier geldt; laat de dieren staan we ze zijn. Ook vervoer op de eilanden zelf zoveel mogelijk trachten te beperken.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:39

Het wordt dringend geadviseerd om niet aan wedstrijden deel te nemen. Ik vraag me af of de KNHS in dit geval het niet gewoon kan verbieden om deel te nemen. Ik neem aan dat niemand zo stom is om toch op wedstrijd te gaan, maar ik zou eigelijk wel verwachten dat het vanuit de kNHS ook gewoon verboden werd.

Paardenwelzijn is immers tegenwoordig 1 van de stokpaardjes van de KNHS.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:35

Rhino is niet een zwaar besmettelijke ziekte. Ook is het belang van goed management rondom het paard om ziekte te voorkomen. Persoonlijk vind ik het nogal erg zwaar eigenaren niet toe te staan bij paarden in Ouddorp.
Waarom wordt nu ineens zo anders gereageerd dan aantal besmettingen eerder (waaronder regio Bodegraven) waar gewoon zonder de paniek als in Zeeland werd gereageerd en geen verdere besmettingen zijn geweest. Wil niet zeggen dat alles maar open moet, maar dit is in mijn ogen ook een stap te ver.

En waarom bij rhino dan wel verstrekkende maatregelen door KNHS terwijl droes besmettelijker is, en ik wel eens geruchten hoor dat gestart wordt op stallen met droes Verward

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:58

In zeeland staan gewoon inmens veel paarden. Ik wil het ook echt niet zien gebeuren dat er iets uitbreekt in koetinge... De helft van de bewoners daar zijn bekant paard Tong uitsteken

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 06:13

Nou Shadowflower, dat valt ook wel weer mee hoor.... ik denk dat Brabant, Limburg, Drenthe en Groningen meer paardenbezitters heeft dan heel zeeland....
Wij gaan iig niet van het eiland af tot 1 november, en daarna zien we wel weer.
De meeste paarden op Grol zijn geënt, preventief, en verder op het eiland zijn er ook veel paarden geënt.
En ieder lid van of RV Renesse of de Schouwse Ruiters heeft een schrijven gehad van de vereniging, met daarin ook een opmerking van een oud dierenarts, de vader van Potter hier op Bokt, en een schrijven van een onderzoek van een da aan de universiteit van Utrecht....
Hier is iig geen paniek meer, alleen rust.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 08:06

Puntje van aandacht: de incubatieperiode van rhino is 2 dagen. Incubatie periode wil zeggen de tijd die zit tussen het contact met het virus en het optreden van symptomen. De quarantaine periode (periode dat paarden besmettelijk zijn) is drie weken, dus tot drie weken na het laatste geval van koorts moet het bedrijf gesloten blijven. Het is trouwens niet zo dat het paard geen rhino heeft omdat het bloed negatief is... Toch beetje opletten dus!

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:05

gelukkig maar!

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:09

Eleonoor schreef:
Rhino is niet een zwaar besmettelijke ziekte. Ook is het belang van goed management rondom het paard om ziekte te voorkomen. Persoonlijk vind ik het nogal erg zwaar eigenaren niet toe te staan bij paarden in Ouddorp.
Waarom wordt nu ineens zo anders gereageerd dan aantal besmettingen eerder (waaronder regio Bodegraven) waar gewoon zonder de paniek als in Zeeland werd gereageerd en geen verdere besmettingen zijn geweest. Wil niet zeggen dat alles maar open moet, maar dit is in mijn ogen ook een stap te ver.

En waarom bij rhino dan wel verstrekkende maatregelen door KNHS terwijl droes besmettelijker is, en ik wel eens geruchten hoor dat gestart wordt op stallen met droes Verward

voorkomen is immers beter dan genezen toch?
ik kan het wel begrijpen. Als je mensen toelaat op de manege
en ze gaan vervolgens naar een ander paard een heel eind van de manege af
en je brengt het over...
nu wordt dat voorkomen.
Trouwens, bij ons op het eiland zijn ook wel maatregelen genomen tegen droes,
maar dat is al bijna helemaal van het eiland verdwenen, daarom hoor je er niets
meer over.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:18

Gaat mij erom dat de eigenaren van paarden niet mogen komen. Dat de manege klanten worden geweerd vind ik wel logisch omdat die groep moeilijk te controleren is. Maar als de incubatie tijd paar dagen is, waarom dan nu nog pot dicht voor eigenaren?

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:16

Omdat ze drie weken besmettelijk kunnen blijven! Goed lezen. Quarantaine is belangrijk, niet de incubatieperiode.

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:00

ik heb het ook over de pensionklanten daar Knipoog
ik vind het goed dat voorlopig iedereen geweerd blijft.
zo voorkom je in ieder geval toch de meeste problemen.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 17:33

Bonte schreef:
Er is ook Rhino in omgeving Amsterdam 2 paarden van een bokker staan in quarantaine.

Sorry, was in de war met droes. Bloos

Sammie

Re: Geen Rhinopheunomie op Schouwen-Duiveland *update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 12:58

Knhs.nl

KNHS Regio Zeeland informeerde gisteren over de problematiek op een manege in Ouddorp waar de zeer besmettelijke ziekte Rhinopneumonie was vastgesteld. Ook op manege Grol in Renesse stond een paard met verschijnselen die lijken op deze ziekte. Nader onderzoek heeft uitgewezen dat dit paard niet door het Rhinovirus getroffen is.

Behandelend veterinair Van Ardenne meldt dat in Renesse geen Rhino is vastgesteld. De wedstrijden die op 26 oktober (subtop) en 2 november (Grevelingen) verreden zouden worden kunnen gewoon doorgaan. Ook het vervoer er naar toe is geen probleem meer.

Over de selectiewedstrijd in Ouddorp op 22 november zal zo spoedig mogelijk een besluit genomen worden. Indien er voor 1 november geen gevallen meer optreden van Rhino, kan daar ook gereden worden. De selectie op 17 januari bij Se-Ros vervalt dan dus weer.

Kijk hier voor meer en de meest actuele informatie:
Klik hier het vervolg op de eerste brief van KNHS Regio Zeeland (met o.a. de gedragsregels)

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:30

Bij mijn weten is de selectie van 22 nov in Oude Tonge en 6/7 dec in Ouddorp en ik hoorde vanmorgen dat die laatste afgelast is? MIsschien loopt de KNHS een beetje achter... Lachen
edit: zie dat de regio Zeeland ook in Ouddorp selectie wilde houden (waarom niet in Zeeland?)

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:11

Er zijn 2 organiserende verenigingen op de manege in Ouddorp. De 1 hoort bij Zuid Holland en de andere bij Zeeland.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:21

maar waarom zit een vereniging uit Zeeland dan in Z-H? ALs je vanuit Zeeuw-Vlaanderen naar Ouddorp zou moeten voor een selectie is dat best een heel end rijden!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:26

Daarom worden de selecties ook verdeeld over de eilanden. Als je van Z-V naar het puntje van Schouwen moet rijden, is het ook een roteind ( en begin maar niet over de tunnel Knipoog ).
Voor een selectie moet een geschikte accomodatie zijn, een secretariaat dat het wil en kan organiseren etc. Daar stroomt het nu eenmaal niet van over. Ik ben allang blij dat er een lokatie gevonden is ( nou scheelt het dat ik zelf toch niet mee doe misschien Knipoog ). Ik zou het secretariaat niet willen voeren Bloos Ik ben al blij als ik onze wedstrijden een beetje gestructureerd kan laten verlopen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:31

Ik krijg toch net echt een mailtje van een dinnetje die op het eiland woont dat er vlakbij haar twee verlamde Tinkers staan......en dat er een manege vlakbij haar de deuren gesloten heeft. Ze noemt geen namen dus kan ik dat ook niet, maar die verlamde Tinkers lijkt me toch geen sinecure... Nog niet te vroeg juichen denk ik!