chocola in veevoeder...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leetje

chocola in veevoeder...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 20:50

Vandaag grote brand in veghel, brandde goed door alle vette borrelnootjes en chocola...
Lagen klaar om verwerkt te worden in veevoeder... Verdrietig

Zit ik ff op internet te lezen: onderzoek naar een of andere voer waarbij koeien 75 gr. per uur!!! zouden groeien...

Jongens waar zijn we mee bezig

Moderatoropmerking:
Hier staat de link naar de artikelen
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 08-10-08 13:06, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Link toegevoegd

Lynn_Nikita

Re: chocola in veevoeder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:51

lijkt me niet erg gezond nee!
geef die beesten gewoon normaal voer
vind je het gek dat alle mensen zo ziek worden, overal zit al rotzooi in!

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 23:06

sjonge jonge, moeten dieren nou ineens aan de lopende band dik worden? tis toch niet te geloven... wat onmenselijk, kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat dat vlees dan zo 'gezond' zou moeten zijn.
Laat koeien lekker op de wei, dat zie je ook al steeds minder. laat een dier lekker een dier kunnen zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:11

Lynn_Nikita schreef:
vind je het gek dat alle mensen zo ziek worden, overal zit al rotzooi in!

Je bent letterlijk wat je eet; het lichaam kan alleen gebruiken wat het gevoerd krijgt.

Mijn zoon zit nu te ontbijten met yoghurt van eigen geitenmelk met fruit uit eigen tuin.

Onze paarden krijgen als verwenerij dagelijk een beetje versgemengd voer van locaal graan van de coöp hier aan de overkant. Daar zit 18% algarroba in. Dat is een peul van een boom die veel groeit hier http://es.wikipedia.org/wiki/Algarroba
Is enorm rijk aan vitaminen en mineralen en wordt gebruikt als vervanger van..... chocolade (vetarm). Het voer ruikt echt zálig Kwijl
Het heeft licht medicinale eigenschappen; tegen ontsteking en irritatie van slijmvlies, voor herstel van kneuzingen en ter bevordering van de spijsvertering. Wordt in de pharmaceutische industrie gebruikt.
Áls chocolade, maar dan anders Knipoog

hc

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 11:48

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:49

Bah, echt gruwelijk wat ze overal ingooien tegenwoordig!!
Weet wat je eet (en je dieren) maar volgens mij weten we de helft niet eens.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:59

Een paar jaar geleden ben ik met een uitje van school op bezoek geweest bij een (vee) voeder fabriek, ik heb daar werkelijk mijn ogen uit gekeken! Behalve chocola heb ik daar kratten vol met snoep (zuurtjes etc.) en koek zien staan, allemaal om verwerkt te worden in voer.. Echt heel apart.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:21

Mijn vader werkt bij de campina en daar word het overtollige melk/yoghurt/etc. opgehaald door veevoeder fabrieken en wordt daar gemengd met het gewone voer... Natuurlijk is het niet goed dat de dieren op die manier dikker worden gemaakt maar ik vind het wel zonde als er niets mee gedaan zou worden.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:38

Tja... je kunt ook kiezen voor een iets duurder stukje vlees .... Maarja de meeste mensen pakken bij de Appie toch gewoon het goedkope kipfiletje. En ja, zolang goedkoop vlees gevraagd wordt door de consument wordt dat ook geproduceerd. Met goedkope grondstoffen waarvan dieren zo snel mogelijk groeien. Als er geen markt voor was zou het niet gebeuren hoor.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:45

Tja afval uit de voedselindustrie word nou eenmaal verwerkt in diervoeders.
En dan heb ik het dus niet gelijk over paardenvoeders Knipoog

Maar waar zouden al die tonnen afval blijven als het niet in bulktransport naar bijvoorbeeld varkenssboeren ging?
Denk aan aardappelstoomschillen, bietenpulp etc.

En voor groeibevorderaars hoef je niet zo heel bang meer te zijn als consument.
Zeker niet als je een stukje vlees hebt dat afkomstig is uit nederland.
De nederlandse veeboer betaald zich namelijk scheel om aan alle keurmerken, eisen en dierwelzijn te voldoen.
Het is alleen zo jammer dat veel nederlands vlees met keurmerken naar het buitenland gaat en buitenlands vlees dat aan veel minder eisen hoeft te voldoen naar nederland.

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 19:53

fjordjes schreef:
Mijn vader werkt bij de campina en daar word het overtollige melk/yoghurt/etc. opgehaald door veevoeder fabrieken en wordt daar gemengd met het gewone voer... Natuurlijk is het niet goed dat de dieren op die manier dikker worden gemaakt maar ik vind het wel zonde als er niets mee gedaan zou worden.

Ach je kan het ook verbranden, het brandt goed blijkbaar Knipoog, daar kun je volgens mij hele steden mee verwarmen!!

En dit soort dingen is dus een van de redenen dat ik of biologisch vlees eet, of geen vlees...
En al die keurmerken en eisen geloof ik eerlijk gezegd niet zo in... Want blijkbaar gebeurd het toch nog steeds!

En over de paardenvoer (en ook met honden en kattenvoer), weet jij wat er in zit? Tuurlijk zal het best aan eisen moeten voldoen, maar je weet niet welke eisen, en wat er dan dus ingestopt wordt!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:57

Citaat:
En al die keurmerken en eisen geloof ik eerlijk gezegd niet zo in... Want blijkbaar gebeurd het toch nog steeds!

Biologisch en Eco hebben ook gewoon keurmerken hoor. Dus als je niet gelooft in keurmerken heeft het ook bar weinig zin om bio vlees te kopen Haha! .

Ik kan me er niet zo heel druk om maken. Ik ben erg kieskeurig met mijn eten, als andere mensen liever goedkope troep eten moeten ze dat zelf weten. Alleen niet eerst zeuren over hoe slecht het allemaal wel niet is en vervolgens wel heel hypocriet zo goedkoop mogelijk vlees kopen, daar kan ik zo slecht tegen....

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:15

Leetje schreef:
Ach je kan het ook verbranden, het brandt goed blijkbaar Knipoog, daar kun je volgens mij hele steden mee verwarmen!!

En dit soort dingen is dus een van de redenen dat ik of biologisch vlees eet, of geen vlees...

En over de paardenvoer (en ook met honden en kattenvoer), weet jij wat er in zit? Tuurlijk zal het best aan eisen moeten voldoen, maar je weet niet welke eisen, en wat er dan dus ingestopt wordt!

Wat voor een gassen er wel niet vrij komen als je dat allemaal gaat verbranden.
En dan maar gelijk extra bossen kappen om meer mais e.d. te gaan verbouwen voor veevoeders.

Fijn dat de consument zo weinig vertrouwen heeft in het keurmerk.
Dan moeten de boeren eigenlijk maar ophouden met zich scheel betalen om alles op orde te hebben
en gewoon zo goedkoop mogelijk vet gaan mesten in kleine hokken.
Dan houden ze meer centen over voor zichzelf en passen ze direct in het hokje 'dierenbeul' waar ze anders toch wel in geplaatst worden.

Gelukkig denkt niet iedereen zo en zijn de meeste boeren erg gesteld op hun vee.
Het is jammer dat er zo weinig correcte informatie beschikbaar is voor de mensen.
Wellicht dat men dan een iets beter beeld krijgt als dat wel beschikbaar zou zijn. Lachen

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 13:05

Ellebel schreef:
Citaat:

Biologisch en Eco hebben ook gewoon keurmerken hoor. Dus als je niet gelooft in keurmerken heeft het ook bar weinig zin om bio vlees te kopen Haha! .

Ik kan me er niet zo heel druk om maken. Ik ben erg kieskeurig met mijn eten, als andere mensen liever goedkope troep eten moeten ze dat zelf weten. Alleen niet eerst zeuren over hoe slecht het allemaal wel niet is en vervolgens wel heel hypocriet zo goedkoop mogelijk vlees kopen, daar kan ik zo slecht tegen....

Haha je hebt gelijk zal het even anders omschrijven:
Keurmerken geloof ik wel in. Maar aan de regels die aan "gewoon" vlees zitten, vraag ik me af wat daar de regels van zijn. Als dit soort dingen blijkbaar geaccepteerd zijn dan zijn daar dus blijkbaar geen eisen aan verbonden en dan vraag ik me wel af hoe het zit met die "eisen"...

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:25

dit is dus de reden waarom ik geen bix aan mijn paard voer !

regels oke , maar je kunt het nooit echt controleren wat erin zit .

ooit eens gelezen , ruwe celstof in een bix produkt , helaas wat dit oud papier . Boos!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:36

Ellebel schreef:

Ellebel uit die droom kan ik je ook wel helpen. Biologisch en ecologisch dat uit het buitenland komt hoeft aan heel andere voorwaarden te doen om bio of eco zijn. Vervolgens wordt het vrolijk als bio/eco voer naar Nederland vervoerd, is net zo duur als NL bio/eco voer (en Nederlandse boeren/producenten moeten aan een hoop regels voldoen mogen ze hetzelfde voer bio/eco noemen). Dus wat heb je. Sinasappels (Spanje) en Sinasappels (Nederland) naast elkaar of door elkaar. Allebei stempeltje biologisch, even duur. De een echter vrolijk bespoten met allerlei spray's, en de ander beschermd met allerlei middeltjes. Terwijl ze hetzelfde keurmerk dragen.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 14:17

Welke droom? Ik zeg toch nergens dat welk keurmerk dan ook 100% betrouwbaar is Verward

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:15

Ach, eet gewoon geen vlees. Dan hoef je ook niet bang te zijn dat je rotzooi binnen krijgt en hoeven er ook geen bossen gekapt te worden voor maïsvelden als jullie niet willen dat de koeien met zuurtjes en gevulde koeken gevoerd worden. Pling

Vraagje voor iemand die veel van voeding weet: zou je zelf ook dikker worden als je vlees eet van een koe die een heleboek suiker heeft gegeten ipv maïs/gras? Of zou dat niks uitmaken?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:20

Als of die genetisch gemanipuleerde en sojabewerkte tomaten zo ontzettend goed voor je zijn.

Dankzij (normaal) vlees zijn wij geworden wie wij zijn. We zijn alles eters, dat iemand er zelf voor kiest geen vlees te eten is zijn of haar keuze. Maar houd eens op om dat een ander ook op te dringen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:23

ff voor de duidelijkheid, die chocola word niet aan dieren gegeven om ze vet te mesten maar om ze beter melk te laten geven! tenminste daar ken ik het van, maar het kan natuurlijk om beesten vet mee te mesten.
zelf heb ik er niet zo veel problemen mee, waarom zou chocola erger zijn als bierborstel of aardappelpulp?
ik vind het wel erg dat die dieren zo gevoed worden, maar als je hier tegen bent moet je ook tegen elke vorm van bix voor paarden zijn vind ik.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:33

Sammie schreef:
Als of die genetisch gemanipuleerde en sojabewerkte tomaten zo ontzettend goed voor je zijn.

Dankzij (normaal) vlees zijn wij geworden wie wij zijn. We zijn alles eters, dat iemand er zelf voor kiest geen vlees te eten is zijn of haar keuze. Maar houd eens op om dat een ander ook op te dringen.

Mwah, verschillende mensen in dit topic lijken enigszins geschokt door de rommel die tegenwoordig in het veevoeder is, dus ik raad ze een zeer acceptabel alternatief aan. Het is nog altijd een forum, snap je? Anders kun je beter een boek gaan lezen.

Genetisch gemanipuleerde en sojabewerkte tomaten? Leg uit? Wat bedoel je daarmee, dat ik die eet, of dat ik iedereen aanraad die te eten? Ik eet voornamelijk Nederlandse biologische groenten, en die zijn juist niet gemanipuleerd. Heb ook nooit gezegd dat iemand ze moet eten, dus ik zou graag willen dat je je tekst verduidelijkt!