Is een ervaren pony meteen altijd een automaatje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 22:16

Ik weet niet hoe ik het precies uit moet gaan leggen maar ik kan niet tegen mensen die denken dat als je een pony of paard koopt die al Z of hoger heeft gelopen dat dan alles meteen maar vanzelf gaat. Of mensen die als ze slechter hebben gereden dan iemand met een ervaren pony meteen maar de schuld steken op die mensen omdat ze toevallig een ervaren pony hebben. Die mensen denken dat je op zo’n pony of paard stapt, de ring binnen rijdt en meteen maar alles wint terwijl dat helemaal niet zo is. Hetzelfde heb ik ervaren met mijn eigen pony, die kreeg ik toen ik 12 was en die had toen lichte tour gelopen. Als ik op concours kwam kende iedereen mijn pony en als ik dan bijvoorbeeld prijs had zei iedereen: ja maar die pony heeft al hoog gelopen dus dat kan niet moeilijk zijn. Nou ik moet jullie zeggen dat ik het veel moeilijker vond om die ervaren pony aan het springen te krijgen dan mijn jonge pony die nog niks gelopen had toen ik hem kreeg. Dat komt omdat mijn ervaren pony eigenlijk veel slimmer is/was dan ik en als ik hem niet plaatste stak hij gewoon zijn neus in de hindernis, terwijl als ik een misafstand rijdt met mijn jonge pony ik alleen maar extra druk met mijn been hoef te geven en dan gaat hij gewoon af, of hij nou groot of kort komt. Dat is met mijn ervaren pony helemaal niet het geval, het is natuurlijk niet zo dat ze mij helemaal nooit helpt maar een automaatje is het zeker niet. Ook qua dressuur thuis vond ik het makkelijker die jonge pony aan de gang te krijgen terwijl de knoppen bij mijn ervaren pony wel opzitten. Het is niet zo dat het niet klikt tussen mij en die pony want het klikt gewoon goed en als ik haar gewoon goed rijdt en plaats dan springt ze ook alles. Mijn jonge pony kan ik ook gewoon zo naar mijn hand zetten zoals ik het wil terwijl ik mijn ervaren pony echt in zijn waarde moet laten omdat die het anders af laat weten. Hetzelfde geldt voor mijn zusje, die heeft een pony die Z1 gedressuurd heeft maar het valt nog niet mee om alle knoppen te vinden, terwijl ze er wel opzitten. Kijk er zijn natuurlijk wel pony’s die hoog gelopen hebben en gewoon makkelijker meewerken als je erop gaat zitten maar dat wil nog niet zeggen dat het automatisch gaat!

Mischien een beetje een onduidelijk verhaal maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel, wat vinden jullie hier nou van? Dus als je een keer wint met een Z-pony ligt het niet aan je rijkunst maar aan de pony omdat die pony al Z heeft gelopen? Want daar komt het vind ik eigenlijk wel op neer, zoals sommige mensen zeggen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Marindaa op 26-02-08 22:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Denise

Re: Is een ervaren pony meteen altijd een automaatje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:18

We hebben op de manege een manegepony die Z heeft gelopen, maar die loopt zeker niet altijd Z-achtig. Ik denk toch dat het meer ligt aan hoe de ruiter rijdt. Nou zal alles wel makkelijker zijn op een ervaren pony omdat je die dingen neit meer aan hoeft te leren, maar dan moet je het zelf even goed nog kunnen als je begrijpt wat ik bedoel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:01

nee, maar het is en blijft wel makkelijker dan met een groene pony. Je hoeft de gemiddelde Z pony 'alleen maar' de goede hulpen te geven want hij weet wat ermee bedoeld wordt, terwijl je dat een groene poiny nog moet aanleren.

En ik hoef niet meteen alle uitzonderingen te horen want die bevestigen de regel.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:05

ik rijd zelf ook op een ervaren paard, en het is beslist geen automaat....

in parcours heeft hij zoveel ervaring dat hij dat ook tegen je kan gebruiken....

missch is het met dressuur anders...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:09

Nou, ik weet wel dat ik liever met een ervaren paard het 1e B parcours rijd dan met een groentje. En als ik morgen een ZZ paard aangeboden krijg, grijp ik die kans met beide handen.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:13

@Lielle, precies!
Heel eerlijk gezegd word ik altijd een beetje moe van de mensen die gaan klagen dat andere mensen hun succes toeschrijven aan hun ervaren pony, en dat het heus allemaal niet zo simpel is met een ervaren pony, sommigen weten het zelfs zo te vertellen dat het juist veel moeilijker is met een ervaren pony!
Ook een ervaren pony is een levend wezen en zal het niet vanzelf doen, maar kent wel alles dus hoef je het hem allemaal niet meer aan te leren. En natuurlijk moet je hem de goede hulpen geven, maar dat moet je bij een groene pony ook anders blijft dat ook niet goed gaan.

Citaat:
Dat komt omdat mijn ervaren pony eigenlijk veel slimmer is/was dan ik en als ik hem niet plaatste stak hij gewoon zijn neus in de hindernis, terwijl als ik een misafstand rijdt met mijn jonge pony ik alleen maar extra druk met mijn been hoef te geven en dan gaat hij gewoon af, of hij nou groot of kort komt

Dat is niet alleen de ervaring, dat is karakter, moet je je eens voorstellen dat je jonge pony zo slim zou zijn, dan krijg je hem niet eens aan het springen als het even tegenzit........
Sommige pony's gaan gewoon altijd af, hoe je ze ook voor een hindernis plaatst en andere pony's stoppen als ze niet uitkomen, dat staat vaak los van hoe hoog ze gelopen hebben.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:17

Ik kan het tegendeel bewijzen dat je met een Z pony niet automatisch wint.
Ik rijd nu nl een e pony di zowel bij de pony's als de paarden z gedressuurdt en gesprongen heeft. En ze is absoluut niet makkelijk te rijden. Ze loopt moeilijk nageeflijk, omdat ze weet hoe het moet probeerdt ze ook alle kunsten uit om het niet te hoeven doen. Alleen met springen is ze wel fijn dat doet ze ok het liefste, maar dressuur absoluut niet.

Mijn 1e punten met dressuur waren mede hierdoor dus ontzettend laag, ik moet haar "knoppen" goed doorkrijgen, en haar er doorheen leren rijden. Het is dus eigenlijk de ruiter die de pony/paard moet laten lopen. En de een is makkelijker als de ander. Veel oefenen, juiste instructeur en je komt er wel. Ook met een jonge pony.
Laatst bijgewerkt door chance op 27-02-08 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:18

Ik weet het niet. Ik heb weinig keren een automaatje gereden.
Al mijn eigen pony's heb ik helemaal groen gekregen (niet eens zadelmak) dus heb het met allemaal zelf gedaan.
Het lastige vind ik wel met dingen leren dat ik zelf het goede gevoel niet ken. M'n instructrice staat dan enthousiast te roepen dat het goed is, en ik moet het eerst echt 2 of 3x voelen voordat ik eht gevoel herken.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:45

Lielle schreef:
Nou, ik weet wel dat ik liever met een ervaren paard het 1e B parcours rijd dan met een groentje. En als ik morgen een ZZ paard aangeboden krijg, grijp ik die kans met beide handen.

nou kom maar langs....

mag je de mijne wel proberen!

dan wil je dan wel weer eens horen.....

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:54

Een zz paard beheerst veel techniek en die springen vaak hoger en feller als een jong paard. Een jong paar springt voorzichtiger. Is mijn ervaring tenminste.
Zoals een eerder bericht: Ik spring nu oefenwedstrijden dus met een z pony en die is heel fel, die knalt over de hindernissen heen en een afzet waar je u tegen zegt. Ik leer nu heel veel van haar, en op een harde manier ook. Ik heb van de zomer met een jong paard mogen springen in een les, en die vond ik 10x fijner springen als die z pony.

Volgend jaar ga ik met mijn eigen jonge merrie aan de gang met springen en ik zie daar erg naar uit. Zij is nu licht zadelmak, en in augustus gaat ze naar een africhtingstal. En volgend jaar wil ik het springen langzaam gaan opbouwen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 09:44

sigrid1182 schreef:
Lielle schreef:

nou kom maar langs....

mag je de mijne wel proberen!

dan wil je dan wel weer eens horen.....

ik bedoelde het om zo'n paard voor langere tijd te rijden, want daar leer je een hoop van, en ik neem aan dat je dat niet bedoelt Knipoog

Maar ik heb heel wat paarden gereden, van groen tot ver doorgereden, en ik rijd nog steeds lievr met een doorgereden paard een b proef/parcours/cross in dan met een groentje. Vreemd dat jullie daar anders over denken.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 09:52

Ik ben het er ook echt niet mee eens dat als je een Z paard/pony hebt dat het dan 'vanzelf' zou gaan.
Ik heb zelf een paardje gekregen wat al Z gelopen heeft, maar ikzelf rij nog maar B en kan je vertellen dat
ik dat toch liever om mijn 'groene' paardje doe omdat die al die knopjes die ik niet kan vinden er
nog niet op heeft zitten Lachen Mijn Z paardje is echt superbraaf, maar ook erg lui dus als het even kan probeert
ze echt onder het werk uit te komen. Aan de andere kant weet ik wel wanneer ik de juiste hulpen geef, dus ik
leer er wel heel veel van, maar vanzelf.....nee echt niet Knipoog

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:33

helemaal vanzelf doet geen enkel paard maar mijn ervaring is wel dat als je op een paard rijdt waar alle knopjes aanzitten en als je zelf ook redelijk kan rijden dat dat wel makkelijker is. ik heb zelf een groen paard die ik zelf heb doorgereden en de knopjes zelf heb opgezet maar ik heb laatst een keer op een paard gereden waar alle knopjes al aan zaten maar dat rijdt toch heel anders en ik kon er alle kanten mee op, maar IK moest wel de hulpen geven anders deed zij het niet, dus helemaal vanzelf gaat geen enkel paard,zelfs niet die van anky.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:35

Lielle schreef:
ik bedoelde het om zo'n paard voor langere tijd te rijden, want daar leer je een hoop van, en ik neem aan dat je dat niet bedoelt Knipoog

ehh nee dat bedoelde ik eigenlijk niet.... Haha!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:13

Mijn bijrijdster rijdt onderling L1 met 'mijn' paardje, waar ik nu een keer Z mee gestart ben.
Maar dat is zeker geen automaatje. Hij is heel handig in het onder haar hulpen uitkomen. Gewoon omdat ze net iets anders op 'de knopjes' drukt dan ik dat doe.
Dus nee, een paard wat hoger heeft gelopen, is zeker weten niet automatisch een garantie voor een goede proef.

Wat echter wel scheelt, is dat ze het paard geen nieuwe dingen hoeft aan te leren, hij kan ze allemaal, zij kan zich er op concentreren om het ook te kunnen.
Ik heb heel veel moeite gehad met hem de travers aanleren bijvoorbeeld, hij snapte het in het begin niet. Maar nu hij het snapt, is het een kwestie van concequent de goede hulp vragen en hij doet het.
Ook bij haar zal hij dat doen, als zij 'op het juiste knopje' drukt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:14

en dat laatste bedoelde ik. Voor haar is het nu een kwestie van de goede travershulpen geven, dan doet hij het. Bij jou was dat niet het geval. En daarom is het makkelijker met een ervaren paard Pling

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:15

Zoals iemand op bokt al eens zei:

'zet mij op Salinero en ik rij nog geen deuk in een pakje boter'.

Je moet het toch echt zélf doen!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:21

Inderdaad, Lielle, je hoeft 'alleen maar' de goede hulpen te geven. Maar dat moet je dan dus wel doen.

Hij zal niet uit zichzelf in die travers gaan lopen, omdat ik hem dat geleerd heb.
Het is dus wellicht makkelijker, maar geen automaat.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:24

Maar dat zei ik ook precies zo in mijn eerste post:

Lielle schreef:
nee, maar het is en blijft wel makkelijker dan met een groene pony.

En ik heb als ukkie mogen meeliften met Trammelant, die door mijn moeder alle oefeningen werd aangeleerd en die ik dan kon narijden. Dan weet je in ieder geval hoe schouderbinnenwaarts moet voelen, als je het daarna een ander paard gaat aanleren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:49

Ik heb een ervaren merrie die Z1 heeft gelopen maar dat is zeker geen automaatje... Ze is niet makkelijk fijn nagevelijk over haar rug te rijden. Als je haar eenmaal fijn aan het lopen hebt, dan rijdt je de oefeningen er wel vrij makkelijk uit. Maar voor je zover bent...

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:51

Tussen 'een automaat' en 'veel moeilijker' zit anders nog een heel groot gebied.
Een automaat kom ik zelden tegen, als ze übderhaupt al bestaan.

Met een ervaren paard is het wel veel makkelijker dan met een groene.
Je moet alleen zelf nog leren hoe je je paard moet 'bedienen'.
Als ik voor mijn eerste B parcours mag kuezen.... doe mij dat ervaren paard maar.

Uitzondering wanneer het ervaren paard verreden is maar daar hebben we het nu neem ik aan niet over?

Citaat:
Dus als je een keer wint met een Z-pony ligt het niet aan je rijkunst maar aan de pony omdat die pony al Z heeft gelopen? Want daar komt het vind ik eigenlijk wel op neer, zoals sommige mensen zeggen

Als je wint met je Z pony ligt het aan een combinatie van je rijkunsten en de ervaring van de pony. hij zal het niet vanzelf doen maar de weg ernaatoe is wel wat makkelijker.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:15

Als jij dew knopjes (en dus je hulpen) goed kunt bedienen, dan zal het met een ervaren pony of paard veel sneller gaan dan met een groen paard dat het nog niet kent en nog sterker moet worden en meer balans moet krijgen. mits het ervaren paard niet verreden is.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:44

Nee, daar geloof ik niet in. Ligt echt wel aan de ruiter of die ook goed is ja/ nee. Voorbeeld: Vriendin van mij had een super springpony, is daar tig keer Fries kampioen L/M en Z springen mee geweest en L dressuur. Toen werd hij verkocht aan een jongen en die pony liep bij die jongen voor geen meter meer. Hij raakte zelfs in de stop met springen....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:48

Ha ha ha....als DAT nu eens waar zou zijn!!! Dan zou iedereen kunnen paardrijden als Anky!!!!! Moet je wel in de buidel tasten, want zo'n dier zal niet goedkoop zijn natuurlijk.
Als ik dan de lotto win,wordt ik ook ooit nog eens grand prix!!!!

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 17:22

hoi,
ik heb nu zelf 2 verzorg paarden 1 heeft z1 gelopen en de ander L2, maar hellaas heb ik zelf nog niet zoveel ervaring met wedstrijden.
en het is dus zeker niet zo omdat deze paarden hoger hebben gelopen dat het nu allemaal vanzelf gaat. het tegendeel zelfs. ik weet niet waar alle 'knopjes' zitten en zo heb ik dus nog best vaak een miscommuncatie met mijn paarden.
misschien is het zelfs wel moeilijker als je paard meer kan en weet dan de ruiter.....
heeft hier nog iemand ervaring mee???