Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:19

Tinne schreef:
Jeetje, wat maf zeg.. dat filmpje. Ik wist niet dat paarden met Cushing ook zo heftig konden reageren op aanraking.. Hoe komt dat dan eigenlijk? (sorry als het al ergens uitgelegd staat, heb denk ik wel alles gelezen, maar anders heb ik er denk ik overheen gelezen).

Uitgelegd is het denk ik nergens, maar er is wel herkenning. Telefonisch had ik net ook contact met iemand wiens paard dit ook zo deed, dat paard krijgt nu twee jaar medicatie en er kan nu wel op worden gereden. Zij legde me uit dat eigenlijk alles in de war is met Cushing paarden en dat het niet bestaat een beetje Cushing of Cushing. Misschien dat de symptomen verschillen en de complicaties. Ik denk dat je dit als complicatie kunt zien, maar ik denk ook dat het niet automatisch betekent als een paard dit doet het ook Cushing is. Het is de verstoorde hormoonhuishouding denk ik, merries met hormoonproblemen kunnen dit ook doen. Daar zijn wij mee de mist ingegaan, we hebben gewoon niet aan Cushing gedacht.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 00:18

Ons paard kreeg in ieder geval een aantal toevallen waar mensen bij zijn, je weet natuurlijk niet altijd of er ook dingen gebeuren alsje er niet bij bent. Hij was op een gegeven moment heel gevoelig voor stress en angst, maar dat was eigenlijk pas na de eerste aanvallen. De eerste keer dat het gebeurde dat wij het wisten was hij buiten met 2 paarden in de paddock. Hij was gevallen en viel met zijn hoofd en benen onder het stroomlijntje door dat de rand was van de paddock en de longeerbak. Hij lag daar dus min of meer vast want hij kon niet overeind komen want hij kwam de hele tijd bij het overeind komen het stroomlijntje tegen. Tenminste dat werd ons toen verteld. Wij waren er niet bij. Toen hij later weer toevallen kreeg dachten wij dat hij bij de eerste val misschien iets gebeurd was waardoor hij een beschadiging had opgelopen waardoor hij later toeval achtige angst aanvallen kreeg. Maar achteraf is hij juist gevallen omdat hij op dat moment toevallen kreeg en niet andersom.
Later ging hij als hij paniekerig was rondjes draaien en tollen op zijn benen en achteruit lopen en hij liet zich dan vallen of ging zitten. Hij herinnerde zich de plekken waar dat gebeurde en raakte dan op die plek al weer in paniek. Hij wist zelf namelijk niet wat er gebeurde maar kwam daarna dan weer bij en was dan wel moe en draaierig maar leek eigenlijk na verloop van tijd weer gewoon, maar hij wist wel dat er IETS mis was en dat vond hij dan ook weer eng. Een weekje later is hij gevallen bij het naar buiten zetten draaide hij achteruit en ging zitten. Weer wat later viel hij bij het naar buiten gaan uit de stal, bij het halster omdoen. Dus daarna raakte hij al in paniek als je de stal in kwam en zijn halster om wilde doen omdat hij wist dat er iets mis was gegaan tijdens eerdere keren. In die periode ging hij zelf ook NIET meer liggend slapend in zijn stal. Dat durfde hij niet meer.
Als er een arts kwam dan wisten we alweer dan gaat ie uit pure stress alweer liggen of zitten dan raakte hij zo in de stress dan viel ie zo achterover. Hij moest namelijk in die tijd ook steeds injecties voor zijn olifantsbeen dat hij door de mok soms krijgt jammergenoeg een van zijn bijwerkingen van cushing. Nu ligt hij weer bijna elke nacht lekker te slapen in zijn stal en buiten rolt hij ook weer zoals hij vroeger zo graag deed. We waren dolblij toen we 's morgens ontdekten dat hij vlas heeft op zijn deken en nek als teken dat hij weer liggend geslapen had.

We zijn hem magnesium gaan geven, je zag binnen 2 dagen dat er rust kwam in zijn ogen en in zijn lijf. Hij werd weer iets dapperder. We zijn provarium breeding gaan geven maar het duurt natuurlijk ook wel even voordat zo'n situatie weer goed is. Toch zag je al snel binnen paar weken stabilisering en dat ging nog sneller toen hij ook pergolide kreeg. Dit is allemaal in overleg gegaan met een aantal dierenartsen. Tijdens het geven van pergolide had hij tijdens de 3e week ofzo ineens even een terugval, meer angst, meer draaierigheid en meer stress. Toch doorgegaan met de pergolide en daarna ging het na een weekje ofzo weer beter. Wat waren we opgelucht.. In de tijd dat hij door zijn nog steeds dikke benen buut kreeg was hij ook weer wat slechter, viezere ogen, depressiever en ongelukkiger kijkend en teruggetrokken. De avond nadat we 'smorgens stopten met buut stond ie al weer helder en stukken vrolijker met zijn koppie buiten de stal. Zo leer je elke keer iets dat invloed heeft op je cushing paard.

Hij heeft nu NOOIT meer toevallen. Hij had in de tijd dat hij het slechtst was ook veel last als 's morgens het licht aanging en het eerder helemaal donker was en van flitsers van foto's kreeg hij ook last en angst en evenwichtsproblemen. Dus plotseling licht wijzigingen. Nu niet meer.
De provarium breeding bevat chasteberry (chaste is kuis en berry is bes) =Engels. Het heet in het nederlands monnikspeper, kuisboom of Vitez Agnus Castus. Dit kruid werd vroeger door monikken gebruikt om kuis (zonder sex) te kunnen. Van oudsher werd het ook gebruikt door vrouwen in de overgang of met hormonale storingen. Cushing is ook een soort "van paarden in de overgang" dus normaliter een ouderdomsziekte/oudere paarden ziekte.. In Amerika of in Engeland kende iemand dit kruid en de hormonale werking en is dit ooit aan paarden gaan geven en daarbij bleek dat cushing ponies en paarden er in veel gevallen behoorlijk van op knapten. Voordeel is dat het een natuurlijk kruid is en de groene os brengt het op de markt voor paarden en honden met hormonale problemen. In de Verenigde staten staat het kruid van oudsher ook bekend voor het koeler en rustiger houden van vervelende hengsten (haha) minder sexdrive oid en relaxter.. Wij geven het omdat onze dierenarts het aanraadde om er mee te beginnen. Ooit heb ik gelezen dat homeopatisch gezien weinig geven meer effect heeft op lichaam dan meer. Wij geven dus de hoeveelheid die er op de verpakking staat en dat is 1 of 2 kleine schepjes per dag.
Heel veel sterkte Onne en Esther, ik hoop dat jullie hier weer wat aan hebben..

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:13

Rava liep al eem tijdje niet lekker en ik had zoiets o nee he weer hoefbevangen ik had 2 weken geleden weer naar Laarakker gemoeten maar doordat het hier stormde niet kunnen gaan.
Nou moest ik eigenlijk gister weer maar Rava liep al een week echt slecht was al weer aan de pijnstillers gegaan ik had er een slecht gevoel over.
Gistermorgen gebeld wat ze voor haar zouden kunnen doen en heel eerlijk werd gezegt: ik weet het niet ik weet niet of ik wat voor je paard kan doen.
Na overleg besloten dat ik naar Wassenaar zou gaan om foto's te laten maken om te zien hoe het met de hoeven is.
Gelukkig kon ik vanmorgen al in Wassenaar terecht en met veel pijnstillers onderweg.
Op zich viel de foto mee het hoefbeen was iets meer gekanteld ten opzichte van de foto's van 2003, maar hij gaf ook aan ik weet niet of behandeling aanslaat.
En eigenlijk alles komt overeen met Laarakker behalve de medicijnen.
Nu de komende dagen pijnstillers en bloedverdunners en ook aan de Pergolide( Provarium krijgt ze al)
Ik moet eigenlijk beginnen met 1.5 mg maar na alle verhalen hier met hem besproken het op te bouwen en als 1 mg goed gaat het hier bij houden tot het nodig is te verhogen. Dus nu 1x per dag een half pilletje tot volgende week en dan verhogen tot 1 mg.
Eigenlijk wil ik geen pijnstillers en al die troep maar we ontkomen er niet aan.
Met een dag of 10 mag ze geen pijn meer hebben heeft ze dit nog wel dan moet ik er nog eens goed over nadenken wat dan.

Heb net nog een alle blz. door zitten lezen en kwam eigenlijk wel een interesante zin tegen van Barkruk: Dat er andere vormen van Cushing zijn bv dikke paarden met hoefbevangenheid.
Ik denk dat het bij die van mij allemaal zo is begonnen.
Ik zeg niet dat het ons hier in dit topic niet meer zal gebeuren dat we de verschijnselen niet herkennen maar de kans is wel veel kleiner geworden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 01:08

Oh Rumay wat naar dat ze nog zo slecht loopt, maar wel fijn dat het hoefbeen niet veel verder gekanteld is. In een van de laatste reacties van mij waarin zo veel links waren opgenomen gaf een amerikaanse arts ook aan dat het vetpercentage van een paard mee lijkt te spelen bij de gevoeligheid voor cushings en dat gaf een eerdere link in de andere actieve cushing post ook aan. Dus inderdaad te zwaar zijn is dus in ieder geval al niet goed voor een paard en helemaal niet voor een ouder paard zo lijkt het.
Hoe zwaar is jouw paard dat je 1,5mg zou moeten geven? Het is namelijk inderdaad niet altijd persé een rekensommetje van hoe zwaar is ze keer zoveel mg wat veel artsen wel doen om de dosis te berekenen. Als jouw paard het goed doet met 1 mg heeft dat altijd de voorkeur en langzaam opbouwen zoals je nu min of meer doet is inderdaad ook heel goed. Het is altijd aan te raden om de dosis zo optimaal mogelijk te nemen (dus met zo weinig mogelijk een zo goed mogelijk resultaat behalen) en onze "knoeperd" van zo'n 700 tot 800 kg doet het prima op die 1 mg(terwijl er ook 1,5 werd aangeraden eerst) maar ik kende iemand met heel veel ervaring met haar grote ruin met cushing en die heeft het ook jaren goed gedaan op 1 mg. Het voordeel bovendien van lager starten is ook dat als het bijvoorbeeld verslechterd in de winter dat je dan nog kan schakelen naar een hogere dosis om dat op te vangen en dat je niet standaard al op die hogere dosis zit (scheelt ook nog in de kosten natuurlijk maar dat is niet de belangrijkste insteek wat mij betreft) Ik hoop zo dat het snel aanslaat en dat je van de pijnstillers af kunt! Zou zo fijn zijn voor haar. Heb je ook nog speciaal beslag of zo (break over van Van Nassau) zodat ze makkelijker door/af kan rollen of heeft ze geen ijzers? Willy heeft geen ijzers hoor, maar Fargo mijn inmiddels overleden paard met boel slijtage deed het goed op die ijzers en ik hoorde van kennissen dat hun bevangen merrie ook die ijzers geadviseerd kreeg. Heel veel sterkte, ik zal voor je duimen en denk aan jullie. Ach gut

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:30

Dank je Fargo Haha!

Rava heeft geen ijzers hier kan ze niet op lopen dan struikelt ze steeds. Dus de smid moet de toon vijlen en opzet maken zodat ze weer makkelijk afrolt. En mochten we ooit weer de weg op kunnen heb ik hoefschoenen.
En Rava weegt zo'n 450 kg, vond zelf de dosis van 1,5 mg ook wel hoog dit heb ik daar ook gezegd en dus begin ik ook laag wil eigenlijk kijken of dit goed gaat en dan voorlopig zo laten.
En ze moest ook nog meer afvallen dus nog minder hooi ik blijf wel de granenmix+ voeren voor de vitamine enzo.
Ze gaven ook aan dat ze wortelen mag maar dit doe ik niet ja zo af en toe krijgt ze er een maar beslist niet iedere dag.
Zat wel me vanmorgen af te vragen hoe doe ik dat pilletje naar binnen ging krijgen, heb het dus op mijn hand gelegd en voor de neus gehouden en ze at dit zo op Bloos raar paard heb ik toch.
En dit terwijl ik de pijnstillers er niet in krijg dit gaat opgelost in water in een spuit zo de mond in.
Toen ik gisteravond nog even ging kijken lag mevrouw languit en kwam omhoog toen ze me zag dit ging niet zo soepel, vanmorgen toen ik kwam lag ze ook en het omhoog ging al iets soepeler pijnstillers werken redelijk denk ik zo.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:08

Rumay, wat kl*te dat je paard bevangen is Ach gut ! Hopelijk knapt ze snel weer op! Het is iig wel fijn dat het hoefbeen niet verder is gekanteld!

Zijn jullie Cushing-paarden al in de rui?
Mijn andere 2 zijn al volop bezig, maar Ivanka laat nog geen haar los... Geven jullie iets extra's om de verharing te bevorderen? Ik geef al extra vitaminen, mineralen en iets om de weerstand te bevorderen, daarnaast krijg ik binnenkort lijnzaadolie thuisgestuurd. Weet niet goed wat ik meer moet doen.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:48

Hoe is bij jullie aparden de diagnose gestelt dat hij of zij Cushing heeft
Ik verdenk mijn verzorgpaard er ook heel sterk van, maar de dierenars zei vorig jaar dat hij het niet weet. Het enige dat hij gedaan heeft, is de suiker opmeten. Die was licht verhoogt.

Hij heeft niet de typische krullerige vacht, maar het haar word iedere winter langer en is soms toch al wat aan het krullen, zag ik laatst. Verder is hij het afgelopen jaar 2x hoefbevangen geweest, blijft hij maar mager en heeft hij totaal geen spierontwikkeling meer. Hij drinkt en plast ook veel.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:52

Kekavo ik zou zeggen lees alle pagina's maar eens.
Het is heel verschillend hoe het wordt vastgesteld, maar hoe meer je erover leest des te meer idee krijg je of die van jou het ook heeft.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:49

Dank je, Rumay. Ik heb het doorgelezen.

Citaat:
Fargo schreef:
Citaat dat ik ooit van site van Bodegraven heb gehaald:

Cushing is een aandoening die eigenlijk alleen bij oudere paarden optreedt (vanaf een leeftijd van ong. 15 jaar). Het wordt veroorzaakt door een vergrote pijnappelklier die zorgt voor een verhoogde hormoonproductie van o.a. cortisol.
Een aantal symptomen die bij een paard met Cushing kunnen optreden zijn een lange krullerige vacht, overmatig zweten, veel drinken en veel plassen, terugkerende hoefbevangenheid, allerlei infecties die slecht willen genezen, spiermassaverlies en in enkele gevallen kunnen blindheid en epileptiforme aanvallen optreden.

Wat ik dik gemaakt heb, heeft Major last van. Hij heeft daarbij ook een uitzonderlijk lange vacht, de haren van zijn wintervacht zijn 5 à 6 cm lang en hier en daar al wat krullerig. Hoewel tot nu tope ieder jaar de zomervacht steeds wel mooi kort is.
Hij heeft nu last van een schimmelinfectie waar hij maar niet vanaf wil komen. Ook heb ik ergens gelezen dat zool- en hoefzweren er ook bij horen. Die heeft hij ook af en toe.
Dit verklaart ook de rare epileptisch-achtige aanval die hij in november gehad heeft, en de lusteloosheid die hij regelmatig heeft. Soms is hij zo vrolijk dat hij gewoon nog loopt te bokken en andere dagen lijkt hij zijn ene been bijna niet voor de ander te krijgen.

Alleen vind ik het jammer dat de dierenrts in oktober 2006 alleen de bloedsuiker emeten heeft, die was slechts iets verhoogt. Ook zei hij, dat de vacht niet krullerig was en dat hij dus waarschijnlijk geen cushing heeft. Meer moeite heeft hij niet gedaan. Toen hij die aanval had afgelopen november, heeft hij wel weer bloed geprikt, maar daar kwam niets uit en hij had geen idee waar het vandaan zou kunnen komen.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:06

Mijn paard heb ik een paar jaar geleden moeten laten inslapen agv hoefbevangenheid, waarna er na haar dood pas uit is gekomen door bloedonderzoek dat ze Cushing had.
Ik had dit niet eerder kunnen bedenken, deels uit onwetendheid, deels omdat ik haar zo vaak schoor dat ik de kans niet had om te zien of haar vacht krullend was (1x per 6 weken!!!). Het was een half engels volbloed en dan verwacht je het ook niet zo snel, ik dacht altijd dat het alleen bij dikke oude ponies voorkwam, maar niet dus.
Vanwege de enorme hypofyse werking hadden ontstekingsremmers in de hoefbevangenheid-periode dus ook geen effect, want de hormonen uit de hypofyse joegen de ontsteking aan. Het verklaarde mij na haar dood een hoop van haar gedrag en gezondheid.
Sinds kort heb ik vernomen dat een osteopaat uit Zeeland, Nethanja Pruijssers, onderzoek heeft gedaan naar Cushing bij paarden. Als je haar googelt vind je haar vast wel, misschien kan zij nog iets betekenen voor jullie paarden met Cushing?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:54

Kekavo het klinkt wel erg Cushing je kan een bloedonderzoek laten doen, geeft geen 100% garantie dat het ook uit het onderzoek komt en zoals al eerder vermeld je zou met bv de Provarium breeding kunnen beginnen .
En als je het gevoel hebt met de veearts er niet uit te komen kijk of je een ander kunt vinden die er wel meer van weet.
Laatst bijgewerkt door Steppe op 06-02-08 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:00

Ik zal eerst Major's eigenares nog moeten overtuigen. dat zal niet makkelijk zijn aangezien die niet wil zien dat er iets met ahar paard aan de hand is. Maar nu ik het echt (bijna) zeker weet, zal ik mijn best gaan doen voor mijn ventje.
Dat bloedsuikeronderzoek vorig jaar kon ik alleen maar laten doen, omdat hij toevallig toch op de kliniek stond voor een hoefbevangenheid en ik de dierenarts sprak. Anders was dat nooit gebeurt.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:05

Misschien kan je het eea haar laten lezen dan komt er toch vaak herkenning en kunnen die verhalen haar overtuigen!

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:44

Ja, dat zal ik doen. Ze heeft zelf geen computer, maar ik zal eea uitprinten voor haar. Ik hoop dat ze dan de dierenarts laat kijken ernaar.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:11

Cushing

kekavo schreef:
Dank je, Rumay. Ik heb het doorgelezen.

Citaat:
Fargo schreef:
Citaat dat ik ooit van site van Bodegraven heb gehaald:

Cushing is een aandoening die eigenlijk alleen bij oudere paarden optreedt (vanaf een leeftijd van ong. 15 jaar). Het wordt veroorzaakt door een vergrote pijnappelklier die zorgt voor een verhoogde hormoonproductie van o.a. cortisol.
Een aantal symptomen die bij een paard met Cushing kunnen optreden zijn een lange krullerige vacht, overmatig zweten, veel drinken en veel plassen, terugkerende hoefbevangenheid, allerlei infecties die slecht willen genezen, spiermassaverlies en in enkele gevallen kunnen blindheid en epileptiforme aanvallen optreden.

Wat ik dik gemaakt heb, heeft Major last van. Hij heeft daarbij ook een uitzonderlijk lange vacht, de haren van zijn wintervacht zijn 5 à 6 cm lang en hier en daar al wat krullerig. Hoewel tot nu tope ieder jaar de zomervacht steeds wel mooi kort is.
Hij heeft nu last van een schimmelinfectie waar hij maar niet vanaf wil komen. Ook heb ik ergens gelezen dat zool- en hoefzweren er ook bij horen. Die heeft hij ook af en toe.
Dit verklaart ook de rare epileptisch-achtige aanval die hij in november gehad heeft, en de lusteloosheid die hij regelmatig heeft. Soms is hij zo vrolijk dat hij gewoon nog loopt te bokken en andere dagen lijkt hij zijn ene been bijna niet voor de ander te krijgen.

Alleen vind ik het jammer dat de dierenrts in oktober 2006 alleen de bloedsuiker emeten heeft, die was slechts iets verhoogt. Ook zei hij, dat de vacht niet krullerig was en dat hij dus waarschijnlijk geen cushing heeft. Meer moeite heeft hij niet gedaan. Toen hij die aanval had afgelopen november, heeft hij wel weer bloed geprikt, maar daar kwam niets uit en hij had geen idee waar het vandaan zou kunnen komen.

Ik heb je ook een pb gestuurd ..
Een van de signalen van cushing is ook een verhoogd bloedsuiker omdat ze een insuline resistentie krijgen. Dus een verhoogde suiker in het bloed is wel degelijk een van de signalen van cushing die mogelijk zijn. In het najaar zijn de hormonen zowiezo van slag en is bloedprikken en aflezen gewoon minder eenduidig en betrouwbaar. De signalen die jij noemt zijn al zo veel en zo echt cushing dat je er rustig van uit kan gaan dat het paard cushing dan wel precushing heeft. Bij precushing heeft het paard al wel signalen en problemen maar is het in het bloed nog niet perse af te lezen. Toch is het dan volgens de meeste mensen goed om aan behandeling te beginnen. Zeker het zweten, drinken(o.a. suikerziekte effect), plassen en de lange vacht en ook ZEKER de hoefbevangenheid en schimmels en allerlei ontstekingen zijn de gevolgen van de verminderde weerstand van je paard door de cushing. Je kunt het paard helpen met zijn weerstand door echinae druppels van Bloem te geven op een boterham. Cushing paarden hebben een groot weerstandprobleem, dat is een gevolg en dat moet je dus aanpakken. Verder heb je vast al gelezen dat je Provarium Breeding kan geven, maar als je paard al zoveel cushing symptomen heeft zou ik proberen te starten met pergolide. Vooral de hoefbevangenheid is link om te negeren. Als je vragen hebt kan je altijd via het topic maar ook via een pb vragen stellen.

NB Veel cushing paarden sterven niet aan cushing maar aan hoefbevangenheid die een gevolg is van het feit dat ze cushing hebben en daardoor zijn ze veel en veel bevattelijker voor hoefbevangenheid. Ervoor zorgen dat de hormoonhuishouding weer op orde komt en het paard dus niet meer zoveel zweet, drinkt en plast en het daardoor ook vaak weer op orde zijn van de suiker/insuline huishouding is essentieel voor je paard. Het paard krijgt zijn "gewone" leven terug en is jaren jonger in gedrag en uiterlijk. Een cushing paard kan als hij weer in balans is, weer heel erg gelukkig zijn. Als je foto's wilt zien van onze oude afgeleefde zielige Willy en de glanzende vent die we nu weer terug hebben dan moet je jmaar pb-en (geldt voor iedereen trouwens)

amal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 00:04

kekavo, super dat je je zo inspant voor een pony die niet van jou is. Alsjeblieft zet je er voor in want deze pony's zijn echt flink ziek en kunnen van medicatie echt opknappen. Het verwaarlozen van cushing heeft uiteindelijk de dood tot gevolg. Is het niet vanwege de bevangenheid dan wel van suiker of door de meest verschrikkelijke dood verhongering/vermagering.
Je weet pas wat je mist als ze er niet meer zijn.

succes!!

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:52

Ik heb je een PBtje terug gestuurt, Fargo.
En ja, ik zou graag een foto van Willy willen zien van toen en nu.

Major krijgt al bijna een jaar (sinds vlak na zijn vorige hoefbevangenheid) een suplement tegen hoefbevangenheid. Tot nu toe lijkt het te helpen, ik hoop het van harte.
Ik zal morgen zelf die euchinea druppels kopen. Weet je wat een Volbloedje van 1.60 hoog, ik schat zo´n 500 kg, ongeveer nodig heeft?
Ook ga ik erop aandringen dat hij onderzocht gaat worden door de dierenarts. Als ze dat niet wil vanwege de kosten, dan zal ik zelf wel meebetalen eraan. Ik vind het zeker de moeite dat het gebeurt, ik wil dat hij nog lzo lang mogelijk kan blijven genieten van zijn leven. En misschien gaat hij van die medicijnen ook weer wat zekerder door lopen. Door die eleptiforme aanvallen die hij ernstig en minder ernstig gehad heeft, is hij toch een stuk onzekerder geworden met lopen.

Is de hormoonhuishouding bij alle paarden in de herfst in de war, of is dat alleen bij Cushing-paarden?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 14:17

Vandaag is de hoefsmid geweest deze man is een kruising tussen natuurlijk en gewoon bekappen.
Na de manicure liep ze eerst helemaal niet ze had zoiets van o nee gaat veel pijn doen maar na aandringen en duwen liep ze redelijk vlot weg Knipoog
De hoefsmid komt over 3 weken voor een check en evt. weer bekappen indien nodig.
Het is niet mijn eigen smid, die is prima zolang er geen rare dingen zijn maar voor dit soort werk heb ik liever iemand met ervaring op het gebied van hoefbevangenheid.
Verder verhaart ze al een paar dagen een beetje misschien eindelijk op de goeie weg.
Het kost allemaal erg veel energie ook van mij ik ga er 3 keer per dag heen de medicijnen geven buiten/binnen zetten enz.
Maar ik heb het er wel voor over.
Straks mogen ze nog een uur om de gebouwen op wat grassprietjes kauwen.
Het is net zo'n vervolg verhaal Haha!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 21:48

kekavo schreef:
Ik heb je een PBtje terug gestuurt, Fargo.
En ja, ik zou graag een foto van Willy willen zien van toen en nu.

Major krijgt al bijna een jaar (sinds vlak na zijn vorige hoefbevangenheid) een suplement tegen hoefbevangenheid. Tot nu toe lijkt het te helpen, ik hoop het van harte.
Ik zal morgen zelf die euchinea druppels kopen. Weet je wat een Volbloedje van 1.60 hoog, ik schat zo´n 500 kg, ongeveer nodig heeft?
Ook ga ik erop aandringen dat hij onderzocht gaat worden door de dierenarts. Als ze dat niet wil vanwege de kosten, dan zal ik zelf wel meebetalen eraan. Ik vind het zeker de moeite dat het gebeurt, ik wil dat hij nog lzo lang mogelijk kan blijven genieten van zijn leven. En misschien gaat hij van die medicijnen ook weer wat zekerder door lopen. Door die eleptiforme aanvallen die hij ernstig en minder ernstig gehad heeft, is hij toch een stuk onzekerder geworden met lopen.

Is de hormoonhuishouding bij alle paarden in de herfst in de war, of is dat alleen bij Cushing-paarden?

In de herfst (bij seizoensovergangen) is de hormoonhuishouding van alle paarden anders door de winter die er aan komt waarschijnlijk en het licht/lengte van de dag/rijk gras schat ik zo in dat dit allemaal samen nogal wat invloed heeft. Ik geef Willy 2 keer 30 tot 50 druppels afhankelijk van of er iets speelt waardoor hij extra boost nodig heeft. Als hij bijvoorbeeld heel erg mok is of gewoon een dip of wat down is geef ik meer. Ook nu hij verhaart wat gewoon erg intensief is, geef ik 40 tot 50 druppels op een knackebröt of boterham. Je "moet" maar overwegen of je daadwerkelijk een onderzoek wilt laten doen naar cushing, het meest gebruikte onderzoek brengt namelijk een risico voor hoefbevangenheid met zich mee. En soms zijn de signalen alleen eigenlijk al genoeg om het te bepalen, testen ook weer extra geld. En het hoeft nog niet altijd in het bloed zichbaar te zijn bijvoorbeeld als een paard in de precushing fase zit. Overleg het anders ook maar met de eigenaresse en een goede dierenarts. Willy was ook heel onzeker, had pijnlijke voeten en was zijn zelfvertrouwen echt kwijt door de epilepsie achtige aanvallen. Nu loopt ie weer veilig en goed. Ik zal je een pb met een linkje naar de foto's van Willy sturen.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:30

Ik heb je PBtje gehad. Dank je.

Ik heb het met zijn eigenares overlegt. En helaas, ze wil geen medicijnen gaan geven. Ik heb zelf wel die euchinea druppels gekocht voor hem. Dat krijgt hij nu. Ze geeft 1x per dag 30 druppels, maar ik rijd bijna elke dag na mijn werk even bij hem langs, dus zal ik die andere 30 druppels zelf wel geven. Zo krijgt hij toch genoeg Knipoog

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 09:28

Raar eigenlijk he dat die eigenaresse er niet aan wil!
Als iemand me zou vertellen het zou kunnen dat....... zou ik toch echt actie ondernemen en kijken hoe of wat.
Hoop niet dat het straks een keer te laat is.

Vindt dat Rava zich momenteel redelijk voelt ze is redelijk vrolijk en hininkt soms weer naar me, het lopen op de straat is nog auw auw maar op het gras en zand gaat het een stuk beter.
Heb wel dagen dat ik me depri voel als ik Rava zie lopen. Verdrietig

Even nog een vraag voor de kenners stel dat je zou stoppen met de pergolide en dan na enige tijd weer begint heeft dit dan nog zin of niet?
Niet dat ik dat doe maar ben eigenlijk gewoon alle scenario's eens op een rij aan het zetten.
Gewoon als dit, dan dat of wat dan.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 09:48

rumay schreef:
Even nog een vraag voor de kenners stel dat je zou stoppen met de pergolide en dan na enige tijd weer begint heeft dit dan nog zin of niet?
Niet dat ik dat doe maar ben eigenlijk gewoon alle scenario's eens op een rij aan het zetten.
Gewoon als dit, dan dat of wat dan.

Een kenner ben ik natuurlijk niet. maar ik heb het er toevallig met mijn dierenarts over gehad en als het aanslaat moet je het levenslang gebruiken.
Even heel off topic maar hier zit het niet mee. Bret een van onze andere paarden van vierenhalf is zaterdag met spoed aan koliek geopereerd. Ze is nog kritiek en heeft 50 % kans om te overleven. Het ws een verstoppingskoliek door onverteerd hooi. Het heeft waarschijnlijk met het wisselen te maken, dat zullen we hopelijk deze week weten of er iets mis is met haar gebit. Aanwijzingen hadden we er niet voor kwa proppen of kwijlen etc. Ze knokt in ieder geval voor wat ze waard is.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:35

fargo schreef:
NB Veel cushing paarden sterven niet aan cushing maar aan hoefbevangenheid die een gevolg is van het feit dat ze cushing hebben en daardoor zijn ze veel en veel bevattelijker voor hoefbevangenheid. Ervoor zorgen dat de hormoonhuishouding weer op orde komt en het paard dus niet meer zoveel zweet, drinkt en plast en het daardoor ook vaak weer op orde zijn van de suiker/insuline huishouding is essentieel voor je paard. Het paard krijgt zijn "gewone" leven terug en is jaren jonger in gedrag en uiterlijk. Een cushing paard kan als hij weer in balans is, weer heel erg gelukkig zijn. Als je foto's wilt zien van onze oude afgeleefde zielige Willy en de glanzende vent die we nu weer terug hebben dan moet je jmaar pb-en (geldt voor iedereen trouwens)

Hoi,

Ik meng me ook graag even in dit topic waar hier en daar best heel interessante links staan.
Vier jaar geleden heb ik mijn 23 jarige fjordenmerrie laten inslapen vanwege Cushing.
De ziekte werd zo slopend dat we het niet fair meer vonden haar zo door te laten lopen.

Rond haar 17e merkte ik dat ze moeilijker ging verharen. Het winterhaar werd ook langer als vorige winters.
Haar conditie nam met de jaren af. In haar koppie wilde ze nog dolgraag onder het zadel lopen maar lichamelijk werd het steeds moeilijker. Toen ze tijdens een rustige bosrit niet goed werd, ze leek oververhit te raken, heb ik contact opgenomen met onze dierenarts.
Ze was 20 toen er bloed af is genomen door de kliniek.
De diagnose was ernstig Cushing. Met name haar lever was zo dermate slecht dat de dierenarts verbaasd was dat ze nog overeind stond. Verder werd suikerziekte geconstateerd en een lichte chronische hoefbevangenheid.
We hebben haar toen op een fytotherapeutisch supplement gezet wat de lever moest ondersteunen.
Dat werkte want een jaar later waren de leverwaardes nagenoeg weer normaal volgens het bloedonderzoek. De dierenarts was stomverbaasd maar wel heel blij.

Toch zette de Cushing wel verder door. Ze kreeg een erg bolle buik en werd ook schraal op de ruggegraat. Ongeacht wat we voerden.
Ze ging steeds meer drinken en haar urine rook heel zoetig.
Wat ook erg opvallend was is dat de holletjes boven de ogen bobbels werden.

Haar vacht was sterk gekruld en werd zomer en winter elke 6 weken afgeschoren. In de winter stond ze onder een extra dikke deken want ze had het gewoon koud. Ondanks de dik gekrulde vacht.
Zo'n vacht isoleert nl. niet normaal.
Qua hoefbevangenheid merkten we eigenlijk nauwelijks iets. Ik bekapte haar elke 2 weken en dat ging verder prima.

Echter het laatste jaar kreeg ze toevallen.
Ze kon als ze in de wei of in de bak liep zomaar omvallen. Dus niet door de knieen zakken maar echt loodrecht omvallen. Heel eng om te zien. Ze was dan even weg en kwam daarna wel weer bij maar liep dan een dag heel stijf.
Ook lag ze soms op stal als had ze een koliek, maar dat was het niet. Ze had waarschijnlijk op die momenten giga hoofdpijn.

Er wordt bij Cushing vaak hormonale problemen benoemd.
Ik denk dat daar een grote kern van waarheid zit.
Bij onze Fjord is al op 6 jarige leeftijd hengstenkolder geconstateerd door een kliniek.
Ze had teveel hengstenhormoon en dat heeft ze altijd gehouden.

Bovendien heeft ze toen ze een jaar of 7 was een keer vanwege een kreupelheid corticosteroides gehad van de DA.
Daar heb ik eigenlijk in dit topic niet echt over gelezen.
Het schijnt dat corticosteroides Cushing in de hand kunnen werken. Zelfs al hebben ze die medicatie jaren ervoor al gehad.
Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is of er in dit topic meer Cushing paarden zijn die ooit wel eens corticosteroide's hebben gehad?

jrxs4all

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:24

rumay schreef:

Een kenner, Dianne McFarlane (een Amerikaanse onderzoekster die veel onderzoek naar Cushing bij paarden heeft gedaan), zei er dit over:

Why is seasonality relevant? Given the increased activity of pars intermedia hormones in the fall, you’re more likely to see clinical signs, false positive tests, and PPID-associated laminitis in fall, said McFarlane. This might have implications for treatment as well.

“It’s possible that we might be able to treat affected horses (medically) in summer and fall when their hormones are highest, and wean them off medications in winter and spring,” she theorized. “This is untested, but it’s something to think about for mild cases.”

Maar ik denk niet dat wij dit gaan doen. Onze Cushing patient reageert erg goed op de Pergolide en lijkt geen last van bijwerkingen te hebben. Waarom zou je dan het risico nemen om er mee stoppen.

jrxs4all

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:42

henny_w schreef:
Bovendien heeft ze toen ze een jaar of 7 was een keer vanwege een kreupelheid corticosteroides gehad van de DA.
Daar heb ik eigenlijk in dit topic niet echt over gelezen.

Het schijnt dat corticosteroides Cushing in de hand kunnen werken. Zelfs al hebben ze die medicatie jaren ervoor al gehad.
Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is of er in dit topic meer Cushing paarden zijn die ooit wel eens corticosteroide's hebben gehad?

Cushing-achtige verschijnselen zijn een bekende bijwerking van corticosteroiden, zowel bij mensen als bij paarden (en bij paarden ook het gevaar voor hoefbevangenheid).

Maar dat dit nog jaren later gebeurt heb ik nog nooit ergens gelezen.