Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:25

Lestrange01 schreef:
Polly schreef:
We zijn er al eerder op gewezen dat een topic als dit zou kunnen werken als een 'trigger' voor automutilatie/zelfbeschadiging. Zeker berichten/afbeeldingen van dergelijke wonden, of posts over hoe deze te behandelen, brengen een risico met zich mee. We willen jullie dan ook vragen om hier geen berichten of afbeeldingen meer over te plaatsen. We willen dit topic graag open kunnen houden, maar dan moeten dergelijke berichten achterwege blijven.

Wauw.. had dat dan van te voren aangegeven in de openingspost.

Sorry hoor maar dit is zó zó ongelooflijk rot. Ik post geen wonden, maar littekens die al meerdere jaren oud zijn om te laten zien hoe het hebben van een bindweefsel aandoening de wond genezing kan verslechteren!

Mensen zoals ik, met wonden of littekens als de mijne bestaan. iedereen die getriggered kan worden, moet dit topic niet openen. De titel is duidelijk genoeg.

Ik vind dat je jezelf bijzonder netjes verwoord.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:37

We hebben er niet eerder op ingegrepen omdat er niet eerder afbeeldingen en ervaringen van automutilatie geplaatst werden, pas gisteravond laat het eerste bericht maar daarop volgden er meer.
We hebben daarop overleg gehad maar helaas zijn we niet met z'n allen 24/7 online dus vandaar dat er nu pas een moderator opmerking over is gekomen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:38

Nou echt wat een onzin. Inderdaad net alsof het niet bestaat... Bah.
Persoonlijk vind ik dat ook dit soort verwondingen en littekens gewoon geplaatst moeten kunnen worden. Tere zieltjes kunnen maar beter dit topic vermijden.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:49

Polly schreef:
We hebben er niet eerder op ingegrepen omdat er niet eerder afbeeldingen en ervaringen van automutilatie geplaatst werden, pas gisteravond laat het eerste bericht maar daarop volgden er meer.
We hebben daarop overleg gehad maar helaas zijn we niet met z'n allen 24/7 online dus vandaar dat er nu pas een moderator opmerking over is gekomen.

Mijn littekens zijn niet meer of minder aanstootgevend dan alle anderen.

En dan ga ik heel hard zijn, maar ik spreek uit ervaring, de mensen die hierdoor getriggered worden en terug kunnen vallen: die klikken op dit topic wetend dat ze op heel dun ijs lopen. Het is een verslaving en op dit topic klikken, is als een alcoholist die in een bar gaat zitten.

Dat is geen reden om een bar te sluiten, of om automutilatie te bannen van een topic.

Ik snap het heel goed dat verse wonden door automutilatie niet mogen! Dat is namelijk iets heel anders en wordt vaak geplaatst vanuit een hele ongezonde mindset. Maar littekens? Het delen van ervaringen? Waarin de automutilatie zélf niet eens besproken wordt, alleen de ervaring over het gehecht worden?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:11

Polly schreef:

Is een compromis niet beter? Een modbreak in de OP met een trigger warning en -mochten er meer foto’s komen- afspreken dat er niet positief of trots over wordt gesproken? De desbetreffende foto kwam juist op mij over van ‘kijk hoe veel schade het aan kan richten’ (negatief dus) en dat vond ik juist goed. Feit dat diegene het durfde te delen ondanks het grote taboe wat erop zit vind ik ook sterk.

Ik snap het vanuit de modkant wel maar ik denk dat we op moeten letten dat we het niet monddood maken en doen alsof het niet bestaat.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:30

Imker schreef:
Persoonlijk vind ik dat ook dit soort verwondingen en littekens gewoon geplaatst moeten kunnen worden. Tere zieltjes kunnen maar beter dit topic vermijden.

Het gaat er zeker niet om dat we willen doen 'alsof dit niet bestaat'. We zijn ons daarvan bewust en willen het ook zeker niet om die reden verbieden. Wel jammer om daar direct 'bah' over te zeggen: we doen echt oprecht ons best.

Wij zitten echter ook in een spagaat wat betreft dit topic. Enerzijds is het juist goed om zaken bespreekbaar te maken én te houden. Anderszijds werden wij er direct bij de start van het topic al op gewezen dat dit topic überhaupt (en dus niet enkel de berichten over automutilatie!) voor sommige mensen een ontzettend sterke trigger kunnen zijn.

We hebben in overleg gewikt en gewogen en uiteindelijk besloten, het topic als geheel toe te staan, maar te verzoeken om berichten waar het om zelfbeschadiging gaat, niet te delen. Nogmaals: absoluut niet om te doen alsof dit niet bestaat, maar om meelezers in bescherming te nemen. Uiteindelijk vinden we dat risico zwaarder wegen, hoe vervelend het ook is om mensen te vragen bepaalde foto's/berichten niet te plaatsen.

Nu is het zo dat er in ons team geen directe 'experts' zitten op dit specifieke gebied en zodoende willen we dus aan de 'veilige' kant blijven. Wellicht zijn er hier andere gebruikers met meer kennis: zou een triggerwaarschuwing in de OP voldoende zijn? Mijn gevoel zegt dat dat juist ook op een bepaalde manier zou kunnen aantrekken, maar dat kan ik zoals gezegd niet goed inschatten.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:41

Hanmar schreef:
Imker schreef:

Het gaat er zeker niet om dat we willen doen 'alsof dit niet bestaat'. We zijn ons daarvan bewust en willen het ook zeker niet om die reden verbieden. Wel jammer om daar direct 'bah' over te zeggen: we doen echt oprecht ons best.

Wij zitten echter ook in een spagaat wat betreft dit topic. Enerzijds is het juist goed om zaken bespreekbaar te maken én te houden. Anderszijds werden wij er direct bij de start van het topic al op gewezen dat dit topic überhaupt (en dus niet enkel de berichten over automutilatie!) voor sommige mensen een ontzettend sterke trigger kunnen zijn.

We hebben in overleg gewikt en gewogen en uiteindelijk besloten, het topic als geheel toe te staan, maar te verzoeken om berichten waar het om zelfbeschadiging gaat, niet te delen. Nogmaals: absoluut niet om te doen alsof dit niet bestaat, maar om meelezers in bescherming te nemen. Uiteindelijk vinden we dat risico zwaarder wegen, hoe vervelend het ook is om mensen te vragen bepaalde foto's/berichten niet te plaatsen.

Nu is het zo dat er in ons team geen directe 'experts' zitten op dit specifieke gebied en zodoende willen we dus aan de 'veilige' kant blijven. Wellicht zijn er hier andere gebruikers met meer kennis: zou een triggerwaarschuwing in de OP voldoende zijn? Mijn gevoel zegt dat dat juist ook op een bepaalde manier zou kunnen aantrekken, maar dat kan ik zoals gezegd niet goed inschatten.

Je hebt experts in dit topic...

Een iemand die het van de patiënt kant kent.
En ik zag ook al iemand reageren die huisarts is, dacht ik.

Wellicht dat daar dus expertise zit.

Ik snap dat jullie erop willen kunnen modereren.
En welke beleidskeuzes jullie daar in maken is ook aan jullie natuurlijk.

Maar in dit geval had eerst een pb richting Lestrange denk ik anders overgekomen, dan om het zo ineens patsboem in het topic te zien staan. Ze bleef netjes, en had het ook vooral over wondgenezing.

De eigenlijke beleidskeuzes/modkeuzes, en de manier waarop dat gebracht wordt zijn 2 verschillende dingen.
En ik denk dat hier wat gevoelig gereageerd wordt, door verschillende mensen, níet per se om de keuze maar mede om de manier waarop dat richting Lestrange gecommuniceerd is.
Dat is in ieder geval wat op mij wat bot overkwam.

Normaal zou ik dit niet zo openlijk in een topic gooien, dus mening over modacties. Dat gaat normaal via tem.

Maar het ligt nu toch al open in discussie hier, dus in dit geval vind ik hier reageren logischer.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:57

Een aantal jaar geleden is er een tumor in mijn speekselklier gevonden.
Deze is verwijderd en tijdens de operatie hebben ze een foto gemaakt.
Helaas weinig gevoel in die omgeving, maar bijna geen litteken meer te zien.

Het is geen zelf ontstaande wond, maar wellicht wel interessant voor hier. Je ziet heel mooi alle zenuwen lopen in mijn kaak :-)

Dit was m dan:

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:58

Heel naar voor jou maar wel een vette foto zeg :oo

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:02

Gave foto inderdaad, Henkje.

Aanleiding voor die foto wat minder natuurlijk, maar inderdaad wel interessant om te zien!

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:26

Onderwerp: Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Femke_Tweety schreef:
Hanmar schreef:

Je hebt experts in dit topic...

Een iemand die het van de patiënt kant kent.
En ik zag ook al iemand reageren die huisarts is, dacht ik.

Wellicht dat daar dus expertise zit.

Ik snap dat jullie erop willen kunnen modereren.
En welke beleidskeuzes jullie daar in maken is ook aan jullie natuurlijk.

Maar in dit geval had eerst een pb richting Lestrange denk ik anders overgekomen, dan om het zo ineens patsboem in het topic te zien staan. Ze bleef netjes, en had het ook vooral over wondgenezing.

De eigenlijke beleidskeuzes/modkeuzes, en de manier waarop dat gebracht wordt zijn 2 verschillende dingen.
En ik denk dat hier wat gevoelig gereageerd wordt, door verschillende mensen, níet per se om de keuze maar mede om de manier waarop dat richting Lestrange gecommuniceerd is.
Dat is in ieder geval wat op mij wat bot overkwam.

Normaal zou ik dit niet zo openlijk in een topic gooien, dus mening over modacties. Dat gaat normaal via tem.

Maar het ligt nu toch al open in discussie hier, dus in dit geval vind ik hier reageren logischer.

Ja klopt, that's me (of nouja, in opleiding dan).
Ik vind het lastig om er echt iets zinnigs van te zeggen, omdat het per persoon verschillend zal zijn. Maar ik zal het toch doen, haha.
Ja, er zullen altijd mensen zijn die hierop triggeren en bij wie het aan kan zetten tot automutileren, en er zullen ook genoeg mensen zijn die dat niet hebben. De vraag is dan natuurlijk of het voldoende is om een triggerwaarschuwing in de titel, in de post zelf en in de openingspost te zetten, en dat het verder eigen verantwoordelijkheid is? Mijn persoonlijke (en dus niet persé professionele) mening is dat de verantwoordelijkheid van Bokt ook eindig is. Oftewel: mensen hebben eigen verantwoordelijkheid en als zij ondanks meerdere triggerwaarschuwingen toch verder klikken, ga je dat toch niet tegenhouden.

Ik weet dat het op Bokt in topics over anorexia niet is toegestaan om je gewicht te plaatsen, omdat anderen elkaar daarmee kunnen triggeren tot minder eten etc. In theorie zou het plaatsen van littekens van automutilatie hetzelfde kunnen doen. Dat is wel iets wat in psychiatrische klinieken soms gebeurt, dat mensen elkaar 'gaan aansteken'. Echter gaat het hier niet om verse automutilatie wonden. Mochten deze wel worden gepost, ben ik het er 100% mee eens dat dit niet toegestaan moet worden.

Het overgrote deel van de foto's die hier worden geplaatst zijn wonden die niet van automutilatie komen. Als er dan af en toe een litteken foto voorbij komt (wellicht ook nog met extra triggerwarning in de post zelf), zie ik daar niet heel veel kwaad in.

Ik zie trouwens een opmerking van de modjes dat er na de foto van Lestrange nog meer automutilatie foto's werden gepost... Nou ben ik even terug gaan kijken maar die zie ik niet? Zijn ze verwijderd, of was dit een foutje?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:27

Wauw wat een gave en interessante foto !!

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 18:29

Dat er direct na de opening van dit topic een berichtje naar een Mod gaat, vindt ik ook wel weer typisch.. De titel is toch duidelijk? Niemand is verplicht dit topic aan te klikken en heb dit topic ook zeker niet geopend om mensen te triggeren.

Het viel mij op dat ik, en vele met mij, wonden interessant vinden en hoe het geneest. Dit kan een kleine schaafwond zijn of operatie foto’s. Daarom had ik er ook direct bijgezet dat de foto’s in spoilers geplaatst moesten worden. Erg jammer dat dit soort dingen dan weer gebeuren.

*edit*

Ik heb verder ook geen foto’s van zelfbeschadiging gezien, alleen reacties erop..

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:31

Henkje schreef:
Een aantal jaar geleden is er een tumor in mijn speekselklier gevonden.
Deze is verwijderd en tijdens de operatie hebben ze een foto gemaakt.
Helaas weinig gevoel in die omgeving, maar bijna geen litteken meer te zien.

Het is geen zelf ontstaande wond, maar wellicht wel interessant voor hier. Je ziet heel mooi alle zenuwen lopen in mijn kaak :-)

Dit was m dan:

Spoiler:
[ [url=m/k1KOmO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Spoiler:
[ [url=m/82hOMC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow! Ik echt super gefascineerd aan het kijken (terwijl ik aan het eten ben :') ). Inderdaad vervelend voor jou dat deze foto uberhaupt gemaakt heeft kunnen worden, maar wel super interessant om te zien!

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:34

Henkje, ik zag eerste de foto van de tumor en dacht nog oh hoe halen ze die weg dan, ben een beetje snel met eerst fotos openen en dan pas lezen. :+
Maaareeeh dat is duidelijk!
Bijzonder wel om zo een foto van jezelf te zien lijkt me!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:02

Zit de tumor er bij die foto nou nog of is hij al weg? Het lijkt alsof ik nog de vorm zie zitten die de tumor ook ongeveer heeft. Of is dat nog het snijvlak?
Ik had eigenlijk arts willen worden. Dus ik vind dit enorm interessant allemaal!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:13

Stille meelezer komt zich er even mee bemoeien. Ik was persoonlijk erg geschrokken van de modactie in dit topic. Ik heb even een paar uur erover nagedacht en besloten er toch iets van te zeggen en ik doe dit bewust in het topic omdat ik vind dat dit openbaar moet staan.

Ik begrijp dat het voor het team een zeer lastige beslissing is. Ik denk hier persoonlijk heel simpel over: zolang er niks word gepost wat positief is over automutilatie of er bewust toe aanzet, is het jullie verantwoordelijkheid niet. Je kan niet voorkomen dat mensen getriggerd worden. De trigger is het probleem ook niet, het probleem zit in de persoon zelf en die heeft hier hulp bij nodig. Als je er al iets aan wil doen, zet er dan inderdaad bij dat iemand die hieraan doet het beste hulp kan zoeken omdat er een hoop interne pijn aan vooraf gaat wat de daadwerkelijke oorzaak is.

Ik heb hier zelf ervaring genoeg mee (heb het jarenlang zelf gedaan en in mn jaren therapie heel wat lotgenoten tegen gekomen) dus durf wel te zeggen dat ik weet waar ik over praat. 1 belangrijk ding wat heel vaak over het hoofd wordt gezien, is de schaamte die dit met zich meeneemt. Juist de posts van Lestrange gaven dit mooi weer, dit soort ervaringen kunnen we allemaal wel vertellen.... het taboe wat er op rust is in mijn ogen vele malen schadelijker dan het risico dat iemand getriggerd word door een foto van littekens. En juist dat taboe zie je hier terug komen in deze modactie.

We hebben een topic vol met allerlei wonden en littekens met de grootste verhalen erbij. Dan komt er iemand die zo dapper is om dit te laten zien, wat ook nog boeiend is en relevant vanwege de bindweefselproblemen, en hoppa daar komt de angst van anderen weer naar voren. Verberg het maar gauw jongens! Weg ermee want straks denkt iemand nog dat het ok is!
Nou newsflash: dat denkt vrijwel niemand die dit doet! De meesten houden het verborgen en vinden het vreselijk dat ze het doen maar ze hebben geen andere uitweg voor hun gevoel. Die schaamte houd je alleen maar langer vast in negatieve gevoelens en maakt hulp zoeken lastig.

Ik doe het zelf al jaren niet meer en heb er vrijwel nooit meer last van. Maar deze actie heeft mij erg hard geraakt en haalt veel oude boosheid omhoog. Dit is in mijn ogen echt een geval van "goede bedoelingen maar damn wat een beroerde uitvoering". En ik denk niet dat ik hier de enige in ben....

Sorry voor de lange post maar kern van het verhaal: haal het taboe er hier af en leg de grens bij het bewust aanzetten tot of zeer trots spreken over.
Het verhaal en de foto die hier stond waren imo ontopic en zeker geen mogelijke trigger die weg moest. De modactie is dat wellicht juist wel....

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:21

Zwerte schreef:
Stille meelezer komt zich er even mee bemoeien. Ik was persoonlijk erg geschrokken van de modactie in dit topic. Ik heb even een paar uur erover nagedacht en besloten er toch iets van te zeggen en ik doe dit bewust in het topic omdat ik vind dat dit openbaar moet staan.

Ik begrijp dat het voor het team een zeer lastige beslissing is. Ik denk hier persoonlijk heel simpel over: zolang er niks word gepost wat positief is over automutilatie of er bewust toe aanzet, is het jullie verantwoordelijkheid niet. Je kan niet voorkomen dat mensen getriggerd worden. De trigger is het probleem ook niet, het probleem zit in de persoon zelf en die heeft hier hulp bij nodig. Als je er al iets aan wil doen, zet er dan inderdaad bij dat iemand die hieraan doet het beste hulp kan zoeken omdat er een hoop interne pijn aan vooraf gaat wat de daadwerkelijke oorzaak is.

Ik heb hier zelf ervaring genoeg mee (heb het jarenlang zelf gedaan en in mn jaren therapie heel wat lotgenoten tegen gekomen) dus durf wel te zeggen dat ik weet waar ik over praat. 1 belangrijk ding wat heel vaak over het hoofd wordt gezien, is de schaamte die dit met zich meeneemt. Juist de posts van Lestrange gaven dit mooi weer, dit soort ervaringen kunnen we allemaal wel vertellen.... het taboe wat er op rust is in mijn ogen vele malen schadelijker dan het risico dat iemand getriggerd word door een foto van littekens. En juist dat taboe zie je hier terug komen in deze modactie.

We hebben een topic vol met allerlei wonden en littekens met de grootste verhalen erbij. Dan komt er iemand die zo dapper is om dit te laten zien, wat ook nog boeiend is en relevant vanwege de bindweefselproblemen, en hoppa daar komt de angst van anderen weer naar voren. Verberg het maar gauw jongens! Weg ermee want straks denkt iemand nog dat het ok is!
Nou newsflash: dat denkt vrijwel niemand die dit doet! De meesten houden het verborgen en vinden het vreselijk dat ze het doen maar ze hebben geen andere uitweg voor hun gevoel. Die schaamte houd je alleen maar langer vast in negatieve gevoelens en maakt hulp zoeken lastig.

Ik doe het zelf al jaren niet meer en heb er vrijwel nooit meer last van. Maar deze actie heeft mij erg hard geraakt en haalt veel oude boosheid omhoog. Dit is in mijn ogen echt een geval van "goede bedoelingen maar damn wat een beroerde uitvoering". En ik denk niet dat ik hier de enige in ben....

Sorry voor de lange post maar kern van het verhaal: haal het taboe er hier af en leg de grens bij het bewust aanzetten tot of zeer trots spreken over.
Het verhaal en de foto die hier stond waren imo ontopic en zeker geen mogelijke trigger die weg moest. De modactie is dat wellicht juist wel....

Wat een dappere en verhelderende post. Respect!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:24

Ik volg dit nuttige en interessante topic zeer stilletjes.
Maar ik vind het frappant dat als het woord automutilatie door niemand was genoemd, er nu geen discussie zou zijn.
Al zou het dezelfde foto zijn, met daarbij de tekst 'ik heb snedes opgelopen en door de bindweefselproblemen geneest het heel slecht'
Dan was er geen discussie geweest denk ik.
Dat vind ik bizar

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 19:25

Zwerte; kan het alleen maar met je eens zijn. Bedankt voor deze reactie!

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:25

Ik wilde er op in gaan, maar Zwerte zegt alles eigenlijk al..

Ik lees dit topic vanaf minuut 1 mee en schrok best van de modactie. Zelf ook ervaring mee, jaren lang.

Wellicht een trigger warning in de openingspost, maar verder moet het gewoon kunnen. Dat is ieders eigen verantwoordelijkheid

Het is en blijven wonden, waar het van komt boeit dan toch niet toch

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:29

fleurtjeuh schreef:
Ik volg dit nuttige en interessante topic zeer stilletjes.
Maar ik vind het frappant dat als het woord automutilatie door niemand was genoemd, er nu geen discussie zou zijn.
Al zou het dezelfde foto zijn, met daarbij de tekst 'ik heb snedes opgelopen en door de bindweefselproblemen geneest het heel slecht'
Dan was er geen discussie geweest denk ik.
Dat vind ik bizar

Dit dus. En daar loop je dus continu tegenaan. Mensen zijn geïnteresseerd in je littekens maar zodra ze de oorzaak horen... nou de meesten rennen nog net niet weg hoor. Dat beeld word hier in stand gehouden door zo te modereren terwijl dat volgens mij juist totaal niet de bedoeling is.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:31

Dankjewel Zwerte _/-\o_

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:32

Eens, het heeft bij mij zoveel jaar geduurd voordat ik met korte mouwen over straat durfde. Vanwege dat enorme taboe, ik vind dat het best moet kunnen in dit topic. De titel zelf is al een trigger warning
En evt als iemand daar foto’s over plaatst even neerzetten dat je berichtje daarover gaat

Maar verbergen? Nee

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:38

Bedankt voor je bijdrage Zwerte :j.

Misschien een tag (18+) en een modbreak in de OP met triggerwarning en contactgegevens voor een instantie voor preventie van dat soort dingen? Dan neem je als bokt zijnde imo genoeg verantwoordelijkheid :j