Werken met corona patiënten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:05

Ik werk ook als verpleegkundige in het ziekenhuis. Ik werk op een chirurgische verpleegafdeling, waar in principe geen positieve corona patiënten komen, wel verdenkingen en zodra die positief blijken dan worden ze naar de corona afdeling verhuisd.
Ik mag zelf niet bij patiënten met corona staan ivm mijn diabetes (type 1), dit is een maatregel van het ziekenhuis zelf. Wel draai ik extra diensten als kliniek coördinator om alle zaken te coördineren tussen spoed, corona afdeling en de andere verpleegafdelingen en terugkoppelingen geven aan het management.

Ik vind al die acties van klappen voor mensen in de zorg etc, vind ik heel dubbel. Ik krijg er gewoon voor betaald en zou dit werk niet gedaan hebben als ik er niet voor betaald kreeg. Het is leuk deze waardering maar dit zou 'normaal' moeten zijn want normaal gesproken werken wij ook heel hard voor de gezondheid van de mens. Vind dat we allemaal waardering moeten hebben voor de beroepen die nu op dit moment de economie draaiende houden zodat we gewoon naar de supermarkt kunnen voor de boodschappen :)
Ben benieuwd hoe de anderen in de zorg hier over denken?

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:14

@ Mijkee, dat gevoel heb ik ook. Van de ene kant fijn dat we worden gesteund, maar vergeet alle andere niet die het mogelijk maken.

Ik vind het dan ook bijzonder lastig om nu mensen te zien "klagen" over dat ze niks mogen doen en adviezen maar negeren.

Daarbij denk ik dan ook dat als de situatie allemaal weer onder controle is en weer alles open gaat dat heel die waardering weer zo wordt vergeten.

Voor nu is het hard werken en elke dag weer bekijken hoe we ervoor staan. Ik ben werkzaam in het ziekenhuis als verpleegkundige.

Letizia

Re: Werken met corona patiënten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:35

Mijn afdeling (1e lijnsverpleging kortverblijf in een verpleeghuis) bestaat uit 2 aparte delen. We hebben 1 deel leeg gemaakt om evt intern corona patiënten op te vangen, dus cliënten binnen de organisatie die corona hebben (of worden verdacht).

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:47

Ik werk ook in het ziekenhuis op de ok en wij hebben het op dit moment even een stuk rustiger. Groot deel van de anesthesie-assistenten gaan de komende tijd ingezet worden op de micu om het ic-personeel daarmee te ontlasten. Inmiddels liggen daar ook een aantal patiënten vanuit Brabant. Ik hoop dat we ons als operatie-assistenten ook nog nuttig kunnen gaan maken. Weet dat er ziekenhuizen zijn waar de ok-assistenten als buddy’s aan verpleegkundigen gekoppeld worden op de spoed of ic voor extra hulp.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:08

Ik meld me ook even.

Mijn eigen afdeling (AOA) is vanaf vandaag ook een cohort afdeling voor de ernstig sterke verdenkingen.

Vandaag en morgen even scholing optiflow zodat wij ook dat kunnen bieden.

edit:
tot donderdag was het juist extreem en eng rustig.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:23

Ikzelf werk niet met corona patiënten, maar jullie zijn toppers! +:)+ Nederland mag jullie echt ontzettend dankbaar zijn, want jullie staan er elke dag weer, met een groot risico voor de eigen gezondheid.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 18:00

Barbabientje schreef:

Optiflow?!? Dat is bij ons ten strengste verboden bij (verdenking) corona patiënten! Het vermoeden is dat door het gebruik van optiflow de verspreiding van het virus vergroot wordt. Net zoals het ‘vernevelen uit de muur’ met bijv combivent. Ik zou dit heel goed navragen bij een corona-aanspreekpunt in het ziekenhuis.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 18:06

noviceh schreef:
Barbabientje schreef:

Optiflow?!? Dat is bij ons ten strengste verboden bij (verdenking) corona patiënten! Het vermoeden is dat door het gebruik van optiflow de verspreiding van het virus vergroot wordt. Net zoals het ‘vernevelen uit de muur’ met bijv combivent. Ik zou dit heel goed navragen bij een corona-aanspreekpunt in het ziekenhuis.

Hier ook idd, absoluut geen optiflow..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 18:27

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 18:54

Ojeej dus ze geven bij de ene uitleg over iets wat bij anderen absoluut niet mag worden toegepast, hoop dat het dan nog op tijd kan worden doorgegeven :o

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 19:21

Hier ook verpleegkundige op de kinderafdeling. Tot nu toe bij ons nog rustig, maar patiëntengroep is ook geen risico categorie. Mogelijk dat we bij moeten springen op andere afdelingen.
Wel mogen wij ook absoluut geen optiflow gebruiken bij Corona. Ook kap en ballon beademing moet zoveel mogelijk vermeden worden en als dit niet kan moet er een filter tussen..

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 19:31

harriehoef schreef:
Bij mij in het ziekenhuis nog geen positieve Corona patiënten. Maar goed, het is wachten tot de eerste er is. Dit geeft een hele aparte sfeer op de afdeling als het ziekenhuis. Patiënten aantal bij ons ook flink teruggedrongen. Alleen patiënten met spoed of strikt noodzakelijke behandelingen worden opgenomen. We zijn er ieder geval op voorbereid voordat de eerste er is. Wel al een aantal patiënten getest maar die waren tot nu toe negatief voor Corona.
Zo’n sfeer als dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Ziekenhuis is uitgestorven, nog nooit is het er zo rustig geweest omdat natuurlijk alles is afgezegd indien mogelijk, weinig tot geen poli etc. Stilte voor de storm nog dus, wel voorbereid... maar wat komen gaat is niet te voorspellen. Spannend.....

Interessant hoe de maatregelen per ziekenhuis verschillen. Wij hebben al best wat positieve corona patiënten, maar het electieve programma gaat nog steeds door.

Ons ziekenhuis neemt veel over uit brabant nu. :j

Lszaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 19:47

Ik werk in een verzorg/verpleegtehuis met nu 4 corona patiënten waarvan 3 op mijn afdeling (zorgappartementen). Voor nu nog veel onrust en onduidelijkheid. Woensdag nog cliënten onbeschermd verzorgd die later op de ochtend in isolatie moesten omdat ze op dezelfde dagverpleging zitten als de eerste bevestigde corona patiënt waarvan we de uitslag in de loop van die ochtend kregen. Toen nog geen klachten bij de overige patiënten die nu ook positief getest zijn. Ik ben heel erg benieuw hoe dit zich gaat ontwikkelen. Vrees dat ik en mijn collega's toch een grote kans hebben besmet te zijn.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 19:51

Wij mogen ook absoluut geen Optiflow gebruiken bij corona patiënten, zelfs geen NIV!
Heel bijzonder dat hier zo wisselend over gedacht wordt. Er gaat met Optiflow 50 liter lucht per minuut door de neus van de patiënt en dan hop de kamer in. >;)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:01

Ik werk er nu nog niet mee maar dat kan binnen enkele uren, dagen of een week zo veranderen.
We hebben binnen onze woning nog geen corona maar het is natuurlijk wachten op.
Ik werk op een woongroep in de gehandicaptenzorg. Ouderwordende client, laag niveau, autisme en gedrag. 1,5 meter afstand bewaren kan dus niet.
preventief thuis blijven ook niet. De clienten hebben zorg nodig anders gaan ze dood en dan niet vanwege corona.....
Het is allemaal afwachten hoe het loopt, prive probeer ik zoveel mogelijk als kan te vermijden maar op het werk heb ik vol contact met clienten en soms ook collega's .
Clienten hebben het er moeilijk mee dus vertonen soms meer probleemgedrag, ze snappen er natuurlijk geen hol van.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:43

Ik werk ook als verpleegkundige op de dienst pneumologie. Onze afdeling was de eerste afdeling in het ziekenhuis die volledig voorbehouden is voor corona patiënten. Halverwege vorige week is de eerste patiënt met vermoeden van corona binnengekomen. Toeval wilt dat ik ook dan ziek geworden ben (griepje, geen corona gelukkig). Maandag start ik terug.
Inmiddels zouden er al 11 positief geteste patiënten op onze afdeling liggen, en dat aantal stijgt dagelijks. :=

Het brengt in elk geval een heleboel extra werk aan verhuizen mee. De patiënten die negatief getest zijn, moeten naar een andere afdeling. En iedereen die binnenkomt, moet alleen liggen. Eenmaal positief getest moet er opnieuw verhuisd worden om de corona patiënten samen te leggen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:47

@nEvelyne: ik werk op dagbesteding, zorgboerderij, op instellingsterrein. Zelfde doelgroep, maar mix wat leeftijden betreft. Alle dagbestedingen zijn gesloten, en begeleiders ondersteunen de woningen. Zover zijn mijn collega's en ik onderdeel van het reserve team. Maar er zijn wel een paar cliënten die dusdanig probleemgedrag lieten zien, dat wij ze nu aangepaste dagbesteding bieden. 2 vaste begeleiders rond de cliënt, die af kunnen wisselen, en waarbij 1 de back up is. (voor de mensen die deze doelgroep niet kent: haal je die kleuter-puber voor je geest die echt alles uit de kast trekt...maar dan in het lichaam van een 16 tot 60 jarige)
Vanwege verkoudheid mag ik nu met maar 1 specifieke cliënt werken. Ook hij snapt er geen hol van, maar kijkt wel tv, en hoort veel te veel wat hij vervolgens niet begrijpt. Geprobeerd de wereld weer wat duidelijker te krijgen. Waarom we niet naar het werk (de boerderij) mogen? Als we allemaal vanuit de verschillende groepen komen, en er is 1 persoon ziek, wordt iedereen ziek...wordt de huisarts overspannen. (niks van gelogen, lijkt mij) Na lachen begon hij in zichzelf te praten, en na zo'n uur hoorde ik hem roepen 'oja..vanwege de bacteriën!' :)* Ik reken het goed. :(:)

Dames in de verpleging, heel veel succes! Ja, het is dagelijks werk, en toch...jullie staan er wel, met alle fysieke en mentale extra druk +:)+
Alle mensen die nu thuis zitten, hun beroep niet kunnen uitoefenen en hierdoor financiën mislopen: ook jullie verdienen een groot applaus. Ook jullie zijn helden +:)+

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:49

Lotus83 schreef:
Ik werk in een verpleeghuis waar een afdeling word leeg gehaald en dat word een Corona afdeling.
Voor opname, ook voor mensen van buitenaf, dit gaat samen met het Zh.

Ik blijf op mijn eigen afdeling maar er word een grote groep samen gesteld van het personeel die naar de nieuwe Afdeling gaan.

De reacties zijn heel erg wisselend omdat de verpleeghuizen de deuren sluiten om onze ouderen te beschermen en nu word het bij ons binnen gehaald.

Ik vind dat moeilijk

Oef, ja, die schuurt... In hoeverre zijn afdelingen wel van elkaar afgezonderd? Hoe wordt het risico ingeschat?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:52

Onderwerp: Werken met corona patiënten.

Annenas schreef:
Wij mogen ook absoluut geen Optiflow gebruiken bij corona patiënten, zelfs geen NIV!
Heel bijzonder dat hier zo wisselend over gedacht wordt. Er gaat met Optiflow 50 liter lucht per minuut door de neus van de patiënt en dan hop de kamer in. >;)

Dat wisselt dan. Hier zeggen de longartsen dat gebruik van de Optiflow geen probleem is, wel voorzichtig bij vernevelen.
Werk zelf dus ook op een verpleegafdeling met Corona patiënten. Ik vind het mentaal wel zwaar, het onvoorspelbare beloop (en het gevoel van machteloosheid als patienten instorten), en al veel overleden patiënten...

Succes met je eerste dienst! Het went wel snel... Mijn eerste dienst had ik echt het gevoel van 'de vloer is lava' (wie kent dat spel?) Maar ik was continu bezig met wat ik wel en niet kon aanraken, hoe ik me moest kleden, wat 'schoon' en 'vies' is... Maar nu is het al heel gewoon. (Zelfs je ademhaling past zich aan het zuurstofgebrek door het mondmasker aan :') )

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:56

Heel veel sterkte. Hou je haaks. Iedereen is een topper, jullie doen je stinkende best, vergeet dat niet! Ik voel ontzettend mee met de mensen die nu aan het bed staan! Een gevoel van je stinkende best doen, toch je patiënt verliezen ondanks al je goede zorgen, misschien wel machteloosheid. Zelf risico lopen, je eigen gevoel proberen uitzetten. Zijn van die gedachtes die dan in me opkomen waarvan ik me levendig zou kunnen voorstellen dat dat nu wel aan de orde zou kunnen zijn.

Respect! Diep respect!

Zelf al een tijdje uit de zorg maar heb me wel aangemeld om hulp te bieden als het hier in het noorden wel uit de hand loopt.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:58

Net een aantal bokkers een pbtje gestuurd, maar het kan nier vaak genoeg gezegd worden : diep respect voor jullie allen!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:06

Pascalle90 schreef:
noviceh schreef:

Hier ook idd, absoluut geen optiflow..

Ja bij ons ook, maar wij moeten ook gaan bijspringen op de longafdeling, dus vandaag de bijscholing.

Maar er zijn inderdaad verschillende meningen over de optiflow.

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:07

Bij ons ook geen optiflow..

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:11

Buiten het gebruik van Optiflow wel/niet.
Ik zie patiënten tot nu toe vrij snel inkachelen, daarom hebben ze bij ons besloten sneller te intuberen dan “normaal” en niet “aan te gaan klooien” met Optiflow of NIV, want tot nu toe liggen de meesten na intubatie vrij snel op de buik.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:12

Moet zeggen dat optiflow ook weinig ingezet wordt... Of er is een indicatie voor IC met direct intubatie, en als NR niet verdagen wordt, palliatief beleid...