crossen met springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

crossen met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 12:04

Gister heb ik voor het eerst met Kalipso in de springles gereden.
Zijn eigenaresse springt nooit met hem en z'n vorige eigenaresse heeft ook bijna nooit met hem gesprongen. Het was dus al iets van 6 jaar geleden dat hij voor het laatst gesprongen heeft.
Hij vond het dus erg leuk om weer te springen
Maar als ik meer dan één sprong achter elkaar nam, ging hij echt als een idioot lopen crossen. Bloos! . Maar dan ook ECHT. Hij sprong voor mijn gevoel ook twee keer zo hoog over de hindernis dan nodig was en ik had dus niet echt het gevoel dat ik veel controle tussen 2 hindernissen over hem had.
Maar denken jullie dat hij als ik bijvoorbeeld één keer in de 2 weken ga meespringen in de springles, dat hij vanzelf rustiger wordt?
Of moet ik voltes gaan rijden, (waarna hij volgens mij weer even hard gaat), niet teveel achter elkaar springen, of hebben jullie nog een ander goed idee?
Ik hoop dat jullie het een beetje snappen.
Kusje Tessa

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 12:08

hier staan een heleboel nuttige tips in Haha!

[RT] Niet te houden met springen!
[RT] Spring-probleem
[RT] "spring"heethoofd?
[RT] discussie over systeem bij springen
[RT] te hard in springparcours
[RT] "terplekke" galloperen
[RT] Springprobleem.
[RT] paard gaat te snel na hindernis
[RT] Zo heftig met springen!!!
Die hoogte is niet zo'n punt, wel het gebrek aan tempo controle. Waar je vooral aan moet gaan werken is rust en ontspanning. Pas als hij netjes bij je blijft rijd je naar de sprong, tot die tijd blijf je voltes galopperen, al zijn het er honderd. Voor de sprong, tussen de sprongen in, overal en altijd als hij dreigt weg te lopen met je. En het zal zeker beter worden als je meer springt. Hiet moet zover komen dat hij in draf struikelt over het kruisje omdat hij zo ontspannen is *LOL*

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 12:09

ik denk dat het heel goed is springles te nemen. Alleen al omdat je dan leert dit probleem op te lossen en jouw paard tussen de hindernissen goed aan de hulpen te houden.

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 00:14

Ik merk bij m'n eigen paard dat het niet altijd goed is om maar voltes te blijven rijden. Het is met name iets dressuurmatigs. Probeer eens met grondbalken te werken op een paar meter afstand. Als je hem daartussen kunt controleren, dus verruimen en verkorten, zal het met echte hindernissen ook beter gaan.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 13:48

Het kan ook zijn dat een paard zich enorm gaat opfokken als je voles draait... Dat trucje werkt dus niet altijd (ja ik kende er zoeentje Haha! ). Hoe meer voltes je draait hoe opgefokter het paard wordt en dat gaat pas over als ie uit die bak met hindernissen is... Is een heel frustrerend probleem Knipoog

Sambo

Berichten: 606
Geregistreerd: 22-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 16:11

zelf heb ik ervaring met een paard dat elke keer na de rustperiode(1x 2mnd en 1x 1,5 jaar) erg gretig is naar de sprong toe.meestal wordt dit beter na een paar lessen.ze zijn vaak blij dat ze weer mogen springen.
enkele oefeningen voor een wat gretig paard.
*dressuurmatig veel schakelen in tempo zodat paard beter gaat reageren.
*balken op de grond,hier overheen galloperen,variaren in tempo met verschillende gallopsprongen,controle krijgen over je paard.
*over lage hindernisjes galloperen,de ene keer bijv de zelfde afstand in 3 en dan weer eens in 4 gallopsprongen.
*voor en achter kruisje met balkjes werken(niet te ruim leggen) zodat paard al voor de sprong terug moet komen in tempo.
*niet bang zijn dat paard in een wat krap gebouwt lijntje zijn benen stoot.paard leert hier zelf van als hij te haastig is.
*instructeur voor de sprong laten lopen als je met je paard naar de sprong toe rijd.
*halthouden voor of na de sprong.
*zelf altijd rustig blijven met hand en been en vooral stil zitten.
*veel oefenen op lage sprongetjes.
Vergeet vooral niet om les te gaan halen bij een goede instructeur.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:10

Sambo schreef:
*instructeur voor de sprong laten lopen als je met je paard naar de sprong toe rijd.


hihi dat doet mij denken aan de acrobatie-les: onze leraar liep dan vlak voor ons in voor we een salto of zweefrol moesten maken (om te leren van daar niet op de letten dus), nou het remde wel af Haha!

ik spring zelf ook af en toe met zo'n heethoofd, leuke tips sambo! Lachen