Maya schreef:Anneliesdj : kun je dan niet aangeven op WZ wat er precies niet klopt, en wat er allemaal ontbreekt?

De Wiki is iets wat we samen doen, dus met elkaars kennis, kunde en ervaring.
Daarom is dit topic ook geloof ik opgestart. Om de mensen die er wel wat vanaf weten uit te dagen erover te gaan schrijven

Van Oedeem weet ik bijvoorbeeld niks af, anders had ik wel een opzet gemaakt op WZ.
Over Oedeem kan ik je niets vertellen, dit staat in het stuk over Red Bag;
Citaat:
Een red bag delivery wil zeggen dat het veulen ter wereld komt terwijl er een rood vlies omheen zit. Normaal wordt een veulen geboren in de zilvergrijs gekleurde slijmzak, dit is het amnion. De rood gekleurde waterzak hoort dan nog in de baarmoeder te blijven. Deze komt later naar buiten met de nageboorte. Soms laat de waterzak echter te vroeg los en komt deze meteen met het veulen mee naar buiten. Dit wijst meestal op een ontsteking van de vruchtvliezen en kan gevaarlijk zijn voor het veulen. Het is belangrijk dat het rode vlies bij de geboorte meteen verwijderd wordt van het hoofd van het veulen, omdat het anders kan stikken.
De 'rood gekleurde' waterzak waar het over gaat is de placenta, als deze loslaat van de baarmoederwand heeft het veulen geen verbinding meer met de merrie en krijgt dus geen voedingsstoffen en geen zuurstof meer.
Als dit gebeurd komt de placenta naar buiten vóór het veulen en zie je dus ipv de witte pootjesblaas de rode placenta. Het is dan erg belangrijk het veulen zo snel mogelijk op de wereld te helpen omdat hij dood zal zijn binnen enkele minuten door zuurstofgebrek. Dit kan door de placenta en daarna het veulen eruit te trekken, ook kan er een gat gemaakt worden in de placenta om daar doorheen het veulen naar buiten te trekken.
De laatste regel is onlogisch want het veulen zit gewoon in de (witte) pootjesblaas, de placenta zit niet om het veulen heen, uiteraard moet de pootjesblaas wel kapot gemaakt worden zodat het veulen kan ademen.