Harnessmaker hier op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vonnie84

Harnessmaker hier op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 19:33

Afgelopen maandag was Harnessmaker hier op stal om het zadel van Rongo weer passend te maken.
Helaas heb ik geen foto's gemaakt hoe het zadel lag van te voren; het zadel lag los van zijn rug als ik er niet op zat. En als ik erop zat dan kantelde het zadel achterover en droeg het zadel achter alleen op de buitenkant.

Eerst werd het zadel uit elkaar gehaald.
Hier mijn zadel zonder kussens:
Afbeelding

Hier gaat de wol er in:
Afbeelding

Op de volgende drie foto's stikte Harnessmaker een vulgat dicht, omdat anders de wol er misschien weer uit kon komen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rongo wachtte geduldig......
Afbeelding

Toen konden de twee helften weer op elkaar:
Afbeelding

En alles weer aan elkaar naaien:
Afbeelding

Afbeelding

Toen kon het zadel weer gepast worden op Rongo. Nu maar hopen dat het goed ligt, anders kan alles weer uit elkaar

Afbeelding

Rongo vindt het niet leuk als je hem aansingelt. Wat wil je als er al 4 jaar lang een verkeerd passend zadel op je ligt. Dit was overigens zadelmaker nummer 7 die erbij is geweest, dus het is niet zo dat ik 4 jaar lang met een plank voor m'n kop gelopen heb.
Zie ook dit topic: [VMR] Is dit te ver?
Afbeelding

Afbeelding

Hier even erop zitten, om te kijken hoe het dan ligt:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna heb ik ook nog even met het zadel gereden, om te kijken of het dan ook goed lag. Gelukkig lag het zadel helemaal perfect Ik kon het ook merken. Ik zat niet meer zo in stoelzit, maar mijn bovenbenen bleven lang.

In totaal is Harnessmaker van 13.45 uur tot ongeveer 16.00 uur hier geweest. Hij nam echt de tijd voor alles. Super!

Na maandag heb ik niet meer gereden, want de osteopaat kwam ook nog voor zijn rug. Dus nog een week gedult en dan kan ik weer lekker rijden.
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 24-03-06 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:37

Super zeg!!! Ja wat een ellende he met die zadels! Ik ben er nu ook zoet mee... Mijn zadel lag ruim 2 jaar niet goed, en nu ligt ie eindelijk weer een heel stuk beter En idd ook de rug van mijn paard wordt gekraakt!!! Maar echt het is een wereld van verschil als je dan weer gaat rijden...

Veelplezier dan!

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 13:16

Ik herken het, wat een ellende als je zadel niet fatsoenlijk ligt.
Momenteel ben ik ook al een half jaar bezig (met hetzelfde zadel als jij hebt) om het passend te krijgen, (zakt steeds naar links)..
Hopelijk heb je nu eindelijk je paasende zadel waar je onbezorgd mee kan rijden

PooPscooper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 13:18

Mooie Foto shoot...

Nog even wachten en Rongo en vonnie zijn er weer helemaal klaar voor..
Laat het nieuwe buiten seizoen nu maar beginnen...

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 17:45

Dat ziet er netjes uit!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 18:51

Ziet er goed uit! wat zal jij blij zijn!! net als Rongo trouwens

ik zorg dat Quentin ff wat meer in vorm is(nu wat te dik) en dan ga ik harnesmaker zeker pb'en
ook ik heb nml al wat zadelmakers versleten en Q 2 mega drukplekken bezorgd tijdens een 40 km rit 1,5 jaar geleden terwijl het zadel goed zou passen
het was heel netjes genezen zelfs t witte haar was weg, maar dat komt dus weer terug, oftewel het past weer niet, kiept ook wat achterover
dus Q nog ff op dieet en aan de hand+los in de bak(longeren mag Q niet) beweging geven en dan moet mijn zadel er ook aan geloven

ff opvallend iets, Q heb ik 6,5 jaar en de laatste 1,5/2 jaar is hij gaan happen met opzadelen, voorheen nooit...
nu is het nog maar heel weinig, maar hij heeft een periode heel zuur gedaan als ie t zadel zag, en dan liet ik het weer aanpassen en lag het dus alsnog nietgoed...

ik begrijp je zadel-ellende dus en ik kan me voorstellen dat je heel blij bent dat het nu eindelijk opgelost is!!

zou je me op de hoogte willen houden hoe t zadel over een paar weken nog ligt en hoe je paard erop reageerd/veranderd is

Anoniem

Re: Harnessmaker hier op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 19:25

Even ter info, waarom zit je met je bips in de lepel? Je moet er toch een hand achter kunnen leggen? Zo lijkt het of je zadel een maat te klein is. Deed je dit bewust en kwam dat zo op de foto te staan??

Belker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 19:28

Fototopic verplaatst naar ITP.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 19:48

russel schreef:
Even ter info, waarom zit je met je bips in de lepel? Je moet er toch een hand achter kunnen leggen? Zo lijkt het of je zadel een maat te klein is. Deed je dit bewust en kwam dat zo op de foto te staan??

Ziet er inderdaad wel klein uit.
Het is toch 18 inch. Dat wordt lijnen

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 19:50

russel schreef:

Nu je het zegt valt het me inderdaad op. Het zadel is 18 inch, dus dat moet opzich wel kloppen met mijn lijf zeg maar. Ik heb er met rijden geen last van. Alhoewel ik wel vaak in de lepel zat, maar dat kwam omdat het zadel achterover gekantelt lag.
Ik ga eens even andere foto's bestuderen en Lenn lief aankijken of ze binnenkort nieuwe foto's wil maken nu het zadel goed ligt.

En ik ben inderdaad blij dat het opgelost is. Alhoewel ik m'n hart vasthou over "de toekomst". Niet dat ik geen vertrouwen heb in Harnessmaker, maar het is nu de vijfde keer dat een zadel goed lijkt te liggen.
Woensdag mag ik pas weer rijden (hij staat een week op rust i.v.m. de osteopaat).

Renske: ik hou je op de hoogte!

@ Lenn:

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:17

haha.. ik bied altijd aan om foto's te maken maar dan ga jij longeren of iets anders. Je zegt het maar hoor. Maar dan moet je wel bandageren enzo ook he. En de zon moet schijnen natuurlijk.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:00

Nog even inhakend op zadel problemen. Van 4 t/m 14 april ben ik in Limburg. Voor velen misschien een uitkomst?

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:49

offtopic : heeey nou weet ik eindelijk hoe je der in het echie uitziet
zadel ontvangen ?

mooie duidelijke foto's

zadel heeft een erg diepe zit dus dat die klein valt is niet zo gek , hoop dat het nu goed blijft liggen

veel plezier met je vernieuwde zadel

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:56

harnessmaker schreef:
Nog even inhakend op zadel problemen. Van 4 t/m 14 april ben ik in Limburg. Voor velen misschien een uitkomst?

hmm, ligr eraan wat mijn zadelmakertje er nog volgende week van gaat maken

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:04

Het ziet er zo op de foto's netjes uit. De kussens worden geheel losgehaald en mij is verteld dat je dit eigenlijk ook altijd moet doen.
Ik heb helaas ook andere ervaringen (gewoon een driehoekje tussen de zweetbladen er uit snijden en zo proppen).

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:24

Zo dat ziet er goed uit!

Ik heb harnessmaker laatst ook gemaild, maar ik zou eerst zelf gaan kijken hoe het nieuwe zadeltje lag. Als het dan met was aanpassingen goed zou liggen, zou harnessmaker hier ook langskomen en het zadeltje onder handen nemen.
Maar helaas, het lag te strak op de schoft en daar valt weinig aan te doen he..

Moragh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 23:41

Suzy schreef:
Momenteel ben ik ook al een half jaar bezig (met hetzelfde zadel als jij hebt) om het passend te krijgen, (zakt steeds naar links)..

Als het zadel naar links zakt kan dat ook aan een ongelijke bespiering van je paard liggen....
Als jouw paard je niet op de rechterdiagonaal wil laten lichtrijden en moeite heeft met de linkergalop dan is dit hoogst waarschijnlijk het geval...

Je kan checken wat er onder je zadel gebeurd met de zadel-indrukken die ik ga organiseren.....
Soms ligt het zadel wel goed, maar is het paard scheef, soms wordt de scheefheid veroorzaakt door de ruiter....
Er zijn vele redenen voor het niet passen van het zadel, en het zadel zelf is er maar 1....

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 01:48

nickyu schreef:
offtopic : heeey nou weet ik eindelijk hoe je der in het echie uitziet Nou kan ik ook de bovenkant zien, is dunner dan gehoopt...
zadel ontvangen ? Yep, ook al bijna klaar...

mooie duidelijke foto's

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 15:42

Afgelopen vrijdag is harnessmaker ook bij mij geweest, supervroeg voor een ras-uitslaper, 10 uur ....

Maar, het was het waard, mijn zadel zakte naar rechts, en na twee 'zadelprutsers' was ik ten einde raad en heb donderdagavond nog op de valreep een afspraak met Patrick gemaakt.
Aldus geschiedde, de vorige zadelprutsers had nagenoeg alleen wat wol verwijderd, dus mijn hele zadel mocht uitelkaar.

Nou, als je van je spulletjes houdt, moet je dat dus niet bekijken, schroevendraaier erbij, kussens losgehaald, en daar ligt ie dan, je (bijna)duurste bezit helemaal uitelkaar op een tafeltje, en een ijverige man druk doende met wol, vulstok en nog een gereedschapkist met 'instrumenten'.
Ik dacht, ik zet wel even koffie!

Enfin, hij is ongeveer een uurtje bezig geweest met het zadel, en dan moment supreme, het zadel op de rug van het bolliewolliepeerd. Voel voel, singel erom heen, en hij uitleggen aan mij hoe ik kan zien dat ie weer recht ligt etc. Uiteraard heeft deze man het druk, dus nadat hij nog even een stalgenoot had overtuigd dat het zadel echt niet goed lag(gelukkig!!), was hij vertrokken, en ik dus de proefrit, want als ie nu nog schuift....

Maar, nix aan het handje, zadel zat weer perfect, lag prima, paard liep gelijk een stuk sensibeler, alleen nu moet ik mezelf af gaan leren niet scheef meer te zitten, want dat is er nogal ingeslopen met mijn zadeltje...

Hetgene waar ik persoonlijk het meest van 'geschrokken' was, was mijn kennisniveau, ik interesseer mij heel erg voor alles wat met het harnachement te maken heeft, probeer zoveel mogelijk te lezen erover, bel zadelmakers op met vragen etc, huis hier regelmatig op VMR, aangezien daar de meeste tuigvragen gesteld worden, en dan wordt je op een ochtend even met de neus op de feiten gedrukt dat je nog lang genoeg inzicht hebt om het eea te beoordelen.
Je weet wel dat iets niet klopt, met de ligging van een zadel bv, maar het om kunnen zetten naar bewoordingen en oplossingen...

Vervolgens ga je je dan ook afvragen hoeveel zadels er wel goed liggen, want je zegt wel, 'neehoor, mijn zadel ligt perfect' maar waar baseer je dat op? Mijn paard is een doorloper, geen pijntje merk je bij hem, zo zullen er nog wel meer paarden zijn die geen kick geven, bij een slechtpassend zadel, ben ik bang.
Ik kan echt een ieder aanraden, bij aanschaf van een zadel, er een onafhankelijke zadelmaker bij te halen. En die het dan passend te laten maken , want zadelverkopers, die zichzelf voordoen als makers, kunnen je van alles wijsmaken, en daar spelen er een hele hoop op!

Al met al een leerzaam dagje, ik kan echt iedereen aanraden om in zee te gaan met harnessmaker, t'is echt een hele kundige man, met enorm veel ervaring, en kunde. Schrik niet van de prijs, het is het dubbel en dwars waard, ik had hem liever meteen gebeld, dan was ik nu niet door die andere 2 zoveel geld kwijt geweest....En, wat is € 80 nu op een zadel van € 1600?

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:47

Was je 80 euro kwijt? En dat was incl voorrijkosten? DAt valt me dan heel erg mee. HOe lang is de man bezig geweest?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 18:25

Dat is exclusief voorrijkosten. Maar voorrijkosten zijn weer te delen als je met meer mensen bent.

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:17

Mordysh schreef:
Suzy schreef:

Als het zadel naar links zakt kan dat ook aan een ongelijke bespiering van je paard liggen....
Als jouw paard je niet op de rechterdiagonaal wil laten lichtrijden en moeite heeft met de linkergalop dan is dit hoogst waarschijnlijk het geval...

Je kan checken wat er onder je zadel gebeurd met de zadel-indrukken die ik ga organiseren.....
Soms ligt het zadel wel goed, maar is het paard scheef, soms wordt de scheefheid veroorzaakt door de ruiter....
Er zijn vele redenen voor het niet passen van het zadel, en het zadel zelf is er maar 1....

Het is nogal een lang verhaal, hier staat de link naar het topic:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=555916&hilit=

Paard heeft weinig last van slecht buigen op een bepaalde kant of problemen met rijden doordat hij scheef is (op de kleine dingetjes van de natuurlijke scheefheid na dan ).
Het zadel zakt gewoon stiekem naar links, ik moet konstand corrigeren naar rechts en het wordt van kwaad tot erger.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:05

Suzy, mits de boom van je zadel past is dit probleem vrij makkelijk te verhelpen.

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:46

Ik hoop echt dat ik met paard en zadel naar de controledag kan in Rolde bij de Ruyterij Ik ben benieuwd hoe mijn zadel ligt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 23:27

mooie duidelijke foto's
hopelijk ben je nu van je zadelellende af
was de boommaat wel goed of is die ook aangepast ?

ik las in dat andere topic dat je bijna naar meppel was afgereist.
dat is een takke eind rijden (weet er alles van)
zelf doe ik er ook 2½ uur over naar Meppel en ben ik dus de hele dag kwijt
mijn paarden reizen makkelijk en de lange rit verloopt altijd prima

maar het is natuurlijk een stuk relexter voor jou en je paard als de zadelmaker naar je toe kan komen
veel succes en plezier van je zadel