Testdiner December - Drie Gangen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Testdiner December - Drie Gangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:42

Als eerste onze excuses voor het wachten, helaas hebben we het beiden (Fnanne & Unwritten) drukker dan normaal gehad, maar we wilden jullie toch het plezier van een lekker testrecept niet onthouden. We hebben gekozen, in verband met alle feestdagen, en gezelligheid eromheen, te kiezen voor een testdiner. Drie gangen, voor, hoofd en nagerecht, waar jullie hopelijk plezier aan hebben. We hebben gekozen voor een combinatie tussen moeilijke en makkelijke, maar wel smaakvolle recepten. Hopelijk delen jullie deze mening.

Alle onderstaande gerechten zijn voor vier personen.

Voorgerecht - Amuse met Sint Jacobs Schelpen
Origineel topic: nicoleboogie @ [VT] Voorgerechtjes met vis

Ingrediënten
- Twee Basilicumplantjes
- Bakje Parmezaanse Kaas
- Bakje Pijnboompitten
- Drie teentjes knoflook
- Olijfolie
- Vier Sint Jacobsschelpen
- Vier plakjes Pancettaspek (oa bij de AH)
- Crackers of Amuselepels
- Vijzel + Kom (of iets anders) om mee te malen / fijn te stampen

Stap één is het maken van Pesto.
Neem de twee basilicumplantjes, en haal de blaadjes hier vanaf. Neem de parmezaanse kaas en de pijnboompitjes. De verhouding in totaal moet zijn tweederde basilicum, eenderde kaas en pitjes. Neem ook drie teentjes knoflook. Maal dit alles fijn en voeg naar smaak olijfolie toe.

Gril vier St Jacobsschelpen in ongeveer drie minuten gaar. Bak vier plakjes Pancettaspek.

Op het einde doe je eerst een schepje pesto op een cracker / toastje of een Amuselepel. Daarna leg je er een plakje spek op, en daarop de St Jacobsschelp.

Eet smakelijk!

-----------------------------------

Hoofdgerecht - Ovenschotel met Sperziebonen & Ham
Origineel topic: [VT] Ovenschotel van sperziebonen en ham
Vegetariërs kunnen de Ham weglaten.

Ingredienten
- 750 gram sperziebonen
- 1 ui
- 2 teentjes knoflook
- 1 plak ham van 200 gram
- zout, peper, paprikapoeder
- 1,5 eetlepel boter
- 3 tomaten
- 2 dl zure room
- 2 eieren
- 100 gram geraspte kaas

Maak de Sperziebonen schoon, was ze af en kook ze in 15 minuten beetgaar. Verwarm de oven voor tot 210 graden. Snipper de uit en knoflook en fruit deze aan in een pan met wat boter. Snij de ham in blokjes van een halve centimeter. Was de tomaten en snij deze in plakjes.

Vet de ovenschaal in, en beleg de bodem met plakjes tomaat. Meng de ui en knoflook met de sperziebonen en ham, breng dit op smaak met zout en peper. Verspreid dit over de met tomaten belegde bodem van de ovenschaal. Klop de eieren los en meng deze met paprikapoeder, zout, peper, zure room en geraspte kaas. Strijk dit mengsel over de sperzibonen.

Zet daarna de schaal in de oven, en laat het gerecht 30 minuten staan tot er een mooie korst op is gekomen. Een gezond, en lekker hoofdgerecht door de vele groentes die er in verwerkt zitten.

Eet smakelijk!

Dessert - Chocolademousse
Origineel topic: oomens @ [VT] Kerst komt eraan + schoonmoeder HELP!

Ingrediënten:
- 200g (pure) chocolade
- 3 eieren
- 400mL slagroom, op tijd uit de koelkast gehaald
- suiker

Klop de slagroom stijf, voeg hier eventueel wat suiker aan toe. Scheid de eieren, klop het eiwit stijf in een vetvrije schaal, dusdanig dat je er met een lepel net 'puntjes' op kan maken. Smelt de chocolade au bain marie. Dat wil zeggen, in een schaal die boven een pannetje heet / kokend water hangt. Haal de chocolade van het vuur en meng het eigeel / dooiers erdoorheen. Spatel daarna het eiwitschuim er luchtig doorheen zodat er een egale massa ontstaat. Roer daarna de slagroom erdoor en zet het in de koelkast om het een aantal uur te laten opstijven.

Wegens het bevatten van rauw ei, kan dit gerecht een risico zijn voor mensen met een verminderde weerstand.

Eet smakelijk!

Geniet ervan! Wil je meetesten, stuur dan Unwritten of Fnanne even een pb of plaats het in dit topic!
Je mag natuurlijk ook 1 van de 3 gerechten testen, indien je dit wil vinden wij dat prima, meld het in het topic of bij een van ons, en wij nemen het mee in de beoordeling.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-01-10 15:50, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Knofloop in knoflook veranderd.

Terpstra

Re: Testdiner December - Drie Gangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:44

Oeiii, dat hoofdgerecht klinkt wel lekker.

Misschien dat maar maken tijdens de kerst :D

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:51

Ik vind vooral het toetje erg lekker klinken :9

Terpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:56

Ja dat klinkt ook wel lekker, maar zo standaard :)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:18

Sperziebonenschotel ga ik binnenkort eens maken.
Ziet er lekker uit.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:47

ik vind t voorgerecht spannend! Maar heb geen idee of ik daaraan kan komen, als ik op de markt kom, zal ik eens kijken of ze de schelpen hebben.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:42

Het hoofdgerecht klinkt goed.. dat ga ik een x maken :j

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 17:53

ik ga het dessert maken met kerst!

alleen wat suiker is zo lekker vaag

bollebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:34

Antheman schreef:
ik vind t voorgerecht spannend! Maar heb geen idee of ik daaraan kan komen, als ik op de markt kom, zal ik eens kijken of ze de schelpen hebben.

Sint-jacobsschelpen hebben ze ook gewoon bij de supermarkt in het vriesvak (vers is natuurlijk lekkerder).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:03

voorgerecht is idd best interessant, ga ik eens over denken.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:02

#minuten grillen is alleen niet ideaal voor de St-Jacobsschelpen.
Kan beter aan 1 kant 1,5min grillen, en dan nog 2 tellen omdraaien aan de andere kant (nog geen minuut!!) en dan ze 1,5 tot 2 minuten in een voorverwarmde oven doen. Dan zijn ze mooi warm van binnen en toch niet doorgeslagen.
Coquille wordt nl snel taai als het te lang op het vuur staat. OP deze manier voorkom je dat.
En hel belangrijk geen zout toevoegen voor het grillen, anders worden ze droog.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:07

peanutbutter schreef:
#minuten grillen is alleen niet ideaal voor de St-Jacobsschelpen.
Kan beter aan 1 kant 1,5min grillen, en dan nog 2 tellen omdraaien aan de andere kant (nog geen minuut!!) en dan ze 1,5 tot 2 minuten in een voorverwarmde oven doen. Dan zijn ze mooi warm van binnen en toch niet doorgeslagen.
Coquille wordt nl snel taai als het te lang op het vuur staat. OP deze manier voorkom je dat.
En hel belangrijk geen zout toevoegen voor het grillen, anders worden ze droog.

Dat zijn de kennertips :D
Dank je wel!

In het nieuwe jaar ga ik me ereens over buigen, nu genoeg klaar te maken met al die feestdagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:10

Hoeveel suiker moet er in de chocolademousse?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:15

Suiker toevoegen is naar smaak. Dus maar net hoe zoet jij het lekker vindt :) Vandaar dat er ook staat, voeg eventueel wat suiker toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:24

Aah oke! Merci!

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 09:24

een 8,5 voor de chcolademouse ( mijn familie snapte niet waarom ze een cijfer moesten geven...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:56

:)

Ben benieuwd hoe anderen het gemaakt / evaren hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:50

Ondanks dat er veelbelovende berichten kwamen, is het vrij lastig uit dit testrecept een conclusie te trekken. De pudding is beloond met een 8,5. Verder willen wij iedereen bedanken die mee heeft gedaan met dit recept.

Ook via hier de mededeling dat we ontzettend druk bezig zijn met een reorganisatie van het testrecept, en een reorganisatie van voedertijd. Jullie input is nog steeds van harte welkom in het topic op FZ: [FZ] Testrecept verandering. Jullie input graag!
Er zijn al enorm veel goed bruikbare ideetjes gekomen, en meer is altijd welkom!

Om jullie ideetjes tegemoet te komen, hebben we voor januari een thema gekozen. Gezien iedereen met de feestdagen altijd veel te veel eet, is er thematisch gezien gekozen voor een slanke maaltijd voor januari: [VT] Testrecept Januari - Slanke spaghetti & slank dessert

Veel plezier!