Binnenkort vieren mijn ouders hun trouwdag en meestal gaan we dan met zn allen uiteten. Dit jaar willen mijn zusje en ik als verrassing zelf samen koken bij mijn ouders thuis. Het hoofdgerecht hebben we al (gevulde varkenshaas, aardappelkroketjes en groenten met spekjes en een sausje, en dan nog wat salade) Mijn zusje zou voor het nagerecht zorgen en ik moet dan het voorgerecht maken.
Ik weet alleen niet wat ik moet maken.....Ik wil graag iets doen met vis of kleine hapjes van vis. En dan graag iets anders dan die eeuwige zalmcoctail. Iemand een idee?
Westerntrail
Geplaatst: 08-12-09 10:44
Ben even voor je aan het googlen geweest. Misschien zit hier wat tussen.
Je kan ook hele leuke zalmtaartjes maken, met avocado en dille Zal zo eens voor je kijken op de AH site.
bulck
Geplaatst: 08-12-09 10:45
vitello tonato, dat is kalfsvlees, flinterdun gesneden (carpacio achtig enkel is dat dan van rund en dit van kalf) met een mousse/creme van tonijn. Echt superlekker Ideaal op een klein bordje, maar kan ook op een groter stuk stokbrood ofzo
Laatst bijgewerkt door BloemBloem op 08-12-09 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt
LetsgoKelly
Geplaatst: 08-12-09 10:47
Dit recept hebben mijn vriend en ik afgelopen weekend gemaakt. Heerlijk! En best simpel om te maken. Wij hadden het wel wat kleiner gemaakt, vormpjes van 8cm diameter ongeveer.
Je kunt ook verschillende kleine voorgerechtjes maken waarvan iedereen er een aantal uit kan kiezen Ik heb thuis van die speciale amuseschaaltjes (gekocht bij de Makro). Die vul ik dan met diverse gerechtjes en dan zet ik ze op een grote serveerplaat midden op tafel zodat iedereen er wat uit kan nemen. Als je voor vis kiest dan zou je zalmbonbons kunnen maken, tonijnsalade doet het ook altijd goed en garnalencocktail ook. Verder misschien nog stukjes paling en/of makreel? Grote gemarineerde gamba's zijn ook lekker!
Als je voor zulke kleine schaaltjes kiest dan kun je ze leuk opmaken met wat sla (ruccola is mooi), cherrytomaatjes, gesneden rode uienringen, kappertjes etc.
nicoleboogie
Geplaatst: 08-12-09 13:09
Ik maak wel eens al voorgerecht-amuse een gerechtje met st jacobsschelpen. Ik gebruik dan zelf gemaakte pesto dit is heel makkelijk 2 basilicumplantje en hiervan de blaadjes halen, een bakje parmezaanse kaas, een bakje pijnboompitjes en 3 teentjes knoflook de verhouding is ongeveer 2-3 basilicum 1-3 pitjes en kaas dit alles fijnmalen en wat olijfolie toevoegen
dan 4 st jacobschelpen grillen ongeveer 3 minuten en 4 plakjes pancetta spek, kan je bij de AH halen bakken
dan doe je of op een toastje of amuse lepel eerste een schepje pesto, dan een plakje spek en dat de st jacobsschelp
Het is momenteel heel hip om gegrilde tonijn te maken als voorgerecht met Japanse zeewiersalade (wakame volgens mij). Dit laatste is kant en klaar te koop, vast heel lekker (ik ken het niet ) en tonijn grillen is heel simpel en zo klaar. Lekker met een beetje sesamzaadjes erbij of zo en een dressing met sojasaus. Ook heel hip is tonijntartaar met wasabimayonaise. Ook heel simpel, leuk in een uitstekertje te doen, beetje bieslook erdoor, stengeltje bieslook als garnering er op leggen en klaar.
Je kunt ook zalmmousse maken. Helemaal niet zo moeilijk en altijd lekker. Extra leuk als je het in visvormpjes doet. Lekker met een beetje gerookte zalm er doorheen en als je dan toch een visvormpje hebt, is het natuurlijk extra feestelijk als je er ook een plakje zalm in de vorm uitgesneden op legt en dan bijvoorbeeld een oogje maken van zalmeitje(s)?
Coquilles zijn ook altijd lekker, maar kunnen lastig te bereiden zijn als je het nog nooit hebt gemaakt. Moeten wel goed qua gaarheid zijn.
Ook lekker: een amuselepel met gerookte heilbotfilet, guacamole en een cherrytomaatje.