Help, paard wordt met de dag slechter!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 16:14

Hallo,

Even een update voor de geinterreseerden Lachen

Op 30 augustus hadden we met onze pony de tweede afspraak bij Eric Laarakker, om te kijken of de medicijnen die we zes weken lang moesten geven, zes keer per dag, waren aangeslagen.

We kwamen iig al binnen met een drukke, nieuwschierige en behoorlijk in gewicht aangekomen Sweetness, en daar was Eric al blij mee.
Nadat hij haar had doorgemeten zei hij dat ze voor 60% al goed was, ik ben wel vergeten te vragen hoeveel procent hij haar de eerste keer vond, maar dat doe ik nog wel de volgende keer.

We hebben voor 12 weken dezelfde medicijnen weer mee gekregen, en moesten over 10 weken terug komen, wat op 8 november is.

Ook met de benen gaat het weer een stuk beter, omdat we haar sinds kort natuurlijk lieten bekappen, wilden we toch uitsluiten dat het daar door zou komen, dus hebben we onze oude vertrouwde hoefsmid weer terug, en meteen de les geleerd om niet in alle trends mee te gaan omdat het ene paard het andere niet is Pling
Toen haar hoefjes weer "normaal" bekapt waren, begon ze meteen al minder te zwikken.

Inmiddels zijn we weer begonnen met longeren en op zoek naar een lieve ruiter voor haar, want we hebben weer groen licht gekregen om haar weer aan het werk te zetten OK dan!

Wij vinden het nog steeds ongelovelijk hoe ze op de behandeling reageerd, de eerste vier weken was er weinig resultaat, en net toen we de moed lieten zakken, ging het berg opwaards, we konden haar weer voorzichtig poetsen, ze begon weer drukker te worden en interresse in haar omgeving te krijgen, en inmiddels lijkt ze bijna weer de oude!

Petje af voor Eric Laarakker OK dan!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 17:29

Wat fijn dat je paard zo opknapt! En nou maar hopen dat ze weer helemaal haar oude zelf wordt.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 18:20

Ik heb het hele verhaal nog een keertje nagelezen ... wat een ongelooflijke ellende voordat je eindelijk bij iemand terecht kwam die het herkende ... De discussie rond het JKK is inmiddels gelukkig wel goed opgelaaid en mensen zijn zich er wat meer van bewust. Laten we hopen dat dat ook voor de artsen geldt.
Hartstikke fijn om te horen dat het nu zo goed gaat met je pony (en de andere twee, neem ik aan). Wat zul jij je opgelucht voelen!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 08:58

Gaaf hoor dat het als maar beter gaat. Toch heel erg eng als ze zo lang ziek is geweest.

Stilla
Berichten: 274
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 21:47

Weet iemand ondertussen hoe het gaat met de paarden van Anita_D?

Zeker omdat mijn paard ook met JKK kruid is vergiftigd ben ik hier erg in geïntereseerd.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 21:55

Hallo,

Op 8 november waren we weer aan de beurt bij Eric Laarakker.
Inmiddels had Sweetness sinds ruim twee weken een lichtte terug val, werd weer gevoeliger bij aanraken van de buik en haar energie werd weer minder.
Na onderzoek door Eric, zei hij dat het niks met de vergiftiging temaken had, dat zat wat hem betreft wel goed.
Meer had hij het idee dat het door de inenting kwam, influenza en tetanus, die ze een weekje eerder had gehad.
Haar lever zou volgens hem sneller van slag af zijn door alles wat er gebeurt is dit jaar met haar, dus hij adviseerde om voortaan een homeopatisch middeltje een periode voor en na de enting te geven, zodat het minder fel aankomt.
Verder zei hij dat er veel paarden zijn op dit moment die niet zo lekker in hun vel zitten.
Ik zelf was bang dat het kwam doordat we met sommige medicijnen al gestopt waren, maar dat dacht Eric niet.

We moeten nu zes weken aankijken en ondertussen MSM zwavel opvoeren, 2 keer per dag druppels met een stof geven die uit haar eigen bloed is gehaald, 2 keer per dag drainage composiet druppels, en s'avonds een eetlepel vloeistof uit een flesje door het voer.
Over 5 weken moesten we even bellen, als het goed gaat hoeven we niet terug te komen, gaat het zoals nu of slechter dan wel.

Dit weekend zit mijn zusje in het buitenland en verzorg ik Sweetness dus, en daarnet toen ik haar poetste heeft ze me getrapt toen ik met een zachte borstel over haar buik ging
Toen ik het binnen vertelde zei mijn moeder ook dat ze heel lelijk doet als mijn moeder haar de druppels komt geven.
Het gaat dus duidelijk weer de verkeerde kant op.

Als mijn zusje morgen thuis komt, gaan we een afspraak maken in Utrecht bij inwendige ziekten, om haar nogmaals binnenste buiten te laten keren Verdrietig

Stilla
Berichten: 274
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:21

Jee meis dit klinkt niet goed....... Boos! Ach gut

Ik weet nu uit ervaring dat een lever toch een heel gevoelig orgaan is. Ik moet met Stilla nu ook heel goed gaan opletten dat ik haar lever zoveel mogelijk ontzie.

Kan het misschien niet zijn dat ze nu te veel medicijnen heeft gehad, waardoor ze de afvalstoffen ook niet goed af kan breken?

Wat ik als tip heb gekregen (van een homeopaat Josefien hier op bokt), is om een keer een reinigingskuur te doen. Hierdoor gaan alle afvalstoffen uit het lichaam. Dit kan uiteraard niet als je nog medicijnen aan het geven bent, omdat ze dan niet meer helpen.

Mijn DA stond hier ook redelijk positief tegen over. Anders zou je het eens aan Eric kunnen vragen.

Wat moet jij doen met voeren? Mijn merrie mag geen brok meer, omdat hier te veel eiwitten in zouden zitten (en andere stoffen waar een aangetast lever te veel moeite voor moet doen om af te breken).
Ik heb als advies gekregen om alleen nog maar granen, en eiwitarme musli te geven. Verder ook alleen maar hooi ipv. kuil.

Hou je ons op de hoogte van verdere ontwikkelingen?

Erg veel succes met je paard

Stilla
Berichten: 274
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:25

Sorry lees niet helemaal goed. Bloos! Ik lees nu pas dat je al een zuiveringsmiddel gebruikt.

Zou het mis niet kunnen dat doordat je een zuiveringsmiddel gebruikt sommige medicijnen niet helemaal goed meer aanslaan?

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 02:00

Ik weet het niet eigenlijk, weet op het moment zowiezo heel weinig, ik raak er echt soort van in de war
Het enige wat ik weet, is dat het super ging op de andere medicijnen, maar we zijn al maaaaaanden bezig, ik bedoel, ze kan niet haar hele leven aan die druppels blijven, het lijkt me dat ze dan zowiezo resistentie opbouwt Verward
En volgens Eric had dit niks meer met het Jacobskruiskruid te maken.
Mijn zusje moet Eric maar even bellen, en dan lijkt het me toch verstandig om het eens richting de darmen ofzo te zoeken Verward
Het is heel moeilijk op dit moment, want we hebben heel veel tijd en geld in Erics methode gestopt, en hij heeft ons heel fijn behandeld, dus wij gaan zeker eerst met hem overleggen wat wijsheid is in deze situatie...

Onze paarden krijgen zowiezo sinds een jaar geen brok meer, ze eten allemaal Biomix en hooi, Biomix is ook een soort muesli.
Je kunt er informatie over vinden op www.mijten.be als ik het goed zeg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:28

Tot mijn spijt moet ik bekennen dat ik niet alle pagina's heb doorgeworsteld, maar begrijp dat ze een JKK vergitiging heeft? Toch niet van een paar plantjes op het erf lijkt mij? Voor hoeveel procent werkt de lever na de behandeling weer?

ik hoop dat je paard weer helemaal hersteld.

Stilla
Berichten: 274
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:23

Helaas raakt een paard wel vergiftigd door een paar plantjes.......

Zodra de plant in het hooi terecht komt herkend het paard de plant niet meer, en eet hem rustig op. 1 plant kan een hele hooibaal vergiftigen.

Hoe erg je paard ziek is, hangt af hoeveel vergif ze binnen hebben gekregen.

Ik citeer hier een paar stukjes van de site kruiskruid.nl

De plant is enorm giftig voor zoogdieren, inclusief mensen. Het is met name giftig als het wordt ingenomen; alle delen van het kruid bevatten uiterst giftige glycosiden (alkaloiden) welke leiden tot ongeneeslijke leverschade. Volwassen planten dragen 25-50 procent van het gif in de bladeren, de bloemen bevatten tenminste twee keer zoveel als de bladeren.

..........

De meeste dieren mijden de plant, maar het wordt anders wanneer dit gewas terecht komt in hooi- of kuilvoer; de dieren herkennen de plant niet meer en eten het gewoon op. Anders dan de meeste andere giftige planten verliest Jacobskruiskruid zijn giftige werking niet na droging en blijft het dus ook in hooi onverminderd zeer gevaarlijk. Het gif zich verspreidt zich via de Jacobsplant door het hele hooi.



Na welke hoeveelheid sterft het dier?

Het grootste gevaar van Jacobskruiskruid is dat het gif geen incidentele maar cumulatieve werking heeft. Er bestaat geen “maximale veilige hoeveelheid” die een dier binnen kan krijgen zonder ziek te worden; het gif wordt permanent opgeslagen in de lever en brengt daar grote schade aan. Iedere inname, hoe weinig dan ook, wordt opgenomen door de lever en “telt dus mee”. Na inname van een zekere hoeveelheid sterft het dier, of die hoeveelheid tijdens EEN maaltijd is ingenomen of in kleine porties gedurende 10 jaar maakt niet uit: Als de dodelijke hoeveelheid is bereikt sterft het dier. De dodelijke hoeveelheid is ongeveer 3-7% van het lichaamsgewicht. Jonge dieren ondervinden eerder de kwalijke gevolgen van het kruid dan volwassen dieren. Een tegengif bestaat niet, genezing is onmogelijk.

Omdat veel dieren er enige jaren over doen om een dodelijke hoeveelheid gif te accumuleren zijn er in Nederland tot nu toe nog maar weinig dieren aan overleden. Het feit dat de gevolgen van het gif zich meestal pas na een paar jaar openbaren werkt een snelle bekendwording van de problematiek tegen. Wij vrezen dan ook dat vee- en paardenhouders pas geïnformeerd raken wanneer reeds vele dieren ten dode zijn opgeschreven. Jacobskruiskruid is oa giftig voor paarden, pony's, ezels, koeien, varkens, geiten en schapen.


Kort samengevat:


* Het gif heeft een cumulatieve uitwerking; er is geen “ongevaarlijke hoeveelheid”. Ieder klein hapje telt mee.
* Na een cumulatieve consumptie van 3-7% van het lichaamsgewicht sterft het dier een pijnlijke dood
* In gedroogde vorm wordt het door dieren niet meer herkend en wordt het graag opgegeten
* De plant blijft ook in gedroogde vorm (hooi/kuil) onverminderd giftig
* De gevolgen openbaren zich over het algemeen pas na enkele jaren
* De plant verspreidt zich razendsnel
* Het kruid is in Nederland “nieuw”, men kent de gevaren niet




Mijn pony is ook vergiftigd door JKK. Ik ben er gelukkig optijd bij. Waarschijnlijk werkt ongeveer 50% van haar lever niet meer goed. De andere helft gelukkig wel Knipoog .

Er valt mee te leven, alleen zal ik haar de rest van haar leven in de gaten moeten houden. Goed uitkijken wat ik haar geef, niet op een volle wei met gras zetten (dit allemaal ivm een teveel aan eiwitten die haar lever niet goed kan afbreken). Ik moet er alles aan doen om haar lever zoveel mogelijk te ontzien.
Zodra ik het niet vertrouw haar leverwaarde laten controleren.

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:25

Wat goed dat het nu weer beter gaat zeg! Het was vast een hele vervelende situatie!

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 00:17

Ik heb trouwens nog nagevraagt wat Eric met de procenten bedoelde, omdat hij de een na laatste keer dat we er waren zei dat Sweetness haar lever nu voor zo'n 65 % functioneerde, ik vroeg me later thuis af hoeveel procent hij haar vond bij het eerste consult, en hij was daar uitgegaan van 0%, dus ze is in die weken van behandelen toch zo'n 65 % vooruit gegaan.
Dit moet je natuurlijk wel een beetje tussen () zien, want ik als het echt 0% was dan was ze er niet meer.
Maar deze percentage was meer om aan te geven hoe ze toch verbeterd is.
Ik vraag me alleen af als ze nu niet ziek meer is van de vergiftiging, wat is het dan en waar moeten we beginnen met zoeken Verward
Ik heb het er net met mijn zusje over gehad, en Sweet krijgt nu sinds twee weken andere homeopatische middelen, die moet ze nog minstens vier weken gebruiken, voordat we weer voor controle naar Eric moeten.
Het is wel bekend dat het gebruik van homeopatische middelen de kwaal eerst erger kunnen maken, waarna er verbetering optreedt.
En dit was bij de eerste medicijnen kuur ook het geval, toen hadden we pas na 4 weken resultaat.
Als ze goed blijft eten enzo kijken we het dus nog twee weekjes aan.
En hersteld ze in de tussentijd wel, dan is deze terugval dus hoogstwaarschijnlijk het effect van wat een normale jaarlijkse enting vanaf nu op haar lichaam heeft

Stilla
Berichten: 274
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 00:26

Anita_D schreef:
Ik vraag me alleen af als ze nu niet ziek meer is van de vergiftiging, wat is het dan en waar moeten we beginnen met zoeken Verward


Heeft Eric geen idee?

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 02:50

Ja, hij zegt dat in eerste instantie veel paarden zich niet goed voelen deze periode, en verder denkt hij dat de enting ermee temaken heeft.
Haar lever kan niet zoveel aan op dit moment, en hij adviseerd om voortaan een periode voor en na de enting een middel te geven waardoor de enting minder hard aan komt.

Ik heb Josefien gevraagt om het haar van Sweetness ook na te kijken, en ze wil het voor me doen, dus ik ben heel benieuwd wat zij zegt!

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:47

Hoi Anita,

heel vervelend van die terugval, ik weet wat het is, heb het ook vaak genoeg meegemaakt.
Dat ze heel gevoelig reageert op die inenting en daardoor van slag raakt is heel goed mogelijk. Zoals je weet heeft mijn paard ook een slecht werkende lever, iedere keer bij de inenting en ook de wormenkuur heeft hij een flinke terugslag !!!! De lever krijgt het dan weer even zwaar, wat je meteen aan zijn gedrag merkt, hij is dan niet te genieten!
Het vreemde weer van de laatste tijd lijkt er ook geen goed aan te doen...
De drainagecompositum die ze nu krijgt heeft geen nadelige gevolgen voor het aanslaan van de andere medicijnen, het versterkt juist de werking daarvan. Het reinigt vooral lever en nieren. En een nosode(gemaakt van het eigen bloed) kan ook nogal wat teweeg brengen in het lichaam. Bij twijfel altijd Eric bellen!!! Als jij het de verkeerde kant op ziet gaan moet je gewoon bellen, liever een keer teveel dan te weinig gebeld, dat vind hij helemaal niet erg.
Sterkte!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:38

Is het mede gezien de leeftijd, wel zinvol om te blijven enten en ontwormen.

Ik heb me altijd door de VA laten vertellen, dat oude(re) paarden veel minder last hebben van wormen.
Ook bij het enten kun je hier even een vraagteken zetten, zeker als ze niet veel met vreemde paarden in aanraking komen.

Mind, onder normale omstandigheden, zal ik ook altijd blijven ontwormen en enten, maar als een van de 2 of zelfs beiden, zo'n zware wissel gaan trekken op lever en nieren, die toch al niet meer 100% zijn, wordt de kuur dan niet erger dan de kwaal?

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:04

Om de reden die je aangeeft Kitten heb ik dus dit jaar voor het eerst mijn paard niet laten enten.Gelukkig komt mijn paard ook niet met "vreemde" paarden in contact. Wormkuren geef ik echter nog wel, dat durf ik niet aan om niet te doen, maar doe het niet meer precies om de 8 weken.

paars

Berichten: 5588
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:16

even off topic: Dat vind ik prettig om te horen want onze oude paarden (20+) zijn dit jaar voor het eerst ook niet geent en we ontwormen alleen voodat ze het land opgaan en daarna als ze er vanaf zijn. Wel iedere dag drolletjes wippen in de wei hoor. Gelukkig zijn we dus niet de enige......er rust toch een beetje een taboe op. De jonge dieren worden wel 2 x per jaar geent en iedere 3 maanden ontwormt met equest.

en dan nu weer ON topic: Het kan idd goed zijn dat ze eerst weer een terugslag heeft van de nieuwe medicijnen. Dat in combinatie met de enting zou het kunnen verklaren. Toch nog maar even volhouden op de ingeslagen weg. Iedere dag is er weer eentje.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 22:53

Ja, ik zou er ook van balen als ik hier nu mee moet stoppen, want we zijn inmiddels al maanden bezig met deze behandeling.
Maar als het niet meer gaat, dan gaan we toch naar Utrecht, want ik ben nu weleens benieuwd wat zich in dat lichaam allemaal afspeelt.
Voor hetzelfde geldt heeft ze nu toch iets anders of had ze zowiezo al twee kwalen, en dat zit dan al maanden te pruttelen.
En helaas heeft Eric de apparatuur niet die ze op inwenige ziekten wel hebben in Utrecht.

Wij enten 1 keer per jaar, altijd al gedaan.
Ik vind dit wel belangrijk, want er komen hier toch paardenmensen op het erf, en Sweetness werd ook altijd verhuurd aan een meisje, die ook weer naar de manege les ging enzo met haar, of naar wedstrijden.
Ook moet je je bedenken dat ALS paarden Influenza of Tetanus krijgen, dat je dan wel heel ver van huis bent!
En dan lopen mijn andere twee paarden ook nog eens gevaar.
Ontwormen doen wij minstens 4 keer per jaar, twee keer Equimax en twee keer Equivalan, verder haal ik altijd de poep uit de wei en de bak.

jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 23:41

ik vind het echt heel erg voor jullie.
maar wat ik me afvraag is dit nog dragelijk voor die pony.
behandeling hier behandling daar.
en een terugval. ik weet het niet hoor.
ik hoop dat die pony niet al te veel lijdt.
het klinkt misschien hard maar is dit wel eerlijk voor je pony?

ik wens je er heel veel sterkte mee en ik hoop dat de pony er snel boven op komt en niet teveel pijn heeft.

xxjepsica

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 01:41

jepsica schreef:
ik vind het echt heel erg voor jullie.
maar wat ik me afvraag is dit nog dragelijk voor die pony.
behandeling hier behandling daar.
en een terugval. ik weet het niet hoor.
ik hoop dat die pony niet al te veel lijdt.
het klinkt misschien hard maar is dit wel eerlijk voor je pony?

ik wens je er heel veel sterkte mee en ik hoop dat de pony er snel boven op komt en niet teveel pijn heeft.

xxjepsica


Ik snap je bezorgdheid, maar het gaat hier om een 12-jarige hele sterke pony met een grote wil om te leven.
Ze staat dagelijks in de bak met mijn paard, wat ze zichtbaar leuk vind, heeft nog een goede eetlust en gaat een paar keer per week met mijn zusje wandelen aan de hand, en heeft ook dan nog praatjes, en geniet zichtbaar van de wandeling.

Wij kennen deze pony door en door, en zolang we haar op het moment niet poetsen en niet teveel aan haar frunniken, ziet zij er zeker niet uit alsof ze niet meer wil en kan.
En geloof me, het is voor ons ook niet makkelijk hoor
Er is ook nog geen arts geweest die gezegt heeft dat het niet meer gaat zo.
Wij doen op dit moment alleen hard ons best voor haar.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:02

Anita_D schreef:
Ja, ik zou er ook van balen als ik hier nu mee moet stoppen, want we zijn inmiddels al maanden bezig met deze behandeling.
Maar als het niet meer gaat, dan gaan we toch naar Utrecht, want ik ben nu weleens benieuwd wat zich in dat lichaam allemaal afspeelt.
Voor hetzelfde geldt heeft ze nu toch iets anders of had ze zowiezo al twee kwalen, en dat zit dan al maanden te pruttelen.
En helaas heeft Eric de apparatuur niet die ze op inwenige ziekten wel hebben in Utrecht.



Je kunt naar Utrecht gaan en haar binnenstebuiten laten keren.

Ik zou eerst eens een goed gesprek aangaan met Eric en dan pas besluiten wat je volgende stap zou kunnen zijn.
Of je geeft het nog wat meer tijd...
Verdiep je zelf eens wat meer in de therapie zoals Eric die gebruikt

Wie weet wordt een en ander voor jou ook meer begrijpelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:06

Als je je paard op een apart stukje wei naast andere paarden laat lopen en elke dag als je je paard binnen haalt, even een emmertje met handschoen of de kruiwagen mee, hoef je je paard maar 2 x per jaar te ontwormen. Ik deed het jaren lang maar 2 x per jaar totdat er een paard met een wormenbesmetting op stal stond. Bloed laten onderzoeken, geen sporen van wormbesmetting, maar doe het nu vanwege dat paard vaker.

Ik zou zo min mogelijk mijn paard aan dergelijke stoffen blootstellen. Equest werk lang door, is niet binnen een paar dagen uit het bloed, zeker met een slecht werkende lever duurt dit langer.

Ik voer nu zo natuurlijk mogelijk nav een topic op bokt. Mijn keuze is op Dodson en Horrel gevallen. Ik ben van mening dat dit puurdere voer minder belastend voor de lever en nieren is. Ik zie ook dat mijn paard veel betere mestballen heeft. Misschien is het onzin, misschien een tipje.

Mijn paard heeft zeker weten ook vaak zat JKK in zijn hooi gehad. Nu ben ik er heel gebrand op. Heb zelfs hooi via loonwerkers ingekocht. Speciaal gevraagd of er onkruid in zit, en beetje krom van mij, maar vond het wel oke als de boeren onkruid spuiten, liever al die troep weggespoten, dan met onbekend ziekmakende troep in het hooi. Als je gaat vragen en je geeft aan dat je eigenlijk liever wel hooi wilt dat ooit bespoten is geweest, zul je zien dat er zat te koop is. Vraag om onbespoten en ineens is alles onbespoten.

Succes me je pony. [/i]

Stilla
Berichten: 274
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 23:30

russel schreef:
Ik voer nu zo natuurlijk mogelijk nav een topic op bokt. Mijn keuze is op Dodson en Horrel gevallen. Ik ben van mening dat dit puurdere voer minder belastend voor de lever en nieren is. Ik zie ook dat mijn paard veel betere mestballen heeft. Misschien is het onzin, misschien een tipje.


Is dit na aanleiding van het toppic PP Toevoegingen in voer: BHT BHA en Ethoxyquine?

Zelf ben ik ook op zoek naar zo schoon mogelijk voer ivm een zo laag mogelijke leverbelasting (waardoor ik heel bokt afzoek naar alle mogelijk toppics over voeren). Zeker een aantal voer toppics op Western zijn zeer interessant.

Zelf zit ik te denken aan Equi sanum (Western). Schoon voer met een laag eiwit gehalte, maar wel een hoog vet gehalte (dit omdat mijn paard erg schraal is op dit moment).
Waarom heb je gekozen voor Dodson en Horrel?

@ Anita_D: Hoe gaat het op dit moment met je pony?