Beleid - Forumspecifiek
Kwaliteit berichten [UK]/[CB]
Enige tijd terug is er op [FZ] aangekaart dat bepaalde dingen op de creatieve fora niet lekker gingen. Een van die dingen was de kwaliteit van de geplaatste berichten. De moderators van de creatieve fora was dit ook opgevallen en er is een poging gedaan tot het oplossen van dit probleem. Eerste instantie middels een test. Later is deze permanent opgenomen in de regels. Het leek een tijd goed te gaan met de kwaliteit van de berichten. [UK] en [CB] werden weer leerzame fora.
Echter... helaas... de kwaliteit van veel berichten valt weer erg tegen. Ben je de topicstarter van een topic op [UK]/[CB] of ben je zelf van plan te gaan posten in een topic en zie je dat er met oneliners en/of niet onderbouwd commentaar gepost wordt in je topic? Geef een gil door even een TEM te plaatsen of spreek de poster zelf even aan in het topic.
Wanneer we allemaal een beetje letten op de kwaliteit van de berichten blijven [UK] en [CB] leerzaam en een fijne creatieve hoek op Bokt. Aan 'Ooh wat een mooie tekening' en 'wauw ik wilde dat ik dat kon' heeft natuurlijk niemand iets. Alvast bedankt voor jullie medewerking.

Foto's op HAW
Op HAW verlopen topics niet altijd zoals de topicstarter het zou willen zien. Ook als topicstarter kun je daar iets aan doen. Hoe dat kan is te lezen in de mededeling op HAW, [HAW] Invloed hebben op verloop van je topic
Aanvulling sticky EA-CO
Het overzicht van alle Instructrices, fotografen en portrettekenaars is het sticky uitgebreid met een onderdeel voor de scheerders op Bokt. Wil je in dit overzicht komen? Stuur dan even een pbtje met je gegevens zoals gevraagd in het topic.
De Huiskamer
Hoewel je in de Huiskamer gezellig met een groepje kunt kletsen is dit ook nog steeds een gewoon onderdeel van Bokt. De gewone Boktregels gelden hier ook, net als wat specifieke regels voor de Huiskamer die je kunt nalezen in het sticky bovenin de HK.
Iedereen die is ingelogd op Bokt kan meelezen in de Huiskamer, dus ook als er nog geen 25 nuttige posts zijn geplaatst. Hoewel het in een HK-topic onder vrienden wellicht wel makkelijk is om even gal te spuwen over je bijrijder/pensionstalling/nichtje/werkgever, noem maar op, weet dat dit dus gewoon door iedereen gelezen kan worden en dus ook bij de desbetreffende persoon kan komen. Dit zorgt met enige regelmaat voor vervelende situaties voor Bokkers die dachten dat ze iets redelijk veilig in een HK-topic hadden gezegd.
Als HK-moderator is het niet mogelijk om alle posts te lezen in de Huiskamer, dat zijn er domweg te veel. Er zijn dus ook zeker zaken die een HK-moderator mist. Een Huiskamer-moderator zal over het algemeen reageren op TeM's en bijlezen in topics die bijna op de 500 staan om te kijken of er al een nieuw topic geopend wordt. Huiskamermoderators kunnen ook besluiten in een topic mee te lezen als duidelijk wordt dat leden uit een Huiskamertopic elders op het forum in een stevige discussie zitten. Door bij te lezen houden de moderators zo in de gaten of er niet wordt opgeroepen tot rellen, bokkers zwart worden gemaakt of dat er HK-topics bij elkaar invallen plegen.
Een Huiskamermoderator zal dus ook in een dergelijk geval iets plaatsen in het HK topic, wellicht een moderator-opmerking of een post aanpassen. Dit hoort gewoon bij de taak van een HK mod.
Simpele vragen krijgen een slotje
We hebben gemerkt dat Bokt steeds meer gebruikt werd voor zeer eenvoudige en simpele vragen die met even Googlen zo opgelost worden. Als je dus een topic opent met daarin een vraag die met een simpele zoekopdracht in Google te beantwoorden is, dan loop je het risico dat je topic gesloten wordt.
Voeding het oudere paard op VS
Omdat er de laatste tijd veel op VS veel topics werden geopend met specifieke vragen over voeding voor het oudere paard, hebben we hier een centraal topic voor geopend: [VS] Centraal topic: Voeding voor het oudere paard Vanaf nu zullen alle andere topics over dit onderwerp gesloten worden met een verwijzing naar het centrale topic.
Entertainment-Huiskamer
Omdat het forum Entertainment nogal overspoeld werd door langlopende kletstopics over (onder andere) series is er nu een aparte Entertainment-Huiskamer. Topics op ENT die langer zijn dan 15 pagina's worden hierheen verplaatst. Let op: het is nog steeds niet de bedoeling om hier off-topic te gaan

Overig Nieuws en Voorpagina Nieuws
Het is de nieuwsredactie de laatste tijd opgevallen dat er flink wat nieuwsberichten worden geplaatst op Overig Nieuws. Daar zijn we erg positief over, fijn dat er zo goed wordt meegedacht! Echter, het is wel van belang dat voordat je een topic op Overig Nieuws plaatst, eerst kijkt of het topic al niet op Voorpagina Nieuws staat. Hiermee voorkom je dubbel topics, en een slotje.
Technisch
Zoekfunctie
De zoekfunctie is geüpdate! Hij wordt nu om het half uur bijgewerkt, meer kun je daarover hier nalezen : [FZ] [Dienstmededeling] Zoekfunctie actueler
URL's naar topictitel
Een klein handigheidje van vroeger is inmiddels weer terug. Als je een link kopieert en op Bokt neerplakt komt er automagisch de topictitel te staan en eventueel zelfs de naam van de Bokker ervoor als je naar een specifieke post verwijst. Meer daarover kun je hier nalezen : [FZ] [Dienstmededeling] URLs automatisch naar topictitel
Webserver
Bokt heeft er weer een extra webserver bij. Bokt bleek door een flinke groei toch weer wat capaciteitsproblemen te hebben, dus is er een nieuwe server aan het werk gesteld. Het technische gebabbel daarover kan je nog eens rustig hier nader bekijken : [FZ] [Dienstmededeling] Extra webserver voor Bokt.nl
TEM-systeem, wel of geen reactie terug?
Sinds kort is het voor de moderators weer mogelijk om te zien of een bokker wel of geen reactie wil krijgen n.a.v. een bericht dat via Tip een Mod gemeld is. Als je graag een reactie wilt ontvangen n.a.v. je melding, dan kun je dat aanvinken in het TEM-vak Omgekeerd geldt hetzelfde: als je geen prijs stelt op een bericht, dan kun je er voor kiezen om deze uit te schakelen.
De reacties op je TEM krijg je trouwens niet per email of pb toegezonden, maar kan je vinden in je gebruikerspaneel, onder het kopje 'TipEenMod'. Als je dan op 'gesloten meldingen' drukt, zie je de reacties van de moderators op jou meldingen.
Team
Terugkeer Ann
Ann heeft besloten de gelederen weer te versterken binnen het moderatorteam. Ann is al eerder moderator geweest maar heeft toen wegens privé-omstandigheden moeten stoppen. Inmiddels verloopt alles weer volgens wens dus is mochten we Ann weer verwelkomen. Veel succes!
Vertrek Wiki-Coördinator Lielle
Lielle: Na bijna 3 jaar als lid van het bokt team ga ik nu dan toch echt afscheid nemen. Ik heb het door allerlei leuke redenen (3 fitte paarden, nieuwe baan) te druk om nog voldoende aandacht aan Bokt en de wiki te kunnen besteden, en het werd dus voor mij tijd om prioriteiten te gaan stellen en wat taken neer te leggen. Helaas hoort de wiki daarbij, ik vind het een waanzinnig leuk project maar het valt gewoon niet meer te combineren. Ik wil iedereen bedanken voor 3 enorm leuke jaren, en ik ben heel benieuwd hoe bokt er zwart uitziet.
Wikimods in het blauw
Vanaf vandaag zijn de Wikimods Anya, Banjer en Marlies1 weer een stukje herkenbaarder geworden: Ze hebben dezelfde blauwe kleur gekregen als Shadow0 en ook dezelfde titel: met Lielle nemen we ook afscheid van de titel 'wikicoördinator'. Achter de schermen zal Shadow0 wel als 'wikihoofdmod' blijven fungeren.
Afscheid moderator Bellatrix
Helaas heeft het moderatorteam deze maand afscheid genomen van Bellatrix, meer daarover kun je lezen in dit topic. We willen haar heel hartelijk danken voor de inzet die ze als moderator heeft getoond op Bokt en hopen haar nog vaak tegen te komen in alle topics die met Harry Potter, Kastelen en CreaBea's te maken hebben, én daarbuiten

Naamsveranderingen
Alle naamsveranderingen de laatste tijd hebben inspirerend gewerkt. Ook Ellende kon niet achterblijven en heeft haar naam veranderd naar Eline. Fairie heeft afscheid genomen en heet inmiddels Mireille. Tesss besloot dat ze toch weer graag Tessa wilde heten.
Inhoudelijk
Wiki
November was op de wiki de maand van de veelgestelde vragen. Dit is helaas niet voldoende van de grond gekomen. In december doen we dus een nieuwe poging: in dit topic op Wikizaken kun je hier alles over lezen!
Boktlogo in Sint-kerst-Oud&Nieuw-sfeer
Zoals jullie kunnen zien is Julius, het paard uit het boktlogo (hier kan je meer over hem lezen en van hem zien al weer helemaal in de Sinterklaassfeer. Voor aankomende kerst hebben we nog een tweetal 'oude' logo's liggen, maar als je je creatieve gedachten op het boktlogo kwijtkan... dat mag! In dit topic op ForumZaken vind je wat meer info en een grote versie van het logo. Voor Oud en Nieuw zouden we graag nog een passend logo willen. Vuurwerk? Oliebollen? Champagne? Aan jou de keuze

Bokt is werelberoemd
In dit topic kun je er álles over lezen: [FZ] We zijn beroemd :) Bokt.nl in New York Times Magazine

Overig
Nieuw record
Weer een nieuw record: Het grootste aantal gebruikers online was 1417 op 18 nov 2007, 20:19
Uitslag Veulenverkiezing
De Bokt veulenverkiezing zit er weer op voor dit jaar. Nog nooit hebben zo veel veulens meegedaan aan deze verkiezing en ook is er nog nooit zo veel gestemd. Bij de merrieveulens ging de overwinning naar Carmen Cacharel van SuzanneF. Cezanna van Bar werd het zilveren merrieveulen 2007, gevolg door KootMiraDrum en haar veulen Mira's Mea Binti als bronzen Boktmerrieveulen 2007.
Bij de hengstveulens was de strijd veel spannender. De uiteindelijke overwinning ging naar Cayenne van Mireille1970. Kajanus deed mee met Cash en dit veulen werd zilveren Bokthengstveulen 2007. Brons was er voor 2 hengstveulens: Don Cremello du Bois van marjolein88 en Youri van Meavey.
De complete uitslag én de foto's vind je in dit topic.
Verzameling Bokkers en IBOP uitslagen
In november is een start gemaakt met het IBOP seizoen, vanuit de nieuwsredactie willen we hier een nieuwsbericht over maken. Mocht je het leuk vinden als ook jouw/jullie merries vermeldt worden in dit nieuwsbericht: klik dan hier voor hoe en wat. Ook vermeldingen van de ABOP zijn van harte welkom. Het gaat om de duidelijkheid alleen om de resultaten van de maand november.
Testrecepten
Het testrecept van november was Kip in een Hoed
Kip in een hoed was echt een daverend succes!

Het is niet moeilijk om te maken en terwijl het in de oven staat, kun je rustig nog een half uurtje bij je visite met een neut op de bank kruipen

Zoals het recept is, is het al érg lekker. Volgens Gwen is het ook heel goed aan te vullen met bijvoorbeeld prei en paprika, of kun je variëren met bijvoorbeeld banaan, appel of rozijnen

Deze keer waren er maar liefst 12 mensen die aan het testrecept hebben meegedaan

Gemiddeld komen we voor dit recept uit op een 8,4. Da’s wel een record!

Het testrecept voor de feestmaand december is Walnotentaart

Wil je ook meedoen met het bokt-testpanel, geef je dan per PB op bij Kris of Elles.
Topic van de maand
In het kader van 'topic van de maand', zijn ons deze maand een aantal zeer getalenteerde paarden opgevallen. Allereerst een filmpje van een eventer op links, waar een hoop mods jaloers naar hebben zitten kijken. Maar ook de Haflinger van Photography op HorsesAtWork die in het L springen tussen de paarden uitkomt gooide hoge ogen. Maar met Sinterklaas in aantocht, kan er eigenlijk maar één topic van de maand zijn, en dat is De schimmel van RunningKawa die Sinterklaas op geheel eigen manier van dienst is...
Persoonlijk
- Het zwangerschapsverlof van Mickey is aangebroken.
- Olympia : Heeft haar 21ste verjaardag mogen vieren op 7 november
En heeft deze maand voor het eerst op de 3 jarige Boukje gezeten.. Die ze zadelmak aan het maken is..
- Berdien: Heeft eindelijk weer een keertje paardgereden!
En zit op het moment van verschijnen van deze BBB nog maar twee weken in Ierland
- Neonlight heeft "grote" opruiming gehouden in haar paardenbestand. Reedhill's Ravindra is inmiddels door de nieuwe eigenaren opgehaald, haar grote trots Reedhill's Devdan is nog wel in eigendom, maar staat bij de hengstenhouder om voorgesteld te worden op de hengstenkeuring van de NAS, 19 januari 2008.
- iefke heeft een héérlijk weekendje Port Zélande gehad in de storm. Schoonouders zijn 40 jaar getrouwd deze maand en hebben het hele gezin meegenomen. Letterlijk en figuurlijk uitgewaaid aan de Noordzee
- Justy heeft per 26 november een nieuwe baan
Bokken op het werk zal er vanaf nu niet meer bij zijn
- Fnanne heeft sinds 3 november haar puber Andante weer thuis staan. Dit na een wat turbulente start. Gelukkig gaat alles goed en is het nu op en top genieten en kennis maken.
- Leo_ke is 17 november op SBS6 geweest. Dit vliegensvlugge TV-debuut was tijdens de uitzending van het concert van Guus Meeuwis.
- Amanda schijnt 17 november ook op tv geweest te zijn, in dezelfde uitzending
. Ze heeft dit zelf helaas nog niet kunnen zien omdat ze dat weekend een weekendje weg was. Wat overigens een heerlijk weekendje weg was, waar zij heerlijk heeft uitgerust, weer veel kennis heeft opgedaan van Nederland in WOII en lekker in het bos heeft gewandeld met de familie.
- Tieneke kan eindelijk weer beginnen met rijden op Falco: het nieuwe zadel is in aantocht!
- Faniek: Heeft haar 20ste verjaardag mogen vieren op 20 november, haar cadeau was een lekke band op de snelweg.
- Annash: Heeft haar eerste wedstrijden weer gepland en is vanaf januari 2008 weer het wedstrijdterrein onveilig aan het maken.
- Oscars' vorige paard Helion is een aantal jaren geleden verkocht, en ze is nog steeds erg blij dat ze er geen garantie op gegeven heeft
Helion is nl. tijdens de intocht van Sinterklaas in Den Haag op een bestelbusje gesprongen en heeft het zelfs tot de Voorpagina van Bokt geschopt. Zijn nieuwe eigenaresse is ondanks alles nog steeds erg blij met hem, en Oscar is nog steeds blij met zijn nieuwe eigenaresse die hem blijkbaar al zijn zonden vergeeft
Hopelijk is Sinterklaas volgend jaar ook weer blij
10 vragen aan...
Dit is je kans om meer te weten te komen over de mensen-met-een-kleurtje: volgende maand zal Oscar jullie kruisverhoor beantwoorden. Dit is je kans om meer over deze mod te weten te komen, schroom je niet maar stel je vragen in een reactie op dit topic. Oscarkiest er 10 uit om in het volgende BBB te beantwoorden.
Hieronder de antwoorden op jullie 10 vragen aan Neonlight:
Neonlight schreef:10 vragen aan.......
1. Hoe ben je Moderator geworden en wat vind je leuk aan om deze baantje bij te hebben?
Ik ben eerst submoderator geweest van het NF subforum.Hier ben ik voor gevraagd door het modteam, omdat er een aanvraag was voor het NF subforum en er eigenlijk geen geschikte submoderators gevonden werden, de meesten waren namelijk erg jong. Blijkbaar ben ik bij dit baantje opgevallen, want na 2 maanden werd ik gevraagd of ik niet moderator wilde worden.
Het leuke aan dit baantje vind ik dat ik kan helpen het forum in goede banen te leiden, en dat ik ergens mijn steentje aan bijdraag. Ook het overleg achter de schermen is bijzonder prettig. Ook al zijn de meningen verdeeld, het discussieren verloopt altijd erg fijn.
2. Wat is je grootste blunder, die je als mod hebt gemaakt tot nu toe? en in je privé-leven?
Mijn grootste blunder.....echt grote blunders heb ik volgens mij (nog) niet gemaakt. Volgens mij is een topic verkeerd verplaatsen nog wel de grootste blunder tot nu toe, valt dus eigenlijk best wel mee.Misschien dat anderen een grotere blunder weten?
![]()
Ook blunders in mijn priveleven kan ik zo niet opnoemen. Schiet me helemaal niets te binnen. Wellicht is dat omdat je er altijd van leert en er vaak iets goeds uit komt.![]()
3. Hoe ben je op bokt terecht gekomen?
Eigenlijk door een heel droevig iets. De paarden van een medehackney-rijder zijn een aantal jaar geleden omgekomen bij een brand op stal. Ik ben gaan zoeken op het internet, en hier uitgekomen.
4. Heb je nog meer (huis)dieren naast je paarden? (katten, honden, man, kippen, kinderen ?)
Ik heb een vriend, die niets om paarden geeft, en nog vissen in de vijver. Kippen heb ik vroeger gehad, katten haat ik (die van de buren komen al genoeg langs om mijn tuin vol te poepen en de vijver leeg te roven). Een hond zou ik heel graag willen hebben, maar met een full-time baan gaat dat gewoon niet.
![]()
5. Wat is jouw persoonlijke hoogtepunt van je vakantie / reis... Van welke reis heb jij het meest genoten en waarom?
Hoogtepunt was de zoutvlakte van Uyuni, Bolivia.Iets wat ik van te voren nooit had verwacht, dat zo’n kale witte vlakte het hoogtepunt zou zijn. Ik denk dat de reis die ik dit jaar heb gemaakt, van Rio de Janeiro naar Lima, voor mij ook de mooiste reis was. Maar dat komt ook omdat de reizen naar Azie voor mij al lang geleden zijn. Verder geniet ik ook van iedere wintersport, al is dat weer een heel ander soort reis.
6. Hoe ben jij aan je Hackney verslaving gekomen? En heb je weleens ongelukken met een hackney + kar gemaakt?
Ik ben er eigenlijk toevallig ingerold. Ik was 13 jaar, had geen rijpony meer. De eigenaar van de hackney’s was toendertijd de voorzitter van de ponyclub. Hij vroeg me of ik op een pony van hem wilde komen rijden. Dit bleek dus een 4-jarige hackney te zijn, nooit onder het zadel geweest. Op dat moment had hij ook zijn 3-jarige volle broer staan, en daarmee ging hij wedstrijden rijden. Ik ben vanaf het begin van de carriere van Reedhill’s Play Boy meegegaan, om voor te brengen. Na een paar jaar werd het damesnummer geïntroduceerd, ik was net 16 geworden, vanaf die leeftijd mag je starten. Ik ben toen Reedhill’s Play Boy in het damesnummer uit gaan brengen. In die periode ben ik ook overgestapt naar de paarden. Dat betekende een andere eigenaar, en voor 2 stallen rijden. Erg omslachtig. De paarden die ik reed werden verkocht, eentje werd afgekeurd, en omdat het moeilijk te combineren was, hackneywedstrijden en dressuurwedstrijden, ben ik helemaal gestopt met de paarden. De hackneywedstrijden waren veel gezelliger, en ik was voor het karakter van de hackney gevallen.![]()
Uiteraard heb ik wel ongelukken gemaakt.Heb diverse keren mezelf en paard en kar uit de sloot kunnen vissen. Tikkies terug van paarden ook genoeg gehad, met het risico dat ze over het lamoen slaan. Tja, en onze hackney’s hebben een reputatie dat ze niet makkelijk zijn. Steigeren voor de kar is ons ook niet ongewoon. Uiteraard doen ze dat enkel op wedstrijden, ze weten dan dat je ze niet aan kunt pakken.
Af en toe gaat dan het tuig kapot, als je heel veel pech hebt slaat de pony achterover in de kar. Ook dat is dus regelmatig gebeurd, en een houten lamoen kan daar niet tegen. Tegenwoordig rijden we enkel met ijzeren lamoen. Enkele jaren geleden is Reedhill’s Dancing Queen met mij aan de loop gegaan op de wedstrijd. Gelukkig is dat zonder brokken afgelopen, maar toen heb ik zeker engeltjes op mijn schouder gehad.
![]()
7. Waarom heb je gekozen voor paarden met stippen ipv bruinen of vossen?
Na jaren niet meer gereden te hebben onder het zadel wilde ik wel weer een rijpony hebben. Niet te groot, zou toch enkel voor de recreatie zijn. Tja, en dan wil je toch wat aparts, lekker opvallen.En een appaloosa, dat leek me wel wat. Zeker omdat de hackneystal enkel bevolkt werd door bruinen en zwarten. Dus op zoek gegaan naar een stippel, en zo is Neon Light bij me op stal gekomen. Ideaal, want qua type houd ik van de forest-pony, en Neon Light is voor 50% een forester. Bovendien is ze super gefokt, Kantje's Ronaldo x Sonny af Højmark, uit een predikaatvolle moederlijn.
![]()
Inmiddels is het aantal stippen wel uitgebreid, want het eerste fokproduct mocht ook blijven.![]()
8. Hoe combineer je je eigen paarden en de hackneytraining en hulp op de stal etc met je werk en prive.
Niet eigenlijk......Het rijden onder het zadel heb ik al gedeeltelijk opgegeven, en heb Neon Light als fokmerrie gebruikt.
Trainen deden we samen, en zeker de eerste jaren waren moeilijk, en trainen ging niet zo vaak als we wilden. Tegenwoordig zit de eigenaar van de hackney’s in de VUT, zodat hij het trainen grotendeels op zich neemt. Typisch genoeg waren we er inmiddels ook achter gekomen dat ik het beste Reedhill’s Mister Michael niet kon trainen. De beste combinatie voor hem was ik uitbrengen op wedstrijden, en iemand anders hem trainen. Vreemde pony.
Sinds vorig seizoen hebben we nog een andere trainer, een gerenomeerde naam in de hackneysport. Hij is de zwager van de eigenaar, inmiddels zelf gestopt met rijden maar miste het trainen wel. Deze man komt een paar dagen in de week. Hij is ontzettend goed, en zijn trainingen hebben zeker de vruchten afgeworpen afgelopen jaar.
![]()
In de winter trainen we eigenlijk niet, worden er voornamelijk gewone bosritjes gereden, en de routiniers (zoals Reedhill’s Mister Michael) hebben een hele grote vakantie. Ik houd me dan ook voornamelijk bezig met klusjes op stal, makkelijk, omdat het vroeg donker wordt. Bovendien is dit de periode ook dat Neon Light nog af en toe gereden wordt.
In het seizoen doe ik ook klusjes op stal, en train ’s avonds vaak nog 1 pony. Welke dat is is wisselend met wat overdag al getrained is, en in ieder geval nooit Reedhill’s Mister Michael.![]()
Ik plan mijn uurtjes goed, zo begin ik altijd extra vroeg op het werk zodat ik ook extra vroeg naar huis kan. In de winter ga ik rechtstreeks vanaf het werk naar stal, en daar hoop ik dan om half 4 te zijn. Dan kan ik precies voor het donker nog wat met de paarden doen. Snel naar huis, koken en eten, en op Bokt. Op dinsdag en donderdag zijn het mijn paardvrije dagen. Dinsdag is boodschappendag, donderdag beetje poetsen, en in het weekend wordt er gepoetst. Hele strakke planning, maar het is allemaal wel te halen. Vooral een vast ritme erin houden is heel erg belangrijk om het te bolwerken.![]()
9. Wat is je ultime droompaard (type, karakter, discipline, kleur etc) en hoe zou je deze fokken?
Mijn droompaard is Reedhill’s Devdan natuurlijk.![]()
Het perfecte paard voor mij krijg ik nooit gefokt. Karakter zou aan de ene kant van de forester moeten zijn, ik ben een schijterd met onder het zadel rijden. Aan de andere kant, het karakter van de hackney is hét karakter voor mij. Eerlijk, strijdlustig, altijd willen werken, en op stal superbraaf. Qua gang zie ik het liefste wat knie in het voorbeen en een sterk ondertredend achterbeen. Alleen niet zoveel knie als een hackney heeft, dat zit niet echt lekker op een rijpaard. De hals moet veel front vertonen, de schouder schuin. Stokmaat zou een D of E pony moeten zijn, pas ik mooi op.En ik heb mijn hart verloren aan pony’s. Qua kleur, zwart panterbont.
Hoe ik deze zou fokken? Geen flauw idee.Wellicht een panterbonte merrie kruisen met een hackney. Als hackney zou dan Plain’s Liberator in aanmerking komen, mooi front, knietje, sterk achterbeen, en de zwarte kleur. Maar dan mag ie niet teveel de typische hackneygangen erin fokken, net een beetje knie. En dan zou ik een andere merrie moeten zoeken. Liefst een zwart panterbonte, die qua type dan weer zo aansluit op Liberator dat het ultieme paard eruit komt.
Jammergenoeg is het NAS niet weg van fokken met hackney’s.En bovendien, Neon Light mag nog even blijven.
![]()
10. Nog spannende plannen voor volgend jaar met je eigen paarden en de Hackney's?
Komend jaar wordt voor mij een extreem spannend jaar.
Het jaar begint met de hengstenkeuring op 19 januari, waar Reedhill’s Devdan aan zal deelnemen.![]()
Neon Light wil ik opnieuw laten dekken, ditmaal door een andere hengst. Ik heb nu 2 hengsten op het oog, en moet de definitieve keuze nog maken.![]()
Met de hackney’s gaan we het seizoen in zoals we zijn geëindigd. Dat wil zeggen, 3 wedstrijdpony’s, Reedhill’s Easter Boy voor de limietklasse, Reedhill’s Dancing Queen voor de ereklasse en het tweespan, en good old Reedhill’s Mister Michael, dan 20 jaar, voor het tweespan en hoogstwaarschijnlijk het damesnummer, hangt een beetje van hem af. Dit zal zijn laatste jaar worden, en hopelijk kan hij het seizoen volmaken, en eindigen zoals hij ook dit jaar is geëindigd, kampioen in het tweespan. Dat is wel ons doel.Verder hebben we afgelopen week een 4-jarige merrie (Reedhill's Special Rose) voor het eerst in de kar gehad. Wellicht zal zij ingezet gaan worden voor de competitie, maar dat hangt van haar af, of ze klaar voor de wedstijden is.