Allereerst een gelukkig nieuwjaar met veel Bokt plezier.
De Wensen van het modteam aan de gebruikers kun je vinden in [Dienstmededeling] Wensen!
Beleid
Centraal topic op TV
Wegens de grote hoeveelheid aan topics over iPod en iTunes is er besloten om een centraal topic te maken zodat men daar de ervaringen en vragen met betrekking tot deze producten daarin kwijt kan. Het centrale topic "iPod en iTunes" kun je via de link vinden.
Uitslag van de Boktenquête
Na enige vertraging zijn de resultaten van de boktenquête bijeengepakt. De resultaten staan in [Dienstmededeling]Bokt.nl enquête uitslag. Iedereen bedankt voor het invullen!
Inbreng BartVB bij OW en Ban
Regelmatig zien wij op Bokt opmerkingen dat een OW of een ban wordt gegeven door BartVB. Echter in de meeste gevallen heeft BartVB niets met de beslissing te maken. De beslissingen over OW's en Bans worden genomen door het moderatorteam en nooit alleen door BartVB.
Inhoudelijk
Afscheid Runningkawa en Sjoert
De afgelopen maand hebben wij als team, en jullie als gebruiker helaas afscheid moeten nemen van 2 mods. Runningkawa en Sjoert hebben besloten te stoppen met modden. Sjoert gaat zich nu echter inzetten als mid.
Wij willen daarom Runningkawa en Sjoert heel erg bedanken voor de enorme inzet en al het geleverde werk voor Bokt!
Afscheidstopic van Runningkawa: Mededeling: Ik stop als mod
Afscheidstopic van Sjoert: [Med]Ik stop als moderator, begin als bemiddelaar
Nieuwe mods
Na het vertrek van diverse mods de afgelopen weken werd het tijd om een stel nieuwe mods aan te stellen. Het moderatorteam was hard aan versterking toe en daarom hebben wij 7 Bokkers gevonden die de taak van moderator (weer) op zich willen nemen.
Dat zijn:

[img]http://static.bokt.nl/avatars/3040_ca4wz3eiverkl.jpg[/img] Chica voor [RP] Rassenpraat en [HK] de Huiskamer

[img]http://www.bokt.nl/forums/images/avatars/upload/38896_badeendjes.jpg[/img] Karl66 voor [NM] Nieuws en Maatschappij en [SV] Seizoensvragen

We vinden het ontzettend fijn dat deze mensen zoveel tijd en energie in Bokt willen steken en we wensen ze veel plezier en succes!
Technisch
Afgelopen zaterdag is eindelijk na lang sparen, uitzoeken, bestellen, testen en instellen de nieuwe database server in gebruik genomen. In oktober is de oude database server (Arion.bokt.nl) overleden, gelukkig hebben we hierna een server kunnen lenen van Caret, waar we Caret heel erg dankbaar voor zijn! Tijdens de laatste server problemen is door de gebruikers spontaan een donatie-actie opgestart waarbij meer dan €1500,- is opgehaald! Hartverwarmend om te zien dat mensen bereid zijn om in een kort tijd zoveel geld bij elkaar te sprokkelen. Van dit geld samen met een bijdrage van BartVB is een nieuwe server gekocht. Hij heet Gullfaxi.bokt.nl en heeft, voor de techneuten onder ons, de volgende specificaties:
- Chenbro RM215 rackmount kast
- Intel S5000SPL Server moederbord
- Twee dualcore Intel Xeon 5120 processoren
- 4x2GB FB-DIMM (geheugen)
- Areca ARC-1220 Hardware RAID controller met 256MB Cache en BBU
- 4x 500GB Hitachi disks
- 4x 74GB 10.000RPM Raptor disks
Er zijn nog wat problemen met de performance van de raptors maar behalve dat draait de nieuwe machine als een zonnetje

Op dit moment draait Bokt op deze database server en op een webserver. Na reparatie van de oude database server kan deze ingezet worden als een extra webserver waardoor Bokt ook op zondagavond net zo snel zou moeten draaien als anders. Als alles meezit kan deze extra server ergens in de komende weken geïnstalleerd worden.
Tip van de maand
Technische tip van de maand de 'Onthoud tot waar ik was gebleven met bijlezen-knop'
Daarvoor kun je op dit plaatje klikken:

Dit plaatje staat voor een topic en onthoudt steeds tot waar je de vorige keer dat je het topic bekeek was gebleven met lezen.
Persoonlijk
Sizzy heeft het jaar met Mex afgesloten op L2 + 1!

Fairie heeft nog 2 weken stage, en dan zit het er op en mag ze terug naar school!
Siempie heeft haar studie succesvol afgerond.
Gomir is begonnen met haar Co-schappen.
KiwiKo heeft tijdelijk geen beschikking over internet
Oscar's snipperdagen zijn op en daarmee is ook haar modvakantie afgelopen. Zij is dus weer volop aanwezig.
Overig
Testrecepten
Het testrecept van de maand december komt uit op een 7,5

Helaas is dat cijfer niet zo veelzeggend, want het is maar door 2 personen getest

Het is een gemakkelijk te maken vissoep. Het is een vrij prijzig soepje, gezien de hoeveelheid vis die erin gaat.
Het testrecept van januari is: Pittige kip met pasta
Wil je deze maand ook meetesten, stuur dan een pb'tje aan Sizzy!

Topic van de maand
Zo als sommige van jullie al weten is er onlangs bij Yellowfish leukemie ontdekt. Inmiddels zijn de chemokuren begonnen, heeft Romana thuis kerst mogen vieren en heeft ze ons laten weten dat er geen leukemie in haar lymfevocht zit en dus ook niet haar zenuwstelsel, wat natuurlijk een grote opluchting is. Eind dit jaar gaat Romana nog terug voor puncties en chemo's en wanneer dat allemaal een beetje mee zit mag ze ook met oud en nieuw even naar huis. Wij wensen Romana natuurlijk alle sterkte van de wereld toe!
Topic: Yellowfish heeft leukemie
Heel veel Bokkers hebben al een kaartje gestuurd om Romana een hart onder de riem te steken. Kaartjes zijn nog steeds meer dan welkom en kunnen gestuurd worden naar het volgende adres:
Een weekje van Pink_Horizon
Pink_Horizon schreef:Een weekje mee met Pink_Horizon
Hallo Bokkers!
Allereerst een heel gezond, spetterend en knallend 2007!
Heb me vrijwillig aangeboden om "een weekje mod" te schrijven. Hopelijk vinden jullie het een beetje boeiend
Ondanks dat de meeste me wel voort zullen kennen vind ik dat ik mezelf eerst maar even voor moet stellen.
Ik ben Kim, 22 jaar en woon op een boerderijtje in Nuenen samen met een goede vriendin van me; Karen, mijn trouwe 4voeters: Kyara, een 1,5 jarige Border Collie, mijn 2 jarige ex-kater Gik-Gak, mijn 3 pony’s Pinky, Fleur en Pride en natuurlijk de paardjes van mijn stalgenoten Petra (Madonya), Elke (Elke) & Linda (Yorghos).
Mijn dagelijkse leven vul ik op met mijn fulltime baan op een erg gezellig Huisdierenpension, 2 beginners lesjes op mijn pony’s, een avond werken in de cafetaria, een huishouden, modden op bokt, het begeleiden van mijn 2 bijrijdsters Laura & Anouk en natuurlijk de verzorging van de pony’s. Soms is dat best druk. En dan vragen ze zich af waarom ik geen vriend meer wil voorlopig…
Goed, een weekje uit December!
Maandag 11 December 2006:
Zoals iedere maandag gaat de wekker om half 7. Niet dat ik me hier veel van aantrek, want nadat ik hem 5 keer uitgeslagen heb (“Aah, nog even…”) gaat mijn telefoon om 7.10 en moet ik er toch echt uit.
In mijn ochtendjas wandel ik samen met Kyara (mijn hond) en Bo (de Border Collie van mijn ouders die hier 2 weekjes logeert omdat mijn ouders in Kenia zitten) door de gang naar de loods, waar de stallen van Pinky en Fleur zijn. Zoals iedere morgen wordt ik luidkeels begroet en geef ik dit 2tal hun brokjes.
De volgende deur gaat open en ook Pride, Banjer, Corado en Prince worden wakker en kunnen beginnen aan hun ontbijt.
Nog half slapend ga ik terug naar mijn slaapkamer en kleed ik me aan. Gekleed in super sexy groene rubber laarzen ga ik weer terug naar de paarden, pak de kruiwagen met kuil (die we altijd trouw vullen de avond ervoor) en loop ik de weides langs om de paardjes van ruwvoer te voorzien.
Terug in de stal hebben de meeste paarden hun brokken weer achter de kiezen. Halstertjes om en naar buiten!
Zelf nog even tandjes poetsen, hondje voeren, eten pakken en tijd om naar mijn werk te gaan.
Op mijn werk aangekomen (wel zeker 3 minuten lopen) nog even duffen en dan aan de gang.
Standaard beginnen we met de honden uitlaten, voeren en de vuile hokken schoonmaken. Het is een rustige tijd dus met een goed uur ben ik klaar in mijn eentje.
De katten volgen daarna maar met het spetterende aantal van 5 katten krijg ik nog geen 15 minuten vol.
Kwam vandaag wel goed uit, want ik moest een érg leuk speeltje op gaan halen. Een Canon D Mark 2! Een spiegelreflex camera (incl super lens). Wauw!
Savonds is de Corsten Fourage Competitie (vrijspring wedstrijd voor 2,5 jarige KWPNérs) waarbij ik voor fotografe mag spelen. Stoer!!!
Bij de verhuurder nog wat handige tips gekregen en met een lichtelijk misselijk gevoel reed ik terug naar mijn werk *bbrrr, zoveel functies, zo’n zwaar ding, dat wordt niets!* Voor mij de eerste keer met een spiegel reflex, zelfs!
De rest van de middag heb ik achter een veel te zware camera gezeten. Alles wat maar bewoog ging op de kiek. Zware baan heb ik, he?
In mijn pauze even naar huis, de stallen gemest en het voer klaar gezet zodat mijn stalgenootjes savonds wat minder werk hadden. Nog even de paarden gevoerd en mee binnen gezet op mijn werk en toen op naar Asten! Waar ik 4 uur lang niets anders heb gedaan dan foto’s gemaakt en geglunderd met mijn kingsized cam
Veel te laat lag ik in bed, maar het was het dubbel en dwars waard!
Dinsdag 12 December 2006:
De wekker ging me weer veel te vroeg, het weer was te brak en mijn humeur was daar helemaal op ingespeeld. Het werd niet beter toen ik mijn grote vriend (de cam) weer terug moest brengen. Soms zit alles tegen
.
De dag werken was normaal, weinig dieren dus veel pauze (normaal hebben we al zo’n 3 uur pauze op een dag, reken uit wat we hebben op een rustige dag, haha!).
Thuis aangekomen had mijn huisgenootje Karen het eten al klaar staan. Opscheppen en beginnen maar! Daarna netjes de afwas gedaan en zoals standaard na het eten de stallen gemest, water bakken gevuld, pony’s binnen gezet, gevoerd en het voer voor morgen klaar gezet.
Vervolgens na een lange douche achter mijn pc gebivakeerd en mijn forums nagelezen. Tems wegwerken, bijlezen op mod praat en natuurlijk even bij mijn GMKP vriendjes kletsen.
Voor de afwisseling vroeg onder de wol gekropen, het was nodig!
Woensdag 13 December 2006:
Om 23.58 ging mijn wekker. Beetje vreemde tijd he? Nee hoor! Over 2 minuten werd mijn mamma 50 jaar! Aangezien de in Kenia zitten tussen de wilde apen, olifanten, tijgers en giraffen werd irl feliciteren erg moeilijk. Een smsje kon er echter wel vanaf zo op dit fijne tijdstip.
Het dagje werken was weer rustig. Hoewel ik op de woensdag altijd alles alleen moet doen. Erg ongezellige dag is dit en de laatste tijd vinden mijn baas en vriendin ook voort “Dat ik het wel alleen kan” (dit hebben ze in de afgelopen 30 jaar nog nooit iemand laten doen) dus gaan tot overmaat van ramp ook hun nog weg. Zit ik daar dan alleen met al mijn vrienden
Paardjes weer gedaan, thuis even de post uit gehaald, nog even langs de boerenbond geweest om een nieuwe voerbak voor Pride te halen.
Daarna samen met mijn huisgenootje wezen kijken bij een handelaar in de buurt die misschien een leuk paardje voor haar had staan. De “Tinker” waarvoor we gingen kijken bleek een Welsh Cob te zijn (je snapt wel dus dat ik hem leuk vond) dus helaas. We zoeken verder!
Mooi de rest van de avond computeren. Modden, bijlezen, wat werken aan een website en voor je het weet is het bijna middernacht. Gelukkig morgen een snipper dagje. Wat helaas erg druk gepland staat….
Donderdag 14 December 2006:
Nadat er de woensdag een flinke koppijn op kwam zetten besloot ik mijn stalgenootje te bellen of die vanochtend kon voeren.
Het beetje bijslapen wat mijn lichaam echt nodig had zat er niet in. Na veel gewoel en gedraai kwart voor 9 eruit gegaan. Meer dood dan levend onder de douche gehangen en me toen maar aangekleed. Tot overmaat van ramp moest dat op zijn netst including optutten, zucht.
Ik zou vanmorgen naar een bedrijf gaan “Crystal Copy” om een foto van mij en Bo te laten maken die in kristal gegraveerd werd voor mijn mam dr verjaardag.
Het idee (een 3D blok) was super leuk, helaas kon hyper Bo niet fatsoenlijk stil zitten. Andere optie was een 2D foto, maar die konden hun niet maken. Op mijn aller vrolijkste (ja mijn koppijn was er nog steeds..) terug naar huis en met de selftimer foto’s gemaakt. Werkelijk, je lacht jezelf krom… Van de 50 heb ik er zo al 45 weggegooid. Daarvan was er 1tje die enigszins kon. Een foto waarbij Bo en ik beide niet de camera in kijken. 2 anti-fotomodellen bij elkaar hoor *lol*.
Deze foto maar opgestuurd naar hun en een tekstje erbij. Zaterdag ochtend gaan we hem halen, ben benieuwd!
Karen opgebelt die wel trouw aan het werk was om samen te gaan lunchen in het winkelcentrum, waar ik toch nog moest zijn om nog wat kerstkadootjes op te halen voor mijn ouders. Een lekker broodje zalm, warme chocomel en de verse werk roddels van mijn huisgenootje deden me wel goed.
Thuis aangekomen de stalletjes gedaan en nog even naar mijn werk geweest waar ik mijn nieuwe borsttuig voor Fleurtje op maat heb gemaakt (best moeilijk hoor een borsttuig met martingaal kopen voor een welshje). Netjes passend en helaas daar moeten laten. Krijg hem pas over 2 weken als ik jarig ben!!
Aangezien ik vrij was had ik dus kook beurt en jawel, culinair den top: Opwarm Bami! *ligt dubbel*. Oh nee, ik moet het niet erger maken dan het is. Ik heb ook de losse pakketjes sate nog opgewarmd, master-kok die ik ben!
Om half 6 waren de meiden er al. Die zouden vanavond voor de eerste keer naar de ponyclub in Nuenen gaan. Pony’s netjes in hun bordeaux en zwarte setje gehesen en zoef, naar de ponyclub.
Daar aangekomen een proeflesje meegereden, de papieren voor de startkaarten ingevuld en gezellig wat gekletst. Heb er wel zin in! Volgende week weer!
Terug naar huis, pony’s afgezadeld en op stal. Vol goede moed de computer aangezet maar nog geen half uur later lag ik al voor pampus op mn bed. Auw, auw, auw, hoofdpijn is níet leuk…
Vrijdag 15 December 2006:
Schrik! 7.40! Verslapen... Niet te laat voor mijn werk maar wel om ook de paarden nog buiten te zetten.. Voor het eerst in 3 dagen was de koppijn even weg dus besloot ik niet om de speed aan te zetten maar de paardjes te voeren en naar mijn werk te gaan. Ze hadden vast medelijden, dan kon ik in de pauze wel even de paardjes buiten gooien.
En jawel, hondjes gedaan, katjes gedaan en hup, terug naar mijn bende die ondertussen wel blij waren dat ze er weer uit konden. Ze zullen wel gedacht hebben “Maar het regent toch helemaal niet vandaag?”.
's Avonds was ik helemaal remi. Karen heeft personeelsfeest dus ik moest gezellig alleen eten. Weer een culinair hoogstandje dus *not*.
Daarna de paardjes gedaan, nog even een boodschap, papieren voor de startkaarten weggebracht en weer met koppijn achter de comp gedoken.
Tems weggewerkt, forumpjes bijlezen en wat discussiëren op modpraat. Vol enthousiastme gaat het niet met een zeurend hoofd maar ach.
Saai voor je eerste weekend dag maar om 21.45 heb ik de hondjes uitgelaten en ben ik weer plat gegaan. Hopelijk morgen een klein beetje uitslapen…
Zaterdag 16 December 2006:
Wauw! Uitslapen is gelukt! Om half 11 kwam ik mn bed uit rollen. Ondertussen had mijn stalgenootje Linda de paardjes al gevoerd en buiten gezet. Ideaal! In mijn pyjama en joggingbroek ben ik de stallen uit gaan mesten en voer klaar zetten. Best apart, eigenlijk.
Toen ook Karen weer in het land der levenden was zijn we boodschappen gaan doen en daarna de stad in gegaan. Jeeeeeetje, dat dachten meer mensen! De parkeergarage stond tot de nok toe vol en ook de winkels puilden uit.
Een lange middag rond geslenterd en de laatste kerstkado’s ingeslagen.
Daarna nog even langs mijn werk, zakje hondenvoer gehaald. Gaat hard met 2 honden. Kyara eet erg goed als we bezoek hebben *hihi*.
Daarna is Karen gaan koken en heb ik gewerkt aan de website van de Corsten Fourage Competitie.
Savonds nog even op visite geweest bij Karen dr ouders, want de hond was jarig haha. Ja je kunt maar een rede hebben…
Terug thuis nog lekker de tijd om weer bij te bokken/modden.
Ideaal, een avondje vrij
Zondag 17 December 2006:
De zondag een heerlijk lam-bal dagje gehad. Opgestaan toen de zon mijn raam in scheen. Rustig aangekleed, paardjes gevoerd, de waterbakken en de stallen gedaan.
Laura ondertussen Fleurtje gereden die erg hyper was omdat ze gisteren niet kon rijden. 2 dagen stilstaan is voor deze huppel echt teveel, haha.
Smiddags huisje opgeruimd, gestofzuigt en lekker wat ‘’rondgebokt’’. Soms heb je bergen van tijd en de andere keer is het snel snel snel, zucht.
Smiddags bij mijn ouders de kerstboom opgezet. Hoeven ze dat iig niet meer te doen, als ze terug zijn uit Kenia. En daarna door gereden naar de Cafetaria, waar ik ook nog 3 uurtjes per week werk (jaja, paarden zijn duur).
En nu, is het bijna 12 uur en ben ik mijn laatste dagje aan het uittypen terwijl ik tot de conclusie kom dat ik wéér veel te laat in bed lig. Morgenavond weer fotograferen op de CFC dus dan wordt het ook weer minstens 2 uur… Ik moet mezelf dwingen maar ik ga dit afsluiten...
Hopelijk vonden jullie het een beetje interessant om te lezen wat een mod bezig houdt in een gemiddeld weekje December
Groetjes Kim, Pink_Horizon