[Dienstmededeling] De Bokt NieuwsBrief van Januari

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

[Dienstmededeling] De Bokt NieuwsBrief van Januari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 15:28

Voorwoord van de redactie
Voor jullie zien jullie de derde BoktNieuwsbrief, die meteen de eerste van 2010 is. De laatste nieuwsbrief van 2009 is hier terug te lezen.

De BNB is een afgeleide van het BBB, maar omdat de BNB veel langer is, ‘leest’ hij iets anders. Hieronder kun je van de langere onderwerpen steeds een eerste alinea lezen, de volledige tekst staat dan in de berichten eronder.
Voor alle onderwerpen geldt dat we graag van jullie ideeën krijgen voor de volgende afleveringen, en ook als je andere suggesties of opmerkingen hebt, kun je die kwijt op het speciale e-mailadres nieuwsbriefBokt@gmail.com. Elke nieuwsbrief verschijnt halverwege de maand, probeer daarom voor de eerste van de nieuwe maand te reageren.

De eerste maand van het nieuwe jaar is op Bokt goed en respectvol begonnen... [PP] Het grooote respect topic.... Ook heeft een aantal Bokkers site opgezet in het kader van "Voor elkaar, door elkaar": [LZP] Pay it forward; boktstijl! Wie doet er mee?

In 2010 staan weer een paar leuke evenementen op de agenda, waaronder deze maand Zwolle International en Jumping Amsterdam. Voor het laatstgenoemde mag Bokt 15% korting geven op toegangskaarten!
Klik hier om kaarten met korting te bestellen voor de vrijdagavond (springen)
Klik hier om kaarten met korting te bestellen voor de zondagavond (dressuur)
De korting is alleen geldig als je online bestelt via één van bovenstaande links, deze actie loop t/m 18 januari 2010. Klik hier voor meer informatie.
We hopen dat jullie een fijne kerst en een goede jaarwisseling hebben gehad en we wensen jullie nogmaals een heel goed 2010 toe. Veel leesplezier bij deze BNB!

Amanda, Banjer, Lielle, Nuage, Saffier, Sammie en Stephanie

Highlights van de afgelopen maand

Nieuw record
Deze maand is het record voor het grootste aantal bezoekers online op een avond wel 2x verbroken: [FZ] Weer een nieuw record. Op naar het volgende record :D

Sneeuwimpressie
Je hebt het vast gemerkt! Het grootste gedeelte van Nederland ligt bedolven onder sneeuw.. Veel sneeuw! Met onze auto's glibberen en glijden we over de weg en met de paarden is het ook even behelpen. Met dit weer is het altijd even voorzichtig doen in verband met de ondergrond. Invetten, speciaal beslag of zonder ijzers, er is van alles mogelijk. En dat levert leuke situaties op.. Zo kun je bijvoorbeeld vlak voor kerst nog even snel de laatste kerstkaart bezorgen. Of gezellig met de hele familie of met een stel vriendinnen een mooie buitenrit maken. Of je gaat gezellig te paard het nabij gelegen strandje op zoeken.
In de sneeuw valt ook prima te 'werken'. Ongeacht het ras of type... Fjord, Spaanse schimmel of Fries. Echte die-hards trainen gewoon door...
Hoe dan ook.. paarden in de sneeuw levert vaak mooie foto's op, zeker als ze ook nog eens flink uit hun dak gaan. Voor veulentjes is de sneeuw ook best spannend. Maar als je wat ouder bent ben je ook gelijk wat dapperder en scheur en ren je gewoon vrolijk mee.

p.s. Zelfs in Spanje hebben ze sneeuw!

Topic van de maand
Als topic van de maand hebben we deze keer gekozen voor een topic waarin groot en klein samenwerken. De pony van een klein meisje van 11 is kreupel en daarom rijdt het meisje op een vervangend paard in de verenigingsles. Niet zo bijzonder zou je denken, ware het niet dat het paard in kwestie 1,84 meter hoog is. Hoe dat eruit ziet, kan je in het volgende topic zien: [RIJ-ITP] Hoe krijg je een heel groot paard (1.84) aan het lopen?.

Nieuwstopic van de maand
Een paar dagen geleden besloot trekpaard Robbie van het Zwaluwsnest een uitstapje te maken naar Academy Bartels, wellicht wilde hij wat dressuurtechnieken bespreken met Sunrise? Hoe dan ook, er werd wel even vreemd omgekeken toen een vondeling van 1100 kg zich aandiende op het erf. Hij mocht gelukkig een nachtje overnachten en de eigenaar werd daarna al snel gevonden.

Discussie van de maand
Als discussie van de maand hebben we voor het topic [NM] De moord op 2 jongeren en de aasgieren bij de media gekozen. Op zich is er geen enorme discussie ontstaan en de hoeveelheid reacties is zeer beperkt maar de openingspost is een bijzonder sterk voorbeeld van hoe je een discussie kunt starten. De aanleiding is genoemd, er wordt ruim voldoende achtergrondinformatie gegeven en de topicstarter komt zelf met een met argumenten onderbouwde mening en stelt vervolgens vragen om de discussie op gang te brengen.

De beste wensen van het team
Vorig jaar had het Team van Bokt.nl een prijsvraag uitgeschreven. Elk jaar maken de grafische Teammies een waar feest van de kerstkaart en deze maal was de kaart versierd met allerlei Mii's. De TeaMii's in dit geval. En dat was aan jullie de taak om uit te vinden wie wie van het Team was. Geen gemakkelijke opgave, toch hebben 15 mensen een poging gedaan. Deze 15 gingen het nieuwe jaar in met chronisch slaapgebrek, dansende TeaMii's voor de ogen en vermoedelijk willen zij verlopig geen Wii of Mii meer zien. We hebben het jullie ook niet makkelijk gemaakt.
Citaat:
Stom spel. Ik zoeken naar iemand met een extreem geel gezicht. Niemand. Iemand met een extreem paars gezicht. Niemand. Iemand met een roze bril wel gevonden, wat ook wel klopt met de 'voorlok' van die ene foto, maarja, wie weet wat voor brillen de andere mods hebben? :+
Gaan we verder met twee personen met sterretjes in hun ogen, nergens te vinden. ;( Een booskijkend persoon met een extreeeeem lange kin én een bril zou goed te vinden moeten zijn, maar nee, niks. :n

Wil je alles lezen over de frustraties, theorieën en wie de uiteindelijke winnares is geworden? Lees dan hier verder!

De "wintervacht" van de maand
Afbeelding
Get Up and Dance
Met, op de valreep nog net op tijd ingezonden, kreeg ze de meeste stemmen. Get Up en Dance van Bokker Getup. Als zij aan wintervacht denkt, denk ze aan een paard met een berg haar of juist aan een gladgeschoren dier met twee dekens op. Haar Get Up and Dance alias 'Joost' was tot zijn negentiende jaar een sportpaard, waarmee GetUP nog vaak mee op concoursen ging. Hij was altijd erg goed voorbereid op de winter, hij had een gigantisch dikke vacht en twee keer scheren was net genoeg. Tenminste, als ze de eerste keer zo strategisch mogelijk kon in plannen (niet te vroeg dus). Inmiddels is deze wakkere 22-jarige met pensioen en hoeft hij zijn winterjas nooit meer onvrijwillig uit te trekken. Mede hierdoor is volledig in vorm voor zijn nieuwe taak. Het opvoeden van een ondeugende twenter in het koude Luxemburgse land. Op de foto een fitte en vaak niet te vangen gepensioneerde 22-jarige, waarop zijn wintervacht mee beweegt in de wind. Plaats twee en drie gingen naar twee Fjorden. Lizzy en Cindy die het hele jaar rond buiten staan. We hadden niet zo heel veel inzendingen deze keer, misschien was de opdracht te moeilijk? In principe mag en kan alles!

Achtergrond artikel bij de rubriek: Wintervacht van de maand
De vacht is één van de belangrijkste onderdelen van een paardenlichaam. De vacht houdt de lichaamswarmte, geproduceerd door de spijsvertering van het paard vast en beschermt de huid tegen koude, nattigheid en beschadigingen. De structuur van de wintervacht kan erg verschillen, koudbloeden hebben vaak een andere wintervacht dan warmbloeden. Dit is vaak genetisch bepaald. Koudbloeden kunnen vaak hele lange haren krijgen bij de kont, in de oksels en je ziet ook vaak een flink baardje ontstaan. Bij sommige paarden kunnen de winterharen tot wel 20cm lang worden.

Lees hier meer over de vacht.

Het paard van de volgende maand
Februari is guur.. Veel wind, nog steeds koud en de stormen steken op. Nog steeds geen lekker weer voor de warmbloedjes! Koudbloeden kunnen wat dat betreft veel beter tegen dit weer! Februari is de maand van de Koudbloed! Heb jij een koudbloedje of misschien wel een 'warmbloedig' paard dat denkt dat hij een koudbloed is. Wees creatief in beeld en/of tekst en wie weet maakt jouw paard wel kans om paard van de maand februari te worden! Stuur een leuk verhaaltje (300-500 woorden) inclusief je boktnaam, een (url) link van 1 recente en duidelijke foto in ong. 400 x 350 pixels naar nieuwsbriefBokt@gmail.com (de foto dus niet als een attachment bijvoegen). Stuur je aanmelding voor 1 februari in. Het paard op de foto moet wel in jouw bezit zijn. De uitslag wordt bekend gemaakt in de nieuwsbrief van februari welke verschijnt op de vijftiende.

In de spotlight: interview met een opvallende bokker
Afbeelding
Julius, het paard van het Bokt logo

Iedere maand interviewen we een opvallende Bokker die opvalt door zijn of haar manier van posten of door zijn of haar beroep. Wat maakt deze Bokker nou eigenlijk zo bijzonder? En wat vindt hij of zij van bokt? Wij vragen het! Heb je een suggestie voor deze rubriek, laat het ons weten! Deze maand hebben we gekozen voor iemand, die een hoofdrol heeft gespeeld bij de oprichting van Bokt maar die we tegenwoordig minder vaak tegenkomen, Heike.
Citaat:
vertel eens voor de nieuwere bokkers waarom jij voor Bokt zo belangrijk bent geweest?
Zonder op te scheppen, maar zonder mij was er waarschijnlijk geen bokt. (Zonder Bart ook niet hoor) Ik zat op een andere site, Horses. En meestal was dat erg gezellig. Maar omdat je ook berichten kon plaatsen onder een andere naam was het soms helemaal niet leuk. Ik klaagde daarover wel eens tegen Bart, en Bart werd dat helemaal beu. Zodoende is Bokt opgestart. De domeinnaam Bokt.nl hadden we nog ‘liggen’. Ik had namelijk een pony die erg vaak bokte en zo had ik een leuk email adres, Julius@bokt.nl. Bart heeft de technische kant van het verhaal gedaan en ik heb de kleuren uitgezocht en het logo gemaakt. In het begin was ik alleen mod en Bart deed vooral de technische kant.

Wil je weten wat Heike van het nieuwe logo vindt? Lees dan hier verder.

Ook heeft Heike bij het vijfjarig bestaan een terugblik geschreven, die kun je hier lezen.

Wikinieuws
Vorderingen van deze maand
De afgelopen maand is er door een aantal Wiki-schrijvers weer hard gewerkt aan de Bokt Wiki. Er is weer een aantal nieuwe artikelen geschreven. Het bestand van beroemde paarden en personen is weer verder uitgebreid met: Dana van Lierop‎, Tango, Hinnerk‎, Fokfamilie 398‎, Monteverdi‎ en Podagros. Het rassenbestand is uitgebreid met: Maremmana‎, Letlands zwaar trekpaard, Zorse. Je kan nu een overzicht van alle voorgaande edities van de BNB terugvinden op de Wiki! Er is verder aandacht besteed aan artikelen die vrijheidsdressuur en gezondheid betreffen namelijk: Targetten, Jambette‎, Nier, Akelei en Rhodium.

Daarnaast is er een aantal artikelen aangepast. Beroemde paarden als Gribaldi, ]Ferro, Partour, Doruto en Wolfgang hebben meer informatie en weetjes gekregen. De vrijheidsdressuuroefeningen Steigeren en Buiging zijn voorzien van meer informatie. Verdere artikelen die deze maand zijn aangepakt zijn: Hoe stalling kiezen, Houtkrullen, Vleesetende merries, Equine metabolic syndrome‎, Hoefbevangenheid, Jury, Hypofyse en Azteca.

Er zijn ook weer enorm veel nieuwe foto's geplaatst, waar we natuurlijk ontzettend blij mee zijn. Vooral de rassen en beroemde paarden hebben een hele reeks aan nieuwe foto's. Een selectie uit de nieuwe foto's: Zorse in Duitse dierentuin, Een Schwarzwalder Fuchs onder zadel, Vleesetende merries, Azteca, Fossiel van paardachtige en Cigar. We willen de fotografen wel vragen om rekening te houden met de eisen die gesteld worden aan foto's op de Wiki. Zo moet er altijd een fotograaf vermeld worden en is er toestemming nodig voordat je een foto kan gebruiken. Tot slot willen we jullie er aan herinneren dat foto's, net als artikelen, in een categorie geplaatst moeten worden.

Korte terugblik op het nieuws

Eind 2009 introduceerden we een nieuw rubriek, het “Nieuwsmoment van het Jaar”. Komend jaar hopen we weer opnieuw deze 'verkiezing' te houden, hopelijk iets groter van opzet. De Nieuwsredactie had voor '2009' een brede selectie gemaakt uit de grote aantallen nieuwsberichten die dat jaar waren gepubliceerd. Alle Bokkers die wilden konden daaruit op hun "Nieuwsmoment van 2009" op paardengebied stemmen. Uiteindelijk zijn er maar liefst 1053 stemmen uitgebracht. De overwinning ging uiteindelijk met een aardig voorsprong naar de Nederlandse overwinning tijdens het EK in de Kür op Muziek (goud, zilver, brons) in Windsor. De tweede plaats ging naar Bokker UltimOo met de zeer onverwachte geboorte van haar dochter. Op de derde plaats eindigde de weergaloze overwinning van volbloedmerrie Zenyatta in de Breeders’ cup Classic.

Kun je nog geen afscheid nemen van het jaar 2009? Of wil je de highlights nog eens doorlezen? Kijk dan in het [VN] Jaaroverzicht Voorpagina Nieuws 2009.

Persoonlijkjes
Ben je benieuwd naar de nieuwe baan van Nickeltje? Lees dan hier verder!

Testrecept
Het testrecept van december, was als eerste in een nieuwe reeks, thematisch opgesteld. Het was een testdiner geworden, toegespeeld op de kerstdagen: [VT] Testdiner December - Drie Gangen. Helaas bleek er weinig tijd te zijn om dit te testen. Slechts één bokker heeft het toetje, de chocolademousse, getest. Hier is wel een mooie 8,5 uitgekomen.

Ook via hier de mededeling dat we ontzettend druk bezig zijn met een reorganisatie van het testrecept en een reorganisatie van VoederTijd. Jullie input is nog steeds van harte welkom in het topic op FZ: [FZ] Testrecept verandering. Jullie input graag!
Er zijn al enorm veel goed bruikbare ideetjes gekomen en meer is altijd welkom!

Om jullie ideetjes tegemoet te komen, hebben we voor januari een thema gekozen. Gezien iedereen met de feestdagen altijd veel te veel eet, is er thematisch gezien gekozen voor een slanke maaltijd voor januari: [VT] Testrecept Januari - Slanke spaghetti & slank dessert

Veel plezier!

Het verhaal van .... Cayenne
Citaat:
Op deze foto was ik 6 jaar. De foto is gemaakt in Haarlem, waar ik op dat moment bij mijn oma logeerde. Haar buurmeisje had een hele mooie haflinger in bezit, Iris, en ik zeurde al tijden aan haar hoofd of ik er eens op mocht zitten. Toen vertoonde ik al duidelijk de eerste tekenen van een echte penny :D

Ik heb dan ook bijna mijn hele jeugd door gebracht op Manege Waarland. Iedere zaterdagochtend om half 10 paardrijles, maar dan ging ik natuurlijk al om 8 uur van huis op de fiets; capje op, zweep in de hand en wanneer ik wind tegen had, spoorde ik mijn stalen ros dan ook enthousiast aan. Helaas was hij niet helemaal goed getemd en belandde ik een aantal keer in de berm omdat mijn zweep weer eens tussen de spaken kwam :')

Kijk hier voor het hele verhaal van Cayenne.

Afbeelding
Wie is dit teamlid?
Het teamlid die volgende maand een column zal schrijven, staat op bovenstaande foto. Denk je haar te herkennen, stuur dan een mailtje naar nieuwsbriefBokt@gmail.com.

Het virtuele bloemetje
Het bloemetje van de maand was geen gemakkelijke opgave deze keer. Er is veel gebeurd met veel mensen. Het team heeft er uiteindelijk voor gekozen om 3 bokkers een bloemetje te geven.
Tjady, voor het verliezen van haar 4e en laatste veulen: [VVDD] Angel raak ik jou nu ook kwijt. Atypisch Myopathie., XLeandrosX, voor een heel zwaar jaar: [LZP] 2009 een jaar om heel snel te vergeten en __PSM__, voor het plotselinge verlies van haar vader: [LZP] Mijn papa ineens is hij er niet meer....
Wij willen hen heel veel sterkte wensen met de verwerking van dit alles.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 12:11

De beste wensen van het team
Vorig jaar had het Team van Bokt.nl een prijsvraag uitgeschreven. Elk jaar maken de grafische Teammies een waar feest van de kerstkaart en deze maal was de kaart versierd met allerlei Mii's. De TeaMii's in dit geval. En dat was aan jullie de taak om uit te vinden wie wie van het Team was. Geen gemakkelijke opgave, toch hebben 15 mensen een poging gedaan. Deze 15 gingen het nieuwe jaar in met chronisch slaapgebrek, dansende TeaMii's voor de ogen en vermoedelijk willen zij verlopig geen Wii of Mii meer zien. We hebben het jullie ook niet makkelijk gemaakt.
Citaat:
Stom spel. Ik zoeken naar iemand met een extreem geel gezicht. Niemand. Iemand met een extreem paars gezicht. Niemand. Iemand met een roze bril wel gevonden, wat ook wel klopt met de 'voorlok' van die ene foto, maarja, wie weet wat voor brillen de andere mods hebben? :+
Gaan we verder met twee personen met sterretjes in hun ogen, nergens te vinden. ;( Een booskijkend persoon met een extreeeeem lange kin én een bril zou goed te vinden moeten zijn, maar nee, niks. :n

Citaat:
Hadden we al verteld dat we achter de schermen nog moeten overleggen wie welke mii neemt? }>

Citaat:
Wat een hoop blondjes

Citaat:
Ik trek dit niet meer. Ik wilde altijd mod worden, maar als ik dit nu lees...... ;(

Citaat:
Ja, dit is duidelijk de Penny voor gevorderden.

Citaat:
Ik denk dat we hier ook wel een telefoonnummer van de AB (Anonieme Boktverslaafden) moeten zetten

Citaat:
Dat zijn de welbekende takkenteamies

Citaat:
Het is maar goed dat jullie niet weten wat voor moord en doodslag er achter de schermen was over de vraag wie naast Ief mocht staan

Citaat:
Geen gewonden?

Citaat:
Jawel, maar het was niet zo eenvoudig om Miiii-tjes met mitella's en blauwe ogen te maken...

Citaat:
Waarom denk je dat er een paar zijn die kerstmutsjes op hebben? Dat is om de schade te verbloemen.

Citaat:
Om maar niet te spreken van de dichtgeslagen ogen

Slechts drie mannen in de boom, maar toch bleek het raden ervan niet de makkelijkste taak. Vrijwel alle Teamleden gaven echter wel hints over wie ze waren. De grijze Mii bezorgde de meesten kopzorgen, ook bij diegenen die op die plek gezet werden, maar in werkelijkheid niet grijs zijn :+
Citaat:
Ik wilde toch nog even zeggen dat ik Teamii nr 5 adviseer eens langs een HA te gaan. Vind je er een beetje ziekjes uitzien, dat geel/groene kleurtje kan nooit goed zijn

Citaat:
Opsporing verzocht:
Willen de volgende mensen zich melden!
- 2 met vlek op hun lip
- grijze postduif
- 9 brilsmurfen
- 3 met sprankelende ogen
- geel persoon
- paars persoon
- 3 zonder ogen
- 2 geschrokken personen
- 3 met het schaamrood op de kaken...

Citaat:
Dat noem je geen lelijk miiding, dat noem je een kalende dikke dwerg

Citaat:
Karrul heeft een ietwat wijkende haardos omdat hij steeds met zijn hoofd tegen het plafond van zijn hunebed schuurt

Sommigen gingen extreem ver om te winnen
Citaat:
Kunnen we niet stiekem in een bosje bij alle moddie's hun huizen gaan liggen? :D

Citaat:
En verder ben ik ook ECHT erg!
1 scherm los met puzzel
1 scherm los met profielen
1 scherm los om tussendoor te bokken
en 1 kladblok geopend met alle tips

Citaat:
Dat vraag ik me ook af. Heb al 2/3 dagen niets meer in huis gedaan en het is een bende!
Overal ligt ook nog eens papiertje, pennen, potloden, de mii-boom

De winnaar werd uiteindelijk WildWings. Voor de andere winnaars kun je hier kijken. Naar WildWings is inmiddels een Boktpetje en een Bokt t-shirt opgestuurd. Tevens heeft ze een mooie tijdelijke ondertitel.

Terug naar het begin

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 12:15

Achtergrond artikel bij de rubriek: Wintervacht van de maand
De vacht is één van de belangrijkste onderdelen van een paardenlichaam. De vacht houdt de lichaamswarmte, geproduceerd door de spijsvertering van het paard vast en beschermt de huid tegen koude, nattigheid en beschadigingen. De structuur van de wintervacht kan erg verschillen, koudbloeden hebben vaak een andere wintervacht dan warmbloeden. Dit is vaak genetisch bepaald. Koudbloeden kunnen vaak hele lange haren krijgen bij de kont, in de oksels en je ziet ook vaak een flink baardje ontstaan. Bij sommige paarden kunnen de winterharen tot wel 20cm lang worden.

De vacht van een paard bestaat uit vele kleine dunne haren. De lucht daartussen zorgt voor isolatie, waardoor de warmte wordt vastgehouden. De vacht is aangepast op de leefomgeving van het paard. Paardenrassen uit koude en natte klimaten, zoals de IJslander, maken vaak een veel dichtere vacht aan dan paarden uit warme streken. De dikte van de vacht hangt ook af van de temperatuur. Als paarden dag en nacht buitenstaan zullen ze veel meer vacht aanmaken dan als ze binnenstaan. Het gebruiken van dekens zal in de meeste gevallen de groei van de wintervacht remmen.

Net als bij andere dieren kunnen de haren van de vacht overeind gaan staan voor extra isolatie. Dit is vergelijkbaar met kippenvel bij mensen. Bij heel warm weer gaat de vacht plat liggen. Er kan dan bijna geen lucht tussen de haren komen en het paard zal het minder snel warm krijgen.

De (winter)vacht van een paard behoort een beetje vettig te zijn om zijn natuurlijke werking te kunnen volbrengen. Door te veel borstelen en wassen kan de vetlaag aangetast worden. Een paard dat dus compleet afhankelijk is van zijn wintervacht mag je eigenlijk niet te veel borstelen. De wintervacht zal tijd nodig hebben om zijn vetlaag te herstellen en tot die tijd kan de vacht moeilijker zijn taak verrichten. Een ontvette vacht stoot het water niet meer af waardoor het langer duurt voordat zweet of water opgedroogd is.

Het aanmaken en onderhouden van de vacht kost aardig wat energie. In de periode dat het paard verhaart kun je hem eventueel extra ondersteunen door bijvoorbeeld lijnzaadolie te geven of je geeft hem een extra goed poetsbeurt. Voor (wedstrijd)paarden is een wintervacht vaak onhandig, deze paarden worden soms geschoren. Paarden die geschoren zijn hebben geen enkele natuurlijke weerstand meer tegen de kou, wind of regen. Deze functie wordt dan overgenomen door de deken.

Meer weten over de vacht of over andere delen van het paardenlichaam? Je leest het in de Wiki!

terug naar het begin

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 12:23

In de spotlight: interview met een opvallende bokker

Afbeelding
Julius, het paard van het Bokt logo

Iedere maand interviewen we een opvallende Bokker die opvalt door zijn of haar manier van posten of door zijn of haar beroep. Wat maakt deze Bokker nou eigenlijk zo bijzonder? En wat vindt hij of zij van bokt? Wij vragen het! Heb je een suggestie voor deze rubriek, laat het ons weten! Deze maand hebben we gekozen voor iemand, die een hoofdrol heeft gespeeld bij de oprichting van Bokt maar die we tegenwoordig minder vaak tegenkomen, Heike.
Citaat:
vertel eens voor de nieuwere bokkers waarom jij voor Bokt zo belangrijk bent geweest?
Zonder op te scheppen, maar zonder mij was er waarschijnlijk geen bokt. (Zonder Bart ook niet hoor) Ik zat op een andere site, Horses. En meestal was dat erg gezellig. Maar omdat je ook berichten kon plaatsen onder een andere naam was het soms helemaal niet leuk. Ik klaagde daarover wel eens tegen Bart, en Bart werd dat helemaal beu. Zodoende is Bokt opgestart. De domeinnaam Bokt.nl hadden we nog ‘liggen’. Ik had namelijk een pony die erg vaak bokte en zo had ik een leuk email adres, Julius@bokt.nl. Bart heeft de technische kant van het verhaal gedaan en ik heb de kleuren uitgezocht en het logo gemaakt. In het begin was ik alleen mod en Bart deed vooral de technische kant.

Wil je weten wat Heike van het nieuwe logo vindt? Lees dan hier verder.
Ook heeft Heike bij het vijfjarig bestaan een terugblik geschreven, die kun je hier lezen.

Waar ken je Bart van?
Ik zat bij scouting en Bart ook. Tijdens trektocht naar Tsjechië hebben we elkaar goed leren kennen. We hebben dezelfde humor en konden het meteen al heel goed met elkaar vinden. Iets later hebben we een relatie gekregen. En weer iets later verbroken we die relatie weer. Maar Bart is nog steeds een hele goede vriend van me. Iemand die ik volledig vertrouw.

wat waren je verwachtingen toen Bokt in 2001 begon?
Eigenlijk niet zo heel veel. Ik hoopte dat de mensen van horses naar bokt.nl zouden gaan, en dat we daar op ongeveer dezelfde manier konden doorgaan. Maar het liep heel anders. Bokt werd almaar groter.

Bart zijn reactie op 9 januari 2001 was:
Citaat:
Maar fijn dat de reacties tot nu toe allemaal zo positief zijn.. En nu maar hopen dat het hier ook een beetje druk wordt

Bart heeft zijn zin gekregen.

Wat vind je van het nieuwe logo?
Geweldig. Het is duidelijk en herkenbaar. En ik ben heel erg blij dat Julius in een bepaalde vorm is gebleven. Het oude logo van Bokt heb ik gemaakt. En eerlijk gezegd had ik die in een kwartiertje gemaakt. Ik had immers niet het idee dat Bokt zo groot zou worden.

Ik wilde graag dat Julius in een bepaalde vorm in het nieuwe logo zou blijven. Want zonder Julius zou er waarschijnlijk ook geen Bokt zijn. Julius overleed vrij plotseling toen hij zeven jaar was. Op horses was het enkele dagen stil. Dat had heel veel indruk gemaakt. Maar het werd al snel weer onrustig. Julius is op 4 december 2000 overleden en Bokt is gestart in januari 2001.

Het dagboek van Julius kun je nog steeds lezen.

Wat is je favoriete forum en topic?
Op dit moment heb ik niet een bepaald topic of forum waar ik vaak te vinden ben. Ik houd het nieuws in de gaten en verder ‘zap’ ik wat op bokt.

Wat zou je willen veranderen aan het Bokt van nu?
Ik zou willen dat het duidelijker werd. De verschillende tabbladen zijn in mijn ogen niet logisch ingedeeld. Als ik Bokt moet uitleggen aan iemand die nog nooit op Bokt is geweest, is dat erg moeilijk. Het is in mijn ogen lastig uit te leggen dat “de huiskamer” in het tabblad “algemeen” staat en niet bij het tabblad “De kantine”. Misschien zou het duidelijker zijn als de namen anders zouden zijn. “Op het paard” “Naast het paard”, “gezellig”. Verder zou ik sommige topics langer open laten. Mensen kunnen dingen beter uitvechten. Een slotje zorgt ervoor dat de lucht niet geklaard is en dan blijven zaken onafgehandeld en dus sluimeren.

Verder lijkt het zo alsof er voor alles een nieuw regeltje moet komen. Ik denk dat een forum geen democratie is maar een dictatuur. Maar nu willen we heel graag een democratie hebben. En dat heeft als resultaat dat er voor alles een nieuwe regel moet komen. Veel gebruikers zien de mods als ‘hun’ tegen ‘ons’ en dat terwijl we allemaal hetzelfde willen, namelijk een gezellig forum.

Wat is het verschil tussen toen en nu?
In 2001 is bokt begonnen als een ‘dorp’. Iedereen kende elkaar en er was veel sociale controle. Relschoppers werden mede aangepakt door de gebruikers. Nu is Bokt te vergelijken met een grote stad. Er is minder sociale controle. En dus ook meer ‘criminaliteit’. Er zijn nog steeds mensen die verlangen naar vroeger. Maar dat is niet eerlijk. De tijd heeft niet stilgestaan en ‘vroeger’ wordt misschien mooier gemaakt dan het was. Ik vind dat je moet kijken naar het ‘hier en nu’ en kijken hoe je op dit moment de zaken het beste aanpakt. Ik vind dat we dat heel aardig doen op bokt.nl

Heb je zelf nog een paard?
Ik heb een geweldige Welsh Cob genaamd Karan. Hij is nu zestien maar beseft dat zelf niet helemaal. Hij is enorm speels en altijd in voor een geintje. Daar moet je wel tegen kunnen. Opzadelen op stal is lastig. Dat kan wel, maar kost een hoop tijd. Als je het dekje op zijn rug legt moet je snel zijn anders heeft hij het eraf getrokken en staat hij heel dapper naar mij te kijken. Als je het dekje en zadel op zijn rug hebt, moet je nog snel zijn want hij trek het aan de andere kant ervan af. Als ik dan eindelijk wil opzadelen dan houdt hij zijn hoofd tussen mij en zijn buik, waardoor ik haast niet kan opzadelen. Dat vindt hij prachtig. Hij kan trouwens ook zijn singel losmaken als ik op hem zit. (dressuursingel). En zo heeft hij nog meer geintjes. Ook erg leuk is de staldeur open duwen, (of naar zich toe trekken) en dan bovenop de mesthoop gaan staan. Erg leuk.

Pasgeleden heb ik een kleine pony gekocht voor mijn nichtjes. Haar naam is Deppie en het is een geweldige pony. Ze kan heel goed boos kijken maar er is geen makkelijkere pony om te rijden. Karan en Deppie hebben niet kennisgemaakt aangezien Deppie een merrie is en Karan een klophengst.

Je bent ooit hard gevallen met paard rijden, hoe gaat dat nu?
Toen Julius doodging was dat een harde klap voor me. Maar mijn ouders zijn meteen met mij gaan kijken naar een ander paard. Dat werd Barley Queen. Een geweldige merrie. Ze kwam rechtstreeks uit Wales en kende nog niets. Zelfs aaien was voor haar vreemd. Ik heb van haar zoveel geleerd. Ze was nog heel puur. Ik geloof dat alle paarden denken dat wij mensen ‘doofstom’ zijn. Alle kleine bewegingen betekenen iets voor paarden. Maar wij mensen bewegen heel vaak zonder dat die bewegingen iets betekenen. Barley reageerde bijvoorbeeld al als ik mijn handen in een vuist hield of juist mijn handen open had.

Bij het inrijden ging het mis. Ik viel er hard af en brak mijn rug op twee plaatsen. Het gevolg was dat ik zeven weken plat moest liggen in het ziekenhuis en daarna moest leren staan en een gipsen korset kreeg. Niet leuk.

Mijn rug is nooit meer goed geweest. Ik heb constant pijn. Ik ben een hele poos terug ook nog geopereerd aan mijn rug. Dat is ook de reden dat ik niet meer zo vaak rijd. Maar er zijn nog zoveel dingen te doen met paarden dan alleen rijden. Ik ben begonnen met vrijheidsdressuur en ik geef les op een manege. Ik heb een hele lieve verzorgster en zij zorgt ook voor Karan.

Wat wil je verder nog kwijt?
Ik ben nog steeds trots op Bokt. Ik had nooit verwacht dat Bokt zo groot zou worden. Dat we een stand zouden krijgen op Horse Event. Dat bokt regelmatig voorbij komt in de bladen.

Ik verwacht dat Bokt in de toekomst alleen maar beter zal worden en daar dank ik alle mods voor. Moderator zijn is niet makkelijk en alle mods hebben als doel bokt leuker en beter maken. Dat is een zware taak en dat wordt niet altijd erkend. En natuurlijk bedank ik de gebruikers. Ook zij hebben Bokt gemaakt zoals hij nu is.

terug naar het begin

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 12:26

Persoonlijkjes
Olympia een mooi voornemen voor 2010 heeft gemaakt. Haar rijbewijs halen :j
Amanda gaat muzikaal gezien een rustige tijd tegemoet. 17 januari is het laatste concert en dan pas weer 17 april. Alle tijd om zich volledig te kunnen richten op de verhuizing van Jim en even bij te komen van de drukke tijd.
Leo heeft op de valreep haar goede voornemen voor 2009 waargemaakt en op 31 december haar rijbewijs in de wacht gesleept! *\o/* Haar voornemen voor 2010 is afstuderen.
A_lette bevindt zich momenteel in het koude, maar mooie Finland :D
Katja gaat na een hele lange onderbreking komend jaar weer de wedstrijdring in.
Unwritten heeft er weer een hele fijne tijd in London opzitten en gaat dit jaar lekker nogmaals :D *\o/*
Nickeltje heeft een baan gevonden. Per 1 februari zal ze beginnen aan promotieonderzoek van 3 jaar bij de afdeling pathologie en na dit onderzoek in opleiding gaan tot patholoog-anatoom.
Neonlight ligt ergens begraven onder een stapel verhuisdozen en is bijna verhuisd. Vanaf dan kan er uitgekeken worden naar de hengstenkeuring met Reedhill's Devdan op 23 januari.
Fnanne mag als alles goed mag blijven gaan in juni 2010 mamma gaan worden :)
Prrrr is in haar nieuwe baan begonnen en vindt het nog leuker dan ze hoopte :D
Saffier gaat lekker een week op vakantie naar de Pyreneeën *\o/* , uiteraard volgen er foto's.
Eline heeft 2009 i.i.g. fotografisch goed en ze heeft daarvan ook wat op Bokt gezet.

terug naar het begin

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 12:30

Het verhaal van .... Cayenne
Afbeelding

Citaat:
Op deze foto was ik 6 jaar. De foto is gemaakt in Haarlem, waar ik op dat moment bij mijn oma logeerde. Haar buurmeisje had een hele mooie haflinger in bezit, Iris, en ik zeurde al tijden aan haar hoofd of ik er eens op mocht zitten. Toen vertoonde ik al duidelijk de eerste tekenen van een echte penny :D

Ik heb dan ook bijna mijn hele jeugd door gebracht op Manege Waarland. Iedere zaterdagochtend om half 10 paardrijles, maar dan ging ik natuurlijk al om 8 uur van huis op de fiets; capje op, zweep in de hand en wanneer ik wind tegen had, spoorde ik mijn stalen ros dan ook enthousiast aan. Helaas was hij niet helemaal goed getemd en belandde ik een aantal keer in de berm omdat mijn zweep weer eens tussen de spaken kwam :')

Ik heb verschillende pony's en paarden gehad, maar de twee belangrijkste zijn toch wel Orlando en Cayenne geweest, die beiden trouwens ook heel toevallig van Manege Waarland afkomstig waren.
Orlando (van Nimmerdor) was van de vriendin van de manege-eigenaar, en die kocht ik toen hij 17 was. Hij had Z dressuur en springen gelopen, dus een ideaal leerpaard; alle knopjes zaten erop en we stoomden dan ook door de klasses. Binnen een mum van tijd waren we M2 dressuur met winstpunten. Helaas eindigde zijn carriere daar ook, want hij kreeg last van hoefkatrolontsteking en artrose in zijn kogelgewrichten, en later ook in zijn heup. Orlando is op 24-jarige leeftijd rustig ingeslapen.

Cayenne (van Grannus) daarentegen was weer een heel ander verhaal. Ze stond op de manege als handelspaard, maar had al wel het een en ander meegemaakt en was ontzettend bang voor mensen. Het meisje stond altijd achterin haar box en ze wilde alleen eten wanneer mensen op minstens 10 meter afstand stonden, een sneu geval dus. Ik liep toevallig met Orlando langs haar box op de manege en wierp een blik naar binnen en dacht nog: "Wat een paard; als ik ooit nog eens een ander paard krijg, moet het er een zijn zoals zij." en voila, vijf dagen later was ze van mij :D
Helaas mocht dat geluk maar heel even duren. Cayenne kreeg 2 en halve week later een ernstig ongeluk tijdens het uitladen uit de trailer, waarbij ze is overleden in mijn armen. Ze werd maar acht jaar oud. Ondanks dat ik haar maar zo kort heb mogen kennen, is ze heel speciaal voor mij geweest en heeft ze me in die drie weken meer geleerd dan welk paard dan ook, en daar ben ik haar nog steeds enorm dankbaar voor.

Op dit moment heb ik geen paard en ik weet ook nog steeds niet of die er ooit gaat komen. Ik blijf het gevoel houden dat er geen enkel paard hun plaats in kan nemen en dat zou niet eerlijk zijn voor het betreffende paard, maar wie weet... ooit in de toekomst. Zeg nooit nooit! :)

terug naar het begin

Sammie

Re: [Dienstmededeling] De Bokt NieuwsBrief van Januari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:30

Hij is weer leuk dames! :D

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:31

Bedankt voor het samenvoegen van alle informatie tot deze zeer interessante BNB.

*ligt onder het bureau van het lachen om die citaten*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:33

Prachtige nieuwsbrief weer!!! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:38

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:42

Heike hoe gaat het met HEIKE nu?????

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:49

Volgens mij is dat toch duidelijk telezen in het interview :=

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:50

Sammie schreef:
Volgens mij is dat toch duidelijk telezen in het interview :=

he stiekum hoop ik dat ze zelf even reageerd :d.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:51

Jaaaaa, mijn topic is topic van de maand! Wat onwijs leuk zeg, bedankt!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:08

Leuk om te lezen, en die uitspraken over het grote modjes raadsel in de boom zijn echt briljant.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:31

Leuk stukje leesgoed weer. :)
Ik heb een poging gewaagd om de puzzel te maken, maar na een tijdje werd ik er écht krankzinnig van. :') Niet voor mij weggelegd helaas.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:00

Met mij gaat het prima hoor. Blijf mijn dingetjes doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:02

Leuke BNB weer! Fijn om te horen dat het goed met je gaat Heike! :)

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:20

Leuk om te lezen zeg!
Heb echt gelachen, vooral bij de frustraties over de TeaMii's _O-

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:03

leuke BNB weer! op naar de volgende XD

nou die teammies was een drama hoor! ben halverwege maar gestopt :+

Kikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:25

Leuke BNB weer,
Teammii's waren niet grappig -O-
(Citaten wel ;), gelukkig zit er geen van mij tussen)

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:11

Stomme TeamMii's!

Mijn quote staat er ook in _O-

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:14

TeamMii's. _O-
Wat een geknoei was dat. :')

Ik zie mijn citaat over de kalende dwerg (ahum O:) )

Verder leuk nieuws zeg!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 01:53

Moesten jullie die stomme kerstkaart nog een keer vermelden?
Ik wil er niet meer aan herinnert worden héeee >;)

Bedankt voor die 2 quotes van mij die erin staan.... voel me zeer gevleid... als jullie weten hoe ik van die nachtmerries afkom met die vervloekte rotpoppetjes!?!
Denk er werkelijk nog dagelijks aan :7

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:03

Leuke BNB! Lekker lezen van t weekend.