Een kouwe is geen springpaard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 23:28

Citaat:
Maar bij een kouwe ken je er in de stoel bij gaan zitten.


Bij een echte kouwe zet je je stoeltje erboven op, kun je hem gebruiken als tribune om te kijken hoe die hete bliksems er met de prijzen vandoor gaan. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 23:31

annegti schreef:
Bij een echte kouwe zet je je stoeltje erboven op, kun je hem gebruiken als tribune om te kijken hoe die hete bliksems er met de prijzen vandoor gaan. Haha!


*LOL* *LOL* Haha! Haha!

Een echte kouwe die laat je bomen uit het bos slepen Haha!

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 23:48

En een echte hete ziet door de bomen het bos niet meer. Doe mij dan maar een tussenweg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 23:59

GertJan schreef:
En een echte hete ziet door de bomen het bos niet meer. Doe mij dan maar een tussenweg.


Iedereen wil toch die tussenweg.........lijkt mij.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 00:15

Pipo schreef:
Iedereen wil toch die tussenweg.........lijkt mij.


Ja, want met beide extremen valt waarschijnlijk niet te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 00:16

GertJan schreef:
Ja, want met beide extremen valt waarschijnlijk niet te werken.


Overal waar TE voor staat is niet goed.............hebben ze mij ooit ergens verteld.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 00:22

Geldt dat ook voor te paard?

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 00:28

Tevreden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 00:32

GertJan schreef:
Geldt dat ook voor te paard?


Voor sommige mensen wel Knipoog Haha!

Annegti.............niet zo scherp graag, het is al laat he Haha!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 07:54

Het gaat nog steeds hier om.

Maar blijkbaar zijn er maar een paar die dit artikel gelezen hebben van de 28000 .




ceasario schreef:
[image]


Quote:
Van Barneveld:
De beoordeling van een springpaard is niet zo moeilijk.
Een goedvoorbeen dwz. Z'n onderarm omhoog brengt dankzij een goed buigende elleboog,z'n achterhand naar achteren en een beetje omhoog brengt en daarnaast economisch over het hout gaat ( dus geen energie verspilt aan te hoge sprongen), dan heb je al een goed springpaard.

Zeker als het paard een goed leervermogen heeft en een tikkeltje vluchtgevoelig is .



Quote:
IDS:
De projektgroep,onder voorzitterschap van Barneveld formuleerde twee hoofdvragen:

1) Is het mogelijk latere springprestaties al bij jonge veulens te voorspellen op basis van een bewegingspatroon,samenstelling van de spiervezels en/of karaktereigenschappen?
2) Is het zinvol paarden al vanaf zeer jonge leeftijd springtraining te geven?

"Het antwoord op de eerste vraag luidt,kort gezegd: ja," aldus van Barneveld.

" vraag 2 moeten we met 'nee' beantwoorden.

Over het antwoord op de eerste vraag moeten we tevreden zijn.
Voor een stamboek en voor individuele fokkers en eigenaren is het belangrijk om te weten dat de manier van springen niet echt verandert over de jaren en dat je dus al op jonge leeftijd een betrouwbare inschatting kunt maken". Aldus IDS>



Quote:
.van Barneveld:

"En toen Jumpex net was bedacht,zeiden Gert van der Veen en ik tegen elkaar:hierna moeten we ook zo'n onderzoek doen met dressuurpaarden.
In hoeverre is de aanleg als piaffe,passage en pirouette al aan jonge paarden te zien ? Daar is onderzoek naar te doen."

.



[FZ] Hoe denken jullie over [FA] ??

_Piet
Berichten: 169
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:13

Ik heb gehoord dat Indorado een behoorlijk koele is (en zo komt hij op mij ook wel over), en dit ook door lijkt te geven aan z'n nakomelingen. Toch komen hier goede springers van. Is dit dan weer de uitzondering, die de regel bevestigd? Volgens mij is de vraag "wat is een goed springpaard?" te complex om dit zo zwart/wit te stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:31

_Piet schreef:
Ik heb gehoord dat Indorado een behoorlijk koele is (en zo komt hij op mij ook wel over), en dit ook door lijkt te geven aan z'n nakomelingen. Toch komen hier goede springers van. Is dit dan weer de uitzondering, die de regel bevestigd? Volgens mij is de vraag "wat is een goed springpaard?" te complex om dit zo zwart/wit te stellen.

Dat laatste geef ik je helemaal gelijk in. Het word te zwart wit gesteld en dat kan in deze kwestie niet. Je hebt met levende have te maken, dus uitzonderingen zijn er altijd.
De ene ruiter kan beter met een wat koeler paard, de andere met een heter paard.
Voor ieder wat wils.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:38

lijkt me toch ook geen pretje als je met je pard rond moet en je moet afvragen springt ie of ziet ie kabouters...
Temprament oke....maar als ze voor de zoveelste keer raar staan te kijken naar hetzelfde ding begin ik toch ernstig te twijfelen aan de geestelijke gesteldheid van zo'n dier....

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 11:56

Pipo schreef:
Overal waar TE voor staat is niet goed.............hebben ze mij ooit ergens verteld.


Behalve Tevreden en dat komt bij de paarden niet zoveel voor omdat we er zelf zo'n mengelmoes van maken.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 11:58

Alane schreef:
lijkt me toch ook geen pretje als je met je pard rond moet en je moet afvragen springt ie of ziet ie kabouters...
Temprament oke....maar als ze voor de zoveelste keer raar staan te kijken naar hetzelfde ding begin ik toch ernstig te twijfelen aan de geestelijke gesteldheid van zo'n dier....


En aan die van de fokker van zo'n dier!!!

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:02

Pipo schreef:
Overal waar TE voor staat is niet goed.............hebben ze mij ooit ergens verteld.


Te heet voor een 65 plusser hoeft niet te heet te zijn om een grand prix te winnen. Voor de 65 plusser is het dan niet goed, voor de grand prix ruiter misschien des te beter.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:06

waarom dan aan de fokker? dan ook de opfokker....die persoon die het dier verzorgt heeft enz.
Ik ben van mening dat een pard juist koel in zijn hoofd zal moeten zijn om op hoog nivo te kunnen presteren... wat heb je aan een paard dat al neurotisch wordt als ie op vreemd terrien komt.....vlaggen ziet enz...
Die moet juist de rust bezitten om deze indrukken te verwerken in een hoog tempo zodat die zich voor 100 % aan zijn ruiter kan geven..en niet op papraplu's of kabouters gaat letten...

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:51

Omdat exterieur en interieur a priori een zaak is van fokkers en fokkersorganisaties. Indexen die hoogst dubieuze prestaties weergeven, veroorzaken ook dubieuze karakters. Omdat men focussed op de rationele factoren en niet op de functionele.

Voorbeeld hengst x krijgt een verwachtingswaarde van 150.
Vervolgens worden de prestaties van zijn kinderen bij de verwachtingswaarde opgeteld en scored hengst x zomaar 185.
Er niks mis met een verwachtingswaarde als je dit criterium ook als VERWACHTING verwerkt in de werkelijk geleverde score.

Voorbeeld hengst y heeft een verwachtingswaarde van 150.
Vervolgens ga je nu aan de hand van de werkelijk geleverde prestaties van zijn kinderen analyseren of hengst y aan die verwachtingswaarde voldoet. En hoever scoort hij nu boven of onder de gestelde verwachtingswaarde.
Een op deze manier tot stand gekomen score geeft een veel beter inzicht over de werkelijk vererfde aanleg van de betrokken hengst.

Hetzelfde geldt voor de exterieurindexen. Deze score wordt gebaseerd op het gemiddelde van de populatie. Maar wat is het gemiddelde van 5 jaar geleden en wat zal het over 5 jaar zijn? Uitgaande van de KWPN aanname dat de fokkerij zich met een voortschrijdend verbeterd gemiddelde vooruit beweegt, zou dat inhouden dat het gemiddelde zich elk jaar op een hoger niveau zou bevinden.
Je zult dus eerst dat gemiddelde en vervolgens het voortschrijdende gemiddelde telkens heel nauwkeurig moeten omschrijven en visueel moeten vastleggen. Vervolgens voor alle fokkers toegankelijk moeten maken. Anders interpreteert elke fokker en elke keurmeester dat gemiddelde op zijn eigen individuele waarneming.
Zet nu 3 fokkers en 3 keurmeesters bijelkaar en je zult zien dat het gemiddelde in zo'n eng clubje al gigantische afwijkingen vertoont. Kun je nagaan wat er van dat gemiddelde overblijft in breder verband.

Daarom hebben wij ook zoveel typen in de fokkerij. De hoeveelheid typen creert ook weer een hoeveelheid aan smaken. Deze smaken worden dat weer door de individuele fokkers en keurmeesters vertaald in kwaliteit.
De som van deze kwaliteiten is per saldo altijd matig omdat het gemiddelde niet nauwkeurig is gedefinieerd.

Bij een uniform type, een uniform skelet, uniforme verhoudingen, gelijke voortstuwing - een samenspel van gelijke elementen benodigd voor de verlangde prestaties. Alleen als deze uniforme elementen aanwezig zijn dan is de fokkerij gelijkmatig in prestatie.
Dat criterium geldt ook voor het karakter.
Des te meer typen (ook in karakter) in de fokkerij des te groter worden de nadelen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:04

een geestelijk gestoord paard kan verder wel een prettig karakter hebben....en hoeft absoluut niet erfelijk te zijn, gewoon een "grapje/foutje" van moeder natuur...
als je het hebt over "vuur" temprament die een paard om moet zetten in de gevraagde vooruitgang en kracht zie ik dat toch liever bij een aangespannen paard dan bij een zadelpaard...betrouwbaarheid, zelfverzekerdheid icm vertrouwen in de ruiter kan pas zorgen voor prestaties...
Was Importnat ook niet zo'n hengst die juist voor koel kopjes zorgde en toch genoeg bloed liet bestaan om te zorgen dat de paarden het lef en de moed hadden om te doen wat hun werd gevraagd?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 08:01

Ik denk dat met dat hete zoiets bedoeld wordt.

[EA-TK] 7-jr merrie Z-springen

Paard is heet maar eerlijk, echter niet geschikt voor een beginnende ruiter

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 08:18

Anna42 schreef:
Bij een uniform type, een uniform skelet, uniforme verhoudingen, gelijke voortstuwing - een samenspel van gelijke elementen benodigd voor de verlangde prestaties. Alleen als deze uniforme elementen aanwezig zijn dan is de fokkerij gelijkmatig in prestatie.
Dat criterium geldt ook voor het karakter.
Des te meer typen (ook in karakter) in de fokkerij des te groter worden de nadelen.


Anna, je hebt gelijk als het uitgangspunt het fokbeleid van een individuele fokker is. Als het uitgangspunt een stamboek is, dan zou ik direct een motie van wantrouwen tegen het bestuur in laten dienen, aangezien dat een redelijke dictatoriale aanpak is. Het betekent dat fokkers die niet in die uniformiteitsvisie passen, maar overigens paarden fokken die heel verdienstelijk zijn in de sport uitgesloten gaan worden. Daarnaast heeft iedere diersoort voldoende variatie nodig om te kunnen overleven.

Het probleem zit hem dus in de uitvoerbaarheid. Een fokleiding van een stamboek moet compromissen doen, anders dan loopt iedereen weg bij dat stamboek (op de fokleiding en wat vriendjes na).

Last but not least: goede paarden worden gefokt door goede fokkers, niet door goede stamboeken. Stamboeken fokken namelijk niet. Een slechte fokker bij een "goed" stamboek blijft een slechte fokker. Een goede fokker bij een "slecht" stamboek blijft ook een goede fokker.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 09:11

maar als die varianten dan in hokjes worden geduwd?
door spitsingen in soort van bouw/inzetbaarheid...dan zou dat toch ten koste kunnen gaan van dat specifieke ras? of je moet al telkens vreemd gaan inkruizen ter behoud van dat ras...
bijv. welsh partbred: stel die zouden ze gaan verdelen in arabisch en engels volbloed...qua inbreng van bloed..
die gaan ze weer verdelen in welshbouw en volbloed bouw....dan gaat toch zo'n ras verloren...je hebt toch welsh en volbloed nodig omdat specifieke paardje te verkrijgen?

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 10:23

Joost de visie lijkt mij juist een open visie, die de fokkers zelf mogen invullen, maar wel met een goed doel voor ogen.

Iedereen heeft een eigen manier van denken.

Maar misschien kunnen we nu weer ontopic, inplaatst van zo af te dwalen.