Hoe denken jullie over [FA] ??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoe denken jullie over [FA] ??

Ik kom graag op F&A en vind het precies goed zoals het nu gaat: alle rassen, stamboeken krijgen evenveel ruimte.
34 (17%)
Ik kom nooit of zelden op F&A, omdat het Nederlandse sportpaard voortdurend wordt aangevallen door een kleine groep.
7 (3%)
Ik kom nooit of zelden op F&A, ik heb het gevoel niet serieus genomen te worden.
4 (2%)
Ik kom niet meer op F&A omdat het meer over personen, wedstrijden en organisaties gaat dan over het fokken van paarden.
10 (5%)
Ik kom nooit of zelden op F&A, de sfeer staat me niet aan.
17 (8%)
Ik kom nooit of zelden op F&A, het interesseert me niet.
65 (33%)
Ik durf niet in FA te posten, omdat mijn vragen als onkundig bestempeld worden. Ik ben bang dat het mijn huidige niveau te boven gaat, terwijl ik heus wel wil leren. Vragen lijken te ontaarden in bekvechten tussen andere bokkers en op het eind weet ik abs
35 (17%)
Ik kom niet op FA, omdat er toch niemand is geinteresseerd is in mijn ras en omdat het toch ondergesneeuwd wordt door rijpaardverhalen.
23 (11%)

Totaal aantal stemmen: 195


MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 16:57

chantal1 schreef:
Dan vraag ik me overigens ook af; moet ik me om de mensen te plezieren ook gaan interesseren in quarters, haflingers, shetlander, paints en dravers? De paarden op zich interesseren me, maar niet hun fokkerij.

Ik interesseer mij ook voor rijpaarden maar niet voor alle roddel en achterklap er omheen.
Maar daar moet ik me ook doorheen worstelen...

Ook voor foktechnische vragen die voor alle rassen op gaan, hoef je bijna niet meer op FA te komen.
Of je krijgt "grappige" antwoorden van een aantal mensen of het topic wordt niet eens gelezen als er uit de titel al op te maken valt dat het wel eens over een pony zou kunnen gaan.
Terwijl dat soms best interessante vragen kunnen zijn over problemen bij voorplanting/insemineren o.i.d.

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 16:58

na lang twijfelen heb ik gekozen voor"mijn vragen worden als ondeskundig..." ik heb misschien weinig verstand van fokkerij, maar weet wel e.e.a. van beengebreken...en ben zeer geinteresseerd in de erfelijkheid daarvan, daarom volg ik deze topics over afstammingen e.d.
Topics op dit forum kunnen soms behoorlijk persoonlijk worden, wat ik eigenlijk best begrijp, als je zelf fokt (en dan bedoel ik met enige regelmaat-niet een keer een veulentje voor jezelf) dan zijn jouw veulens natuurlijk beter dan die van een ander!

Ik reageer dan ook heel selectief (maar dat doe ik eigenlijk altijd) alleen als ik zeker weet dat ik het bij het rechte eind heb Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 17:00

Als je een topic opent over een niet-KWPN ras, krijg je van dezelfde paar mensen antwoord, hartstikke leuk, maar hun soort antwoorden ken ik nu wel. En Chantal1 je hebt gelijk, dat als iemand zich niet interesseert in een ander ras dan KWPN, dat die zich niet voor andere rassen moet gaan interesseren van mij. Maar omdat het op FA alleen maar over KWPN gaat, vind niemand het meer een interessant forum. Dat is mijn optiek.

Ik beschouw FA echt als een forum voor KWPN en soortgelijke rassen, soms zie je wel iemand hoopvol een poging doen, maar binnen notime staat hij op de tweede pagina, met misschien 2 reacties, en dan heb je vaak ook niet veel aan die antwoorden.

*Edit, stom foutje*

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 17:04

Al sinds ik op dit forum kom, nu zo’n 2 jaar geleden, is het een trend om niet blij en trots te mogen zijn op het Nederlandse gefokte sportpaard. Uitspraken van juryleden, beleidsmakers, journalisten of wie dan ook worden geciteerd en vervolgens verdraaid en als kapstok gebruikt om het Nederlandse paard af te kraken. Het KWPN heeft 28.000, leden die allemaal allang weg zouden zijn als het beleid tot zulke slechte paarden zou leiden als hier bij herhaling wordt gezegd. Gevolg is dat het ook bijna niet meer mogelijk is voor iemand om over een hengstenkeuze te discussiëren.
Ondanks de afspraken hierover in het z.g. kampentopic worden ongevraagd niet KWPN gekeurde hengsten aangeraden en vragenstellers krijgen intimiderende pb’s.
Ik bezocht onlangs enige merriekeuringen en was verrast over de individuele aandacht voor iedere merrie.
De verschillende mogelijkheden om de merries tot hun recht te doen komen en de toelichting per merrie vind ik een super en transparant systeem. Ik begrijp dat mensen wel eens tegen besluiten over hun paarden aanlopen waar ze het niet mee eens zijn, maar wendt je dan tot degene die de beslissing neemt en kleur niet een heel forum dag in dag uit, met de eigen mening. Mijn mening is dat F&A er beter uit zou zien zonder dat voortdurende gehak op het Nederlandse sportpaard en het opdringen van het eigen gelijk.

Zoals Marije aangaf het heeft in deze sfeer geen enkele zin om een zinnig topic te openen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 17:12

Nou, ik heb wel het idee dat er een behoorlijk groepje is op FA die vaak reageert en er veel verstand van denkt te hebben (zou best kunnen hoor, maar daar kan ik niet over oordelen). Als je dan als iemand die niet in dat bepaalde groepje hoort reageert en dat valt niet helemaal in goede aarde, dan springt gelijk de hele clan op je.
Verder kun je idd zelf topics openen over een niet-KWPN-er, maar dan zul je zien dat je topic snel onderaan de lijst staat met zeer weinig antwoorden.
Over wat ik ga stemmen in de poll, denk ik nog even na.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 17:13

adriana schreef:
Ik wil er nog wel een persoonlijke noot aan geven.
Voor degenen die vinden dat er weinig ruimte is voor eigen inbreng, toon daadkracht en maak een topic.
FA is niet alleen voor het kwpn, maar ook voor het Shetlander stamboek.
Als er niemand iets plaats dan komt er inderdaad ook weinig.


Er wordt juist niets meer geplaatst omdat de topics meteen overheerst worden door een aantal vast gebruikers die hun mening en eigen visies op proberen te dringen!!
Misschien banketstaaf om te zeggen, maar ik geloof dat dit feit soms nog niet zo doordringt....

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 17:14

Hoe je het ook draait of keert, de sfeer is al verbeterd, maar moet nog beter. Bepaalde stamboeken, rassen, hengsten, merries etc. dienen niet afgekraakt te worden.
Ik denk dat de sfeer wel beter kan worden als we elkaar respecteren en ook de reden waarom we fokken en met welk ras. Mensen kunnen zich ook snel aangevallen voelen terwijl daar soms geen reden voor is maar het wel zo kan overkomen, je hebt er geen stem bij en geen gezicht.
Een aantal mensen zegt dat het hun niet interesseert, waarom zouden ze dan wel op FA komen? Is dat sfeer bevorderend?

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 17:18

Ik zie niet zo goed waarom er hier en nu voor het KWPN paard gesproken moet worden.

Wat ik ervan vind: Ik kom er graag, alleen vind ik van mezelf dat ik te weinig verstand van zaken heb om me in discussies te mengen.
Als je dat wel doet, moet je zoveel moeite doen om de tegenreacties die je dan krijgt echt goed te lezen en te snappen (worden ook links gegeven) dat je er zelf dan geen wijs meer uit word. Ik niet in ieder geval.
En soms heb je dan weleens het idee dat er in het eigen straatje gepraat wordt. Aan de andere kant leer ik er ook weer wat.

Wat betreft ruimte voor andere rassen, die is er niet echt en daar maak ik mezelf ook schuldig aan, want dat interesseert me niet.
Waarschijnlijk is op Bokt te weinig interesse voor andere rassenfokkerij om daar echte serieuze discussies over te voeren.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 17:18

Nee....maar de sfeer is alleen prettig onder een bepaald aantal gebruikers. niet voor degenen die als "nieuwkomers" binnen komen en nog wel de intentie hebben om iets te leren....
Vaak wordt er dan behoorlijk denigrerend gereageerd door een aantal mensen. dat schrikt af! Ik zou ook geen zin meer hebben vragen te stellen als je mijn of meer wordt bestempeld als "onbenul"

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 17:19

Tessebes schreef:
Verder kun je idd zelf topics openen over een niet-KWPN-er, maar dan zul je zien dat je topic snel onderaan de lijst staat met zeer weinig antwoorden.


Ik kan me dat gevoel voorstellen, maar als iemand iets vraagt waar ik geen verstand van heb, dan kan ik daar niet op antwoorden.
De vragensteller heeft niets aan mijn onkunde.

Het probleem met het huidige F&A is ik kan ook niets meer kan zeggen over hetgeen waar ik wel verstand van heb.

jaantsje
Berichten: 1323
Geregistreerd: 07-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 17:46

Ieder is vrij in zijn eigen mening en dat kun je respecteren, ik kom graag op Fa en heb er totaal geen problemen mee.
We hebben allemaal een eigen mening maar als we niet open staan voor die van een ander is er nooit een discussie mogelijk.
Het is aan de persoon zelf hoe ver hij of zij wil gaan.
Je kunt alles zwart/wit trekken maar heeft dat zin!
Het is de persoon zelf die vindt of iets zwart gemaakt wordt ja of nee, het heeft met je eigen gevoel te maken hoe je iets leest.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 18:06

Ik kom er heel graag Lachen Meestal is dat het eerste waar ik naar toe ga, als ik op bokt kom. Helaas eindigen sommige topics wel eens in gebekvecht en soms krijg je best op je donder, maar op een gegeven moment leer je een paar kennen en weet je wanneer je een reactie met een korrel zout kunt nemen Knipoog

Wat ik vooral jammer vind is dat er onderwerpen aan bod komen en als je vraagt: Leg een uit.... er vreemde antwoorden/geen antwoorden op komen. Jammer, ik wil er zo graag wat van leren!

Jammer vind ik dat de JongKWPN berichten soms verhuizen naar BM --> aangezien ik (en vele anderen met mij) daar eigenlijk niet of weinig komen.

Nimber

Berichten: 26555
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 18:13

Ik vind je poll veel te zwart wit en te negatief.
Ik heb voor het laatste antwoord gekozen alleen ik kom wel op F/A.
het gaat niet zozeer over het fokken van rijpaarden maar ook de bewegings technieken vind ik behoorlijk intresant omdat dat voor elk paard opgaat.

Ik ben inmiddels naar een clinic van 1 van de personen geweest en vond het erg leuk om te zien dat iemand de moeite neemt alles IRL uitteleggen.Met Video beelden kon ik zien hoe en wat en daar zelf een mening over vormen.
wat ik zo jammer vind aan F/A is dat er al heel hard geroepen dat er geen bal van klopt.Of dat ene hengst vreselijk word afgekraakt maar over het algemeen komt niemand met bewijzen.

Sommige mensen worden tot op de grond afgebrand (ook niet bokkers) en ik denk dat daar harder tegenop getreden moet worden.

Dat 100 mensen 100 verschillende meningen hebben zal je altijd houden.
Dat de mens altijd de ander van zijn gelijk probeerd te overtuigen zal ook altijd zo blijven.
Dat geeft niet en maakt het intressant maar dat kan ook allemaal als het netjes blijft en dat mislukt nogal regelmatig op F/A

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 18:14

chantal1 schreef:
Hoe je het ook draait of keert, de sfeer is al verbeterd, maar moet nog beter.


Ik vind de sfeer helemaal niet verbeterd Verward
Wat er verandert is, is dat een groep personen niet meer deelneemt aan F&A. Hierdoor blijven bepaalde mensen tot in de treure hun verhalen herhalen. Simpelweg omdat er geen tegengas meer op komt.
Ik wil dat geen verbetering noemen.
Zelf heb ik helaas ook geen zin meer om deel te nemen. Het eindeloze gekraak op kwpn hengsten, de eindeloze verhalen over achterbeen eerst die in bijna alle topics opduiken, elke keer maar weer moeten horen hoe goed dat ene kleine stamboekje is etc. etc.
Nee dank je.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 18:48

Nou ik vind de sfeer dus wel verbeterd! Ik heb een tijdlang gewoon FA vermeden, toen ze er echt weer mee bezig gingen, ben ik ook weer komen opdagen. Het draaide voor de nieuwe aanpak altijd over oude ruzies en mensen die elkaar niet mochten. Tja als nieuwkomen weet je de verhalen niet (hoef het ook niet te weten) en je valt wat buiten de boot.
En er wordt gezegt dat het zo negatief gaat op FA, lees dan eens de positieve reacties! Die zijn er zeker wel!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 18:54

Het is nu veel minder ruzie op FenA en je krijgt meer vragen over andere rassen. Ook mensen met minder kennis lijken meer betrokken.
Is het bedoeld als KWPN forum? Die moeten er zelf maar ééntje openen via hun server. Dan kunnen ze eventueel selectief zijn Lachen
Ik dacht dat hier de bedoeling was om alles aan bod te laten?

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 18:56

ik heb het eerste gestemd!
niet dat ik er nou zo vaak kom,maar ik heb er geen slechte ervaringen mee!

lies

Berichten: 9634
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 18:57

FA is volkomen ontoegankelijk voor een leek. Door constante offtopic wendingen, reacties waar cryptologen nog een puntje aan kunnen zuigen en ellenlange onbegrijpelijke posts.

Ik begrijp er iig niets van, helaas Clown

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 19:05

lis schreef:
FA is volkomen ontoegankelijk voor een leek.


Nou, ik ben ook een leek.... Maar als je er een beetje in verdiept en de off topic reacties negeert is het best te doen! Voor mij althans wel Haha!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 19:11

Levy schreef:
Er wordt juist niets meer geplaatst omdat de topics meteen overheerst worden door een aantal vast gebruikers die hun mening en eigen visies op proberen te dringen!!
Misschien banketstaaflig om te zeggen, maar ik geloof dat dit feit soms nog niet zo doordringt....


Idd, ik plaats ook bijna niks meer omdat er toch alleen maar gezever komt van een aantal personen. Topics leiden nergens meer naar, behalve dat eeuwenlange gez**k over dat de KWPNers toch niet goed zijn.
Als je om hengstenkeuze vraagt kun je het helemaaaal wel vergeten, je merrie is bij voorbaat toch al niet goed genoeg.
Nee, ik kom hier niet vaak meer.

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 19:29

Ik heb net iets geplaatst over iets wat mij interesseert, ben benieuwd !

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 20:01

Ik heb ooit een poging gedaan om mee te lezen op FA, maar ben het met Lis eens. Voor een leek (zoals ik dus) is FA niet toegankelijk.

Stinkmodder

Berichten: 7976
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 20:05

Ik kom nooit of zelden op F&A, het interesseert me niet. En als ik er ben, is het per toeval Haha!

Blonde vraag; Leek? Wat bedoelen jullie daar precies mee?..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 20:10

Leek: niet-geestelijke, niet-vakman. Zeg maar iemand die er geen gedegen kennis of achtergrond mbt een onderwerp heeft. Bijvoorbeeld, ik ben een leek (ik weet niets af) van bloedlijnen bij het KWPN-paard.

Stinkmodder

Berichten: 7976
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 20:43

Maya schreef:
Leek: niet-geestelijke, niet-vakman. Zeg maar iemand die er geen gedegen kennis of achtergrond mbt een onderwerp heeft. Bijvoorbeeld, ik ben een leek (ik weet niets af) van bloedlijnen bij het KWPN-paard.

Oke, bedankt!

Dan ben ik ook een leek... *LOL*