Twee kampen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:06

Anoukie schreef:
Sannie, kleine correctie, de merrie van Sarabande heeft niet 2 x een veulen verworpen, alleen dit jaar het veulen van Sjuimpje. Het precieze verhaal laat ik liever aan Sarabande over als ze het wil vertellen.

Ik heb al eerder gezegd dat het "moeilijke" van internet is dat het non-verbaal is. En daardoor gaan denk ik ook een hoop dingen "verkeerd", soms staat het anders dan eigenlijk bedoeld is,...


en dat gaat dus heel vaak ten koste van de bokker die men niet irl kent...


je leest het keer op keer...die is met hart en nieren betrokken bij de fokkerij....wie zegt dat een ander dat niet is omdat je die persoon niet kent...

Die en die is zielig omdat hem/haar dat of dat is overkomen......mischien zijn er wel anderen die niet vertellen wat hen is overkomen en mischien is hen ook niets overkomen maar daarom zijn die niet minder....

En zie hier over kampvorming...Iemand schrijft iets over Sjuimpje en hoppa...een paar bokkers die gelijk in de bres springen..en zo is dat continue....

Over communicatie...
Iemand schrijft iets...en zonder dat er goed gelezen wordt wat er staat is er al een menign gevormd..die uitgesproken wordt..ipv eerst goed te lezen wat er staat....
Waarbij eigenlijk het gezegde: zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten zeer van toepassing is......ipv wie de bal kaatst....

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:08

Miss_Petit"]
[quote="Sannie1980"][quote="Miss_Petit schreef:
Hoe het hele verhaal ook is gegaan.

Niemand wenst een ander zoiets toe met zijn paard.

Daar ging het mij helemaal niet om, het gaat mij erom dat de paardenwereld nou eenmaal niet de makkelijkste is en dat een forum wel zo handig is om iets van elkaar op te steken.
[/quote]

Ik denk dat ik voortaan maar mijn mond hou... *zucht*

Ik viel je niet aan, alleen dat hoe of wat er gebeurd is.
Zo'n geval wenst niemand een ander toe, zelfs niet als je persoonlijke vetes hebt.
[/quote]
ik val je niet aan hoor, maar ik wil alles wel zo duidelijk mogelijk hebben...je weet hier immers maar nooit als je geen "bekende bokker" bent. En ook dit is niet aanvallend bedoeld.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:11

Hoe duidelijk wil je alles hebben? Scheve mond

Als je bij elke post je beweegredenen zou moeten aangeven, zorgen dat iedereen de intentie erachter snapt... dan ploft het databeest nog eens Haha!

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:14

Miss_Petit schreef:
Hoe duidelijk wil je alles hebben? Scheve mond


Zo duidelijk mogelijk natuurlijk Haha! Zodat iedereen goed begrijpt wat er bedoeldt wordt en dus wellicht de persoonlijke vetes uit blijven.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:24

Alane schreef:
En zie hier over kampvorming...Iemand schrijft iets over Sjuimpje en hoppa...een paar bokkers die gelijk in de bres springen..en zo is dat continue



Iemand schreef gisteravond iets heel onterechts over Sjuim. Zoals Sjuim ondanks alles wat er over mij gezegd is niet voor mij in de bres gesprongen is, zo voelde ik mij ook niet geroepen om daar iets mee te doen.
Tot ik vanmorgen zag dat die post echt verkeert weer opgevat. Dan heeft het niets met kampen te maken maar met vriendschappen en ik wil veel doen om de sfeer op F&A beter te maken, men mag mij afzeiken wat ze willen, maar niet mijn vrienden onterecht bejegenen, daar kan ik niet tegen.

Overigens Sannie hetgeen hier gebeurd heeft o.a. ten doel met iedereen een beter communicatie te krijgen. Juist ook met de minder ingewijden. Zie mijn eerder post dat ik de eerste ben die betreur dat ik via PB om adviezen gevraagd word door mensen die graag met een KWPN hengst willen dekken.

Wanneer ik geen antwoord op een bepaalde vraag geef betekent dat dat ik er geen verstand van heb. Mijn kennis is maar heel beperkt gericht op het fokken van bewegingspaarden, daar hou ik me al meer dan 30 jaar mee bezig. Ik kan niemand raden in een andere fokkerij dat moeten weer anderen doen. Dus dat is geen onwil, maar gewoon onkunde van mijn kant en daar wil ik niemand mee lastig vallen.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:28

Waar het mij eigenlijk om gaat is dat als je als "minder bekende" bokker een topic opent er weinig of geen reactie op komt. En dat is jammer! Ik wil ook graag leren over f&A maar de kans krijg ik niet want of er wordt niet op gereageerd of er worden persoonlijke vetes in het betreffende topic aangehaald. Gelukkig zijn er dan nog mensen die me alsnog via PB verder willen helpen....

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:31

Ik geloof niet dat dat met minder bekende bokker te maken heeft maar met de vraagstelling of het onderwerp. Er verdwijnen ook heel veel nauwelijks gelezen topics van bekende bokkers in de boktkelders.
Dus als je geen antwoord krijgt vraag dan eens waarom.
Heb je een voorbeeld dat zou je vraag duidelijker maken

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:31

Ten overvloede, over deze post van mij:

[FA] Twee kampen?

Bij deze was deze bedoeling niet gericht op het geven van een waardeoordeel over de hengst Guldenberg, over zijn eigenaar of over degenen die iets tegen die eigenaar hebben.

Het verhaal dat daaronder staat zijn persoonlijke ervaringen die ik zelf heb meegemaakt. Dat geeft aan hoe sommige fokkers in Nederland met elkaar omgaan. Dat staat los van welk stamboek dan ook. Verder weet ik verdomd weinig van grote paarden. Ik zou geen KWPN van een Holsteiner kunnen onderscheiden. Ik weet namelijk wel iets van fokkerij en hoe een paard/pony er hoort uit te zien.

Ik haalde het geval Guldenberg alleen aan omdat dat een goed voorbeeld is van hoe nieuwe bokkers ooit in de problemen kunnen raken en aangevallen kunnen worden over vragen die ze stellen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:32

Dat ben ik niet helemaal met je eens Sannie,
neem een Anna die al veelbesproken was toen ze nog niet eens een handjevol posts had staan.
Het is maar net wat je te melden/vragen hebt.

Als je iets vraagt wat hier vorig jaar al helemaal is uitgekauwd kan je de pech hebben dat veel Bokkers niet meer de puf willen opbrengen om nog eens alles op te dreunen. Als ze dat wel doen dan is inderdaad de kans groot dat er oud zeer omhoog komt.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:45

sarabande"]
[quote="Alane schreef:
En zie hier over kampvorming...Iemand schrijft iets over Sjuimpje en hoppa...een paar bokkers die gelijk in de bres springen..en zo is dat continue



Iemand schreef gisteravond iets heel onterechts over Sjuim. Zoals Sjuim ondanks alles wat er over mij gezegd is niet voor mij in de bres gesprongen is, zo voelde ik mij ook niet geroepen om daar iets mee te doen.
Tot ik vanmorgen zag dat die post echt verkeert weer opgevat. Dan heeft het niets met kampen te maken maar met vriendschappen en ik wil veel doen om de sfeer op F&A beter te maken, men mag mij afzeiken wat ze willen, maar niet mijn vrienden onterecht bejegenen, daar kan ik niet tegen.

.
[/quote]
Ja en vriendschappen die verkeerd gebruikt worden in het ons kent ons verhaal....
Er zijn bokkers die Sjuim of Sarabande alleen kennen als woorden en zinnen op bokt..en van daaruit een mening hebben over die persoon...
Verder als er een bokker is die iets schrijft wat verkeerd valt wordt die gelijk aangesproken op zijn/haar profiel (of er wel of niets in staat..en als er niets in staat dan is het al gelijk mis.....mijne is trouwens ook even leeg moet alles overzetten naar een ander upload dinges Haha! )
En in dat ons ken ons verhaal...mag iemand die bekend is irl bij andere bokkers meer zeggen/schrijven dan de onbekende bokker, immers heeft die bokker dit of dat meegemaakt....en dat stoort ook veel mensen..

Verder was er ook eens een topic waar een passende hengst gevraagd werd met zeer weinig info over de merrie en zelfs in eerste instantie geen foto....en hoppa die hengst en die hengst...dan zit ik me af te vragen hoe je in vredesnaam een hengst kan aanbevelen als je niets van die merrie weet? waar later dat topic weer uitliep op gevit ....

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:46

Het is bij FA net als op RT.
Als je zoekt met de zoekmachine kom je al heel veel te weten.

Stel je een vraag als "Wie weet er wat van Voltaire". Dan vind ik het logisch dat er niet op gereageerd wordt.
Tiep namelijk "voltaire" in de zoekmachine en je hebt je antwoord.
Maak je er een specifiekere vraag heb je veel meer kans op antwoord.

Op RT wordt er ook niet meer gereageerd op 'hoe rij ik mijn paard aan de teugel'.

Stel een specifieke vraag, laat blijken dat je je al verdiept hebt in de 'stof' die aanwezig is en volgens mij krijg je dan écht wel antwoord.

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:49

Of er is misschien toch niet zoveel kennis aanwezig van een bepaalde hengst Knipoog

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:54

Dat kan natuurlijk ook maar zet er dan bij dat je al gezocht hebt met de zoekmachien Knipoog

Misschien is net als op RT een sticky met ggk hengsten handig. *en dan niet alleen de stempelhengsten* Knipoog

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:57

Sjuimpje schreef:
Dat ben ik niet helemaal met je eens Sannie,
neem een Anna die al veelbesproken was toen ze nog niet eens een handjevol posts had staan.
Het is maar net wat je te melden/vragen hebt.

Als je iets vraagt wat hier vorig jaar al helemaal is uitgekauwd kan je de pech hebben dat veel Bokkers niet meer de puf willen opbrengen om nog eens alles op te dreunen. Als ze dat wel doen dan is inderdaad de kans groot dat er oud zeer omhoog komt.

Dat kan ik toch niet weten! Moet ik dan eerst voordat ik een topic start de zoekfunctie gebruiken? (Tuurlijk doe ik dat wel, maar je kan me niet kwalijk nemen dat ik niet alles uitgebreid ga lezen. )

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:04

Fitzroy schreef:
Of er is misschien toch niet zoveel kennis aanwezig van een bepaalde hengst Knipoog


maar das toch een krom argument om niet te reageren...stuur dan een pb dan naar die persoon..

en vwb al tig keer doorgekauwd...de zoekmachine geeft vaak genoeg aan dat er niets gevonden is (ter controle neem ik dan als zoekterm mijn eigen naam en dan vind ie ook niets...)

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:07

sarabande schreef:
Ik geloof niet dat dat met minder bekende bokker te maken heeft maar met de vraagstelling of het onderwerp. Er verdwijnen ook heel veel nauwelijks gelezen topics van bekende bokkers in de boktkelders.
Dus als je geen antwoord krijgt vraag dan eens waarom.
Heb je een voorbeeld dat zou je vraag duidelijker maken

Ik denk toch dat als ik een vraag stel over bv. Gribaldi of een "bekende" bokker dat de laatste toch zekers meer antwoorden krijgt. Ik heb zelf helaas nog niet zoveel toe te voegen hier aan F&A, zoals eerder gezegd moet ik nog veel leren. Soms reageer ik wel in een topic van een ander als ik iets niet snap oid maar op mijn reactie krijg ik weer 0,0 reactie en dat vind ik heel erg jammer.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:15

BartVB schreef:
Even voor mijn beeldvorming..

Zou iemand me in Jip en Janneke taal kunnen vertellen wat nou de twee kampen precies zijn en wat de essentiele verschillen zijn? Ik heb er wel een vaag idee van maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk.

Bij voorbaat hartelijk dank Lachen


Kunnen is één.............. durven is twéé................ Afbeelding
Eerst word je uitgenodigd om je gehele ziel hier uit te storten en vervolgens word je gelijk in de rug geschoten.

cgj12AfbeeldingAfbeelding

Call off the dogs please..........

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:29

Sannie1980 schreef:
Ik denk toch dat als ik een vraag stel over bv. Gribaldi of een "bekende" bokker dat de laatste toch zekers meer antwoorden krijgt.


Gribaldi beantwoort precies aan het voorbeeld van Sjuim. Daarover zijn minstends 3 of 4 topics zo uit de hand gelopen dat ze gesloten werden. Zie nu zijn zoon PB weer.
Een bekende bokker zal daar geen vraag meer over stellen en het ook niet meer wagen er iets over te zeggen voor de lieve vrede en omdat alles al gezegd is.
Dus die onvolprezen zoekfunctie.
Helaas word een verwijzing daarnaartoe vaak als denigrerend opgevat.
Begrip moet wel van 2 kanten komen en uitleg kan je altijd bij de moddy vragen.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:30

ik zei BV, ik nam maar een hengst. Had van mij ook Amsterdam mogen zijn of vul zelf een hengst in.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:31

Joh CGJ, je bent toch weer terug? Heb trouwens, nu we toch openhartig zijn, vernomen dat jij via pb ook bepaalde dingen over bepaalde mensen verteld. Over, dus niet tegen, begrijp me niet verkeerd.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:36

Alane schreef:

Verder was er ook eens een topic waar een passende hengst gevraagd werd met zeer weinig info over de merrie en zelfs in eerste instantie geen foto....en hoppa die hengst en die hengst...dan zit ik me af te vragen hoe je in vredesnaam een hengst kan aanbevelen als je niets van die merrie weet? waar later dat topic weer uitliep op gevit ....


Tja, die ken ik Lachen Beetje onnozel, daar reageer ik ook nooit op. En ik denk ook altijd, vraag een fokadvies aan bij het KWPN, lijkt mij betrouwbaarder.

Sannie (oid), ik denk dat het weinig helpt als je pissig gaat worden op bokkers omdat ze niet reageren. Zoals Sjuimpje zegt zal het onderwerp wellicht niet genoeg aanspreken. Ik sla ook alle fokadvies gevraagd topics of vragen over laag rond en diep of voor de -tigste keer een vraag over mok over. Dat heeft niets te maken met de persoon die de vraag stelt.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:42

Gail"]
[quote="Alane schreef:


Sannie (oid), ik denk dat het weinig helpt als je pissig gaat worden op bokkers omdat ze niet reageren. Zoals Sjuimpje zegt zal het onderwerp wellicht niet genoeg aanspreken. Ik sla ook alle fokadvies gevraagd topics of vragen over laag rond en diep of voor de -tigste keer een vraag over mok over. Dat heeft niets te maken met de persoon die de vraag stelt.

Nee hoor, gewoon Sannie, niet oid. Knipoog
Ik maak me er niet pissig om, maar een in lichte mate aanwezige ergernis is er wel. Niet alleen bij mezelf maar ook bij mede bokkers.
Zoals ik net al zei reageer ik ook weleens in een topic van een ander omdat ik iets niet snap oid. Daar wordt dan totaal niet op ingehaakt. Denk ik bij mezelf dat het wel weer een Blond vraag zal zijn. Je kan toch moeilijk verwachten dat voordat ik reageer in een topic of er een open ik eerst uitgebreid de zoekfunctie ga raadplegen, dan is het hele forum namelijk niet meer nodig want dan kan ik wel naar de boekhandel.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 14:55

Lachen Ik denk dat dat ook voor een deel is waar het mis gaat. Mensen zien zichzelf niet als een wandelend instructieboek Lachen

Ik zie precies hetzelfde gebeuren op b.v. forums over programmeren. Als daar een vraag gesteld wordt die gewoon in de standaard manuals of cursussen beantwoord wordt dan is er bijna niemand die op een dergelijke vraag of topic in gaat. Het beste antwoord dat je in zo'n geval kan verwachten is een RTFM, Read The Fietsing Manual.

Op dat soort forums wordt gewoon een bepaald basisnivo en een bepaalde mate van zelfredzaamheid verwacht. Als je een basic vraag hebt en aangeeft dat je wel degelijk zelf al een hoop informati hebt gezocht dan is er in zo'n geval altijd wel iemand die je dan even een zetje geeft in de juiste richting. Bijvoorbeeld omdat je gewoon in de verkeerde hoek zat te zoeken waardoor je geen antwoord kon vinden op jouw (voor de rest vrij triviale) vraag.

Ik heb geen idee of ik hier de spijker op de kop slaat. Ik heb geen idee hoeveel je van F&A weet in vergelijking met een hoop andere posters. Maar ik kan me iig goed voorstellen dat vragen die iemand zelf ook goed kan beantwoorden met wat zoek- en leeswerk genegeerd worden...

Als je dus een vraag hebt; vraag je eerst af of die vraag misschien niet al 200x gesteld is omdat meer mensen zich hetzelfde hebben afgevraagd. Vraag je vervolgens af of je de info die je zoekt zelf ergens kan vinden, b.v. op internet, in een boek of via de (ok, vrij brakke Haha!) Bokt zoekmachine... Als je dan nog geen antwoord hebt, geef dan in je topic aan dat je moeite hebt gedaan om de vraag zelf te beantwoorden maar dat je er in je eentje niet uit komt. Ik durf te wedden dat de kans dat je dan een bruikbaar antwoord krijgt meteen veel groter wordt.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:01

Jammer hoor dit antwoord Bart. Nu krijg ik een beetje het idee dat ik als beginner me eerst maar eens in de lokale bibliotheek moet gaan inlezen. Heeft dit forum voor mij nu dan wel zin?

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:05

Ik snap Bart wel. Weet je hoeveel topics en hoeveel forums er uberhaupt zijn? Je kan toch niet op alles uitgebreid antwoorden? Ik zit hier met name voor m'n eigen lol. Heb ook nog zoiets als werk te doen. Ga dus zwaar selecteren waar ik wel op reageer en waarop niet. Is toch logisch?