Bitloos mennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 11:31

Ik ben benieuwd of er ook mensen zijn die bitloos mennen.

Ik hoef hier geen discussie over wel/niet bitloos mennen want daar heeft iedereen toch een andere mening over, dan kun je beter een eigen topic openen.
Ik wil gewoon graag weten wie er bitloos mennen, wat voor hoofdstel gebruik je, met zonder oogkleppen, hoe heb je het aangepakt, doe je veel aan NH/grondwerk of juist helemaal niet, enz Lachen

En het zou leuk zijn als je een foto in link kan plaatsen van je bitloze aanspanning!

Arretje

Berichten: 603
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hoogezand/Kropswolde

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:37

Waarom zou je bitloos willen mennen dan?

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 11:38

Ik men zelf bitloos, dus er zijn vast ook andere mensen die bitloos mennen. Ook omdat het steeds meer in opmars komt het 'bitloze'.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:43


klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:47

Er staat een kleine verwijzing in de wiki http://www.bokt.nl/wiki/Menbit . Ik heb gehoord dat er ook enkele professionals goede ervaringen hebben met bitloze optoming voor de koets. Heb een jaartje terug een artikel er over gelezen. Was best interessant.

Maar ik men zelf niet bitloos, ben (nog) te huiverig voor wat er in het verkeer mis kan gaan.

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:51

Een ex-Drentse Peerd Rieder! Hoi Joyce! Haha!

Ik ken iemand die bitloos ment. Het desbetreffende paard wordt onder het zadel ook bitloos gereden. Grondwerk/ NH wordt wekelijks gedaan. Dit paard is goed aan de hulpen en het beleren voor de kar, was dan ook niet zo'n probleem. Alles is gedaan met als basis grondwerk, ik sta echt te kijken van het resultaat! Het paard pakt het makkelijk op en doet net alsof hij het al jaren doet. Het plezier straalt ervan af!

Hoofdstel: Bitless Bridle, zowel met als zonder oogkleppen mennen gaat goed. Toch wordt dit paard ook beleerd met bit. Dit omdat de controle voor de kar, toch iets minder is, dan onder het zadel. Het paard is super braaf, maar wil ontzettend graag. Dit resulteert in een paard, dat bij het halthouden het liefste nog twee stappen vooruit doet. Met een bit staat het paard direct stil. Onder het zadel en tijdens het grondwerk is het paard het beste aan de hulpen en het halthouden is dan geen enkel probleem. Het uiteindelijke doel is om bitloos te gaan/ blijven mennen.

Overigens: Dit paard is sinds enkele maanden beleert voor de kar.

Arretje

Berichten: 603
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hoogezand/Kropswolde

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:00

klien schreef:
Er staat een kleine verwijzing in de wiki http://www.bokt.nl/wiki/Menbit . Ik heb gehoord dat er ook enkele professionals goede ervaringen hebben met bitloze optoming voor de koets. Heb een jaartje terug een artikel er over gelezen. Was best interessant.

Maar ik men zelf niet bitloos, ben (nog) te huiverig voor wat er in het verkeer mis kan gaan.

In het verkeer kan er altijd iets verkeerd gaan, met bit of zonder bit. Professionals met goede ervaringen? Die zijn er inderdaad, maar wel met de aantekening DAT VERSCHILT PER PAARD EN PER SITUATIE. Omdat ze professional zijn kunnen zij dat prima inschatten, of anderen dat ook kunnen is maar de vraag. Nog zo'n vraag is of bitloos inderdaad wel zo vriendelijk is als wordt beweerd. Echwel, had jij daar laatst niet over gesproken met je paardentandarts?

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 12:02

Bedankt voor de reacties!!
Ik ga de linken dadelijk bekijken.
Ik had ook al op de site van Bitloos gekeken.

Met mijn paardje (Indy) gaat het dus ook zoals in jouw verhaal.
Heeft nu 3x voor de sulky gestaan (wel echt wel veel voorbereidend werk gedaan maar anders wordt het zo'n lang verhaal) alles relaxed en ontspannen, blijft geduldig wachten met inspannen, doet netjes een stapje opzij als ze iets scheef staat waardoor ik het lamoen niet door een oog krijg. Onderweg blijft ze ook geduldig wachten tot ik het zeg. Als ik rustig zeg gaat ze tempo lager, als ik Ho zeg staat ze stil. Ben hier ook consequent in met het rijden onder het zadel.

Ik moet dus zeggen dat het voor mij geen verschil maakt, erop of erachter het is even beetje wennen natuurlijk, maar de pony doet alsof hij niet anders kent.

Heb wel een bijrijder erop, die haar nog vast heeft aan een leadrope, je kan natuurlijk niet verwachten dat ze in 1 keer krap kan keren en wat hulp is nooit verkeerd bij bepaalde dingetjes.

Maar ik moet zeggen dat ik wel blij ben dat ik toch maar een sulky gekocht heb, jarenlang bijrijder geweest en geholpen met beleren van jonge paarden voor de kar; dan wordt het toch maar eens tijd voor een eigen aanspanning! Haha!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 12:06

Helemaal met je eens Arretje. Als je een onvriendelijk ruiter/menner aan de andere kant van de teugels hebt kan dit ook op een neus/hoofd erg hard aankomen.

Maar goed ik ga er vanuit dat de (bitloze) menners het allemaal zo aanpakken dat gerop en getrek niet gebeurd.

De reden dat ik trouwens bitloos rijd, is omdat ik zonder bit net zoveel kan als met bit en ik het voor mijn paarden fijner vind dat ze de mond gewoon vrij hebben in plaats van iets erin.
Met een bit kan ik ze nog steeds rijden, maar ik heb gewoon hiervoor gekozen en het bevalt mij gewoon erg goed.

Echwel

Berichten: 12463
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:11

Zal ik dan maar eens reageren.
Mijn tandarts die in het bitloos gedoe zat is het er niet mee eens dat bitloos als heilig wordt beschouwd
(hij is er dan ook uitgestapt)
Hij ziet het als een oplossing voor paarden die op dat moment een mondprobleem hebben.
Voor de rest is hij alleen voorstander van het speciaal ontworpen hoofdstel voor bitloos mennen.
Dit is beslist niet paardvriendelijker dan een goed aangepast bit..
Mevr C...... die al die stukken in de mensport schrijft ook lid van dat clubje geeft zelf toe dat ze niet
objectief schrijft, maar vanuit haar hart (voor zover journalistiek)...
Vanuit dat standpunt bezien vraag ik mij dus af hoever je erin mee moet gaan..

Over die clinic die BD doorgeeft.
Wat mij dan opvalt is dat dhr v A...... wel met zijn supermakke manege tinkers dit durft, maar je
hem dus niet met zijn wedstrijdspan dit ziet doen.
De clinic op horseevent ook wedstrijd rijders rijden daar rond, niet met wedstrijdpaard, wel met supermak Deurne leerpaard..

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 12:25

Ik rijd bitloos om mijn eigen reden, allerlei dingen heilig verklaren doe ik al helemaal niet aan mee Knipoog

Ben nog steeds benieuwd naar ervaringen van mensen die zelf bitloos mennen.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:40

Voordeel van bitloos is wel dat ze de tong niet meer over het bit kunnen gooien ROFL

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:43

Oh, Echwel, ik vind zo wie zo dat je nooit klakkeloos iemands mening moet volgen. Je kunt rondvragen zoals Bojangles doet en dat combineren met je eigen ervaringen en je doel.
Iedere situatie is toch anders en alleen jij als gebruiker kunt dat het beste inschatten. Dat geldt niet alleen voor bitloos mennen, maar ook voor keuzes welk bit je zou kiezen, welke kar je er achter hangt.

Denk dat die onderzoeken best nuttig zijn en een discussie erover soms ook wel Ja

Echwel

Berichten: 12463
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:45

Maar wel objectief blijven en niet zoals zoveel doen gelijk bitgebruik neersabelen.
Denk dat het voor paarden met enorm mondprobleem een oplossing is.
Maar.....dan wel met het veilige speciale hoofdstel en dan nog niet eens over de weg...

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:51

Tijdelijke mondproblemen zou ik ook tijdelijk stoppen met mennen tot het euvel verholpen is.
Blijvende mondproblemen, zou ik kiezen voor een op maat gemaakt bit, eerder dan bitloos.

En ja, uiteraard moet je objectief dingen afwegen. Dat vind ik met meer stromingen hoor. Je kan als reguliere menner best wel wat alternatief ingesteld zijn, zolang je de voors en tegens maar goed afweegt. Helaas wordt er vaak te zwart/wit gedacht (van beiden kanten).

Ben zelf ook wel benieuwd naar de effecten van bitloos mennen eerlijk gezegd Lachen
Gewoon om te weten.

Echwel

Berichten: 12463
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:55

Ik heb dus een speciaal gemaakt bir aangeschaft in samenwerking met desbetreffende tandarts.
Niets is heilig, bitten niet, bitloos niet...
Als je je paard door moet trainen dressuur of conditie en je gaat tijdelijk met dat hoofdstel rijden, zie ik er geen probleem in.
Echter in harde handen blijft het net zo verderfelijk als een bit in harde handen..

Menners zijn traditioneel, dat is waar, maar ruimer kijken dan met of zonder zou iedereen sieren, niet uit traditie
er maar gewoon een liverpool in hangen of als afzet tegen die traditie, bitloos gaan..
Gewoon kijken of er geen betere oplossingen zijn ervoor openstaan en daaruit verder bouwen..
Ik zou het met onze paarden niet bitloos durven ook omdat we toch veel in het verkeer rijden, maar miss
dat ik het met een ouder rustig paard wel zou durven

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:00

Ik heb zoveel lef niet hoor Knipoog zelfs niet op een oude fiets......eh paard Haha!
[size=7]Wel hele zachte handen of bedoel je dat niet *LOL*[/size]

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 16:45

Weinig bitloos menners tot nu toe.
Had ik ook wel verwacht Lachen
Leek me wel leuk om ervaringen te delen!
Nouja ik kom vanzelf wel mensen tegen die zelf ook bitloos mennen.
Ik ben van mening dat het prima kan.

Kom net ook weer van een stukje "bitloos" mennen, lekker de zandpaden op en neer. Mijn paardje is net zo gehoorzaam en meewerkend als onder het zadel.

Zal straks misschien wel een foto plaatsen.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:15

moet de links ook nog even bekijken,
men niet bitloos ( nog niet misschien later wel)
ben net begonnen met me paardje namelijk.
maar rij wel al 2 jaar bitloos met haar.
dit gaat veel beter dan met bit. waarom? ze is veel rustiger en relax. accepteerd hulpen veel beter. ( nou niet lezen alsof mijn paard tegen het bit is en nooit rustig is en slecht luisterd met een bit in.
maar het is gewoon alemaal gemoederlijke.

daarom is het ook in mijn hoofd rond gegaan om eventueel over te stappen op bitloos mennen.
gr

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:09

als ik niet hoef te werken die dag ga ik naar de clinc bitloos mennen.
lijkt me wel interessant.
gr.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 01:49

tot mennen is het bij ons niet gekomen, wél heb ik Flicka een tijd bitloos getraind, ook aan de lijnen en met slepen (wij hadden toen zowiezo nog geen wagen, en ze was nog niet klaar voor het inspannen).

Flicka en ik hebben een ongelukje gehad, waarbij het bit met grote kracht in haar mond heeft getrokken (B-stang met kinketting... je kunt je de pijn nauwelijks voorstellen...). ik viel van de wagen en bleef met mijn voet in het leidsel hangen en werd in het gras aan haar mond rondgesleept, in het kort.

Flicka had geen trauma's met mennen, ze pakte het zo weer op maar de aversie tegen het bit werd heviger en heviger. ik voelde me er niet goed bij en omdat ik bekend was met het fenomeen 'bitloos' ben ik bitloos met haar aan de slag gegaan, na een stop van een klein jaar (in die tijd heeft ze niets gedaan wat ook maar een béétje met mennen te maken heeft). in het begin reageerde ze goed, ik had het speciale menhoofdstel met crosslink voor haar, met extra zachte neusriem omdat ze zowiezo al erg gevoelig is.


in het begin ging het echt geweldig en ik wilde nooit meer een bit voor Flicka.na een poosje zo te werken aan de lijnen en hier en daar wat slepen, wilde ze het hoofdstel niet meer aan. ook werd ze meer en meer tegen de hulpen (hard trekken en zich aan de hulpen onttrekken, gewoon niet reageren), het plezier verdween weer en ze stak haar hoofd naar de grond als het hoofdstel eraan kwam. ik zocht in eerste instantie de fout bij mezelf, waarschijnlijk 'reed' ik haar niet goed waardoor het hoofdstel haar niet prettig zat. we hebben eraan gewerkt maar het werd erger en erger, ook al werkte ik nog zo licht en grotendeels op stem.
uiteindelijk hebben we meerdere soorten hoofdstellen geprobeerd, maar het had geen uitwerking. Flicka vond er niets aan, en liet heel duidelijk merken het hoofdstel in het geheel niet meer te moeten. ze werd ook snel zenuwachtig en zette zich in de kaak vast.
'nader onderzoek' wees uit dat de druk (welke over meerdere plaatsen op het hoofd verdeeld wordt) absoluut niet prettig was voor Flicka. het sloot haar teveel op, en de kruisbandjes hebben een onvoldoende release, ik heb hiervoor ook verschillende materialen kruisbandjes geprobeerd maar de release blijft slecht. daarnaast vindt er druk plaats op de achterzijde van het hoofd, welke voor een paard gemakkelijk een communictiestoornis kan zijn. ik werk met Flicka veel aan een gewoon stalhalster, waarbij druk achter de oren iets heel anders betekent dan met het bitloos hoofdstel. ook de communicatie met de kruisbandjes bleek bij Flicka voor verwarring te zorgen, ondanks dat ze de hulpen an sich wel kende.

goed, uiteindelijk was de conclusie duidelijk, een dergelijk 'veilig' bitloos hoofdstel is voor Flicka ongeschikt. omdat het al zo lang geleden was dat we met bit gewerkt hadden, besloot ik dat tóch nogmaals te proberen, met in mijn achterhoofd als dat niet zou werken dat ze gewoon verder niet voor de wagen zou komen. ik heb het bit geheel op mijn gemak opnieuw geïntroduceerd, net als je dat bij een driejarig paard zou doen. gewoon haar eigen menbitje (B0-stang).
ik had het nooit verwacht maar Flicka begon erg goed te reageren, op een gegeven moment hebben we het sturen ermee opgepakt, en dat ging ook gewoon goed. later heb ik zelfs nog met dit bit gemend. op zich deed ze het er goed op, gewoon zoals het hoort. wél is Flicka een apart gevalletje (hypergevoelig) en ik voelde me toch niet 100% bij de B-stang, omdat ik er zeker van was dat ze het op een lichter, fijner bitje (zonder hefboomwerking en niet met ongebroken mondstuk) beter zou doen. ter illustratie: bij Flicka geldt: hoe lichter hoe duidelijker, als je licht werkt blijft ze goed meedenken en reageert ze zelf ook licht. word je zelf hard, dan wordt ze toch ietwat onzeker en gaat zich aan de hulpen en communicatie onttrekken (afsluiten). dit was te merken met het hard inwerkende bitloos hoofdstel, met de B-stang eigenlijk niet maar het was ook niet zo goed als het zou kunnen zijn voor mijn gevoel.

ik ben gaan kijken voor kleine bitjes met een dun mondstuk (dun mondstuk = minder dode druk dus lichter in Flicka's geval, daarbij heeft ze maar heel minimaal ruimte in de mond een een flinke tong, welke van vorm vrij dik is en niet echt lang, daarom moest het iets zijn met een lichte tongvrijheid), en dus enige vorm van tongvrijheid.

ik kwam uit op een amerikaanse site (zie onderschrift) waar men mini mylerbitjes verkoopt, in een ring-uitvoering welke in Amerika min of meer 'standaard' is voor het mennen (half cheek). de ringen van het bit zijn zo opgezet dat je een heel lichte trenswerking kunt bewerkstelligen, maar ook een heftboomwerking kunt creëren. het mondstuk is dubbel gebroken en heeft ipv een 'normaal' tussenstukje een rol, waarin de beide mondstukhelften verankerd zijn. de beide mondstukhelfen kunnen scharen zoals bij ieder bit, maar ook roteren. verder is de mate waarin het bit kan scharen beperkt, op een zeker punt blokkeert de rol de mondstukhelften waardoor het bit nooit kan notenkraken, en het mondstuk dus onbeweeglijk wordt (hiervoor moet je wel héél flink aan de leidsels hijsen overigens). verder is heel het mondstuk anatomisch gevormd en voorwaarts gebogen, hierdoor wordt een mooi oppervlak aangesproken en (ook mede door de minimale tongvrijheid in de versie die ik gekozen heb) kan de tong niet in de verdrukking komen.

nou goed, zo gezegd zo gedaan, bit besteld en weer opnieuw begonnen, bit gepast en gecontroleerd hoe de ligging in de mond is, om te bepalen of deze keuze ook werkelijk passend zou zijn bij Flicka's mond. de rest was aan haar, ik heb het nieuwe bit heel duidelijk en voorzichtig geïntroduceerd, maar ze pakte het er gelijk lekker mee op. ik rij (men) haar er nu gewoon op, op de lichtst mogelijke stand. open mond is geen sprake meer van (kwam eerder nog af en toe voor), haar tong heeft de ruimte en kan niet geplet worden, ook niet als ik pittiger in zou moeten grijpen. ze reageert heel soepeltjes en licht op het leidsel, komt er lekker ruim uit van voren, en het belangrijkste: Flicka geniet van het mennen!

wat ik wil zeggen: kijk naar het paard. een hoop paarden reageren in een verademing op bitloos, maar dit hoeft niet te betekenen dat ze niet met het bit overweg kunnen, wellicht is gewoon niet het meest geschikte bit gevonden/ gebruikt. het páárd is degene die bepaalt wat hij of zij fijn vindt, en niet de ruiter of de menner. daarom zie ik persoonlijk niets in vasthouden aan principes als 'bitloos IS fijner voor het paard DUS een bit komt er niet in', of 'een bit IS fijner voor het paard dus bitloos gaan gebeurt niet'. ik kijk naar mijn paarden en pas me daarop aan. nu zijn de meeste paarden niet zo moeilijk, het gros loopt gewoon goed op een 'gewone' menstang (welke uitvoering dan ook). er zijn echter ook gevalletjes die ietsje meer werk en aandacht vragen, het is dan aan de ruiter/ menner om het probleem serieus te nemen en een oplossing te vinden die het paard staat.

overigens werk ik nog steeds ook bitloos, mijn paard Faram loopt ohz zowel met als zonder bit, en ook zonder optoming. ik wissel het af en pas de training erop aan, en andersom. voor mezelf een prima manier om mezelf te controleren, en Faram kan met beiden goed overweg en zo houden we ook de variatie er lekker in!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 09:12

Fijn dat het toch weer is goed gekomen dan!!
Ze kunnen idd een flinke trauma overhouden aan dergelijke ongelukken.

Met mijne gaat het overigens nog steeds perfect voor de kar, we hebben al diverse grote rondes gemaakt buiten of we gaan voor op het veldje tussen de bomen rijden.
Ik vind het een leuke afwisseling!

In mijn profiel staat wel een foto.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:21

nou het rare was, dat ze na het ongeluk gewoon doorging alsof er niks aan de hand was in eerste instantie. ze deed haar best en luisterde goed. het ging heel geleidelijk, vandaar dat ik ook eerder dacht dat het aan mij lag.