[AR] Stalhalster vs. echt bitloos menhoofdstel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

shetjessweet

Stalhalster vs. echt bitloos menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 20:59

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag: Kun je een pony met een “echt” bitloos menhoofdstel beter sturen dan met een stalhalster? Hoeveel verschil zit hiertussen?

Ik heb een shetlandmerrie waarmee ik recreatief men. Lekker rondhobbelen en hooi of stro halen bij een boer in de buurt. Nu loop ik echter tegen een probleem aan dat ze al heeft sinds ze een half jaar geleden beleerd is: Ze vindt het bit onprettig, ze lijkt er echt last van te hebben. We hebben al verschillende bitten geprobeerd en bij het ene bit is het erger dan bij het andere, maar het blijft ellende, ze heeft echt een hekel aan het bit, terwijl het een lieve, brave pony is. De tandarts is al langs geweest, maar ook dat heeft niet geholpen. Degene die haar beleerd heeft, heeft haar ook een paar keer met een stalhalster (dus zonder bit) gemend. Hiermee liep ze veel beter en was heel happy, maar ze was niet te sturen. Ze trok zich niets van het halster aan en liep gewoon door. Nu zou ik haar heel graag zonder bit willen mennen, maar ze moet natuurlijk wel te sturen zijn. Met een stalhalster was ze dus niet te sturen. Maar hoe zit dit met een "officieel" bitloos menhoofdstel? Kun je daar een pony beter mee sturen? Ook een pony die soms moeilijk te sturen is? We rijden altijd langs de weg, dus het moet veilig zijn.

(En waar kun je zo'n ding kopen? (Als ik besluit het te proberen.) En dan bedoel ik niet online, maar gewoon in een winkel. Het liefst ergens in het Overijssel. Of kun je ze alleen maar online bestellen?)

Groetjes

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:54

Nóoit, maar dan ook nóoit gaan mennen op een (stal)halster, dat is echt levensgevaarlijk; daar zijn die dingen totaal niet voor gemaakt. Het is dan ook geen wonder dat ze moeilijk bestuurbaar is; stal/weide halsters zijn vaak erg dik en stevig, van stevig materiaal, en dat is logisch; ze zijn nl. ook niet ontworpen met het doel om een paard te 'sturen'; signalen zullen dus niet of nauwelijks doorkomen, en áls ze dan al te sturen zijn, dan is dat vooral omdat je gewoonweg het hoofd van het paard omtrekt. Dat is dus ook niet de bedoeling.

Wat heeft de tandarts (en evt. DA) geconstateerd mbt. haar gebit? Wat voor bitten en wat voor mondstukken heb je al geprobeerd?
Ideal heeft speciale bitloze menhoofdstellen, je hebt ook het 'dhr. Cook' bitloze systeem.

Hier nog wat topics over bitloze menhoofdstellen en diverse systemen, discussies en andere relevante info over de diverse systemen.
[AR] Bitloos mennen
[AR] Bitloos menhoofdstel
[AR] Bitloos geoefend met droog mennen!!
[AR] Bitloos mennen op openbare weg verboden?
[AR] wie ment er bit- en oogkleploos?
[AR] Bitloos onder het zadel, voor de kar met bit maar...
[AR] bitloos mennen...
[AR] Discussie: bitloos mennen op wedstrijden
[AR] Oplossing gezocht bitloos met oogkleppen

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 14:55

Dat met het stalhalster was ook meer een soort noodgreep omdat we wilden zien of er iets zou veranderen als het bit er niet inzat. Zodra duidelijk werd dat ze zich niet liet sturen kreeg ze het bit weer in. Ik was ook niet van plan om het ooit nog een keer met stalhalster te gaan proberen.

De tandarts heeft wel geconstateerd dat haar gebit nodig bijgeveild moest worden en dat heeft hij dus ook helemaal gedaan, maar daardoor veranderde er verder niets. Ik weet niet zo veel van menbitten en ik weet dus ook niet hoe de bitten die geprobeerd zijn heetten, maar er zat o.a. een soort stang bij en een gebroken trensje. Ik was er niet altijd bij, dus ik weet het niet precies.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 22:26

Maar je wil toch wel van te voren weten wat je je pony in de mond hangt aan bitten?? Je stopt er toch niet zomaar iets in?

Als je verder weinig tot geen bittenkennis hebt, zou ik me daar eerst eens in verdiepen. Als jij zomaar een bit in de mond van je pony stopt zonder dat je ook maar weet hoe het heet, hoe het werkt en hoe je het moet gebruiken kan ik me voorstellen dat de pony daar nog wel eens erg onprettig op kan reageren......
En bekijk eens de vele opties; zo te horen ben je nog niet echt op de hoogte van wat qua bitten en diverse mondstukken allemaal mogelijk is; dat zou ik toch echt éerst uitzoeken, voordat je direct naar bitloos gaat grijpen.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 11:40

Ik heb dat ook niet zelf gedaan. Maar iemand anders die er wel verstand van heeft. Diegene heeft er ook mee gereden. Ik dus niet.
Waar kun je goede info vinden over al die bitten? (Ik ga het uiteraard niet zomaar uittesten, daar vraag ik hulp bij van een kennis. Maar dan kan ik me eens even oriënteren.)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 12:03

Hier vind je redelijk veel info over diverse menbitten en hun werking:
http://www.bokt.nl/wiki/Menbit

Per bit heb je ook weer allerlei variaties in het mondstuk: dun, dik, ongebroken enkel/dubbelgebroken (niet aan te raden ivm notenkraakeffect; stang moet je eigenlijk altijd ongebroken nemen) met ribbels, zonder ribbels, ribbels op tong of juist naar voren, tongboog, tongvrijheid (en ook daar weer veel variaties in), pompwerking of niet, etc.

Kortom; ontzettend veel mogelijkheden.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:17

shetjessweet schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag: Kun je een pony met een “echt” bitloos menhoofdstel beter sturen dan met een stalhalster? Hoeveel verschil zit hiertussen?

(En waar kun je zo'n ding kopen? (Als ik besluit het te proberen.) En dan bedoel ik niet online, maar gewoon in een winkel. Het liefst ergens in het Overijssel. Of kun je ze alleen maar online bestellen?)

Groetjes

Het echte bitloze hoofdstel zit wat strakker om het hoofd, dus je hulpen komen duidelijker aan. Verder kruisen de riemen onder de kaak tenzij je een sidepull neemt, dan zitten de leidsels vast naast de mond (iets hoger, aan de zijkant).

Je kunt je pony prima aangespannen rijden zonder bit. Op http://www.bitloospaardrijden.info/ kun je hier meer over lezen.
Hier verkopen ze een bitloos menhoofdstel: www.bitloosrijden.nl/
Maar op www.buitenzinnig.nl kun je zien hoe je het eventueel zelf kunt maken.

Succes! Ben erg benieuwd wat je besluit.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 16:19

e_horse schreef:
shetjessweet schreef:
Hallo allemaal,

Groetjes

Het echte bitloze hoofdstel zit wat strakker om het hoofd, dus je hulpen komen duidelijker aan. Verder kruisen de riemen onder de kaak tenzij je een sidepull neemt, dan zitten de leidsels vast naast de mond (iets hoger, aan de zijkant).

Je kunt je pony prima aangespannen rijden zonder bit. Op http://www.bitloospaardrijden.info/ kun je hier meer over lezen.
Hier verkopen ze een bitloos menhoofdstel: http://www.bitloosrijden.nl/
Maar op http://www.buitenzinnig.nl kun je zien hoe je het eventueel zelf kunt maken.

Succes! Ben erg benieuwd wat je besluit.

Bedankt voor de reactie!
Ik denk dat ik wel op zoek ga naar een bitloos hoofdstel, maar dat ik het in de eerste instantie alleen in het tweespan proberen zal. Daar heb ik altijd nog een andere pony die haar de bocht om helpt als ze niet goed blijkt te reageren. Of ik het ook in enkelspan zal doen weet ik niet. Sowieso eerst maar eens een rondje in de wei. (Ook al is die nogal hobbelig.) Ik ga proberen of ik die menneusriem van Ideal kan krijgen. (Weet alleen nog niet waar.) Zelf maken zal niet lukken ben ik bang.