[AR] met welk tuig en bit beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

met welk tuig en bit beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 16:13

hallo allemaal,

ik ben op zoek naar mijn eerste mentuig en een geschikt bit.
mijn pony is al beleerd voor de kar,nu ikzelf nog :D

wat voor enkelspan tuig raden jullie aan om mee te beginnen?zelfde voor een bit?

Anoniem

Re: met welk tuig en bit beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:10

Het bit : waar je paard mee beleerd is? :) Dat zal hij kennen en fijn op lopen neem ik aan? Ik men zelf met een Liverpool met tongboog, dat bevalt voor ons goed.

Tuig : ook wat gewoon je smaak is. Wil je leder of neig je meer naar kunststof?

Qua type : Gewoon / marathon (= extra breed/versterkt) / frans gareel; allemaal fijne opties.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 22:13

er is zoveel keus,ik heb een beetje gesnuffeld,en ben op dit karretje uitgekomen:
http://www.horseshophorsepower.nl/produ ... cts_id=593

qua tuig neig ik naar kunststof(ook een beetje vanwege het onderhoud,en het zal niet dagelijks gebruikt gaan worden)

ze is betuigd bij een van de vorige eigenaren,ik weet niet wat voor bit die toen gebruikten.
onder het zadel rij ik met een pessoa bit op de grootste ring

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:18

Als er zoveel keus is : Begin gewoon simpel met een normaal enkelspantuig.

Qua kunststof : Dat spul van Ideal is op zich wel aardig, maar het wordt binnen 2 jaar wel lelijk qua zicht. Vuil trekt erin, het verbleekt in de zon, en gaat snel rafelen. Ik heb het daarom maar op leer gehouden. Kost mss wat meer onderhoud, maar vind het zelf fijner. Voor zover ik begrepen heb van een andere kennis blijven die Zilco kunststof-tuigen wel erg netjes.

Bit : Sja.. ook daar geld, begin gewoon ergens mee, en kijk hoe het je paard bevalt :) Als je niet weet waar hij voorheen mee gereden werd. Je kunt denken aan Liverpool, een B-stang. Zie ook de BoktWiki bijv : http://www.bokt.nl/wiki/Menbit Zelf heb ik trouwens ook een voorkeur voor vaste scharen ipv losse. Mijn paard blijkt het ook beter te doen op eentje met een tongboog, maar het kan zo verschillen wat je paard fijn vind. Gewoon proberen dus :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 22:50

bedankt voor de informatie tot zover!
kan je me trouwens ook uitleggen wat een pompende werking bij een menbit is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 00:25

Het mondstuk kan heen en weer bewegen over de scharen, schijnt vriendelijker te werken. Overigens praat je dan over een pompstang, niet iedere stang heeft een pompende werking.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 06:42

ok dank je wel voor de uitleg!
ik wil gewoon met een simpel bit beginnen,niet teveel poespas

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:37

het meest gebruikte bit is een liverpoolstang en daar worden de meeste paarden ook mee beleerd. dat kun je oefenen door hem aan de lange lijnen te pakken. dan voel je wel of het bit geschikt is of niet.

qua tuig gebruik ik zelf een tuig van HH. is kwalitatief heel goed en stevig, maar wel van leer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:17

Ik hou het zelf ook bij de oude vertrouwde Liverpool, zonder pompwerking overigens. Ik gebruik ze al jaren, ook bij jonge paarden en het bevalt me tot nu toe nog altijd zeer goed.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 09:29

oke,dan is dat een mooie om mee te beginnen denk ik.
nog even kijken voor de juiste maat,van een gebroken bit heeft ze 13,5 en ik heb me laten vertellen dat je ongebroken een maatje kleiner moet nemen,maar 12,5 is voor mijn gevoel net weer iets te klein

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:51

Even een duimstok door de mond leggen en er in totaal een cm. bij optellen, dan moet het wel goed zitten. Een menbit mag ook niet té breed zijn, daar krijgt het paard ook last van.