Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:35

Ik heb speciaal een ketting laten maken ipv een stang. Ik doe eerst de sluitingen vd klep open. Dan ga ik naar binnen, maak mijn paard los, ga er naast staan en geef een duw tegen de klep. Als laatste maak ik de ketting los aan mijn kant en geef die een gooi zodat deze naast de andere kant van de klep hangt en laat dan het paard achterwaarts gaan. Succes verzekerd.

SuuZzel

Berichten: 1274
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Schoorl, aan het strand..

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:38

TeeGee schreef:
Ik zou echt nooit eerst de stang losmaken en dan pas je paard losmaken. Wat als ie er al uitkomt en dan erachter komt dat ie nog vast zit?

Inladen in mn uppie doe ik zo:
- paard erin
- stang erachter, klep dicht
- paard vast

Uitladen in mn uppie:
- paard los, touw over zn nek
- klep over, stang weg
- zeggen dan ie kan
- touw pakken als ie een paar passen naar achter is.


Zo doe ik het inderdaad ook.. Pas het touw vast maken als de stang erachter zit, voor het geval het paard het ineens in zijn kop krijgt om terug te lopen en eerst los maken bij het uitladen, dan pas de stang weg..
Die van mij blijft altijd netjes wachten tot ik aan zijn staart trek en zeg dat ie achteruit mag Bloos

Letsdunit

Berichten: 7792
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:40

Mijn paarden lopen zelf de trailer in, ik doe dan de stang erachter en maak ze dan pas vast. Uitladen maak ik ze eerst los, de"beginnelingen"doe ik den aan een longeerlijn zodat ik ze ten alle tijden vast kan hebben en dan de balk los. Ook ik ben altijd bang dat als je de balk eerst los maakt ze gaan hangen of iets dergelijks. Ik kan wel zeggen dat mijn paarden "trailer geil" zijn, zelfs onze jonge veulens lopen zonder begeleiding de trailer op en af, kwestie van zo jong mogelijk mee beginnen.

Valentijn

Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Oudenbosch [NB]

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:41

Wij maken ze eerst voor los (inderdaad om hangen te voorkomen), dan klep naar beneden.
Checken of ze rustig blijven staan, stan weg en dan d.m.v de staart ze uitladen.
Touwtje dat je over de hals hebt liggen pakken als het paard met zijn hoofd naast je is (dan is ie met zn achterhand al van de klep af en kunnen ze dus ook niet meer eraf kukelen).

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:45

Ik zet mijn paard erin, in het begin had ik dan een bakje met een appel of wortels hangen, dan langs het paard naar de achterkant lopen, stang erachter en klep dicht.
Met uitladen maak ik het paard los, gooi het touw over zijn nek, doe dan pas de klep open en haal de stang weg, geef hem het teken dat hij eruit kan en pak het touw als hij halverwege is, en aangezien meneer altijd eerst even halverwege de klep uitgebreid gaat kijk waar hij is heb ik daar alle tijd voor Haha!

RRteam

Berichten: 3019
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: zwolle

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:24

ik doe het ook altijd zelf
Pony loopt er zelf in touw over zijn nek stang dicht klep dicht loop naar vooren touw vast deurtje dicht en klaar

uit doe ik precies zelfde touw los klep los en dan toe ik de stang weg en pak ik hem bij zijn staart en loopt die achteruit

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 08:43

Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Odin schreef:
Ik doel meer op de volgorde van het losmaken van het paard, stang en loop je dan vanaf de voorkant van het paard mee binnen in de trailer of sta je zelf buiten om je paard op te vangen nadat deze zelfstandig achteruit loopt? En in het laatste geval, hoe heb je het dan aangepakt om je paard dit aan te leren?


Ik doe het als volgt: ik heb mijn paard geleerd om voor mij uit de trailer op te lopen aan een leadrope (erg lang halstertouw van ong. 3 meter). Hij staat dus nog niet vast als ik achter de stang dicht doe, en kan dus ook nooit wegschrikken naar achteren als hij voor vast staat.

de leadrope laat ik er niet aanzitten tijdens het vervoer, mijn paard staat los, maar je zou hem ook gewoon met halstertouwen kunnen vastzetten.

Met het uitladen klik ik de leadrope er weer aan, (halstertouwen los als je paard vast staat) en loop met de leadrope naar achteren en leg deze achter op zijn kont. Ik ga dan de stang losmaken en kan hem met de leadrope naar buiten begeleiden.

Mijn paard heb ik dus altijd of vast aan de leadrope, of er zit nog een stang achter.

Aan de voorkant nog vast hebben staan als je de stang weghaalt is erg gevaarlijk als het paard al naar buiten gaat (soms erg lomp en touwen/halster sloopt) terwijl het nog vaststond aan de voorkant. Dat zou ik echt nooit doen, dan liever iemand vragen te helpen uitladen...

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:37

Ik heb ook een mak paard, en ben zelf wel redelijk handig.
Met opladen leid ik haar de klep op, gooi het touwtje over haar hals als ze erin loopt, blijf er zelf achter en doe de stang dicht, klep dicht, loop om en zet haar vast.
Afladen: Paard losmaken, klep + stang erachter weg, naast het paard de trailer in lopen (kom dan dus vanachteren) en laad haar gewoon normaal uit. Die van mij wandelt er dus niet uit haarzelf uit (vind het wat eng om alleen achteruit de klep af te lopen, en heeft eigenlijk ook gewoon geleerd te wachten op commando)

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 16:57

Nikka schreef:
Ik heb speciaal een ketting laten maken ipv een stang. Ik doe eerst de sluitingen vd klep open. Dan ga ik naar binnen, maak mijn paard los, ga er naast staan en geef een duw tegen de klep. Als laatste maak ik de ketting los aan mijn kant en geef die een gooi zodat deze naast de andere kant van de klep hangt en laat dan het paard achterwaarts gaan. Succes verzekerd.


Dat is slim, heb je een foto om te laten zien hoe dat eruit ziet?

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:29

Zal er straks een maken okay?

Karalover

Berichten: 173
Geregistreerd: 02-07-07

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:41

Ik doe het altijd zo:

-Klep open
-Touw los
-Stang los

Voor de rest thuis oefenen met het stilstaan zonder stang erachter.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 09:32

Nikka schreef:
Zal er straks een maken okay?


Ja super. Nu zit ik vaak in het donker te prutsen om die stang erachter te krijgen. Is wel handig als je lijn nog maar aan 1 kant open en dicht hoeft te maken. Maakt het niet uit voor de stabiliteit van de trailer? Of kan de achterklep dat voldoende opvangen?

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 09:46

ik ben altijd alleen Clown
en in het begin wel met iemand erbij geladen maar eruit altijd alleen gedaan


- erin
ze weigert altijd 1x,ik zet haar 3 passen achteruit en dan loopt ze mee
ik zet haar gelijk aan beide kanten vast,en loop langs haar om de stang erop te doen,en dan de klep dicht
-eruit
touwtje aan het halster,vast laten staan aan beide kanten
klep omlaag, stang weg loop langs haar de trailer in en maak haar los en mee naar buiten

als ik haar al eerst losmaak dan keert ze in de trailer Clown

en in het begin maakte ik haar wel eerst los en deed ik de longeerlijn aan het halster en om de voorstang zodat ze niet kon keren.

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:26

Odi schreef:
Nikka schreef:
Zal er straks een maken okay?


Ja super. Nu zit ik vaak in het donker te prutsen om die stang erachter te krijgen. Is wel handig als je lijn nog maar aan 1 kant open en dicht hoeft te maken. Maakt het niet uit voor de stabiliteit van de trailer? Of kan de achterklep dat voldoende opvangen?


Doe het al jaren zo en bevalt me goed. Overigens ook van iemand anders gejat hoor Knipoog

Afbeelding
Afbeelding

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 22:38

Bedankt voor de foto's. Misschien ga ik dit idee ook wel jatten.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 09:51

Valentijn schreef:
Wij maken ze eerst voor los (inderdaad om hangen te voorkomen), dan klep naar beneden.
Checken of ze rustig blijven staan, stan weg en dan d.m.v de staart ze uitladen.
Touwtje dat je over de hals hebt liggen pakken als het paard met zijn hoofd naast je is (dan is ie met zn achterhand al van de klep af en kunnen ze dus ook niet meer eraf kukelen).



Zo doe ik het ook! De eerste paar keren stuiterden ze van de trailer af maar inmiddels lopen ze heel rustig de trailer af.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:01

En wat denk je dat er gebeurt als je paard losgemaakt is aan de voorkant en denkt al naar achteren te kunnen komen? Dan zit er een kont op die stang en krijg jij die stang niet meer omhoog. Tong uitsteken
Het hele punt is dat je je paard leert te WACHTEN, dat is een stuk basisopvoeding, als het paard kan wachten is het pas een "braaf en gehoorzaam paard" zoals @Ikke het omschrijft.
Als je eerst de stang losmaakt en dan langs het paard naar voren loopt, kun je het paard eventueel corrigeren als het al naar achteren wil gaan. Als je je paard nog niet geleerd hebt te wachten, zul je, tot je die opvoeding voor elkaar hebt, een tweede persoon erbij nodig hebben.[/quote]


denk jij dat je een paard kan corrigeren terwijl jij langs hem naar voren loopt?? als ie echt in paniek raakt dat ie nog vast staat, kan jij hem echt niet meer corrigeren hoor!

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:55

xcynthiax schreef:
denk jij dat je een paard kan corrigeren terwijl jij langs hem naar voren loopt?? als ie echt in paniek raakt dat ie nog vast staat, kan jij hem echt niet meer corrigeren hoor!

Als je paard in paniek raakt in de trailer istie nog niet braaf en goed opgevoed, toch? Als je paard niet kan wachten terwijl je naar voren loopt langs het paard, kun je het paard niet veilig alleen vervoeren. Ken je paard, zorg voor correcte opvoeding en ga dan pas alleen op pad. Je stuurt een klein kind dat net met zijwieltjes heeft leren fietsen toch niet direct zonder zijwieltjes de weg op? Correcte voorbereiding is ook hier van belang. Als je paard de neiging heeft om in paniek te raken in de trailer, dan zorg je dat je met z'n tweeen bent. Zo simpel moet je dat zien, ingewikkelder is het niet en een paard dat niet in paniek raakt maar goed weet hoe het zich moet gedragen is heel gemakkelijk te corrigeren als je erlangs loopt.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:57

mijn pony draaide om en leip er dan zo zelf uit en k stond dan bij de klep om het touw te pakken(hing over haar hals)dit was wel een 2paards trailer zonder schot. met mn eigen trailer zet ik haar erin maak haar vast loop trug naar achteren stang erachter dan eruit en klep dicht.bij mn paard heb ik ook nog hulp nodig hij is pas 4 en wil af en toe ineens hard achteruit schieten.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 13:11

Waratje schreef:
xcynthiax schreef:
denk jij dat je een paard kan corrigeren terwijl jij langs hem naar voren loopt?? als ie echt in paniek raakt dat ie nog vast staat, kan jij hem echt niet meer corrigeren hoor!

Als je paard in paniek raakt in de trailer istie nog niet braaf en goed opgevoed, toch? Als je paard niet kan wachten terwijl je naar voren loopt langs het paard, kun je het paard niet veilig alleen vervoeren. Ken je paard, zorg voor correcte opvoeding en ga dan pas alleen op pad. Je stuurt een klein kind dat net met zijwieltjes heeft leren fietsen toch niet direct zonder zijwieltjes de weg op? Correcte voorbereiding is ook hier van belang. Als je paard de neiging heeft om in paniek te raken in de trailer, dan zorg je dat je met z'n tweeen bent. Zo simpel moet je dat zien, ingewikkelder is het niet en een paard dat niet in paniek raakt maar goed weet hoe het zich moet gedragen is heel gemakkelijk te corrigeren als je erlangs loopt.


Ik denk dat je helemaal gelijk hebt!
Gisteren heb ik Romanov met het uitladen laten wachten toen mijn helper de stang al had weggehaald. Hij stond niet meer vast, ik had het halstertouw vast en stond naast hem voor in de trailer. Hij snapte dat hij niet gelijk toen de stang weg was al naar achteren mocht gaan. Ik ga dit eerst een flink aantal keren op deze manier trainen zodat hij echt helemaal snapt dat hij niet zodra de stang weg is naar achteren mag. Dan ga ik het verder uitbouwen om (eventueel, alleen indien echt nodig) hem alleen te kunnen in- en uitladen.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:47

Klinkt als een goede planning OK dan!

Wendel

Berichten: 2850
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: buitenpost *friesland*

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:56

zo doe ik het ook hoor als mijn vader me helpt. Mijn vader geef altijd een ja is oke sein als de stang er achter weg is en het paard heeft dan direct het idee om achteruit te lopen. Nu mag ze pas op mijn teken, dus alleen de woorden toe maar, achteruit lopen. Moet alleen vader nog even trainen dat hij zijn mond dicht houdt

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 00:29

Meestal helpt mijn vader mij, maar als ik alleen de paarden eruit moeten halen, maak ik eerst altijd het touw los waar ze mee vast staan. Het touw leg ik om de hals. Dan loop ik naar achteren, klep naar beneden en dan de stang los.
Op commando 'kom maar' lopen ze dan zelf achterwaards de laadklep af. Zodra ik er op een normale manier bij kan pak ik het touw en help de paarden van het opstapje.
Dan zet ik ze vast naast de trailer en doe vervolgens weer de klep dicht.

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:07

Ik maak de paarden ook altijd eerst los en loop dan buiten de trailer om naar achteren en maak de klep en stang los.

Ik heb (volgens mij hier op bokt zelfs) een keer een verhaal gelezen over een paard dat ging hangen, touw of halster is toen geknapt en paard is achterover geklapt. Bleek later dat paard de schoft gebroken had. Nou dan heb ik liever het risico dat een paard met z'n kont tegen de stang drukt.

Ik ben een keer vergeten ulisse voor los te maken. ulisse is een braaf, prima opgevoed paard. Geen paniekzaaier en ook geen jonkie meer. Ze kwam dus naar achteren nadat ik "kom maar" had gezegd. En dat kon dus niet. Nou, paniek alom. Hangen, nog geprobeerd haar aan te drukken om weer naar voren te lopen, mooi niet hoor. Snapt zij toch niet. Ze snapt op dat moment alleen nog maar dat ze vast zit. "gelukkig" knapte het halster en ging het allemaal goed maar ik ben me echt rot geschrokken. Nooit gedacht dat ik dat zou vergeten. Vreselijk. Ik controleer nu altijd wel 2x of het echt los is.

Ik weet eigenlijk niet mee hoe we ze het aan hebben geleerd. Gewoon iedere keer weer proberen en op een gegeven moment deden ze het gewoon Haha! . Flink belonen (feestje Go jij! Go jij! ) als ze het goed doen natuurlijk Ja . En ik denk dat een hooizak of beloning ook zeker helpt.

Moet wel zeggen dat ulisse en Leo over het algemeen geen moeilijke paarden zijn hoor.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:46

mirgino schreef:
ik ben altijd alleen Clown

- erin
ze weigert altijd 1x,ik zet haar 3 passen achteruit en dan loopt ze mee
ik zet haar gelijk aan beide kanten vast,en loop langs haar om de stang erop te doen,en dan de klep dicht
-eruit
touwtje aan het halster,vast laten staan aan beide kanten
klep omlaag, stang weg loop langs haar de trailer in en maak haar los en mee naar buiten

als ik haar al eerst losmaak dan keert ze in de trailer Clown

en in het begin maakte ik haar wel eerst los en deed ik de longeerlijn aan het halster en om de voorstang zodat ze niet kon keren.


Het is zeer onverstandig je paard vast te zetten in de trailer als de stang er nog niet achter zit. Heb ook hele vervelende dingen gezien daardoor, en ook halsters, touwen en musketons gemold zien worden doordat het paard toch naar achteren ging.

Bij paarden die proberen om te draaien deed ik er ook een lang touw of longeerlijn aan die je voor over de stang slaat en dan mee naar achteren kunt nemen als je de achterstang losmaakt. Ook bij paarden die naar achteren vliegen is een longeerlijn handig, dan kun je van voren iets druk houden als je de stang weg haalt, maar hebt tegelijkertijd ook meer lengte om vast te houden als ze toch naar achteren stormen zodat je dan nog de andere kant van de lin kunt pakken.

Verder doe ik het net als de meesten hier.

paard op trailer zetten.
loopt het paard achter me aan, dan sla ik het touw om voorstang, dan terug lopen langs andere kant schot (met of zonder touw vast in mijn hand) om stang dicht te doen. Tip: je bent sneller achter als je de stang aan de vrij kant oop open hebt staan.
Loopt het paard voor me uit de trailer op is het makkelijker, touw over de rug gooien, stang erachter en dan vastzetten en tenslotte klep dicht.

Alleen eraf halen.
Eerst klep open, vrije stang los bij 2-paards, dan paard losmaken (kan ook andersom, bijvoorbeeld als het erg druk is op het terrein) bij keerder of achteruitracer longeerlijn of touw om voorstang en mee naar achter nemen, anders gewoon over de hals/rug gooien.
Bij druk paard wachten tot hij rustig staat en niet meer achteruit probeert te lopen, stang weg halen en opvangen of touw/longeerlijn overpakken en kant die over stang geslagen was loslaten.

Met mijn pony moet ik gaan oefenen, want die loopt niet meer makkelijk mee de trailer op en kan ik dus niet meer goed alleen laden. Eraf is geen probleem.
Mijn paard is makkelijk te laden.