Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 11:22

Ik wil in de toekomst niet afhankelijk blijven van een tweede persoon om mijn paard in- en uit te laden als ik met de trailer weg ga.
Het inladen alleen lukt prima, ik loop naast Romanov de trailer in, zet hem vast en ga dan aan 1 zijkant van hem langs om achter hem de boom vast te maken. dan via het deurtje er uit en achterlangs om de trailerklep dicht te maken. Dat gaat prima.

Maar het uitladen lukt (nog) niet alleen. Hoe doen jullie dat, hebben jullie nuttige tips voor me?

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:26

goed kijken tijdens het achterwaarts lopen, in het midden blijven van het bruggetje.
Tja zal je wss wel al weten, maar zo doe ik het met alle 3 onze paarden.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 11:34

Ik doel meer op de volgorde van het losmaken van het paard, stang en loop je dan vanaf de voorkant van het paard mee binnen in de trailer of sta je zelf buiten om je paard op te vangen nadat deze zelfstandig achteruit loopt? En in het laatste geval, hoe heb je het dan aangepakt om je paard dit aan te leren?

ikke

Berichten: 37662
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:36

Voorop gesteld dat het een braaf en gehoorzaam paard is, is de enig juiste volgorde:
- klep open,
- stang los,
- voor losmaken en uitladen.

Je kunt 'm ook eerst voor losmaken, maar zorg dan dat je een lang touw hebt, zodat je hem wel aan een lijn hebt, op het moment dat je de achterstang weghaald. Los uit de trailer laten lopen en het touw pakken als ie "langs komt" is alleen voor zeer ervaren mensen (en paarden) en zeer vertrouwde situaties.

Julia_14

Berichten: 1605
Geregistreerd: 31-10-06

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:42

1. klep open
2. touw waar ze aan vastzit losmaken en halstertouw eraan doen.
3. stang losmaken en de wand opzij doen
4. voor haar gaan staan en haar naar achter laten lopen, tegelijkertijd goed sturen zodat ze netjes recht van de laadklep afloopt Lachen

Ik doe altijd eerst het touw los, omdat we al een keer eerder een probleem hiermee hebben gehad. Toen stond ze nog vast en was de klep al open + de stang al weg, en toen schrok van iets buiten de trailer, sprong naar achteren toe en begon aan dat touw te hangen.. Is gelukkig redelijk goed afgelopen, maar sindsdien maken we altijd eerst het touw los en doen pas daarna de stang.

monique4

Berichten: 1563
Geregistreerd: 21-03-07
Woonplaats: venlo

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:43

Ik heb geluk, mijn merrie loopt zelf de trailer in, wel gemakkelijk, ik ben over het algemeen altijd alleen met laden.
Heb ik wel op geoefend hoor, in het begin wou ze helemaal niet op de trailer, we hebben een Bockmann met voerbakken, hier heb ik in het begin brokken in gedaan, zodat ze wist dat ze wat te eten kreeg als ze op de trailer liep.

Ik loop met haar naar de trailer aan een touwtje, loop een stukje mee de laadklep op, slinger Haha! het touw om haar hals, en zij loopt braaf de trailer op, dan maak ik de stang achter haar dicht, loop naar haar hoofd en zet haar aan de kettingen vast, klep omhoog, klaar.
Met afladen, klep omlaag, paard losmaken, touwtje er weer aan, stang losmaken, dan wacht ze netjes dat ik weer bij haar sta, en loop samen met haar achterwaarts van de klep af, dit doe ik samen met haar zodat ik haar dan nog wat kan bijsturen.

Het zit vooral in vaak met je paard te oefenen, en belonen als het goed gaat Haha!

TeeGee

Berichten: 15497
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:45

Ik zou echt nooit eerst de stang losmaken en dan pas je paard losmaken. Wat als ie er al uitkomt en dan erachter komt dat ie nog vast zit?

Inladen in mn uppie doe ik zo:
- paard erin
- stang erachter, klep dicht
- paard vast

Uitladen in mn uppie:
- paard los, touw over zn nek
- klep over, stang weg
- zeggen dan ie kan
- touw pakken als ie een paar passen naar achter is.

Caresse07

Berichten: 9435
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:47

ikke schreef:
Voorop gesteld dat het een braaf en gehoorzaam paard is, is de enig juiste volgorde:
- klep open,
- stang los,
- voor losmaken en uitladen.

Je kunt 'm ook eerst voor losmaken, maar zorg dan dat je een lang touw hebt, zodat je hem wel aan een lijn hebt, op het moment dat je de achterstang weghaald. Los uit de trailer laten lopen en het touw pakken als ie "langs komt" is alleen voor zeer ervaren mensen (en paarden) en zeer vertrouwde situaties.


Ja zo doe ik het inderdaad ook. Werkt prima.
Het inladen doe ik dus net andersom: paard er in vast maken stang vast en klep dicht (eh ja die was natuurlijk al open voor paard er in ging Haha! ). Lukt trouwens alleen bij 1 van mijn merries. De andere kan ik niet alleen laden, die raakt in paniek als ik haar vast zet en de trailer weer uit loop. Moet ik nog meer mee oefenen denk ik Bloos

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:02

Als je het echt in het vervolg alleen wilt doen, zou ik mijn paard leren laden zonder dat ik naast hem de trailer in zou moeten om hem in of uit te laden...er naast blijven staan met inladen en dito met uitladen. Vergt even wat oefening, maar dan heb je ook wat...

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 12:10

ikke schreef:
Voorop gesteld dat het een braaf en gehoorzaam paard is, is de enig juiste volgorde:
- klep open,
- stang los,
- voor losmaken en uitladen.


Zo heb ik het 1x geprobeerd, maar toen ik de stang losmaakte terwijl Romanov voor nog vast stond, wilde hij gelijk al naar achteren, wat natuurlijk niet ging, en raakte hij een klein beetje in paniek, dus dat was niet zo'n goed idee. Misschien als ik dit vaker oefen, dat hij dan snapt dat hij moet wachten tot ik hem weer los maak?
Hij is trouwens heel gemakkelijk, rustig en vriendelijk van karakter en is niet wegloperig of zo, dus het in- en uitladen is normaal gesproken iets wat gemakkelijk en zonder stress gaat.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:12

Oefenen dat hij blijft staan, ook als de stang los is. Hij moet geduldiger worden....
Dus als hij net op de trailer staat: langer wachten voordat de stang er achter gaat.
Voordat hij er uit mag, langer wachten voordat je hem losmaakt.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 12:13

Cassidy schreef:
Als je het echt in het vervolg alleen wilt doen, zou ik mijn paard leren laden zonder dat ik naast hem de trailer in zou moeten om hem in of uit te laden...er naast blijven staan met inladen en dito met uitladen. Vergt even wat oefening, maar dan heb je ook wat...


Ik doe vrij veel grondwerk met hem, sinds ik hem heb. Daarbij loopt hij eigenlijk nooit voor me uit, altijd achter me aan of naast me op dezelfde hoogte met zijn hoofd. Hij gaat dus ook echt niet voor me ergens doorheen of zo, dus voor me uit de trailer in zal niet zo gemakkelijk gaan lukken vrees ik. Mocht iemand daar tips voor hebben, dan natuurlijk ook graag!

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 12:14

Cassidy schreef:
Oefenen dat hij blijft staan, ook als de stang los is. Hij moet geduldiger worden....
Dus als hij net op de trailer staat: langer wachten voordat de stang er achter gaat.
Voordat hij er uit mag, langer wachten voordat je hem losmaakt.


En dat dan eerst met zijn tweeën oefenen denk ik?
Dit is wel een goede tip, ik denk inderdaad dat hij te ongeduldig is nog. Hij is ook nog jong, dus ik vergeef het hem. Haha!

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:20

Ik ga regelmatig met mijn paarden alleen op pad en ik pak het als volgt aan:

Ik loop met het paard naar de klep, loop een klein stukje mee en paard loopt zelf door. Dan doe ik de stang erachter en de klep (+ evt het zeiltje) dicht. Als laatste maak ik het paard vast. Die van mij hebben altijd wat te knabbelen in de trailer en staan rustig te eten terwijl ik de klep en de stang doe.

Bij het uitladen maak ik ze eerst los en doe ik het touwtje eraan. Dan loop ik naar achteren, maak de klep los, haal de stang er af en loop langs een zijkant van het paard naar voren. Pas als ik naast ze sta mogen ze naar achteren van mij en begeleid ik ze de klep af.

Als ik het paard nog niet ken, begin ik met iemand erbij om te kijken hoe hij/zij reageert en hangt er altijd een emmertje voer in de trailer bij het inladen. (speciale voeremmer overigens Knipoog ).

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:20

Als jij dagelijks (en dan bedoel ik ook echt dagelijks) hem in de trailer zet, hem daar voert en na het voeren er weer uithaalt, gaat hij zeker wat langer in de trailer blijven staan, ook als de stang er niet achter hangt. Heb je geen tweede persoon bij nodig.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:22

Eerst de stang los en dan losmaken vind ik doodeng! Wat is er op tegen om ze eerst los te maken?

Ik doe het zo: (is al genoemd, maar goed, hoe meer ervaringen hoe beter Knipoog)

Inladen:

Paard erin (altijd hooi in de trailer idd, dan blijven ze wel staan!) (ik loop altijd helemaal mee naar voren trouwens, maar dat kan ook per paard verschillen)

Stang vast
Paard vast
Klep dicht

Uitladen:

Klep open
Paard los
Stang weg
Stukje naar voren lopen
Touw pakken en begeleiden

Ik ga altijd via de achterkant naar binnen, dus niet via het deurtje, maar die van mij is dan ook uiterst braaf. Maar zo heb ik het eigenlijk altijd gedaan en ik ben heel vaak alleen (geweest) met in-uitladen. Maar even wat te eten voorin leggen is altijd wel handig.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:27

ikke schreef:
Voorop gesteld dat het een braaf en gehoorzaam paard is, is de enig juiste volgorde:
- klep open,
- stang los,
- voor losmaken en uitladen.

Je kunt 'm ook eerst voor losmaken, maar zorg dan dat je een lang touw hebt, zodat je hem wel aan een lijn hebt, op het moment dat je de achterstang weghaald. Los uit de trailer laten lopen en het touw pakken als ie "langs komt" is alleen voor zeer ervaren mensen (en paarden) en zeer vertrouwde situaties.


Nou ben ik het absoluut niet mee eens. Wat denk je dat er gebeurt als je paard toch besluit achteruit te lopen terwijl hij nog vast staat.
Zoals al eerder geschreven.
paard losmaken
klep open
stang weghalen
het commando geven dat hij achterwaarts mag gaan

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:05

Ik maak het halstertouw los, loop zelf mee en kijk of mijn paard goed recht op de plank blijft en ga dan achterwaarts.
Lukt altijd erg goed!

Demone

Berichten: 1851
Geregistreerd: 19-03-06

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:18

Ik doe altijd eerst het touw los en halstertouw eraan, ben bijna mijn vinger verloren door eerst de stang open te doen! (wou daarna touw los doen maar paard ging hangen want die dacht dat hij eruit kon, tja en mijn vinger zat tussen de knoop van het touw, was bijna dagdag vinger).

TeeGee

Berichten: 15497
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:18

Nog een kleine aanvulling:

Mijn paard heeft nooit haast om eruit te komen. Ik heb dus ook nog tijd om weer voor de trailer in te gaan en hem dan achteruit te laten gaan. Maar meestal "trek" ik een keer aan zn staart.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:26

mijn paard laad ook heel makkelijk als ik alleen ben.
Touw over de hals en lopen maar, stang erachter, klep dicht en dàn zet ik haar pas vast.
eruit gaat omgekeerd
ik maak àltijd eerst mijn paard los, voor de stang erachter weggaat.
Ik kan "gewoon" naast de klep blijven staan, mijn paard loopt rustig in haar eentje achteruit op het moment dat ik zeg dat ze mag komen en ik pak het touw vast als ze naast me staat.
het paard vastzetten of nog vast laten staan terwijl er geen stang achter zit, zou ik persoonlijk nooit doen, als ze een per ongeluk een pas achteruit doen en ze raken in paniek als ze nog vast staan, dan heb je nog een veel groter probleem.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:57

Odi schreef:
ikke schreef:
Voorop gesteld dat het een braaf en gehoorzaam paard is, is de enig juiste volgorde:
- klep open,
- stang los,
- voor losmaken en uitladen.

Je kunt 'm ook eerst voor losmaken, maar zorg dan dat je een lang touw hebt, zodat je hem wel aan een lijn hebt, op het moment dat je de achterstang weghaald. Los uit de trailer laten lopen en het touw pakken als ie "langs komt" is alleen voor zeer ervaren mensen (en paarden) en zeer vertrouwde situaties.


Nou ben ik het absoluut niet mee eens. Wat denk je dat er gebeurt als je paard toch besluit achteruit te lopen terwijl hij nog vast staat.
Zoals al eerder geschreven.
paard losmaken
klep open
stang weghalen
het commando geven dat hij achterwaarts mag gaan

En wat denk je dat er gebeurt als je paard losgemaakt is aan de voorkant en denkt al naar achteren te kunnen komen? Dan zit er een kont op die stang en krijg jij die stang niet meer omhoog. Tong uitsteken
Het hele punt is dat je je paard leert te WACHTEN, dat is een stuk basisopvoeding, als het paard kan wachten is het pas een "braaf en gehoorzaam paard" zoals @Ikke het omschrijft.
Als je eerst de stang losmaakt en dan langs het paard naar voren loopt, kun je het paard eventueel corrigeren als het al naar achteren wil gaan. Als je je paard nog niet geleerd hebt te wachten, zul je, tot je die opvoeding voor elkaar hebt, een tweede persoon erbij nodig hebben.

MyWishMax

Berichten: 25488
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:00

Ik doe het erin zetten zo:
Loop de trailer op, doe halstertouw over Max zijn hals, loop zelf terug, doe de stang erachter, loop naar voren en bind hem vast.. Dan eruit en de klep dicht.

Eruit halen:
Maak hem los en doe halstertouw over zijn hals, doe de klep naar beneden, stang eruit, loop weer naar zijn hoofd en loop dus met heem mee eruit. Durf hem niet zelf naar achteren te laten komen.. Ben altijd bang dat die hem dan peert Haha!

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 14:26

Bedankt voor jullie reacties allemaal!
Ik vind voor beide manieren van uitladen (dus eerst voorkant los, of eerst boom er achter weghalen) wel wat te zeggen.
Vast laten staan en dan de boom losmaken is bij mij de eerste keer dat ik het probeerde niet zo'n succes gebleken, waarschijnlijk omdat Romanov onwennig was met de situatie. Wachten kent hij in principe prima, maar in dit geval vergat hij dat door de verandering in situatie blijkbaar.
Op de stang gaan zitten zie ik hem niet zo snel doen, omdat hij niet zo groot is. Mijn vorige paard heeft dat wel een keer gedaan trouwens, ik was als de dood dat hij de bevestiging van de stang helemaal af zou breken maar gelukkig hield de trailer het toen gewoon.

MyWishMax

Berichten: 25488
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:27

Ik ben altijd bang dat als je hem vast laat staan maar de stang al weghaald, dat die gaat hangen. Heb het hier op stal gezien en dat zag er erg gevaarlijk uit, paard bleef trekken totdat hij losschoot..