Wat zou jij doen als..... (hko)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke optie zouden jullie kiezen (zie tekst)

optie 1 (tildrin)
2 (8%)
optie 2 (zenuwsnede)
2 (8%)
optie 3 (inspuiten)
1 (4%)
optie 4 (opereren)
20 (80%)

Totaal aantal stemmen: 25


Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:15

Sjuimpje schreef:
Ik mis optie 5 Bloos!

Ik weet niet hoe ik er tegenover zou staan als ik zoiets zou meemaken, maar nu denk ik dat ik er niet mee verder zou gaan. Het idee dat je gaat behandelen in een uitzichtloze situatie, waarbij je iedere keer van pijnbestrijding naar pijnbestrijding leeft staat mij tegen.

Veel sterkte ermee, dit zijn ontzettend moeilijke dingen.


Ik durfde het niet aan te kaarten, maar ik ga hier helemaal in mee. Misschien juist wel omdat je paard nog zo jong is...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:31

ik heb dat ook altijd gezegd, tot je er dus zelf mee te maken krijgt....

ik had mn pony opgehaald om nog een weekje thuis te hebben om afscheid te nemen, in die week ging ze steeds beter lopen, dus de DA zei kijk het nog even aan, daarna Tildren gegeven en ineens kon ik er weer mee buitenrijden, toen verslchterde ze weer iets, dan is de keus simpel, nog een tildren behandeling, en ze knapt ds weer op

terwijl ik altijd heb gezegd, kreupel= het einde, geen moeilijke behandelingen maar gewoon sterk zijn en laten inslapen/afmaken

maar het is makkelijker gezegd da gedaan, en degenen die het wel kunnen, daar heb ik ontzag voor!

ik heb nu zelf zoiets 2x per jaar tildren, doet ze het daar goed op dan mag ze blijven, werkt het niet meer, dan is er nog maar 1 optie, en daar wil ik nog niet aan denken!

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:39

Ik denk dat ik in jouw situatie min of meer voor de alles of niets keus zou gaan oftewel de operatie. Eindeloos blijven dokteren met een relatief jong paard lijkt me helemaal niets. De andere optie zou vrees ik inslapen zijn maar de kans op een pijnvrij leven dankzij een operatie zou ik niet laten liggen. Mocht dat niet slagen dan zou ik waarschijnlijk afscheid nemen. Hoe dan ook, van zo'n operatie wordt ook weer geleerd en zo help je misschien niet alleen je eigen paard maar ook andere paarden in de toekomst.

Maar als je niet zelf voor de keus staat is het altijd een stuk gemakkelijker om zoiets te zeggen.

Veel sterkte met de uiteindelijke beslissing.

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 13:31

Renske: hij heeft minimaal 4 tildrin infusen nodig (4 x 350 euro) + stallingsgeld 4 keer (12,5 per dag, 10 dagen per infuus (500 euro) + 2 x foto's maken (180 euro).
Nou, dan schiet je op.....
Ook is hij heeeeeeeel licht kreupel, en daarom hebben ze hier het idee dat tildrin niet aan gaat slaan bij hem.

En wat renske ook zegt: bij paarden van anderen ben ik ook heel hard, en zeg direct 'afmaken'. Maar dit is m'n eigen paard, en voor het geld heb ik nog geen nieuw paard. Daarbij komt dat ie eigenlijk heel niet zo slecht loopt, in vergelijking tot de foto's. Waar leg je dan de grens....?

Voordat de operatie er is, moet hij nog weer op de foto en onderzocht worden met een endoscoop (ofzo), maar ze gaan er nu al van uit dat ie geschikt is om een operatie te ondergaan (nav. oude foto's).

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 13:36

Ik zou laten opereren, en het beste er van hopen. Als je paard er niet mee geholpen kan worden, dan kunnen ander paarden dat in de toekomst misschien wel.

figora

Berichten: 5405
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 14:11

Mijn paard heeft ook hko, en staat onder behandeling bij eric laarakkers, niks geen operatie, maar puur alternatieve medicijnen en behandelingen. Mijn paard gaat er echt beter van lopen, wordt vrolijker etc. Ik geloofde er eerst niet in, maar na veel postieve verhalen te hebben en weinig keuze te hebben, heb ik toch een afspraak gemaakt, het beste wat ik gedaan heb!!

Ik had ong. de zelfde keuzes, maar wilde niks definitiefs als een operatie of zenuwsnede. Vandaar deze keuze.

Voor info mag je me altijd PBen!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 14:29

Wat een moeilijke keuzes. Denk als tildren voor je paard niet geschikt is dat ik dan toch voor optie 4 zou kiezen. Word dat niets dan kun je altijd nog verder kijken. Sterkte en succes met je beslissing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 14:43

Ik ga met Sjuimpje en Marijn mee, die beslissing heb ik vorig jaar voor Handell ook genomen omdat ik vond dat hij niet het verdiend had om een "minder" leven te leven dan hij altijd gedaan had.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 19:08

Ik zou denk ik voor de operatie gaan. Als je vertrouwen hebt in je DA,zal dat wel lukken. En dat het nog nooit in Nederland is uitgevoerd, is wel een nadeel, maar ze weten vast wel wat ze doen. En als het in andere landen kan, waarom hier niet?

Ik bekijk dit allemaal als een buitenstaander. Er zitten risico's, daar kan je niet onderuit. Ik denk dat je vooral moet doen wat je zelf wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:20

Ik zou optie 4 doen. Volgens mij word het in andere landen wel gedaan, ik heb er wat over gehoord tenminste. Om de wetenschap te helpen, en eventueel op de lange termijn andere paarden zou ik voor deze optie gaan. Mocht dat niets uithalen zou ik het dier laten afmaken.

Doorsukkelen met een ongezond paard doe je alleen voor je eigen emotie, niet voor die van het paard. Dus of volledig genezen en anders afmaken. Dat zou mijn idee zijn.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:26

carola schreef:
Renske: hij heeft minimaal 4 tildrin infusen nodig (4 x 350 euro) + stallingsgeld 4 keer (12,5 per dag, 10 dagen per infuus (500 euro) + 2 x foto's maken (180 euro).
Nou, dan schiet je op.....
Ook is hij heeeeeeeel licht kreupel, en daarom hebben ze hier het idee dat tildrin niet aan gaat slaan bij hem.

En wat renske ook zegt: bij paarden van anderen ben ik ook heel hard, en zeg direct 'afmaken'. Maar dit is m'n eigen paard, en voor het geld heb ik nog geen nieuw paard. Daarbij komt dat ie eigenlijk heel niet zo slecht loopt, in vergelijking tot de foto's. Waar leg je dan de grens....?

Voordat de operatie er is, moet hij nog weer op de foto en onderzocht worden met een endoscoop (ofzo), maar ze gaan er nu al van uit dat ie geschikt is om een operatie te ondergaan (nav. oude foto's).


Ik wil niet banketstaaflig overkomen ofzo hoor, maar als hij slechts licht kreupelt, waarom wil je dan niets doen met de klassieke rijkunst zoals o.a. AdB deze beoefent??
Ik heb zelf ook een HKO'er gehad, van alles voorgeschoteld gekregen, door de DA's was hij al zo goed als afgeschreven, ben toen bij een AdB gaan lessen en heb het paard weer goed kunnen rijden.
Hij is inmiddels voor de springsport naar Engeland verkocht.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 22:48

carola schreef:
Renske: hij heeft minimaal 4 tildrin infusen nodig (4 x 350 euro) + stallingsgeld 4 keer (12,5 per dag, 10 dagen per infuus (500 euro) + 2 x foto's maken (180 euro).
Nou, dan schiet je op.....
Ook is hij heeeeeeeel licht kreupel, en daarom hebben ze hier het idee dat tildrin niet aan gaat slaan bij hem.


10 dagen per infuus? normaal is infuus in 1,5 uur gegeven, ik denk dat ze hem 10 dagen 1x per dag inspuiten ipv in 1x de 10 eenheden in een infuus geven, maar van te voren zeggen dat hij 4x een Tildre behandeling nodig heeft vind ik vrij vreemd. i principe is het 1 behandeling, alelen ernsige gevallen wordt 2 maanden na de 1e behandeling een 2e behandeling aangeraden voordat er verbetering zichtbaar is. Destiny knapte gelukkig super op na 1 behandeling, en hoefde pas een 2e infuus wanneer ik dacht dat t nodig was, en dat was dus een halfjaar na het 1e infuus
in jouw geval zou ik de tildren dus laten voor wat het is, en voor de operatie gaan....hoe moeilijk het ook is, ik denk dat het zijn enige kans is(of hij moet vanaf nu onder de pinnstillers gaan zitten, zodat hij pijnloos door t leven gaat, maar dat lijkt me ook niet echt een optie voor zo'n jong paard)

succes!!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 09:46

Als hij heeeeel licht kreupel is, zoals je zegt, waarom dan niet eerst de alternatieve hoek in voor een definitieve keuze als operatie? Combinatie van goed rijden, rechtrichten (inderdaad AdB is mijn fan ook niet, maar principe is wel goed) en homeopathische druppels zou eerst mijn voorkeur hebben. Oorzaak van irritatie van het hoefkatrol gebied weghalen eerst onderzoeken en ik ben van mening dat als de irritatie weg is het bod (met hulp van homeopathie) deels kan helen. Waarom anders zie je hoefkatrol foto's met cystes, dat waren vroeger ook eerst wijde voedingskanalen. De kanalen zijn gedicht maar de verbreding is blijven bestaan. Dit geeft toch aan dat het lichaam ook zelf het straalbeen kan helen.

Sterkte met je besluit. Ik ben ook iemand die eerst alles gaat uitzoeken om je paard te verbeteren, dan maar naar de slacht brengen.

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 08:40

Renske: nou, 10 dagen per behandeling dan. Eleonoor: alle alternatieve dingen hebben we al geprobeerd, van homeopathie tot AdB, en dat heeft niet gewerkt helaas.

Donderdagochtend wordt Edje opgenomen. Eerst worden er weer nieuwe foto's gemaakt, en wordt hij verder onderzocht, en dan pas beslissen we wat we gaan doen. Pff.... echt spannend!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:13

He bah Carola, dat is verdorie slecht nieuws! Maar helaas weet ik (en jij ook als 1 van de weinigen) dat ik met onze ruin hetzelfde meemaak. Bij mij hebben ze ook een dergelijke operatie voorgesteld maar de kansen waren mij te onduidelijk en het herstel onzeker. Wij hebben geopteerd voor pijnbestrijding door middel van cortisonen en phenylbutazone en een preparaat om de gewrichten te smeren. Hij is nu nagenoeg rad, zeg maar voor 95%. Hij gaat weer volop mee in de sport en dat loont zich ook nog want hij loopt nu in de M1!
Mijn paard is zoals je weet ook nog maar 7 jaar en veel te jong om op te geven maar toch hebben we na jaren van proberen toch besloten dat deze behandeling het eindstation is. Je kan ook wel bezig blijven. Wordt hij nu weer kreupel dan is het over en gaan we ook niet weer proberen om er nog een half jaar uit te trekken.
Mijn veearts wilde de operatie op onze ruin wel proberen omdat hij daar in geval van 100% slagen weer nagenoeg rad van zou kunnen worden zonder ondersteuning van diverse goedjes.
Maar dat de operatie helemaal succesvol is, is nooit te voorspellen. En het zou een lange lijdensweg worden vol onzekerheden. Hij zou weer een jaar het land in moeten om te revalideren en daarna duurt het zeker nog een jaar voordat hij weer op niveau is. Als het uberhaupt al lukt.
Dan zijn we 2 jaar verder vol onzekerheden. Hij is nu goed en het kan nog zeker een hele tijd goed gaan. Dus wij maken het hem niet moeilijker dan het nu is en zolang hij aangeeft dat het gaat en hij niet kreupel wordt blijven wij hem op deze manier behandelen. Slaat de behandeling op een gegeven moment niet meer aan, dan stoppen wij er ook helemaal mee. Al met al zijn wij al bijna 5 jaar bezig om hem goed te houden maar het houdt een keer op. Ook al is hij nog zo jong, je moet zo'n dier op een gegeven moment ook tegen zichzelf beschermen.
Kijk, in jouw geval is de voorgestelde operatie gratis en valt het altijd te proberen. Ik zou zelf ook nog eens 3000 euro neer moeten tellen, geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt.
Het is altijd het proberen waard maar maak jezelf geen illusies. Gewrichtsproblemen zijn niet zomaar op te lossen en zeer moeilijk te behandelen. Bedenk zelf hoe ver je wil gaan en wat haalbaar is voor jezelf en je paard.
Ik ken het gevoel heel goed, je wil zo graag dat ie weer goed wordt. Ik heb dat ook nog steeds met mijn ruin. Soms ben ik ook geneigd om de veearts te bellen en om te zeggen dat hij de operatie mag uitvoeren. Alleen al omdat het zo'n topknol is, die blijft altijd voor je gaan. Maar dan gaat mijn gezonde verstand weer spelen en JUIST zo'n topknol met zo'n gigantisch top karakter (en dan overdrijf ik niet, bokkers die hem kennen zullen het met me eens zijn) MOET ik tegen zichzelf beschermen want zelf doet hij dat niet.
Vraag jezelf af hoe ver je wil gaan en voor welke prijs.

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 16:56


Mi_Amore

Berichten: 14848
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:12

Misschien eens informatie vragen over hoe de operatie verlopen is in andere landen? En als het positief is toch eens proberen?! Ik wens je alvast veel succes met je beslissing!!!

groetjes chipieke

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 17:47

Chipieke: zie m'n berichtje boven jou bericht: de beslissing is genomen, zie daarvoor de update op VvdD