Hoe lesgever uitkiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Hoe lesgever uitkiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 18:04

Hoe kiezen jullie een instructeur? Dit vroeg ik me af.

Ik rijd sinds een paar weken een nieuw paard bij en ik volg privé-les bij dezelfde lesgever als de eigenaresse (die het paard nog niet lang heeft en zelf ook nog maar enkele lessen bij hem gevolgd heeft). Nu stel ik me de vraag of ik dit wel zo’n goeie lesgever vind. Hij vindt dat dat paard al van de eerste minuut dat ik er op zit nageeflijk zou moeten lopen, terwijl ik liever eerst wat aan een langer teugeltje inrijd. En nu komt, hij heeft het paard ocharm 4 keer zien lopen, 2 keer met de eigenaresse erop, 2 keer met mij erop, het is een paard dat helemaal verkeerd gereden is (is een tijdje manègepaard geweest) en dus is er idd werk aan de winkel, mee eens, maar nu gaf hij me gisteren de raad er de volgende keer de eerste 10 minuten een slofteugel aan te hangen. Vind ik dus geen goed plan Boos! Heb maar niks tegen hem gezegd omdat ik eerst wel ’s wou horen wat de eigenaresse daar van vindt...

Maar wat denken jullie? Overdrijf ik?

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 18:13

Als je er geen goed gevoel over hebt moet je het niet doen. Maar ja kan ook proberen eerst een paar lessen te volgen en dan alsnog te beslissen.

Ik was de eerste les ook niet gelijk weg van mijn instructrice, het was weer iets heel anders.
Maar mijn paard loopt ook gelijk de eerste minuut nageefelijk, weliswaar aan een lang teugeltje (met wel wat contact) Haha!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 18:23

Het belangrijkste is dat jij het gevoel hebt dat je wat leert bij je instructrice. In mijn omngeving liggen de westerninstructreurs helaas niet voor het opscheppen, maar na lang zoeken heb ik er een waar ik erg tevreden over bent.

Vergeet niet dat het jouw geld is wat zij/hij verdient en je er dus een goed gevoel bij moet hebben!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 18:25

Sowieso moet je gewoon tegen je instructeur/instructrice kunnen zeggen wat jij vindt en waar jij het wel/niet mee eens bent.

Ik heb een prettige instructrice die ook de hele tijd aan mij vraagt hoe het voelt en wat ik vindt en we zitten aardig op 1 lijn *ben alleen nog afentoe te lief Haha! *

Ik zou kijken wat de instructeur doet met jouw mening, gewoon zeggen wat jij wel en niet prettig vindt en waarom.
Hij zal dan ook uitleggen waarom hij het anders ziet en misschien dat je er dan of in kan komen, of hij kan begrijpen waarom jij iets niet/wel wilt.

Als je niet met je instructeur kan praten wordt het nooit iets en kan je beter meteen op zoek gaan naar een andere.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 18:28

Buitenzorg schreef:
Het belangrijkste is dat jij het gevoel hebt dat je wat leert bij je instructrice.

Vergeet niet dat het jouw geld is wat zij/hij verdient en je er dus een goed gevoel bij moet hebben!

Hier ben ik het helemaal mee eens. Het is al duur genoeg zo'n les. Ik zou zeggen, kijk het nog even aan, maar vind je het niks, zoek een ander!

Vind dat deze instructuer niet echt een goede indruk maakt. Direct slofteugels enzo Er zijn ook andere manieren om dit op te lossen.
Helemaal een manegepaard is over het algemeen niet binnen een seconde nageeflijk te rijden. Helemaal in het begin niet.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 05:00

Ik ben zelf op zoek naar een manege (en dus eigenlijk ook een instructeur) en ik ga nu gewoon langs bij de maneges die me aanspreken en dan kijk ik vanaf de kant bij een les mee. Ik vind het zo makkelijker in te schatten hoe goed iemand les geeft dan wanneer ik zelf op het paard zit. Als er dan twee of drie over zijn neem ik daar een proefles en dan maak ik mijn uiteindelijke keuze.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 09:09

uit [VMR] rij-kwaliteiten van je instructeur/trice

Lielle"]
[quote="Sonja schreef:
Hoe kiezen jullie dan voor een instructeur?
Persoonlijk ga ik niet met iemand in zee voordat ik er zelf op stal ben geweest, de omgang met zijn/haar paarden heb gezien, een paar uur naast de bak heb doorgebracht en ook wat theoretische stellingen gedropt heb bij een bakkie koffie.....


ben toevallig net door dit proces geweest. Ik heb eerst eens rondgevraagd over degene die ik in gedachten had, bij mensen die bij haar gelest hebben of die haar gewoon kennen. Ik ken haar zelf ook al jaren (net als haar dochter, man en stalruiter) en kan er goed mee overweg. Mijn springinstructeur lest ook bij haar, en aan zijn oordeel hecht ik veel waarde. Verder heb ik eerst een clinic meegereden en vandaag een kennismakingsles, die prima beviel. Dus ik ben weer voorzien na bijna een half jaar.
[/quote]

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 09:36

Bedankt voor de reacties allemaal; in overleg met de eigenaresse gaan we een proefles nemen bij een andere instructrice Lachen

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 10:39

ik ben nog steeds zoekende. Via via weten we een paar namen van instructeurs en die testen we uit. Bij wie ik dan een fijn gevoel over houd, daar ga ik bij lessen. Een proefles aanvragen kan tenslotte altijd.