Stro-korrel experiment objectief: conclusies: P.5 & 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Stro-korrel experiment objectief: conclusies: P.5 & 6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 13:38

Edit:
Belangrijke berichten in dit topic:
Verslag Ecobodem-korrels: imker @ [VSW] Stro-korrel experiment objectief: conclusie Ecobodem p.5
Verslag Strovan-korrels: imker @ [VSW] Stro-korrel experiment objectief: conclusie Ecobodem p.5
Eindconclusie: imker @ [VSW] Stro-korrel experiment objectief: conclusie Ecobodem p.5

Om toch een objectief beeld te krijgen over de voor- en nadelen van strokorrels, heb ik besloten tot een experiment. Hiervoor heb ik de volgende informatie voor jullie:

Info paard:
Ruin, 14 jaar, ca. 1.75m hoogte.
Enorme viespeuk, mest vnl. aan achterwand stal. Plast in midden van stal en loopt het vervolgens door heel de stal heen.
Vorig stalstrooisel: Vlas. Binnen 3 dagen is er van de hele bodembedekking niets meer over als een vieze, natte, stinkende prut.

Info stal:
Stal gezet in sept. 2008. 2 hardhouten wanden en 2 stenen wanden.
Afmeting 3x3meter
Vloer van klinkers, hier overheen rubberen staltegels (vochtdoorlatend).
Afbeelding

Materiaal bodembedekking:
Materiaal bodembedekking: Strokorrel Tarwestro. Kosten € 6,50 per zak van 20 kilo.

Startkosten:
Rubberen staltegels -> 351,00 euro (9m2 à 39,00 inc. BTW)
zakken strokorrels -> 39,00 euro (6 zakken à 6,50 inc. BTW)

Experiment Dag 1:
Aanvang 10 december 2008.
Gehele stal ontdaan van oude bodembedekking en 6 zakken van 20 kilo strokorrel hier overheen gestrooid.
Leek aanvankelijk weinig.
Hier overheen ca. 20 liter water gesproeid met tuinslang, waarna ik dacht dat het nooooit meer goed zou komen. Hooi in stal gelegd (gebruiksaanwijzing op zakken)
Na een uur (18.00u) paard binnengehaald. Paard dacht JAHOOOOEE veel brok op de grond. 2 happen gegeten en gestopt.
Voor de zekerheid nog even wat BremsenBremsen eroverheen gespoten.
Afbeelding

Dag 2:
07.30u paarden naar buiten.
Stal lag er rustig bij, geen open gaten zoals gewoonlijk het geval is. Bedekking is ca. 60% verpulverd en bij de randen liggen nog korrels.
Mestballen waren nog eenvoudiger te verwijderen als bij vlasstrooisel. Hechte mestballen, geen urineplek te vinden in stal.
Na het mestruimen met veger (straatveger) het bed een beetje recht gelegd.

Afbeelding
Overzichtsfoto

Afbeelding
Close up

Ter info: foto's zijn gemaakt met mobiele telefoon. De foto's in het vervolg van dit topic zullen ook gemaakt worden met hetzelfde toestel, zodat geen vertekend beeld kan ontstaan. Het geheel is in het echt wat lichter als hier op beeld.

VERZOEK: ZOUDEN JULLIE GEEN FOTO'S IN DIT TOPIC WILLEN PLAATSEN VAN ANDERE STALLEN MET STROKORRELS, DIT KAN IN HET OORSPRONKELIJKE STROKORREL-TOPIC. ALS ER ANDERE FOTO'S TUSSENDOOR GEPLAATST WORDEN, DAN WORDT HET ER NIET OVERZICHTELIJKER OP.
BIJ VOORBAAT DANK VOOR JULLIE MEDEWERKING!

Moderatoropmerking:
I.v.m. bezwaren van leveranciers/producenten zijn merknamen verwijderd en gebruiken wij nu "stal 1 Strovan" en "stal 2 Merkloos"
In stal 1 worden Strovan korrels van tarwestro gebruikt
In stal 2 worden Merkloze korrels van koolzaadstro gebruikt.
Laatst bijgewerkt door Judje op 07-04-09 18:30, in het totaal 12 keer bewerkt
Reden: Judje:Capslock uit titel /Tanja: info /Judje:foto's>links / Maya : sticky./Tanja foto's zichtbaar/Judje: verslag Ecobodem toegevoegd/Judje: verslag strovan & eindconclusie toegevoegd.

Imker

Re: STRO-KORREL EXPERIMENT objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 13:43

Nog geen conclusie, dit topic wordt ca. 8 weken (tot volgens de fabrikanten de stal leeggehaald moet worden) voortgezet, om zodoende de wérkelijke feiten en natuurlijk de fabeld in/uit de wereld te helpen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 13:48

Laag leek aanvankelijk erg weinig, ik schat op 3 tot 4cm.
Vanochtend was het bed iets gerezen, ik gok een centimeter hoger.

Foto's zullen zeer regelmatig voorbijkomen, aangezien ik dit topic wel actueel wil houden en anderen wil laten delen in mijn bevindingen. Iedere dag kan ik niet beloven, maar ik schat dat ik toch zeker 2x per week foto-opdates wil houden.

Wat ik ook nog wil zeggen: dit strooisel blijft er hoe dan ook 8 weken in liggen, al is het maar om te laten zien hoe het níet werkt.
Pas als ik de conclusie trek dat het voor het paard niet meer aangenaam is, zal ik het verwijderen en het experiment zal aflopen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 14:07

Kosten ga ik ook bijhouden, ik wijzig even het begintopic, dan staan daar de financiële aspecten ook bij.

*edit* krijg nu ook van andere leverancier door dat de korrels binnen zijn, die worden ook vanmiddag geleverd (je moet iets als je vlas op is) en nu gaat de stal erlangs dus met waarschijnlijk ander merk gevuld worden.
Laatst bijgewerkt door Imker op 11-12-08 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 14:37

Ik wil er nogmaals op hameren dat er verschil is in producenten en gebruikt materiaal. Op dit moment gebruik ik zuivere strokorrel, zonder enige toevoeging. Is ook goed te merken aan het product als je het volledig verzadigt met water: er drijft niets óp of ligt onder het product.
Zand zou op de bodem bezinken en rommel zou naar boven drijven (eenvoudige thuistest).

Imker

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 11:00

Dag 2:
Vanochtend merkte ik dat het paard weer flink rondjes heeft lopen draaien in de stal. Het strooisel was ook flink naar buiten gewerkt. Positief was, dat de onderlaag nog goed lag, dus er was geen rubber tegel te zien.
De mestballen waren weer makkelijk te verwijderen. Ik mest nu even uit met de mestboy en daarna veeg ik alles weer vlak met de bezem.
Wat me vanochtend ook opviel, was dat de laag steeds dikker wordt, naarmate het product verder uiteenvalt. Wat mij betreft is dat een positieve bevinding.
Het bed begint nu een mooi zacht matrasje van stromot te worden.

Foto's:
moet ik even proberen te uploaden via de laptop, ik moet even zoeken of ik hier een kabeltje heb. Anders neemt mijn wederhelft die straks mee van kantoor.

Paard 2 stond er trouwens niet zo mooi bij vandaag als paard 1, bij het tweede paard blijven de korrels lang intact en dat ziet er niet zo mooi uit.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 14:04

Rubberen tegels verkoop ik voor 29,95 euro ex. BTW per m2. Haha!

Bij deze foto's van vandaag. Het is BTW vandaag dag 3 eigenlijk.

Afbeelding
zo trof ik de stal vanmorgen aan. Toch een redelijke loopplek in 't midden, maar geen kale bodem.

Afbeelding
resultaat na het uitmesten.

Overigens ben ik erachter gekomen dat met een metalen zaagselvork uitmesten veel sneller en beter gebeurd.
Ik heb ook nog 2 vlasboxen en toen ik daar vanochtend uitmestte vond ik nú al dat strokorrel makkelijker mest met minder afval. Maar dat is nu nog wat te vroeg om daarover te oordelen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 21:26

Afbeelding Afbeelding

Omdat er vraag is naar betere kwaliteit foto's, bij deze nieuwe foto's van vandaag met de digi.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 14:02

Dag 4:

Vanochtend trof ik de stal vrij rommelig aan. Paard had behoorlijk lopen draaien in de stal, maar desondanks was er nog geen rubberen tegel door de onderlaag heen te bekennen.
Er begint nu een significant verschil te ontstaan tussen de stal van stal 1 en stal 2:
Stal 1 vormt nu een dik bed, het wordt iedere dag dikker.
90% van de korrels is nu veranderd in stromot, wat zacht aanvoelt en wonderwel ook niet aan de hoeven van het paard blijft plakken.
Stal 2 heeft nog steeds ca. 50% korrelvorm en vormt geen zacht bed. Bodem wordt makkelijk omgewoeld, ondanks dat er dezelfde hoeveelheid in de stal is gedaan. (de merrie die in deze stal staat is netjes *5jarige paint van 1.65m*)

Foto van vóór het uitmesten vandaag:
Afbeelding

Foto van ná het uitmesten van vandaag:
Afbeelding

Indien jullie veel interesse tonen in de merkloze stal, zal ik in overleg met het beheer van Bokt, hiervan ook een foto-update bijhouden.

Antwoord op hier boven gestelde vraag: Ondanks dat je de korrels bij het 1e gebruik moet natmaken, heb je geen nat bed. Ik heb het nadrukkelijk gevoeld vanmorgen en het is niet nat.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 14:22

Bij deze nog de foto's en verdere gegevens van de Merkloze stal.

Deze stal bevindt zich in dag 3.

Gegevens paard:
Paint-merrie, 5 jaar, stokmaat ca. 1.65m, gemiddeld qua netheid op stal. Plast achterin en in het midden van de stal. Mest door hele stal heen. Ligt veelal links in stal tegen wand aan.

Gegevens stal:
Idem als bij Stal 1

Strokorrels:
Merkloos, 6 zakken à 20kg uitgestrooid en met ca. 20 liter water besproeid.
Prijs nog niet bekend.

Bevindingen tot op heden:
Strokorrels blijven in grote mate in korrelvorm en vormen nog geen dichte ondergrond. Niet zo zuinig in uitmesten, daar er behoorlijk wat korrels aan de mest blijven hangen.
Verkleurt ook donkergeel bij urineplekken (wat niet het geval is bij Stal 1).

Vóór het uitmesten *Stal 2*
Afbeelding

Ná het uitmesten *Stal 2*
Afbeelding

DD: ik schat het bed nu tussen de 15 en 20cm hoog. In de hoeken liggen nog wel wat korrels, maar dat is hooguit 10% van het geheel wat er in de stal gestrooid is.

Nini: Zodra je de strokorrels hebt besproeid met water vallen ze uiteen en ligt het erg zacht. Dit in tegenstelling tot de merkloze korrels, die vallen nagenoeg niet uiteen.
Onder de rubberen tegels zit géén afvoer, slechts een klinkervloer met weinig tot geen afschot.

Spatter: tot op heden heb ik nog geen natte plekken gevonden in stal 1. In Stal 2 wel, maar die laat ik nog ongemoeid.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 13:52

Update dag 5:

Stal 1: Vandaag was stal 1 wederom erg doorwoeld. Bodembedekking rijst nog steeds, 98% van de korrels is omgezet tot stromot.
Nog steeds geen natte plek te vinden.
Geurstatus is nog steeds neutraal. Het ruikt niet naar ammoniak, maar er hangt een soort fris geurtje overheen.
Erg veerkrachtige bodem.

Na het verwijderen van de mest de stal weer rechtgetrokken en een hand stromot gepakt. Deze fijngeknepen en hand geopend. Stromot viel uiteen. Niet vochtig te noemen.

Afbeeldingvoor Afbeelding na
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3YF6HDCK.jpg[/img] Hoeveelheid mest stal 1

Stal 2: De merkloze stal was niet zo doorwoeld, ca. 70% van de korrels is nu omgezet naar stromot. De natte plek achterin de stal is duidelijk zichtbaar.
Geurstatus is neutraal. Bij het pakken van een hand stromot is nog duidelijk de korrelstructuur voelbaar. Derhalve nog geen directe conclusie of het product nat aanvoelt.
Bodem is nog niet zo veerkrachtig als stal 1.

Afbeelding Merkl.voor Afbeelding na
Laatst bijgewerkt door Tanja op 18-12-08 17:23, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: Teveel aan foto's omgezet in link/en foto's weer zichtbaar gemaakt ;-)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 14:43

Dag 6 Stal 1:

Paard had er vanochtend écht een bende van gemaakt. De rubber tegels waren in het midden duidelijk zichtbaar en aan de zijkant was het product tot ca. 50cm omhooggewoeld.
Typische geur, echter geen stank te noemen.
Nog steeds geen urineplekken te vinden het bed is goed droog te noemen.
Alleen onderop zijn nog wat korrels te vinden.
Kleur bodem: zachtgeel zonder rare lichte of donkere plekken

Afbeeldingvóór Afbeeldingna

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 14:47

Dag 5 Stal 2

Stal begint bij te trekken, bodem begint nu losser te worden en prettiger in gebruik.
Bodem lag er rustig bij.
Duidelijke urineplekken te zien, doch nagenoeg geen geur. Geur is dan ook neutraal te noemen.
Nog veel korrel te zien, welke je ook makkelijk mee uitneemt als je aan het uitmesten bent.
Mooi licht van kleur, urineplekken zijn donker.

Afbeeldingvóór Afbeeldingna

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:54

Ik heb even dag 5 Stal 1 en dag 5 Stal 2 naast elkaar gezet ter vergelijking.

AfbeeldingAfbeelding

Wel interessant om te zien :D

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 17:00

Nee, foto's van op vlas heb ik niet, dat was geen prettig gezicht, kan ik je wel vertellen.

Ik wil even voor de duidelijkheid stellen:
- Stal 1 = 100% tarwestro
- Stal 2 = 100% koolzaadstro

(dit in overleg met de beide leveranciers, deze vonden het een vereiste dat dit uitdrukkelijk vermeld werd)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 13:00

UPDATE DAG 7 Stal 1:

Bed was omgewoeld, echter nog steeds geen urineplekken te vinden.
Geur was wederom typisch, maar geen amoniaklucht. Voelt nog 'droog' aan.
Makkelijk weer strak te harken (met metalen zaagselvork).
Nog steeds wat korreltjes te vinden van onderop, maar dit is slechts een klein beetje.
Bodem erg veerkrachtig.
Ik moet zeggen dat ik echt verschil merk tussen mijn vlasstallen en de strokorrelstallen mbt geur.
Mijn vlasstallen stinken echt naar ammoniak, de strokorrelstallen niet, dit viel me vanochtend ineens enorm op.

Afbeeldingvoor Afbeeldingna

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 13:12

UPDATE DAG 6 Stal 2:

Structuur begint nu beter te worden, voelt meer veerkrachtig aan.
Duidelijke urineplekken zichtbaar. Wat opvalt is, dat de bodem na het uitmesten en halve dag rust, vrij goed herstelt. Ik hark het bed weer recht, waarbij ook wat natte mot over de rest van het bed komt. Als ik na een halve dag weer kijk, is dat verdwenen.
Uitmesten gaat nu soepeler.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:18

Op 17-12 zal er geen foto update zijn ivm werk van Imker.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 16:09

Update dag 9 STAL 1:

Bodem lag er vrij rustig bij, niet omgewoeld.
Donkere urineplekken duidelijk zichtbaar, ook op foto (rechter bovenkwadrant).
Begint wat naar ammoniak te ruiken.
Nog steeds een dik en veerkrachtig bed.
Mest makkelijk te verwijderen en bed ook makkelijk glad te harken.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 17:35

Update dag 8 STAL 2:

Bed lag er netjes en rustig bij.
Geen reuk. Urineplekken weer duidelijk zichtbaar, maar makkelijk glad te harken.
Bed nu goede consistentie, niet te dik en niet te dun.
Makkelijk uit te mesten, door de wat korreligere structuur.
Kleur is beduidend lichter als stal 1 (tarwestro)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 21:33

Stal 1, dag 10:
Wegens omstandigheden vanochtend geen foto kunnen nemen.
Het bed was erg omgewoeld en ik trof duidelijke natte plekken aan.
Duidelijke ammoniaklucht te ruiken.
Bed makkelijk recht te trekken en daarna zag het er ook weer schappelijk uit.

Afbeeldingna

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 21:33

Stal 2 dag 9:

Bed lag er vanochtend rustig bij.
Mest steeds makkelijker te verwijderen (begint me nu écht op te vallen).
Kleur nog steeds mooi licht, met donkere urineplekken.
Geur is nog steeds neutraal.
Bed is heel makkelijk recht te trekken. In de hoeken en randen zijn nog korrels te vinden die niet geëxpandeerd zijn.

Afbeeldingna

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 19:09

Dag 11, STROVAN-STAL 1:

Stal lag er vrij rustig bij.
Naarmate de bodembedekking meer verzadigd raakt, blijft het bed beter intact. Het is voor mij nog altijd geweldig dat deze stal het al 11 dagen volhoudt, met dit bodembedekkingsmonster erop.
Vandaag waren er duidelijke urineplekken te zien. Bodem blijft echter nog mooi bewerkbaar.
Mest makkelijk uit en is goed recht te trekken.

AfbeeldingNA

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 19:12

Dag 10, stal 2 Merkloos:

Stal lag er mooi bij, egale bodem en mest eenvoudig te verwijderen.
Geen amoniaklucht en makkelijk uit te mesten en recht te trekken.
Kleur nog mooi licht en donkere urineplekken.

Voor de volledigheid heb ik op de foto ook even de mestvork, welke ik gebruik, geplaatst.

Afbeeldingna

Deze stal is voor het oog het prettigst om te zien op dit moment.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 16:37

Update Dag 12 STROVAN:

Vandaag had het paard weer een rotonde in zijn stal aangelegd. Bodem was behoorlijk omgewoeld en de rubber onderlaag was op sommige plaatsen weer zichtbaar.
Uitmesten ging goed.
Geen verdere geurontwikkeling meer, dit blijft stabiel.
Bij het rechttrekken van het bed, viel me op dat één bepaalde plek al helemaal verzadigd is: ik stond te soppen op het bed. Met mijn vinger (iek) even gevoeld en was ook echt nat. Stromot kleurt ook roodachtig als het verzadigd is.
Zit te dubben of ik dit er nu uit moet halen of niet, ik denk dat ik morgen deze natte plek even verwijder.

AfbeeldingV AfbeeldingN