Verslag Stalstrooiseltest STROKORREL STROVAN:
Dag 1:
Aanvang 10 december 2008:
Gehele stal ontdaan van oude bodembedekking en 6 zakken van 20 kilo strokorrel hier overheen gestrooid. Leek aanvankelijk weinig.
Hier overheen ca. 20 liter water gesproeid met tuinslang, waarna ik dacht dat het nooooit meer goed zou komen. Hooi in stal gelegd (gebruiksaanwijzing op zakken)
Na een uur (18.00u) paard binnengehaald. Paard dacht JAHOOOOEE veel brok op de grond. 2 happen gegeten en gestopt.
Voor de zekerheid nog even wat BremsenBremsen eroverheen gespoten.
UPDATE DAG 7:
Bed was omgewoeld, echter nog steeds geen urineplekken te vinden.
Geur was wederom typisch, maar geen amonimaklucht. Voelt nog 'droog' aan.
Makkelijk weer strak te harken (met metalen zaagselvork).
Nog steeds wat korreltjes te vinden van onderop, maar dit is slechts een klein beetje.
Bodem erg veerkrachtig.
Ik moet zeggen dat ik echt verschil merk tussen mijn vlasstallen en de strokorrelstallen mbt geur.
Mijn vlasstallen stinken echt naar ammoniak, de strokorrelstallen niet, dit viel me vanochtend ineens enorm op.

Update dag 29:
Stal was vanmorgen erg rommelig, had er een hard hoofd in of het nog goed ging komen.
Toch aan het uitmesten geslagen en ca. 1 kruiwagen mest en nat strooisel eruit gehaald.
Na het uitmesten zag het er weer redelijk uit en hoefde ik nog niet bij te strooien. Aan de randen is nog genoeg droog materiaal. Ik merk wel dat er in het midden van de stal (natte plek) een bult ontstaat.
Hier ga ik dit weekend wat aan doen.
Update dag 36:
Bij het aankijken van de stal, zoals deze er vanochtend bij lag, was ik van mening dat er vandaag wel weer bijgestrooid moest worden.
Er kwam heel weinig mest uit de stal, slechts 1/4 kruiwagen. Geen aanhangende korrel.
Geur is neutraal.
Na uitmesten en rechttrekken van het bed, kon het er best weer mee door.
Update dag 46:
Gisteren goed uitgemest, natte plek verwijderd en het geheel weer rechtgetrokken.
Daarna 1 zak strokorrel over de bodem uitgestrooid en wat door de oude bedekking heen gewoeld (zelf, niet door het paard laten doen).
Vanochtend lag de stal er netjes bij, heeft een opkikker gehad van de nieuwe zak.
Was makkelijk uit te mesten, geen nare geurtjes en goed recht te trekken.

Update dag 56 STROVAN, DE MAGISCHE 8WK-grens bereikt:
Voor de trouwe meelezers, vandaag heb ik goed geteld en duren mijn weken 7 dagen ipv 6.
Dag 56 is aangebroken en hiermee is de magische 8 weken gepasseerd.
De stal lag er netjes bij vanochtend, wellicht mede doordat de paarden pas om 22u binnen stonden (hadden heel fijn de omheining vakkundig gesloopt, waardoor ik op 2ha land achter ze aan kon jagen ).
Mest was makkelijk te verwijderen en het bed was nauwelijks omgewoeld.
De Strovan stal zag er licht en goed uit.
Geen urineplekken of stank.
Bijstrooien niet nodig.

CONCLUSIE NA 8 WEKEN:
Stalmanagement:
In de eerste week had ik mijn bedenkingen over het product. Hoewel het mooi uiteen viel en zich kranig leek te houden onder het gewoel van het Strovanpaard, had ik stellig de indruk dat dit product zo'n paard niet netjes kon houden.
Na de tweede week begon mij het uitmesten steeds beter te bevallen. Ik had nu door hoe ik de bodem het beste gezond kon houden en recht kon trekken.
Na 4 weken tot de conclusie gekomen dat bij het Strovanpaard het beter was om de nieuw bijgestrooide korrel door de bestaande bodembedekking te mengen, zodat het zich beter kon spreiden en het bed luchtiger en droger bleef.
Product:
Strovan heeft een fijn product, goede verpakking, samenstelling en gebruiksaanwijzing.
Valt makkelijk uiteen en korrels zijn klein genoeg om door de tanden van de mestvork te glijden. Hierdoor gooi je weinig goed product weg.
Prijs en kwaliteitsverhouding liggen goed in verhouding.
Informatie van producent is duidelijk en bruikbaar.
Update dag 75:
Het leek vandaag wel een heel nieuwe stal!!
De nieuw bijgestrooide korrel mengt zich goed met de bestaande bodem en alles is weer licht van kleur en erg veerkrachtig.
Paard heeft alleen maar achterin de stal gemest, was makkelijk uitmesten.
Rechttrekken was erg snel gedaan en licht in arbeid.
(dit is een foto van dag 76)
Update dag 84:
Stal lag er vandaag goed bij. Uitmesten was eenvoudig en snel gebeurd.
Ik had nog foto's willen maken van vandaag, echter de paarden stonden al binnen toen ik thuis kwam. Foto's met paarden erop zijn niet zo goed te beoordelen, vandaar morgen weer foto's.
En: vandaag hebben we de 12wekengrens bereikt!! Het einde is nog niet in zicht, de stal kan nog makkelijk een aantal weken mee. Als ik het zo bekijk en de weersomstandigheden niet extreem nat worden, dan kan dat nog wel eens uitlopen tot een maand of misschien twee.
Update dag 98 , week 14:
Wederom was vandaag de bodem naar het achterste deel van de stal gewerkt.
Ondanks het zoeken naar de mest, was het uitmesten vrij snel gebeurd.
De natte plek leek verminderd te zijn, was lang niet soppig meer. Kan ook komen doordat het paard de bodem doorwoeld heeft en zodoende het natte deel vermengd heeft met het droge. Ik kon echter niet een specifieke plek aanwijzen welke nu natter was als gewoonlijk.
Wat me opviel is dat de bodem nog steeds mooi veerkrachtig is en ca. 20-25cm dik en heel licht van kleur en structuur.

Vóór het uitmesten

Na het uitmesten
Update dag 112:
Stal lag er goed bij vandaag. Het goede weer zorgt ervoor dat ook de onderlaag nu gaat drogen (bestaande bedekking even aan de kant gooien zodat de lucht bij de onderlaag kan komen).
Paard heeft veel gemest vannacht, echter was het goed uitmesten.
Bodem ziet er nog hetzelfde uit als bij de laatste foto-update.
Bijstrooien nog niet nodig.
Bodem veerkrachtig en licht van kleur/structuur.
Update dag 116:
De stal droogt echt enorm snel en ligt er super bij.
Vandaag was het uitmesten heel simpel, slechts weer drollen scheppen en het bed een beetje recht trekken.
Bijstrooien is nog steeds niet nodig.
De kleur is nog mooi, bed is dik en veerkrachtig en geur neutraal.

Eindconclusie na 117 dagen:
Na 117 dagen ligt de stal er nog enorm goed bij.
Het experiment stopt omdat ik nog maanden door kan gaan met het wekelijks natte plekken verwijderen en ééns per 7-10 dagen 1 zak Strovan strokorrels bijstrooien.
De bodem is na 117 dagen nog steeds veerkrachtig, makkelijk schoon te houden, licht van kleur en structuur en de bodem ruikt neutraal.
De strokorrels plakken niet aan vacht, staart en hoeven en de hoefconditie van het paard op Strovankorrels is uitermate goed.
Kleding en stallen ruiken niet meer naar ammoniak na het uitmesten.
De bodembedekking wordt ook niet zo snel uit stal gelopen (bij bijv. buitenzetten van de paarden) en kleeft nagenoeg niet aan de hoeven.
Korrelverbruik STROVAN:
10.12.2008: 6 zakken,
bijgevuld 1 op dag 20,31,38,45,53,60,69,79,97,104 en 2 op dag 74
Totaal aantal zakken: 18
Totale kosten zakken strokorrel: 18 x 6,50 = € 117,00 inc. BTW
€ 1,04 per dag
Product:
Strovan Stokorrels zijn verpakt in papieren, geperforeerde zakken.
Gewicht per zak: 20kilogram.
Het voordeel van de papieren zakken is, dat deze niet makkelijk scheuren, goed te stapelen zijn en het geperforeerde zorgt ervoor dat het product kan 'ademen'.
Op de verpakking is een duidelijk gebruiksaanwijzing te lezen in diverse talen. Ook staat hierop de samenstelling van het product, wat ik erg prettig vind.
Ik heb verschillende leveringen gehad van Strovan en mij viel op, dat de kleur, geur, consistentie, samenstelling en kwaliteit iedere keer hetzelfde waren. Je weet dus dat je altijd hetzelfde krijgt.
Doordat de korrels kleiner zijn als de biks-achtige korrels van het andere geteste merk, schieten ze makkelijker door de mestvork heen en heb je veel minder verlies van je goede product.
Het bed blijft zelfs na lange tijd veerkrachtig, droog en licht in structuur en kleur.
Door het wekelijks verwijderen van de natte plek kon ik enorm lang van deze bodembedekking profiteren.
Paard en korrel:
Paarden zullen wellicht enkele happen nemen van de korrels, maar trekken al snel de conclusie dat het niet lekker is.
Indien je voor de eerste keer start met korrels, is het verstandig om het product te bevochtigen en hooi in de stal te leggen. Na een uurtje, als de toplaag geweld is, kun je het paard binnen zetten. De bovenlaag ziet er dan minder uit als korrels en de kans op opeten slinkt hierdoor aanzienlijk.
Kostenplaatje Strovan versus strostal in arbeidsuren:
Het gebruik van strokorrel heeft meerdere voordelen, een groot en voornaam voordeel van strokorrel is het kostenplaatje en het geringe mestafval.
Het uitmesten gaat een stuk minder tijd kosten, waardoor je enorm bespaart op de kosten.
Neem gemiddeld voor het uitmesten en opstrooien van een stro- of vlasstal 15 minuten per stal per dag en ééns per week één uur om de stal geheel leeg te halen en weer op te strooien.
Snel rekensommetje strostal:
117 dagen (16,7 weken) maakt 16x de stal geheel leeghalen en 111x15minuten uitmesten en opstrooien.
Dan kom ik uit op:
16x1 uur: 16 uur totale tijd grondig uitmesten en opstrooien
111x15min: 27,75 uur totale uitmesttijd door de weeks
Dat maakt een totaal van 43,75 uur.
Dit maal een uurloon van € 20,- ex. BTW per uur: € 875,- ex. BTW aan arbeidsloon
De prijzen voor stro variëren erg en omdat er niet echt een standaard is hoeveel er bijgestrooid wordt per dag, kan ik dit ook niet berekenen.
Echter alleen aan arbeidsloon ben je al veel meer kwijt dan aan materiaal+arbeid bij strokorrels, zie hieronder:
Snel rekensommetje STROVAN strokorrelstal:
Bij Strovan strokorrel ben je ca. 5 minuten per dag bezig, vaak zelfs nog minder!
Een goede uitmestbeurt kost ongeveer 20 minuten.
117 dagen (16,7 weken) dat maakt 12 maal goed uitmesten (eerste 4 weken niet nodig) en dan 111x5 minuten.
Dan kom ik uit op:
12x20min:4 uur totale tijd grondig uitmesten
111x5min: 9,25 uur totale uitmesttijd door de weeks
Dat maakt een totaal van 13,25 uur.
Dit maal een uurloon van € 20,- ex. BTW per uur: € 265,- ex. BTW aan arbeidsloon
Kostenplaatje arbeidsuren en materiaal Strovan Strokorrels:
Materiaal € 117,00 incl. 6% BTW
Arbeidsuren € 315,35 incl. 19% BTW
Totaal kosten € 432,35 incl. BTW, dat is € 3,69 PER DAG (dus materiaal + arbeid.)