Vraag/stelling: zijn er paarden die echt onmogelijk zijn...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzas

Vraag/stelling: zijn er paarden die echt onmogelijk zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 12:09

Vraag/stelling: zijn er paarden die echt onmogelijk zijn of bestaat dat niet?

Naar aanleiding van een (niet nader te noemen) praktijkprobleempaard (wat ook niet van mij is!), open ik dit topic. Ik vraag me oprecht af of er een (waarschijnlijk zeer kleine) categorie paarden is, die gewoon echt onmogelijk, onhandelbaar is of dat alles oplosbaar is.

Ik en mijn (not as in... Haha! ) vriendin (29 en 23) vragen het ons oprecht af. Bij ons op stal staat een 4 jarige, waar toch door de beste ruiter(s) geen land mee te bezeilen is. Niet op een lieve, zachtaardige manier, niet op een boze manier. Moet dit jonge paard dan naar de slacht onder het label "onmogelijk", moet ze als gezelschapspaard of fokmerrie? Wij beginnen ons echt af te vragen of er niet gewoon een categorie paarden is dat gestoord is, of dat dat onmogelijk is.

Dier is medisch gezond, staat goed op de hoeven, tanden zijn nagekeken, nagekeken door een osteopaat, dier wil gewoon of niet lopen, staat stil, of doet alles behalve normaal op 4 benen lopen (steigeren, bokken, spaanse pas, in de hekken, met 4 benen de lucht in (of 3 of 2 of 1, in willekeurige combinatie).

Wie het weet mag het zeggen!

(en de whole Penny story van liefde en geduld kennen we wel en hebben we ook geprobeerd op haar....)

Moderatoropmerking:
NB, topic is een jaar oud. Zie voor vanaf hier : JumpilotSara @ [OPG] Vraag/stelling: zijn er paarden die echt onmogelijk zijn... het vervolg Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-05-08 14:14, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Modopmerking ingevoegd.

Cassidy

Re: Vraag/stelling: zijn er paarden die echt onmogelijk zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:13

Er zijn heel weinig paarden die echt onmogelijk zijn, maar heel veel baasjes die een paard niet aankunnen en niet weten waar ze moeten zijn om een paard toch te kunnen laten corrigeren.

Wat bedoelen jullie met normale en harde manier? Hoe hard is bij jullie ECHT hard? Zou de eigenaar er eventueel toe bereid zijn om het paard te laten breken? Is er al geprobeerd om er op een andere manier dan "normaal" mee om te gaan?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:20

Ik ken er 1, als die los in de bak staat en je komt langs de rand staan, die vliegt je gewoon aan. Ook de eigenaar. Zo'n bloedvals beest, niet te geloven. Tijdens het rijden valt het wel mee, hij loopt alleen altijd geirriteerd.
Volgens mij heeft die echt "een kronkel in zijn kop".

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 12:22

Degenen die op het paard hebben gereden zijn ervaren ruiter, oudere mensen ook (een dame van 35 en een heer van 45). De heer in kwestie acht ik kundig genoeg tot correctie. Ik weet niet of die het uiteindelijk voor elkaar zou krijgen, maar door commentaar van de omgeving op zijn harde manier van aanpakken, wil die er ook niet meer opstappen.

Hard bij ons (niet bij mij, maar het geval waar ik het over heb) is doorlaten lopen totdat ie niet meer kan en geen droge haar meer aan zijn lijf heeft, dus uitputting en zeker ook slaan (bij omhoog komen en dergelijke). Op slaan reageert ie nu dus nu niet meer en uitputten doet ze ook niet meer aan, want ze gaat nu dus gewoon stil staan en laat zich dan maar slaan.

Wat versta jij onder breken?

Ik zelf heb de gedachte om het dier zelf maar onder mijn hoede te nemen (indien de eigenaar mij dit toe staan, nog niet gevraagd) en er met een tijd rust en hand en grondwerk en getuttel te kijken "waar het schip strand", maar we denken ergens dat dat met deze gewoon geen zin heeft. Ik heb wel eerder een probleempaard goed gekregen, dus ik zie ergens wel een uitdaging, maar ergens ben ik ook bij voorbaat wel ontmoedigd!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 12:23

IKbenEllen schreef:
Ik ken er 1, als die los in de bak staat en je komt langs de rand staan, die vliegt je gewoon aan. Ook de eigenaar. Zo'n bloedvals beest, niet te geloven. Tijdens het rijden valt het wel mee, hij loopt alleen altijd geirriteerd.

Deze is dus precies andersom: op stal en in de omgang lief en gezellig maar je moet er niet op willen rijden!

Goofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:25

ik denk wel dat er hele moeilijke paarden bestaan.
wij hebben ook eentje thuis staan, is waarschijnlijk toen ze jong was niet helemaal goed en juist mee omgegaan waardoor ze met het rijden niet ontspant en erg goede boksaldo's heeft gekweekt. Omdat ik het wel heel graag wou proberen zijn wij er dik 2 jaar mee bezig geweest, het ging ook wel (L1 dress, B springen en SGW) maar je had constant telleurstellingen en kreeg van iedereen te horen dat we levensgevaarlijk bezig waren.
Omdat we haar niet weer in het handelcirquit wouden doen gaan we proberen haar voor de kar te beleren omdat ze verder wel heel werkwillig is en over een maandje is ze als het goed is moeder....

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 12:28

Juist. Zo'n dergelijk geval is het dus. En ik vraag me dus oprecht af of het ooit weer 100% goed komt met zo'n dier en waar je aan begint. Jullie hebben dus allerhande inspanningen moeten gelevert en het resultaat is dus eigenlijk ook nog steeds teleurstellend. Wij willen dit dier ook een verdere martelgang besparen en niet de handel in doen, maar ja, fokken willen we verder ook niet, tja, wat blijft dan over? Slacht, gezelschapspaard... Voor gezelschapspaard is ze eigenlijk ook gewoon te goed.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:32

Cassidy schreef:
Er zijn heel weinig paarden die echt onmogelijk zijn, maar heel veel baasjes die een paard niet aankunnen en niet weten waar ze moeten zijn om een paard toch te kunnen laten corrigeren.

Hier ben ik het mee eens. Hoeveel mensen hebben het al geprobeerd op hoe veel manieren? Als er slechts twee mensen op gereden hebben ( alle respect voor deze ruiters ), dan hebben ze er wellicht toch niet de juiste snaar bij geraakt. Ik denk dat er wel paarden zijn die niet goed zijn in de kop, maar dat zijn er maar zeer weinig. Er zijn paarden die lastiger zijn dan andere, maar echt onmogelijk dat zijn er maar heel weinig.
Wij hebben ook een ruin op stal staan, die je constant blijft uittesten, staken, in een keer bokken en elke keer als je hem goed denkt te hebben, ga je weer keihard op je bek. Met veel bloed, zweet en tranen ( letterlijk) is er nog wel wat van gemaakt, maar een makkelijk paard zal het nooit worden. Er kunnen alleen ervaren ruiters op, en zelfs die hebben vaak de grootste moeite om hem uberhaupt in zijn vooruit te krijgen ( ik heb er zelf wel een letterlijk 45 min. mee op x gestaan omdat ik er niks mee kon, meneer deed niks anders dan steigeren en bokken en verzette geen stap ).

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 12:43

erleyne schreef:
Ik denk dat er wel paarden zijn die niet goed zijn in de kop, maar dat zijn er maar zeer weinig. Er zijn paarden die lastiger zijn dan andere, maar echt onmogelijk dat zijn er maar heel weinig.

Tja, en ergens denken wij dus dat dit er dus zo 1 is.

erleyne schreef:
ik heb er zelf wel een letterlijk 45 min. mee op x gestaan omdat ik er niks mee kon, meneer deed niks anders dan steigeren en bokken en verzette geen stap ).

Zucht, ja dat doet ze dus ook.

En van die 2 ruiters... er wilden gewoon geen anderen op en zelfs die willen er nu ook niet meer op. Wat moet je dan he?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:49

Ja ik denk dat die wel bestaan, er bestaan ook hele lastige en dwarse mensen. Ik denk alleen dat het niet in de natuur van dieren ligt om zo verschrikkelijk dwars te liggen. Ik denk dat deze paarden niet op de voor hun juiste manier zijn opgevoed en proberen controle in handen te krijgen ipv de leider te volgen en te gehoorzamen.

Zelf zou ik het proberen met grondwerk, natural horsemanship laten uitvoeren door iemand die er veel ervaring heeft. Dan kan je wellicht het paard 'breken' en opnieuw beginnen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:53

Maar je vertelt dat het paard op de grond wel normaal is toch? Op stal is hij heel normaal enzo? Dat was met het paard dat ik bedoel ook zo.
Weet je waar bij het paard dat ik reed de helft van het probleem zat? Bijna alle ruiters zaten er op met gespannen bovenbenen. Zo iets stoms.....de meeste mensen gingen er al gespannen op zitten en dan automatisch iets klemmen. En daar kan hij heel, heel, heel slecht tegen. Daarnaast is hij ook gewoon lastig en dwars, maar daar kan je hem aardig door heen rijden als je heel handig bent en niet bang. Maar dat klemmen, dat was echt al een groot deel van het probleem!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 12:54

Ja, op stal en dergelijke is ze heel normaal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 13:47

Ik heb ook een keer een dergelijk paard meegemaakt, 5 jarige ruin. Die was gewoon onder het zadel te hard gepusht. Op stal een doetje, een schoonheid om te zien. Maar zo gauw als hij mee moest lopen, of er een zadel opging, ging er een knop om en was het over.

Het feit dat de oudere ruiter er niet meer op stapt na commentaar dat hij te hard is, zegt in mijn ogen al genoeg. Is de eigenaar bereid om in een dergelijk paard te investeren. Ben je echt bereid om dat paard te helpen? Dan neem contact op met iemand die er echt verstand van heeft, en niet alleen een beetje leuk kan rijden.

Je hebt twee manieren van aanpak. Of je gaat door op de normale manier, en je brengt hem weg naar een normale correcteur, of je neemt een keertje contact op met Annemariev (boktnaam)
Kan me niet voorstellen dat dit paard zover heen is op zijn 4de dat er niet mee om te gaan is.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:00

Dat lijkt me ook heel sterk, zeker als hij op de grond wel normaal doet. Ik denk dat de eigenaar er verstandig aan doet hem naar een hele goede correcteur ( zeg je dat zo?) te brengen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 14:05

Ik wil er dus ook niet aan, dat een paard met 4 al afgeschreven is! Wie is een goede correcteur en wat doet die? Ik geloof ergens nog wel in de normale manier, hoewel anderen zeggen "dat dat beest gewoon gestoord is".

Wat bedoel je als je zegt dat: "Het feit dat de oudere ruiter er niet meer op stapt na commentaar dat hij te hard is, zegt in mijn ogen al genoeg."?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:24

Soms moet je even door een punt heen, doe je dat niet is dat een winstpunt voor het paard, en heeft hij gewonnen. Als paarden echt gaan knokken, zijn er maar weinig die echt doorgaan tot het eind, maar er zijn heel veel ruiters die te vroeg opgeven. Dat wilde ik daarmee zeggen. Kom je dan het verkeerde paard tegen is het heel moeilijk om daar weer de overhand over te krijgen. Alles wat met dit paard is geprobeerd heeft niet het gewenste effect gehad.

Dit paard lijkt me heel sterk in zijn schoenen....eh, ijzers te staan, en is niet dom. De truukendoos die ze op deze jonge leeftijd heeft kunnen ontwikkelen omdat er verkeerd mee is omgegaan of omdat mensen niet wisten hoe ze dingen aan moesten pakken is al behoorlijk voor die leeftijd.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:24

Ilzas schreef:
IKbenEllen schreef:

Deze is dus precies andersom: op stal en in de omgang lief en gezellig maar je moet er niet op willen rijden!

Mmm, dan denk ik aan mijn eigen schatje... Haha! Die is bijna 4. Toen ik hem aan wilde rijden ( Clown zelf, dacht, dat doe ik wel even, big mistake...) merkte ik al snel dat dat niet ging lukken. Toen heb ik hem naar een redelijk professionele ruiter gebracht, nou wat ik daar gezien heb Bloos! , bokken, steigeren...all the tricks....ik kreeg hem terug met de mededeling: levensgevaarlijk.
Als je er langs staat is het en ei, een kind kan er mee doen wat ie wil. Dat is altijd zo geweest. Daarom had ik ook niet het idee dat ie levensgevaarlijk was. Affijn, om een lang verhaal kort te maken: ik heb er een andere ruiter op gezet (dressuurmatig een nitwit maar wel super met jonge paarden) en een maand later reed ik er zelf op rond. Bij die van mij is het gewoon angst, het is een bloedpaard en schiet snel in de stress. We zijn er nog niet maar het gaat echt super nou. Hij heeft bij mij nog niet 1x gesteigerd.
Maar misschien heb ik het geluk gehad de juiste ruiter te vinden....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:25

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:28

Ilzas schreef:
Wie is een goede correcteur en wat doet die?

Dat is dus niet per definitie een goede dressuurruiter. Die jongen die mij geholpen heeft wordt door dressuurruiters gevraagd bij problemen Haha!
In welke regio woon je (mocht er interesse zijn in zijn hulp)?

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:29

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:32

Iemand á la Monty Roberts ermee aan het werk zetten misschien? Als ik dat zo hoor is eigenlijk alles binnen jullie mogelijkheden al geprobeerd. Misschien eens tijd om het over een andere boeg te gooien?

Ik geloof niet in probleempaarden. Dat gedrag moet naar mijn mening ergens vandaan komen. Gedrag wordt aangeleerd, en kan dus ook weer afgeleerd worden.

Veel succes ermee!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:49

Lepeltje: ik vertaal het even naar mijn kat. Ik heb 2 katers uit hetzelfde nestje. Een is lief en een beetje bangig voor mensen, zoekt het niet op. Zijn broer echter....die zoekt het ook niet op maar gaat voor niets en niemand aan de kant, en valt gewoon aan als je teveel in zijn ruimte komt (een echte waker, je komt het huis echt niet in Haha! ). Voor mijn man en mij is ie poeslief, hij accepteert ons als zijn meerdere, maar verder NIEMAND.

Het bestaat op zeker WEL. En niet "aangeleerd".

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:52

Ik zeg ook, naar mijn mening. Maar die ene kater van jullie is toch geen probleemkat? Dat is gewoon een kater die laat weten dat ie de baas is, niks mis mee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:57

Ieder dier heeft zijn eigen character. Een kat die wat assertiever (lees goed, niet agressiever) is, is nog geen probleemkat.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 15:00

Misschien overbodig, maar ik zag het nergens staan, is er al naar het zadel gekeken ?
Als dat dier verder in omgang braaf is en alleen onder't zadel kuren vertoond zou mijn eerste
gedachte naar het zadel gaan. Als't peerd pijn heeft kan ik me voorstellen dat ie vervelend reageert.