Vraag/stelling: zijn er paarden die echt onmogelijk zijn...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Re: Vraag/stelling: zijn er paarden die echt onmogelijk zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:17

Er zijn zeker paarden die qua karakter simpelweg niet fijn zijn in de omgang en die zich ook niet willen aanpassen aan wat er van hen verwacht word. Het lijkt mij trouwens een zeer slecht idee om met een merrie zoals TS beschreef te gaan fokken.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:58

ik denk dat jj moet blijve proberen

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 15:44

Even kleine update:

Nee, fokken met de merrie lijkt mij ook geen goed idee en zal bij de huidige eigenaar ook zeker niet gebeuren. Wat eventueel volgende eigenaren doen, tja, dat moeten zij weten.

Paard is nu overigens wel weggebracht, ter correctie.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:02

Naar wat voor iets ie ie gebracht, natural-parelli iets of gewoon traditioneel engels dressuur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:31

"Gewoon engels dressuur"

Kan degene niet heel goed, maar valt in de categorie Gert van der Hof e.d. naar wat ik van hem weet.

Ik ben in ieder geval heel benieuwd Ja

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 22:02

Nou ik hoop dat het goed gaat dan.
Heel veel succes!

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:47

Hou je ons op de hoogte als je wat weet over de merrie? Ben nu toch wel erg benieuwd of het nog wat wordt... Lachen

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:00

de verzorgpony van mijn vriendin was eerst onhandelbaar, je kon er niet pakken, poetsen, aaien enz. na een paar jaar, was het goed.. je kon er alles mee doen.. en we gingen er mee aan het werk.. maar telkens als er iemand opstapte.. ze steigerde, viel achterover en de mensen lagen eronder, echt iedereen.. nu hebben we besloten om te wachten tot er iemand tijd heeft om haar fatoenlijk i nte rijden want eht is gewon onveilig

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:08

Heel verstandig Haha!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:13

Ben er wel zeker van dat er paarden "met een kronkel" geboren kunnen worden. Denk met name dan aan langdurige bevallingen (te lang) en dergelijke zaken. Mensen die zeggen dat een paard zo niet geboren kan worden lees ik altijd maar snel overheen. Knipoog

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:20

Ik denk dat valse of onhandelbare paarden door mensen gemaakt worden, met bovenstaande ben ik ook wel eens, dat ze bij de bevalling al iets mee hebben kunnen krijgen. Alle 'aangeleerde' dingen kunnen volgens mij ook weer afgeleerd worden, echter met veel geduld en op de juiste manier. Hierbij denk ik aan mensen als Monty Roberts.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:13

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:44

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:47

nee ik denk niet dat er paarden bestaan waar echt niet mee te werken is.

maar ik denk wel dat het bij sommige heel erg lang kan duren voordat ze eindelijk onder controle zijn en zich "normaal" gedragen.

concequentie en rust en geduld zijn vaak de sleutelwoorden tot een paard waar je wel mee kunt werken.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:49

marloezzke schreef:
nee ik denk niet dat er paarden bestaan waar echt niet mee te werken is.

maar ik denk wel dat het bij sommige heel erg lang kan duren voordat ze eindelijk onder controle zijn en zich "normaal" gedragen.

concequentie en rust en geduld zijn vaak de sleutelwoorden tot een paard waar je wel mee kunt werken.

Lees het verhaal van die link van hierboven maar even.
Dat gaat over een zo'n paard...
Ik denk dat je je mening wel bijstelt!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:09

ik denk dat ze zeldzaam zijn, maar ze zijn er wel degelijk
of dat dan aangeboren is of zo gemaakt is,
of lichamelijk of psychisch, dat is een heel ander verhaal
maar sommige paarden , daar komt het niet meer goed mee

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:22

draumpje schreef:
ik denk dat ze zeldzaam zijn, maar ze zijn er wel degelijk
of dat dan aangeboren is of zo gemaakt is,
of lichamelijk of psychisch, dat is een heel ander verhaal
maar sommige paarden , daar komt het niet meer goed mee

Het ergste is nog dat ze met de bloedlijn van Mazir door blijven fokken. Terwijl ze weten dat het gestoorde paarden zijn!!! Mooi is hij, gangen zijn ook goed en het rijden is ook een droom, maar als een paard gestoord is in zijn hoofd kun je doen en laten wat je wil. Je bent als het ware machteloos...

Hetzelfde heb je ook met honden maar ook met ieder ander dier, kans op physische en lichamelijke afwijkingen stijgen door overfokking.

Ja, er zijn genoeg paarden die gestoord gemaakt zijn door verkeerde behandeling waarbij er zelden een paar tussen zitten die niet meer geholpen kunnen worden. Maar een genetische afwijking

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:55

dat begrijp ik inderdaad niet. jammer, maar tegenwoordig wordt er in de fokkerij toch voornamelijk naar prestaties e.d. gekeken, en imo te weinig naar karakter.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:03

Tsja ik heb deze week het wonder gezien van een paard wat eigenlijk onmogelijk was.

Na ontzettend veel dingen door veel mensen geprobeerd te hebben hebben we het opgegeven met Amigo. Hij was gewoon niet te houden. Ook niet met pelham, ook niet door consequente ruiters, hoewel het paard absoluut niet dominant was.

Vijf maanden lang niet gereden maar honderden kilometers te voet afgelegd met hem aan de hand. Uren naast de paddock naar de paarden zitten kijken om hem enigszins te leren begrijpen. Ontzettend vaak met deze paarden gewerkt in de bak om de manier van communiceren te leren. Het leek vrij zinloos, achteruitgang ging soms harder dan vooruitgang. Weet niet waarom ik hiermee door ben gegaan maar heb er zeker geen spijt van. Deze week heb ik er voor het eerst weer op gereden. Wat een kick geeft dat! Dat het aan het begin slechts het laatste kilometertje is maakt mij niet uit.

Ik geloof met de dag minder dat er paarden zijn die echt onmogelijk zijn. Amigo is zeker niet het eerste voorbeeld.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:16

Ilzas schreef:
Zadel heb ik ook aan gedacht ja. Ik dacht dat ze met of een Wintec vz of een Stubben springzadel gereden word.

Ik lees niet het hele topic door dus kan zijn dat dit er al in staat.
Een paard in mijn omgeving kon onder het zadel echt ontploffen van de pijn, verschillende zadelmakers naar laten kijken: zadel lag goed.
De kliniek er ook naar laten kijken: zadel lag goed.

Reading gedaan: zadel klemt bij de schouder.

Paard had een gevoelige voorkant en door de ronding van haar springzadel deed het gewoon pijn op de plek waar de wrongen zitten, omgewisseld voor een dressuurzadel en stukken braver en liever tijdens het opzadelen en rijden.
En dit paard trok ook van leer, niet bij de eigenaresse, daarvoor was de band te groot, maar wel bij ieder ander die er op stapte, dan ging ze door totdat die persoon eraf was, en dan was je op de grond nog niet veilig.

Buiten het zadel om denk ik dat er een klein percentage paarden zijn die iets hebben in hun hoofd, waar je nooit achter zal komen, maar die dus wel onmogelijk zijn, ook heb ik bv Monty Roberts geloof ik weleens horen praten over hardstikke lieve paarden die gewoon niet bereden wilden worden.
Kan ze niet eens kijken wat hij voor een kar doet.
Wij hebben dus een reading op stal gehad en hieruit kwamen bij een heleboel mensen hele goede en kloppende dingen, maar dan moet je wel een goede hebben.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 14:51

Ik ben na alle verhalen wel heel benieuwd geworden naar het paard in kwestie.

Gestoorde paarden bestaan net zo goed als dat er gestoorde mensen zijn. Het is alleen wel wat complexer dan ik nu zeg.
Sommige mensen en paarden hebben een bepaalde genetische aanleg om anders dan "normaal" te reageren. Dit hoeft op zich nog niet tot problemen te leiden (kan wel) maar gecombineerd met hersenbeschadiging of negatieve omgevingsfactoren(opvoeding, slechte combi met ruiter) kan het tot enorme problemen leiden.
Een paard dat in aanleg een probleempaard is kan bij de juiste persoon prima functioneren. Helaas komt een paard lang niet altijd bij de juiste persoon terecht. Dan heb je natuurlijk ook nog paarden die door een hersenafwijking totaal verknipt verdrag vertonen. Wij hebben er één met wat achteraf bleek een tumor in zijn hoofd op stal gehad. Die was echt knettergestoord. De druppel kwam toen zijn eigenaresse hem aaide door het kleine voerluikje van zijn box en hij haar plotseling bij haar schouder greep en haar door dat luikje de stal in probeerde te sleuren. Met als gevolg dat haar arm er vanaf de schouder bijna afgerukt werd. Maar dit zijn echt uitzonderingsgevallen. In de meeste gevallen wordt de ellende door een verkeerde ruiter-paard combinatie veroorzaakt. Erg zonde, zeker bij zo'n jong dier dat al tig ruiters gehad heeft. Ik kan jullie verder geen tips geven. Het is nogal moeilijk oordelen vanachter de PC maar zorg in elk geval voor regelmaat in het leven van zo'n paard. Elke keer weer een nieuwe ruiter draagt niet echt bij tot de oplossing.

Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat met dit paard. Hou ons op de hoogte!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 16:07

Ja dat zullen we zeker doen. Voorlopig is ze dus even uit logeren!

JumpilotSara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 10:44

hoi,
wij hebben de hengst jumpilot zelf en daar komen normaal juist hele fijne en braave paarden van.
Er moet iets gebeurt zijn met jou paard dat ze zo doet. Uit welke merrie komt ze?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 10:53

topic is meer dan een jaar oud Verward

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 11:00

Evengoed misschien grappig om te reageren...
Heb de merrie sinds een jaar in mijn bezit. Haha!

Zie trouwens niet in wat Jupilot er mee te maken heeft ? Verward
Merrie komt uit een Rubino (Rubinstein I) merrie.