Een weekend Bokt op Horse Event

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

Een weekend Bokt op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 13:33

* Bokt.nl
Afbeelding
Eén van de deelnemers aan het rassendefilé

Zo, traditiegetrouw willen we toch altijd nog even terugkijken op een heel weekeinde Horse Event. Even de hoogtepunten beschrijven en laten zien, en de leukste (foto)verslagen met jullie delen. En traditiegetrouw laat dat altijd éven op zich wachten ;)

Er waren weer veel grote namen te bewonderen dit jaar in Deurne. Anky van Grunsven gaf les aan haar pupil Daniëlle Heijkoop, de bondscoaches dresuur en springen maakten hun opwachting en Tim Lips gaf uitleg over de SGW en stuurde 's middags zijn schimmel over de crosshindernissen die over het hele terrein stonden. En natuurlijk was er ook heel veel publiek dat benieuwd was hoe 'echt meisje' Britt Dekker het er te paard afbracht. Lachend, was het antwoord!

Wat voor ons toch wel weer hoogtepunten zijn, zijn de introductieclinics waarin Bokkers kunnen kennismaken met een andere tak van de paardensport. Op vrijdag beten de 'dameszadeldames'. het spits af en lieten ze zien dat als een paard goed aan de hulpen is, het rijden in een dameszadel eigenlijk een eitje is - of ja, lijkt, voor ons aan de kant. En zo lukte het om galopswissels te springen, zijwaartse oefeningen te tonen, door het water te gaan en één Bokker kreeg het zelfs voor elkaar om een hindernis te springen in dameszadel. Zaterdag was de beurt aan Karin van Burk die een introductieclinic TREC verzorgde. Vijf Bokkers maakten kennis met verschillende TREC-hindernissen en reden aan het einde van de clinic allemaal een parcours rond. Paarden werden ervan overtuigd dat laaghangende takken geen paardetende takken waren, een labyrint bleek goed haalbaar voor eigenlijk iedereen. Zondag was de beurt aan Lielle van Laren die vijf combinaties aan de SGW liet proeven, met opgewekte paarden en een grote glimlach op de gezichten van de ruiters als gevolg. We blijven het bijzonder vinden dat een droogstaand greppeltje alleszins enger is dan een forse waterplas.
Alle drie de dagen oefenden drie verschillende combinaties in de NH-cirkels onder begeleiding van Bruno Rodriques da Silva met drie hindernissen uit de Working Equitation. De brug, de bel en het hek bleken voor de één erg spannend, een ander liet zien er de hoefjes niet voor om te draaien en kon de brug binnen een paar minuten in galop trotseren.

Afbeelding
Britt Dekker met Eve

Afbeelding
Eén van de deelnemers aan de crosswedstrijd op zondag

Dameszadel:
Afbeelding

TREC:
Afbeelding

SGW:
Afbeelding

Working Equitation:
Afbeelding

Misschien dat één van de leukste dingen van Horse Event wel is dat er zoveel paardenkennis op zo'n klein stukje Nederland aanwezig is. Dan zit je ineens middenin een levendige discussie tussen Lammert Haanstra en Annemarie van der Toorn over ruiterfitheid, of zie je vrijheidsdressuurtrainers inspiratie bij elkaar opdoen. In dat opzicht misten we dit jaar de samenwerkingen tussen bijvoorbeeld dressuur en western, of een paardwissel als die Tim Lips en Rieky Young wel eens hebben laten zien. Volgend jaar zien we daar graag weer meer van terug!

In de Bokt lounge is weer heel veel informatie voorbijgekomen, en dat blijft lastig samenvatten in een kort artikel als dit. Wat we in ieder geval willen delen is de boodschap van Imke en Tineke Bartels: "Paardrijden moet leuk zijn! Stel doelen haalbaar." Als je eerst focust op goed leren rijden en daarna pas op prestaties, voorkom je teleurstellingen in de wedstrijdring.
En misschien dat Menke Steenbergen de kern het beste heeft samengevat in haar presentatie over paardsignalen onder het zadel: Kijk naar je paard, luister naar alle signalen die hij geeft en handel daarnaar. Pas je training op je paard aan. Begrijp je een signaal niet? Zoek het dan op of vraag hulp. De reactie die jij geeft op die signalen zijn allesbepalend. Anne Muller is daar heel duidelijk over: Als jij niet ontspannen op je paard zit, dan kan je paard nooit onder jou ontspannen. En osteopate Jessica Reurich kan dan weer uitleggen hoe dat lichamelijk werkt. Dat is het moeilijke en het mooie van paardrijden. Alles heeft invloed op elkaar, pas door je bewust te zijn van die continue wisselwerking, kun je echt op een fijne manier met elkaar aan de slag.

Afbeelding

Afbeelding

Daar is de Australische trainer Tristan Tucker ook een mooi voorbeeld van. In een informatieve clinic, en later op de dag in een show in de Bit piste, laat hij zien hoe je een paard ontspannen houdt, wat er ook gebeurt. Misschien is zijn verhaal wel het meest relevant voor wie vindt dat al dat schriktraining en 'NH-gedoe' alleen wat voor koudbloeden en recreatieruiters is. Want de kans dat er iemand een blauw zeil aan de staart van je dressuurpaard bindt op wedstrijd is klein, maar paardetende paraplu's, woezels in plantenbakken en applaudiserend publiek tijdens een ereronde zijn veel voorkomende hindernissen, ook op wedstrijden. En als je dan lekker ontspannen rond kunt blijven rijden, zul je dat zeker merken in de punten en het plezier voor zowel jou als jouw paard zal er alleen maar door vergroten.

Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk was er ook ruimte voor gezelligheid. We hebben weer veel Bokkers gesproken, en 'live' gezien hoe veel mensen elkaar via onze site gevonden hebben. Van Bokkers die spontaan met elkaar aan de praat raakten over "het plantje" tot de verschillende Boktkoppeltjes die voorbij kwamen scharrelen. Met soms een kreet der herkenning, soms een kreet van verbazing "ik dacht echt dat jij gothic was!". Maar steeds kenmerkend was de saamhorigheid. Iedereen stond voor elkaar klaar, was vriendelijk voor elkaar en gelijkwaardig aan elkaar, ongeacht leeftijd, discipline en ervaring.

En eigenlijk kunnen we niet anders dan eindigen met toch even de eindshow noemen. Ja, we zijn in Nederland best verwend met mooie vrijheidsdressuurshows de afgelopen jaren. Van Cavalia tot eerdere edities van Horse Event waarin verschillende toptrainers voorbij zijn gekomen. Toch had Frédéric Pignon net weer een wat andere insteek. Met zijn Friezen en Lusitano's liet hij misschien niet de knapste serie 'kunstjes' achter elkaar zien, maar dat compenseerde de prachtige paarden die zich in vrijheid lieten zien volkomen.

Meer lezen over Horse Event en de vele clinics? Dagelijks gingen er voor ons twee duo's op pad. Vrijdag waren dat Jacobeho en Jasia. Op zaterdag was de eer aan Chelle_Dora en MZorro terwijl op zondag Mjetterd en Bellatrix zorgden dat ook degenen die niet aanwezig waren bijna live mee konden genieten. We willen nog een extra verslag aanraden, de avonturen van Scooty en Rolly: [HE] Scooty bij Annemarie vd Toorn en Emiel Voest op Horse event. Wil je meer foto's zien, dan kan dat bijvoorbeeld hier en hier. Verslagen van Bokt clinicrijders zijn er ook: Lielle in dameszadel, Jottum in de Working Equitation, Athleet in de SGWclinic. en natuurlijk is er op het HE forum nog meer te lezen [HE] Horse Event

Of ja, we sluiten af met nog een laatste linkje, aangezien de organisatie altijd meekijkt en altijd op zoek is naar verbetering: wat vond jij de + en - punten van dit HE? [HE] De plus en minpunten van Horse Event 2013

Tot volgend jaar, 12, 13 en 14 september 2014 in Deurne!

Voltige:
Afbeelding

Horseball
Afbeelding

En als afsluiter: Frederic Pignon
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's door: Jacobeho, saskiakefie, Bagheera_206, Appelflapje, DmNqUe, Neej en Eline

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 13:35

leuk verslag, mooie foto's!

Miracle_

Re: Een weekend Bokt op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:06

Mooi verslag! Het was zeker weer een TOP weekend! Op naar volgend jaar!

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:05

Supermooi verslag!

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:21

Leuk verslag! En bedankt voor de link over het plantje, ik had er wel iets over gelezen in een verslag maar niet het volledige 'avontuur' mee gekregen.
Ik heb genoten van een dagje HE dit jaar en zit te overwegen volgend jaar voor het complete weekend te gaan.

De eerste foto in dit verslag zou trouwens echt zo een cover van een groot paardenblad kunnen zijn heb ik het idee :)

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:22

Wauw leuk verslag zeg, en prachtige foto's ook!
Dit jaar helaas geen tijd gehad om te gaan, maar volgend jaar maak ik tijd! :D

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:38

Heel erg leuk verslag, baal dat ik er niet bij was dit jaar! Hopelijk volgend jaar wel :))

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:55

Zag er gezellig uit! :D

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:12

Ziet er erg geslaagd uit!
Denk dat ik volgend jaar maar een keer moet gaan kijken daar :)

PaulaC98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:12

Heb het onwijs gezellig gehad, en net ook even een topic aangemaakt met mijn foto's! :D
Volgend jaar zeker weer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:34

Nogmaals bedankt dat ik mee mocht rijden in de WE-clinic! Het was echt supergaaf en ik ben zó trots op die kleine zwarte van me <3

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:49

Tof!!!! Wat ik zo gaaf vind, is dat een FORUM!!! Zoveel "invloed" heeft, geweldig toch dat bokt een eigen stand heeft en gewoon mensen mag afvaardigen, echt gaaf!!! Petje af voor al die jaren werk!! *\o/*
Ga vooral zo door!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 00:27

ik vond het super leuk! ik heb ook een topic met foto's! :D

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:37

NoeskaMoos schreef:
Leuk verslag! En bedankt voor de link over het plantje, ik had er wel iets over gelezen in een verslag maar niet het volledige 'avontuur' mee gekregen.
Ik heb genoten van een dagje HE dit jaar en zit te overwegen volgend jaar voor het complete weekend te gaan.

De eerste foto in dit verslag zou trouwens echt zo een cover van een groot paardenblad kunnen zijn heb ik het idee :)

Dankjewel voor je compliment haha! :D

Was voor mij de eerste keer dat ik naar horse event ging maar echt, volgend jaar gaan we weer!

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:42