basculeren - springtechniek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 21:51

Citaat:
Wat is basculeren ?
Dit is het gebruik van de mogelijkheid die het paard heeft om boven een hindernis zijn hoofd en hals naar beneden te brengen en zijn rug gelijktijdig
bol
te maken, om over de hindernis heen te komen. Hoe korter de afstand om dit te doen, hoe sterker het paard basculeert



hoe kan een ruggewervel die keihard is zich bol maken? Lijkt mij vrij onmogelijk?

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 21:59

Afbeelding

Handy Boy, Voltaire X Lucky Boy...

Ben opzich tervreden over zn techniek, voorbeen mag hoger ingetrokken worden. maar ik kan hem zowel er kort op zetten, als groot, als gewoon normaal passend.

Jullie mening? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 22:05

Voorbeen is niet zo best van Handy Boy!

Verder vind ik dit soort lage sprongetjes niet echt repre om een paard te beoordelen.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 22:08

Das waar, maar ik spring veel laag, ter controle.

Zelf ben ik, wat ik al zei best tevreden, heb steeds meer controle, hij mist zelf "het oog", maar vertrouw wel op mij en laat mij het passend rijden.

Ondanks dat "slechte voorbeen", is hij wel succesvol Z met winstpunten.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 22:30

Pipo schreef:
hoe kan een ruggewervel die keihard is zich bol maken? Lijkt mij vrij onmogelijk?


De hele ruggegraat, toch? Niet 1 wervel. Jij kan je rug toch ook bol en hol maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 22:38

Ja maar ik heb een heel ander skelet dan een paard. En ik kan alleen een aantal wervels bollen...........

Kijk eens goed naar springfotos, zie je werkelijk een bolle rug?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 22:40

Miss_Petit schreef:
Das waar, maar ik spring veel laag, ter controle.

Zelf ben ik, wat ik al zei best tevreden, heb steeds meer controle, hij mist zelf "het oog", maar vertrouw wel op mij en laat mij het passend rijden.

Ondanks dat "slechte voorbeen", is hij wel succesvol Z met winstpunten.



Dan is dit een zeer niet repre foto van dat dier! Denk dat hij over een Z parcour heel anders springt. Spring jij zelf Z met deze?

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 22:41

ArwenLune"]
[quote="Pipo schreef:
hoe kan een ruggewervel die keihard is zich bol maken? Lijkt mij vrij onmogelijk?

De hele ruggegraat, toch? Niet 1 wervel. Jij kan je rug toch ook bol en hol maken?
[/quote]
idd, je moet over de hele rug denken. Anders zou een slang ook niet vooruit kunnen komen en zouden wij niet via onze rug kunnen bukken.

Ik heb vandaag gekeken bij ons op de manege (er werd gesprongen) en er is een paard wat ook best mooi besculeerd vindt ik, alleen mogen de voorbenen wat hoger ingetrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 22:42

Ik bedoel ook Ruggegraat, sorry foutje......

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 23:15

Maar een ruggegraat behoord soepel en los te zijn en niet keihard.
Dus ik snap neit echt wat je bedoeld eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 11:27

Afbeelding

Persoonlijk vind ik dat het voorbeen gebruik van dit paard beneden matig ligt. Het hangt er maar wat bij. De rug zou iets ronder gemaakt mogen worden om de mooie ronde lijn van zijn hoofd enhls compleet te maken.

Als hij Z springt, zou je misschien eens wat foto's daarvan kunnen plaatsen.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 14:41

Ben ik benieuwd wat jullie van de Techniek van mijn Tinker vinden. Ik heb er zelf echt geen zicht op Bloos

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kan t ermee door?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 14:54

hij basculeerd wel goed, die tinker, alleen hij oogt of ie er echt superveel moeite voor moet doen om de sprong te kunnen maken, zijn voorbeen is ook op zich niet zo verkeerd, hij zou wel de sprong wat ronder mogen maken, volgensmij springt hij nu te veel omhoog( smalle parabool) hij mag dus een wat bredere parabool maken

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 14:58

Zal even zoeken of ik wat foto's heb van lagere sprongen. En de boel past idd niet altijd. Bij de derde sprong komt hij idd veel te dicht eronder. Bij de eerst valt het toch wel mee?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 15:01

ja dat klopt, bij de eerste valt het wel mee, maar hij springt daar nog wel teveel recht omhoog, snapje
je kunt dit trainen door goed te leren galoperen en in een wat hoger tempo de sprongen te nemen
cross hindernissen springen zijn ook goed om het paard meer naar voren te leren springen
het is niet iets wat niet verbeterd kan worden, in tegendeel,teveel omhoog springen kun je met rijden verbeteren, erger is als ze niet voorzichtig genoeg zijn , dat is moeilijker te verbeteren Knipoog

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 16:44

ik vind het overigens wel grappig dat die tinker een best mooie techniek heeft

hier wat foto's van mijnes, een pony met geen denderende techniek,eentje die niet goed zijn rug gebruikt, maar we springen toch Z....
Afbeelding
dit was nog in de L, de bovenbenen brengt ie mooi naar voren maar de rest laat ie wat hangen...hij is dan ook liever lui dan moe hihi
Afbeelding
NK in de L, verder geen mooie sprong
Afbeelding
in de M,drukt de rug weg, en weer die beentjes die die laat slingeren
Afbeelding
in het M
Afbeelding
in het Z

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 16:54

dan ben ik eigenlijk ook wel benieuwd wat jullie hier van vinden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 20:11

die van reddy tobias basculeerd matig, zijn voorbeen gebruik word naarmate de hoogte hoger word, stukken beter! maar zo zie je maar dat de techniek niet volgens het boekje hoeft te zijn , om succes te boeken !

de haflinger heeft duidelijk weinig vermogen en springt zonder rug, voorbeen gebruik is op de foto's niet zo heel erg slecht !

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 20:40

Waanzinnig leerzaam topic dit! Snap nu een beetje waar je op kan/moet letten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 20:57

Annetje schreef:
Maar een ruggegraat behoord soepel en los te zijn en niet keihard.
Dus ik snap neit echt wat je bedoeld eigenlijk.



Een ruggegraat los en soepel Verward Verward

Dat is bot en skelet, dat kan niet los en soepel zijn, als dat zo zou zijn zouden we uitellkaar vallen.

Je verward het met spieren...........

En bij je eigen skelet kan ook alleen het onderste gedeelte van je rug buigen, maar degene waar je ribben aan zitten zit geen buigzaamheid in hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:00

En Annetje een slang is niet te vergelijken met een mens of een paard!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:05

oké laat maar Haha!
(ik had het fout Knipoog)
De pony in dit topic: [HAW] Dundee rijden en !! Springen !!
Basculeert zij goed? Ik weet wel dat ze haar voorbenen meer in moet vouwen (ja toch?) maar verder?

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:17

Rare rug heb jij Pipo Haha! Ik kan het bovenste gedeelte wel buigen hoor, als je je schouders naar voor en naar achter doet word het bovenste gedeelte van je ruggengraag hol en bol, dus beweging zit erin. Of bedoelde je wat anders?

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:32

Er zit idd wel beweging in ja, maar neit veel. Bij een paardenrug is dat volgens mij net zo.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:39

crossmonster schreef:
die van reddy tobias basculeerd matig, zijn voorbeen gebruik word naarmate de hoogte hoger word, stukken beter! maar zo zie je maar dat de techniek niet volgens het boekje hoeft te zijn , om succes te boeken !

de haflinger heeft duidelijk weinig vermogen en springt zonder rug, voorbeen gebruik is op de foto's niet zo heel erg slecht !


ben ik het wel mee eens
paard hoeft niet altijd een top techniek te hebben over hoog niveau te halen, dat ik deze kocht had ie nog nooit gesprongen, dus we hebben in die 4 jaar wel wat bereikt