waarom zon heisa om een hengst?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninus
Berichten: 1721
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:44

Lang geleden (toen ik nog een klein pennymeisje was Haha!) reed ik op een superbrave hengst. Ik voelde me erg stoer, totdat hij een keer in de stal losbrak en een merrie besprong. Toen was de brave hengst niet zo braaf meer en ik voelde me wel héél erg klein. Sindsdien heb ik niet zoveel vertrouwen meer in hengsten.

Mensen onderschatten vaak de impact van de hormonen. Je denkt je paardje goed te kennen, maar dat valt in de praktijk vaak tegen. Met hengsten omgaan is een vak apart! Dus weet wat je doet.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:49

Citaat:
de meeste andalusiers zijn ook te rijden, ligt aan de manieren, ze zegge ook hensgten mag je niet aanhalen, hallow je moet tog ene band met je paard krijgne..?


Een band met je paard krijgen doe je met eerlijkheid, consequentheid en vertrouwen.
Daar hoef je je paard echt niet voor aan te halen alsof het een konijntje is..

En idd je kan gerust een hengst aanhalen, maar het is niet verstandig om 'm door iedereen aan te laten halen. Een hengst blijft een hengst en die hebben wel meer dicipline nodig anders worden ze dominant.


Citaat:
Er zijn nauwelijks stallen waar je goed terecht kan met een hengst en van eenzame opsluiting is nog nooit een paard beter van geworden.


Dit is dus idd het grootste probleem met het houden van een hengst. Vind het erg egoistisch om zelf te beslissen dat een paard een eenzaam leven moet leiden omdat je hem zelf graag hengst wil houden.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:06

Nimber jij hebt je hengsten voor een doel en bent er bewust mee bezig. Dat is geen probleem maar ja het is wel lastiger dan het hebben van 10 ruinen of 10 merries.

Andaluciers zijn idd brave hengsten maar het blijven hengsten. Even niet opletten en het kan misgaan. Waarom da risico lopen?.

Zit zelf te dubben een veulen te kopen die nu nog hengst is dat mag hij ook blijven tot dat hij 2,5 /3 jaar is en tot die tijd zolang het goed gaat. Bij mij op stal ik een hengst houden geen probleem maar ik neem het risico gewoon niet. Heb helaas al wat dingen gezien bij ons op stal met hengsten dan leer je het wel af.

Je laat je hond toch ook seraliseren of casteren?. Waarom niet bij paarden?. Stoerheid vaak stoerheid.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:15

Tulandro schreef:
Ik ken genoeg hengsten die gewoon lekker met ruinen op het land kunnen lopen hoor!!

Nou, ik ken er dus maar weinig.
Mijn hengst kon dat dus niet, ik had hem overigens alleen nog hengst omdat hij als anderhalfjarige al zo groot was. Ik was bang als ik hem voor zijn 3e zou laten castreren ik er een grote slappe dweil aan zou overhouden.
Vorig jaar oktober is hij met ruim 3,5 gecastreerd en hij heeft vanaf afgelopen voorjaar heerlijk met de andere beesten buitengelopen, ook met mijn merrie en veulen. Hij is daar zo van opgeknapt!
Het was altijd al een leuk beest en op zich heel goed handelbaar, maar nu hij helemaal geen last meer heeft van hormoontjes is zijn echte karakter nog meer naar boven gekomen. Mijn hengst kwam wat aandacht en ruimte niets tekort. Hij stond hele dagen buiten en had veel contact met andere paarden. Nu als ruin is hij minder gefrustreerd, blijer, eerlijker, geconcentreerder, vrolijker, gezelliger, betrouwbaarder, en hij heeft nog steeds zijn uitstraling Het enige wat hij niet meer doet is maaien met zijn voorbenen als je hem aan de hand hebt, steigeren en brullen doet hij ook niet meer, kortom, waarom zou je een beest hengst houden als er geen reden voor is?

Mellow

Berichten: 6476
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:19

ik heb destijds ook een hengst gekocht (is nu ruin).
ik heb hem niet gekocht omdat hij hengst was en dat ''stoer'' moet zijn.
ik heb hem gekocht omdat ik hem mooi vond en lief, als het een merrie was (in de vorm van mijn paard dan Knipoog) dan had ik ''haar'' gekocht.

maar mel was een hengst, ik heb hem eerst een tijdje hengst gelaten maar nu is hij gecastreerd, is handiger voor als ik van stalling wil verhuizen en voor nog wel meer dingen.

maar mijn hengst was echt een doetje, had zo zijn uitspattingen maar over het algemeen was hij hartstikke lief.

jollyjoker

Berichten: 2465
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:48

Wij hebben de laatste tijd 2 hengsten op stal gehad, waarvan 1 van mijzelf.Deze was superbraaf, en liep lesjes met kinderen van 11 jaar. Maar in het land moest hij alleen en was nooit echt happy in zijn uppie. Gelukkig heeft hij nu een nieuw huis en is hij daar gecastreerd heen gegaan zodat hij lekker in de kudde kon lopen.De andere hengst was van een vriendin van mij en die leek ook wel oke/braaf. Tot hij op zekere dag zonder enige waarschuwing mijn vriendin greep. Moet er bij vertellen dat ze op dat moment het voorbrengen voor de hengstenkeuring aan het oefenen was o.t.v. een ervaren N.H. instructrice. Hij pakte haar in haar borst en heeft haar tegen de grond gedrukt.Ik stond aan de kant van de bak en ben me echt rot geschrokken!!!! Nog dezelfde avond hebben we haar gezegd dat hij niet langer op stal mocht blijven!

ik wil hiermee duidelijk maken dat hengsten altijd onvoorspelbaar blijven.

Daihyo

Berichten: 88065
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:53

Tyrano is toevallig pas gecastreerd.
Het is veel fijner voor hem. Hij kan nu gewoon bij de merrie's op de wei, je hoeft niet meer op te letten of er een merrie in de buurt is. Heel fijn. Vooral voor hem.

Ook hij was een brave hengst. Geen problemen, tot maart dit jaar. Zijn hormonen sloegen ineens op hol en wilde alleen maar naar de merrie's. Desnoods door het hek heen. Daarom is hij nu gecastreerd.
Hij is qua gedrag nooit een hengst geweet. Heel lief, niet bijten, goed in de hand te houden. Tot april dus.

Tuurlijk zijn er brave hengsten, heb het zelf meegemaakt. Maar geef mij toch maar een ruin. Voor de veiligheid van mij, andere paardne en hemzelf. Plus dat hij een veel fijner leven heeft als ruin. Niet meer alleen.

Purtje
Berichten: 277
Geregistreerd: 29-05-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:31

ik zelf heb een hengst hij is nu 5 jaar en die is echt super braaf hij let niet eens op andere merries en hij staat bij ons op stal ook gewoon in de wei. Ik begrijp de ophef niet zo dat je een hengst als hij niet voor de fokkerij wordt gebruikt per see gecastreerd moet worden. Ik vind dat een beetje discriminatie.
Tuurlijk zijn er hengsten die niet te hanteren zijn en waarbij het echt nodig is. Maar als het niet nodig is ben ik er geen voorstander van.

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:01

Ach Purtje.. niet druk om maken. Als het om het onderwerp 'hengst' gaat, is bokt zo zwart-wit als de pest. Niet dekken? Dan castreren want anders is het levensgevaarlijk. Is de hengst nu braaf? Over een paar jaren niet meer, let maar op.

Dat ook hengsten geen machines zijn die allemaal hetzelfde werken, schijnt menigeen hier te vergeten. Een paard is een paard, ongeacht zijn geslacht. Een paard blijft een vluchtdier en daardoor nooit helemaal voor de volle 100% te vertrouwen.
En dan de crux: het ene paard is zelfs nog minder te vertrouwen dan het ander: die ene ruin die zo schichtig is, die ene merrie die je platdrukt als ze hengstig is en ja, die hengst die een hormoonaanval heeft. Een ieder individueel paard heeft zijn eigen handleiding, het is aan de mens/eigenaar/ruiter om die handleiding te leren (er)kennen. En toegegeven: hengsten hebben door hun hormonen toch vaker een strikter te volgen handleiding en zijn daardoor niet geschikt voor een iedere paardenliefhebber.

Maar om ze nu continue over 1 kam te scheren.. nee, is volgens mij niet nodig.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:09

Ik ga met Yokie mee en om eerlijk te zijn heb ik het liefste hengsten. Ik vind ze eerlijker.. Heb nu een ruin met behoorlijke hengsten streken en das vervelender dan gewoon een hengst

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:13

ik heb zelf een pesionstal en heb meerdere hengsten staan,Met de hengsten zelf heb ik geen probleem,staan allemaal op de wei,staan bij ons tussen de merrie's op stal(ja echt waar....) het is maar net hoe je er mee omgaat denk ik,bij mij op stal lopen ze net zo veel buiten als de merrie's ,wat ik hier eigenlijk niet lees zijn de mensen die hengsten houden....... ik denk dat dat meer het probleem is..... toevallig van de week kwam er iemand kijken voor een stal,een vrouw met een dochter van een jaar of 13? die absoluut een hengst wou........ dan denk ik....?????? en helaas zie je die mensen veel om je heen (en niet alleen met hengsten) knoeiers noem ik dat...absoluut geen paarden mensen..en zo komen dan de praatjes over hengsten in de wereld......
maar bij mij op stal staat het bewijs,dekhengsten,gewoon blij tussen de dames op stal,geen enkel probleem alleen moet je wel weten hoe je er mee omgaat.en dat is bij somige mensen nogal moeilijk....

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:22

Ik had ook een hengst was super braaf alleen 1 ruin kon hij echt niet uit staan als hij de kans kreeg greep die hem en goed ook!
Ik heb nu verkocht, ik merk wel dat het makkelijker is. Nu lopen alle paarden lekker bij elkaar en hoef ik niet meer op te letten dat de hengst niet er bij komt.
Hij was daar in tegen verder verschrikkelijk braaf tegen over iedereen en goed te rijden ook tussen de merries. En ook hij stond juist naast de merries op stal daar voelde hij zich het best.
Hier op een dressuurstal in de buurt staan er ook meerdere hengsten zonder problemen en lopen ook buiten!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:32

Grappig, ik zat er onlangs nog aan te denken een dergelijk soort topic te openen.

Ik heb nu sinds enkele weken een hengst als logé op stal. Het is een schat van een dier. In de omgang met mensen héél braaf!

Maar toch moet je erg alert blijven. Bv als je met een paard langs zijn stal loopt, dan gaat mijnheer brullen. Je kunt hem ook niet zomaar in de wei naast een ander paard zetten want dan wil hij laten zien dat hij de baas is. Ik vind persoonlijk dat het het paard in sociaal opzicht enigzins beperkt blijft.

Veel mensen vinden een hengst stoer en vergeten dan even dat er net iets meer bij komt kijken als bij een ruin. Tuurlijk heb je uitzonderingen. Je hebt ook ruinen die behoorlijk tekeer kunnen gaan. Maar het gros kan je toch wel over 1 kam scheren.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:44

Natuurlijk een paard is een paard, en je zult genoeg merries en ruinen hebben die niet al te makkelijk hanteerbaar zijn. Ik heb zelfs zo'n ruin jaren gereden, Ineke2 kent hem wel Haha! .

Ik ken ook wel een paar hengsten (ijslanders) die zeer braaf in de omgang zijn, worden zelfs wel buitenritten mee begeleidt. Maar daarom blijft het nog steeds altijd oppassen.

Maar over het algemeen genomen heeft een hengst vaker "streken" onder invloed van zijn hormonen en is daardoor nog wat minder betrouwbaar.

Verder ga ik met Tyrza mee, de hengst blijft in sociaal opzicht enigzins beperkt.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:56

Ik heb thuis een hengst staan.
Die staat vanaf april al buiten met mijn Shire ruin. Haha!
Hij is nu 2,5 jaar, ik heb hem inmiddels een jaar.
Vorig jaar was hij nog erg makkelijk, weinig hormoontjes, en stond gewoon in een paddock met een ruin, naast de andere paddocks waar merrie's etc in stonden.

Nu zou ik dat niet meer doen, hij zit bomvol hormonen.

Hij heeft vorig jaar wat meegemaakt voor hij hier kwam ,en zijn vetrouwen in de mens is laag.

Hij gaat deze winter uiteraard op stal, maar eérst laat ik hem helpen.
Want hij is anders te moeilijk. Als ie bang is steigert hij, en we hebben ook een aantal merrie's lopen. Ik heb geen zin in herrie op stal, en wil er toch niet mee dekken.

Ik denk dat als hij ruin is, lekker rustiger wordt, wat ik ook prettiger vind met aanrijden straks volgend jaar.

Voor de groei hoef ik het niet te laten, hij heeft zich zo ontzettend mooi ontwikkeld. Het is een Nrps pony, maar is al groter als zijn ouders, en is zo mooi rond en gespierd. En er zit een nek op waar je u tegen zegt.

Ook heb ik vannacht echt een nachtmerrie gehad over hem
Droomde dat hij was uitgebroken, en achter Pompidou aanzat die helemaal over de zeik was. Echt een rotdroom, en volgens mij een waarschuwings droom Knipoog

Nee dit mannetje wordt gecastreerd. Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:10

Omdat we hier van achter de PC niet weten hoe iemand met paarden c.q. hengsten omgaat, is het wel degelijk veiliger om te zeggen dat je ze maar moet ruinen. In mijn ogen heeft een hengst het alleen verdiend om hengst te blijven als hij mag en moet dekken, en ook alleen maar dan als het echt hengstenmatriaal is. "Good stallions make great geldings". Mocht je beslissen om hem toch hengst te laten, dan creeer je willens en wetens een extra gevarenfactor. Wat Nimber al zei: castreren kan altijd nog is een van de meest domme argumenten die ik heb gehoord. Ongelukken die door hengstengedrag gebeuren zijn te voorkomen, als je op tijd ruint.

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:10

ik heb al eerder gereageerd op dit topic.
mijn hengstje is nu 6, en is voor een hengstje heel braaf. ik kan gewoon met de merries buitenrijden, en hem aan het hek poetsen met merries er om heen. en hij kan altijd in de bak los staan.
maar tog ben ik heel consequent en streng voor hem, want niet iedereen kan met hem overweg.
ik moet gewoon constant goed opletten, maar omdat hij nu al zo lang hengst is. een vrouw bij mij op stal zei dat hij best gefrustreerd kon raken als ik hem nog zou laten castreren, want dat wou ik eerst doen vanwege weidegang. en dat zijn gedrag helemaal kon veranderen.

maar tot nu toe vindt ik hem als hengst superbraaf.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:15


Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:27

Ik heb zelf geen hengst gehad, en ben dat ook niet van plan. Wel heb ik verschillende hengsten gekend op 2 stallen waar ik heb gewerkt, en inderdaad, er zijn veel verschillen van hengst tot hengst.

De een was meer zoals Sjuimpje beschreef, continue brullen, zich ontzettend sterk maken aan de hand (die mocht alleen aan een hoofdstel met scherp bit aan de hand, nooit met halster), en niet echt te vertrouwen in dat opzicht.

De ander was wel ontzettend braaf, ik kwam er pas na een week achter dat het een hengst was! Zo rustig, gewoon naast de merries op de vrachtwagen naar concours, helemaal niks aan de hand.

Ook mn zus heeft een hengstje, een shetlander wel te verstaan, maar toch een hengst. Die stond eerst altijd bij ons op de pensionstal opgesloten in zn stal, en kwam er alleen maar uit om te schouwen. Natuurlijk was hij dan wild, hij wist wat er van hem verwacht werd en was blij eens uit zijn stal gehaald te worden.
Nu hij van mijn zus is, staat hij met 2 shetlander ruintjes op de wei, en alles verloopt exact naar wens. Natuurlijk moet ze consequent met hem zijn, in de omgang wil hij ondanks zijn maat nog wel eens dominantie tonen, maar het is prima te doen.

Voor mij zou ook de vuistregel zijn: zo lang het dier er niet ongelukkig van word (weinig beweging, weinig tot geen weidegang, continue geruk in de mond met hengstenbit e.d.), why not?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:31

Het zijn juist de sulletjes waarbij de aandacht verslapt. En als een keertje de hormonen opspelen, en dat hoeft maar een keer te zijn, dan gaat het soms hartstikke fout.

Lees volgende waarschuwing maar van Pat Parelli,

Citaat:
Stallions Demand Savvy
by: Pat Parelli

Author's Note: Please know that my program is designed to teach people to teach their horses. I want you to know how good you are and to be savvy about when things are over your head. Safety is #1, and until you are Level 4, I have concerns about your safety with a stallion. The solution, therefore, is to put your stallion aside and get your savvy level up first... and remember, good stallions make great geldings.

I once saw a woman killed by a stallion. He bit her throat and ripped her esophagus out. I know another person whose two fingers were snapped off and all the tendons from his forearm were torn out. I have known people who were picked up by the shoulder, or by the belly, in the jaws of a stallion. I myself have been picked up and dragged on two different occasions.

One stallion in California lives in a maze of pens that funnel him into the breeding shed so no one has to handle him. All his teeth have been removed. Another stallion, one of the top thoroughbred sires in the world, was so vicious only one person could handle him. Anyone else entering his stall or paddock had to be protected by someone with a pitchfork.

At top establishments around the world, breeding barns look like torture chambers, equipped with chains, whips, hobbles, helmets and flak jackets. Yet every year, every breeding season, people are still hurt, maimed, or killed by stallions.

What does this tell you about the potential perils of owning a stallion? In a fight, even a grizzly bear is no match for a stallion. Most people who’ve been on the unhappy end of a stallion will tell you they never saw him coming... the next thing they knew, they were in his jaws.

Some of you may think I’m exaggerating. All too often, stallion owners think, "It won't happen to me." Let me tell you, I'd rather have you mad at me for saying this, than to hear a report of your tragedy. Stallions are magnificent, awe-inspiring creatures. They demand a whole new level of savvy.

A stallion's job is to procreate and to fight for dominance. He lets nothing stand in his way. Stallions will even fight to the death for dominance. When a stallion’s libido is aroused, he becomes a superhorse. He has more strength, more fight, more bravery, more desire and more determination than ever. His hormones are like rocket fuel. Mixed with adrenaline, testosterone amplifies potential tenfold.

Recently, a student asked me why some stallions seem pretty mellow compared to others. Aren't these a lot safer and easier to handle? Yes, in some situations, but not all. That's the kind of stallion who ripped out his owner’s throat.

For example, take a mild-mannered husband who's out with his wife. Everyone knows this man to be a friendly, reasonable, amicable kind of guy. Never seen him get mean or mad. In fact, wouldn’t even think he had it in him. Until the moment some guy gets inappropriate with his wife. Then, watch out!

This mild-mannered man turns into a tornado. He’s on the fight, ready to defend and protect his woman. There's nothing "left brain" or logical about this; it's totally right brain, or instinctual. In that moment, he's liable to do anything. His adrenaline is up, and he's become a superman.

With a stallion, everything can be fine until:

He's faced with mares.

You get in his way.

You challenge his dominance, even using the Seven Games.

It's true that some stallions have a higher libido than others. For the most part, this is innate. But health and upbringing can affect behavior as well.

A poorly fed horse, for instance, will have less energy and less desire than a fit horse on full feed and feeling great. I have often seen thin, wormy, listless stallions that turn into fire-breathing dragons once their health is restored.

Upbringing is another influential factor. Let's consider the ways a young stallion might be raised: with other mares and geldings, with other stallions, or in solitary confinement. A number of scenarios can have a bearing on his behavior.

I have found that the more unnatural the environment, the more perverted the behavior. Many stallions are kept isolated from other horses. Often, they're petted and handled by people who are unfamiliar with natural ways of creating respectful relationships. They are handled aggressively, punished for excitable behavior, restrained with chains over their noses or gums, kept on a tight rein. I liken this to men in jail, whose behavior rarely improves in prison; instead, it becomes more perverted.

Stallions crave contact with other horses, so isolation only worsens their behavior. Unable to do their jobs, segregated stallions become extremely pent-up. Then, when exposed to other horses, they exhibit extreme aggression and become very difficult to handle.

Think ofit from the stallion's point of view. Kept in solitary confinement, you have no social contact, not enough exercise, and not nearly enough mental and emotional stimulation. Naked "girls" are led past your stall every day. You become very frustrated and bored. Then, you are taken to the breeding barn. When you're led out of your stall, how are you going to act? You know exactly when you are going and what will happen, so you get excited and start prancing. The mare is hobbled and twitched, and all you do is take a flying leap onto her back. No introductions, no friendly chit-chat, no foreplay, no rebuffs from the mare for rough or rude behavior. In my opinion, this is controlled rape. Stallions treated like this are taught to be rapists.

On the other hand, when stallions are raised with other horses, they learn to become polite. If they're rude, a pair of teeth or heels quickly come their way. You must understand the horse's psyche and herd behavior, and with a stallion, you need a truckload of savvy. You must know how to earn his respect without using violence. You must read situations very quickly and stay one step ahead of what he's thinking, all the time. This is why handling stallions is a Level 4 study. You should be at least a Level 3 graduate. You need to be a Bruce Lee of horsemanship, to be Kung Fu, which means excellent - mentally, emotionally and physically.


Stallions Demand Savvy...

You’ve seen him; you might even own one... the young stud who playfully nips at you all the time. It’s probably the question I'm most often asked; "How should I deal with this?"

First of all, nipping is disrespectful behavior. A nipping horse is playing games: the Porcupine Game, to be exact; and he's usually winning them. If he can sneak in, take a nip, and then duck away, he's having a ball. Just watch young horses playing together. You’ll see this exact same nip,recoil and duck pattern. It's even better if he can make you mad, more points for him!

The answer for this horse, however, is not punishment. It's the same as for any horse with this behavior. That's why you need enough savvy to win the Seven Games, especially the Porcupine Game, and without your horse feeling like a loser. If you earn a horse’s respect, he will not play those games on you. But you can't gain a horse's respect through punishment. Not only does it cure the problem, it can come back to haunt you on a bad day, and on a bad day a stallion can be your worst nightmare.

Very few stallions are excellent breeding quality. Far too many people keep a stallion because they don't have the heart to geld him. Yet, the stallion goes on to live a life of frustration. Instead of breeding several times a day during the breeding season, he's allowed one or two servings a year, if he's lucky. And yet all his hormonal and instinctual drives are still there. Without enough outlet for his libido, you'll have a very frustrated or depressed stallion on your hands, with potentially serious consequences.

I geld my colts within the first two weeks of birth. After that, the testicles may be difficult to locate, and the next thing you know your yearling has a raging torrent of hormones coursing through his growing body. Some people are concerned that early gelding will affect a horse's growth and performance, but in my experience, this is not true. Many of my geldings were castrated at ten days old, and they've grown into stout, handsome horses.

Don't keep your colt a stallion. There are thousands of stallions around who should have been geldedbecause of poor conformation, bloodlines or personality. They weaken the gene pool and are walking liabilities for their owners. When your horse is a stallion, you can never relax.

Stallions handled by people with a great deal of savvy are exceptions. The Spanish Riding School and the great Fredy Knie (of the Circus Knie in Switzerland) are two outstanding examples. Both use stallions exclusively in their performances because of that "something extra" in stallions. In the right hands, this is truly spectacular. Their stallions are respectful and fulfilled. I repeat, fulfilled. This is probably the part that most people underestimate the most. Owning a stallion is not just about handling his behavior; it's about considering his life-style and needs, too. After all, natural horsemen always think about things from the horse's point of view first.

Put yourself in a stallion's shoes.

Ineke2

Berichten: 33132
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:40

Ik heb zelf een aantal jaar geleden een hengst verzorgt, hij was jaarling en tot zijn 2,5 jaar hengst...wat was ik blij dat zijn ballen eraf gingen!!
Niet omdat hij niet braaf was, hij was best braaf, maar je moest zo opletten...áls hij per ongeluk eens losschiet of o.i.d. zijn de gevolgen ietwat groter dan met een merrie of ruin Knipoog

Nadat hij gecastreerd was werd hij veel liever en vechtte hij niet meer met de ruinen en hij brulde niet meer.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:46

Cassidy schreef:
Het zijn juist de sulletjes waarbij de aandacht verslapt. En als een keertje de hormonen opspelen, en dat hoeft maar een keer te zijn, dan gaat het soms hartstikke fout.



JUIST mooie uitspraak. Omdat hij zo braaf is ga je er makkelijker mee om.

Ik denk dat er een groot verschil wie je bent en wat je ervaring is op paardengebied. Ik heb genoeg mensen gezien met minimale ervaring die met hengsten lopen/rijden.

Bij een hengst moet je op je hoede blijven ALTIJD hoe lief en braaf die ook is. Als je zelf maar een ruiter bent die 1x per dag lekker wil hobbelen met paard moeten ze geen hengst nemen ben er geen voorstander van.

Kan begrijpen dat steeds meer stallen tegen hengsten zijn omdat het een tijd een echte rage was erg triest.

Heb geen problemen mee als mensen een hengst houden als ze maar weten waar ze mee bezig zijn en oppassen voor andere en zichzelf en zeker de grens moeten kennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:59

pharagirlke schreef:
waarom zon heisa om een hengst?!!


Omdat wij die onopgevoede k*tdieren op stal krijgen als de eigenaar er bijna mee is verongelukt.

Het gros van de 3-jarige hengsten zijn gewoon etters. Als je dan niet kunt doorpakken heb je wel een probleem.

Een ruin geeft een hoop minder gelazer op concours, op de trailer, en kan bovendien lekker met een vriendje de wei in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:17

Bij ons op stal staan een paar hengsten, allemaal geen enkel probleem. Eentje staat gewoon achter een traliedeur en dat gaat prima als je er maar niet met een paard vlak voor blijft hangen. Even rekening mee houden en geen punt verder.
Er staat er nog eentje en die staat buiten in een stal met een weefrek, hij kan dus gewoon naar buiten kijken. Over dit paard gaan de wildste en debielste verhalen in het rond, hij bijt, hij gilt, hij valt aan en hij doet van alles. Punt is dat al die verhalen helemaal niet waar zijn, hij doet helemaal niks. Hij staat gewoon in zijn stal en komt hooguit even buiten koekeloeren,maar doet verder niks. Ik loop vaak met mijn eigen ruin langs, maar ik ben ook regelmatig met andere paarden, ook merries, langsgelopen en ik heb nog nooit gehad dat hij brullend naar buiten kwam. Volgens anderen doet hij dat wel. Nou snap ik niet waarom deze brave hengst nou zo'n slecht reputatie aangepraat krijgt, hij doet helemaal niks Verward.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:21

Wij hebben 1,5 jaar een hengst op stal gehad, hij is nu sinds een paar maandjes ruin. Hij is het sociaalste paard wat ik ken, kan absoluut niet alleen zijn en was juist een verademing voor onze 'kudde' (2 ruinen). Hij wist het evenwicht te herstellen, was braaf op stal, geen gedonder in het bos. Niks aan het handje. Tot we tijdelijk een merrie op stal kregen. Op wedstrijden ging hij geweldig uit zijn dak, op het eigen terrein was hij niet te handhaven. Merrie weg, en meneer bleef idioot doen. Thuis niet, daar was hij de braafheid zelve, in het bos ook nog niet (onder de man dus), maar op wedstrijden ging hij uit z'n dak. Finaal door het plafond. 't Kan nog erger trouwens Haha!. Tsja, dan zijn wedstrijden niet leuk meer en moet je je afvragen met welk doel je je paard houdt, voor het plezier thuis (recreatief dus), vooral, maar in de wedstrijden stond hem een goeie toekomst te wachten. Laat je dat schieten omdat je 'm persé hengst wil houden? Nee dus, hij is fijn geholpen. Brave hengst van 9 weggebracht en nu een geweldig leuke ruin van 9 terug gekregen. Hij hapt niet meer, gaat niet meer steigeren (deed hij zelden, bij merries wel) en op wedstrijden is hij ook weer superbraaf zoals hij was. Ik blijf het jammer vinden, daar niet van, maar nu zijn er geen dooien gevallen. Wat heb je liever? Ik weet het wel, ik zou zó weer een hengst kopen, en 'm in eerste instantie hengst laten, maar als het niet leuk meer is, dan is hij zó ruin. Binnen een week ben ik dan van het gezeik af. Eerlijke kans krijgt hij, verkwanselt hij die, dan is hij gewoon geen hengst meer.
Met name op wedstrijden is het een verademing, hij is nog steeds lekker gek en geïnteresseerd in andere paarden, maar bij de keuringen staat hij nu op 4 benen ipv op 2, aan een halster ipv met bit en dressuurzweep.