wanneer stopt melkproductie na spenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ijslandermir
Berichten: 760
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: drenthe

wanneer stopt melkproductie na spenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 14:33

Hoi,

het veulen van mijn merrie is met 7,5 maand gespeend. Na hoeveel tijd kunnen de merrie en het veulen weer bij elkaar?

Mirjam

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:49

Ligt eraan wat je wilt. Volgens mijn dierenarts moesten veulen en merrie toch wel 6 maanden uit elkaar om elkaar niet meer te kennen. (Nu vraag ik me af of ze elkaar dan echt niet meer kennen, maar in ieder geval dat je op stap kunt met de merrie zonder dat het veulen de boel af breekt) Doe je het alleen om de melkproductie te laten stoppen dan is een maand of twee voldoende.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:11

Ik vroeg me ook al zoiets af..... Mijn merrie heeft in 2004 een veulen gekregen, deze is met 6 maanden gespeend, en met 8 maanden stonden ze weer samen (wegens verhuizing) Toen het veulen 13 maanden was, zijn ze weer uitelkaar gegaan, maar mijn merrie heeft nog steeds "melk" (vloeistof uit de uier, beetje wit/transparant) Is dat niet erg laat nog???

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:52

ja het is laat, maar zolang het veulen kan blijven drinken blijft de merrie melk produceren. Blijkbaar is 2 maanden dan ook nog te kort geweest voor jouw pony om gescheiden te zijn.
Bij mijn merrie werd het veulen er na ruim een jaar afgehaald en waren aleen de eerste week de uiers nog dik, daarna slonken ze zeer snel. Het is dus een beetje per paard afhankelijk hoe lang je merrie en veulen gescheiden moet houden.

ijslandermir
Berichten: 760
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: drenthe

Re: wanneer stopt melkproductie na spenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 12:25

Ze is nu een maand geleden gespeend. Bij het spenen was het veulen 7,5 maand oud. Het uier is nu flink geslonken, maar ik weet niet of ze nog melk geeft. Ik durf niet te proberen of ik nog met de hand kan melken, omdat ik bang ben dat ik het daarmee weer op gang breng.
Ze heeft geen last meer van haar uier. Ik moet dus nog minstens een maand wachten voor ze weer bij elkaar kunnen.

Mirjam

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:03

ja dat lijkt me wel verstandig. Succes ermee!

Marion71
Berichten: 2377
Geregistreerd: 15-06-05

Re: wanneer stopt melkproductie na spenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:25

Ik heb gemerkt dat het per merrie / veulen enorm kan verschillen. Sab wilde na een paar dagen helemaal niets meer van haar veulen weten. Ze keurde hem geen blik waardig en drinken mocht hij al helemaal niet. En dat terwijl ze een heel bezorgde moeder was. Ulani was dat niet, maar zij riep haar veulen na een week nog echt. Haar veulen was dan ook niet te houden en ging 2 afrasteringen over. Met als gevolg dat ze weer bij haar moeder stond. 's avonds hebben we haar gewoon met haar vriendje in de (overigens heel grote) stal gedaan. En dat ging goed. Vanaf toen stonden moeder en kind overdag een paar uurtjes bij elkaar in het weiland en 's avonds gescheiden (veulens bij elkaar, merries apart).
Het veulen van Ulani heeft nog wel een maand een beetje gedronken, maar kon de melkproductie niet op gang houden. Sinds een paar weken drinkt ze helemaal niet meer. Ik heb me laten vertellen dat de melkproductie vaak na een paar dagen al weg is. Na een jaar nog melk geven schijnt niet mogelijk te zijn (het is dan wat vocht, maar geen melk meer).
We hebben overigens alle paarden (2 veulens, 4 volwassen merries, waarvan 2 de moeder van de veulens zijn) een paar uurtjes per dag bij elkaar in het weiland lopen en dat gaat heel goed. Ik weet dat het niet zo hoort en ik had het van tevoren ook heel anders bedacht, maar als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. Dit gaat echt super. De veulens worden geweldig goed opgevoed en spelen met de volwassen dames, die daar echt van genieten. Feitelijk hebben we een natuurlijke kudde nagebootst.
Ik beweer niet hoor, dat je het op dezelfde manier moet dan, maar meer dat je van alles kunt plannen en uitdenken en dat het soms gewoon heel anders kan lopen. Doen waar je het beste gevoel bij hebt.

Succes.