Rotkreupel schapen besmettelijk voor paarden??

Moderators: Nicole288, Coby, Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

jufloontje

Rotkreupel schapen besmettelijk voor paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-04 12:28

Zoals de titel al omschrijft, zou ik graag willen weten of dit besmettelijk is.

Bij een aantal schapen van ons is rotkreupel geconstateerd, het gaat dan om de voor schapen niet besmettelijke variant.
Nu vroeg ik me af of dit voor paarden wel besmettelijk is, ongeacht welke variant. (de besmettelijke of onbesmettelijke)
De paarden en schapen lopen namelijk samen in het land.

Weet niet of dit bij medisch moet of hier, zie het wel! Knipoog

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 13:06

dan zou je eerst eens juist moeten aangeven wat er met niet besmettelijke variant bedoeld wordt (om welke bacterie het gaat), want de échte rotkreupel is voor schapen altijd besmettelijk (en voor paarden niet).
in het andere geval hebben ze (de schapen) gewoon 'een' hoefprobleem, maar geen rotkreupel.

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-04 14:30

Ik doel op het volgende stukje tekst:

Citaat:
Rotkreupel is een heel moeilijke bacterieziekte bij schapen om te voorkomen en te bestrijden. De bacterie Bacteroides nodosus is één van de spelers in het rotkreupelspel, maar is vaak al na enkele dagen verdwenen uit de stal of de wei. De tweede bacterie, Fusobacterium necrophorum is eigenlijk altijd wel aanwezig is de omgeving van het schaap. Als beide succesvol samenwerken, ontstaat vaak een heftige rotkreupel.

Ik begrijp echter uit je verhaal dat het niet besmettelijk is...

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 14:51

jufloontje schreef:
Ik doel op het volgende stukje tekst:

Ik begrijp echter uit je verhaal dat het niet besmettelijk is...

ja, ok, wat in dat stukje staat klopt, maar hoezo bedoel je dan dat die schapen de niét besmettelijke variant zouden hebben? wat in dat stukje staat is het enige echte rotkreupel, en komt in die vorm alleen bij schapen voor. dat is niet besmettelijk voor paarden.

maar als het om een andere kiem gaat, zou ik niet onmiddellijk durven beweren dat die ook geen rol zou kunnen spelen in rotstraal bij paarden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 16:03

zolang de weerstand van de paarden goed is en er geen beschadigingen aan-in de hoef aanwezig zijn denk ik niet dat het kwaad kan

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 16:17

ik kwam vroeger veel bij een beortje met schapen en paarden, hij vertelde me dat als de schapen rotkrupel hadden, de paarden er mok van konden krijgen.
verder weet ik er niets van

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie