Het voormalig Olympisch Grand Prix teampaard Dikkiloo van de Britse Kirsty Mepham is overleden. De gelderse ruin werd geeuthanaseerd toen hij afgelopen zaterdag een ernstige koliekaanval kreeg die een slag in zijn darmen veroorzaakte.
Dikkiloo werd in 1985 gefokt door G.J. van 't Hof uit Laag Zuthem. Dikkiloo (Tourist x Monarch x Fameus) kwam als zesjarige bij de familie Mepham. Daarvoor liep hij nog in het internationale vierspan van Peter Munt. Dane Rawlins ontdekte de vos en adviseerde Kirsty om hem te kopen. Het hart van Dikkiloo lag niet bij de mensport en hij was dan ook altijd de herrieschopper in het team van Peter.
De combinatie Kirsty en Dikkiloo bleek erg succesvol en ze waren dan ook diverse keren van de partij om Engeland internationaal te vertegenwoordigen. Dikkiloo kwalificeerde zich zelfs op ieder niveau tijdens de Britse Nationale Kampioenschappen, en mocht mee in het dressuurteam tijdens de Olympische Spelen van 2000 in Sydney.
"Nadat Dikkiloo in 2002 werd teruggetrokken uit de wedstrijdsport, werd hij een ontdeugend leerpaard voor de leerlingen van Kirsty. In 2006 ging het paard definitief met pensioen nadat hij last kreeg van hoefbevangenheid," aldus Mepham.
Dikkiloo werd afgelopen zondag thuis ingeslapen. De beslissing werd in samenwerking met onze dierenarts gemaakt. Op zijn leeftijd had hij een operatie niet overleefd."
"Ik heb mijn beste vriend verloren en ik zal hem ontzettend missen," aldus Kirsty Mepham.
Echt jammer, maar toch over de leeftijd valt niet te klagen en zeker niet voor zoown top paard ! maar het is natuurlijk nooit leuk als je je paard verliest
Lucky mijn toppertje Pinczow jij houd een plekje in mijn hart .