Kippenras met niet-kraaiende haan?

Moderators: xingridx, Firelight, Essie73, NadjaNadja, Muiz

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

anneliesdj

Kippenras met niet-kraaiende haan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-09 23:55

Ik wil graag weer een aantal kipjes maar ik vind het toch ook wel erg mooi om er een haantje bij te hebben lopen, tenslotte zijn die bij de meeste rassen het mooiste. Punt is wel dat wij in de nieuwbouw wonen en ik wil de buren natuurlijk geen last bezorgen dus ik vroeg mij af of er ook kippenrassen zijn waarvan de hanen niet of nauwelijks kraaien. Ik meen er weleens van gehoord te hebben namelijk.

Behalve het niet kraaien heb ik nog enkele voorkeuren;
- het mag geen groot ras zijn, voorkeur voor krielen maar een niet al te groot wordend 'normaal' ras mag ook
- ze moeten gemakkelijk tam te maken zijn
- bij voorkeur een ras wat niet goed kan vliegen zodat ze los in de tuin kunnen lopen, die omheind is met een schutting van 1,80m. (bij het vorige ras wat we hadden zei de fokker dat dat gemakkelijk kon, toch konden we binnen 2 uur al kippen gaan vangen)
- bij voorkeur een ras wat vrij veel eieren legt (dat is uiteindelijk een van de voornaamste redenen om kippen te nemen)
- bij voorkeur een ras wat gemakkelijk broeds wordt (anders hebben we aan die haan ook niks :P)

Het lijken veel eisen maar ik weet dat er al veel rassen zijn die aan mijn lijstje voldoen, ik weet alleen niet of er rassen zijn die niet kraaien en ik kan daar ook weinig info over vinden.

Leonard, can you tell me what's going on between Sheldon and Amy?
Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.
But sometime's its fun to creap yourself out just thinking about it.

A cat can have kittens in the oven, but that dont make them biscuits.

HubbaBubba

Re: Kippenras met niet-kraaiende haan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:59

Hahaha ben je aangestoken door mijn kip Bernadet met d'r pauwenkinderkes??? :D

Ben benieuwd wat voor antwoorden hierop komen.
Ik heb zo'n flauw vermoeden dat je mazzel moet hebben met een haan.
De ene haan kraait nou eenmaal liever dan de andere.
Onze haan kraaide nauwelijks, heerlijk idd!

Ik weet dat ik af en toe in m'n eigen wereldje leef, maar dat geeft niet... ze kennen me daar :Y)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 00:02

Ik las de titel en dacht eigenlijk meteen: bestaan die dan?

Google geeft wel 4450 hits op "niet-kraaiende haan" dus je bent vast niet de enige die er naar op zoek is. Kan je alleen helaas niet verder helpen en wacht met spanning de andere antwoorden af.

edit: op kippenforum.nl (jaja, het bokt voor de kippenliefhebber) staan wel wat topics over stille hanen. Maar in dat geval maakt de eigenaar zich eerder zorgen dat de haan niet meer kraait. Dus dat is ook niet helemaal wat je zoekt.

Niets hield hem tegen, behalve hijzelf - PC
Where you invest your love, you invest your life - Marcus Mumford

Ik denk niet in hokjes en ik hou niet van afkortingen - Sigrid

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-09 00:27

Haha niet helemaal aangestoken door Bernadette hoor, we hebben al eerder kippen gehad namelijk. Ik werd er alleen spuugzat van dat we moesten gaan vangen zodra ik ze een keer los door de tuin liet scharrelen, terwijl ik dat juist gezellig vind.

En ja, ik weet dat sommige hanen maar weinig kraaien maar dan moet ik wel dat geluk hebben zo'n haan te kopen en die kans lijkt me erg klein. En zo'n haan wordt natuurlijk ook niet te koop aangeboden, daar is de eigenaar zelf natuurlijk veels te blij mee :=

Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:42

Houd je er ook rekening mee dat sommige hanen agressief worden en jouw vrijheid in jouw eigen tuin dus behoorlijk kunnen beperken?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:46

Wij hebben hier een chochin haan lopen, tussen de kippen en een andere haan. Toen ik jou verhaal las moest ik hier meteen aan denken. Deze is ontzettend tam, en àls hij al kraait is het en heel schor kraaitje. Daar komt nog bij, stop hem in een afgesloten nachthok, en je hoort hem helemaal niet. Deze loopt dus tussen kippen en een andere haan, en hij doet niets. Normaal 2 hanen bij elkaar gaat vrijwel niet goed, maar dit geeft vanaf dag 1 al geen probleem.
Vliegen doen ze ook niet, althans, ze kunnen het niet zo goed. Een beetje glijden terwijl ze rennen kunnen ze wel, maar meer niet :P
[edit: dat van de eieren en de broedsheid weet ik dus niet, gezien wij maar 1 haan hebben. Maar misschien is er iemand die je daar meer over kan vertellen ;) ]

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:47

niet een kip kan (ver ) vliegen

als je de kippen + haan
optijd ophokt voor de nacht en goed donker hok hebt
gaan ze niet sochtends bij ochtend gloren kraaien
maar pas na opening hok

(die kan je dan tusse 6 en 7 open zetten soctends als je toch gaat voeren)

verder vleugels knippen (niet vleugels zelf maar de veren)
aan de ene kant zielug aan de andere kant komen ze dan niet zo hoog meer

kijk het liefste slapen ze in een boom
(tenminste onze oude kippen wel)

sommige hanen (ongeacht ras ) kunnen agressief worden
wij hadden geen haan aan huis (wel op stal)
maar onze "huis kip" was ook behoorlijk waaks :D
die viel dus echt mensen aan als we der niet waren
en ze kwamen spontaan de tuin binnen lopen :o
soepie heette ze :D pracht kipje
helaas doet die het niet meer ;( (oude dag overleden .. niet in soep beland ;) )

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:50

Bij ons op stal hebben ze zijdehoentjes en die haan hoor ik ook nooit kraaien, ook niet als ik daar voor dag en dauw de paarden hooi ga geven. Ze zitten in een omheind stuk, wat hoogstens 120 cm is en we hebben ze nog nooit hoeven vangen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:56

Zijdehoentjes kunnen heel felle krengen zijn. Bovendien, wij hebben hier een hen zitten die zoveel broeds is dat ze zelden eieren legt, en ze gaat er ook nog bijna elke keer aan onderdoor.
Daarbovenop komt ook nog eens dat ze vaak gillend over het terrein vliegt, en dat is echt geen pretje, jeetjekreme, wat kan dat ding gillen :P

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:08

Hmz, daar hebben we bij ons op stal geen last van eigenlijk. Die komen altijd bij je kijken als je het hok in gaat. Wel zijn ze goed broeds maar niet te vaak

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:16

Ik zeg ook niet dat ze het altijd doen hoor, kan natuurlijk ook zijn dat die van ons een uitzondering is. Maar het is meer dat de TS ervaringen hoort van alle kanten denk ik :)

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:53

Over kippen gesproken, wij hebben er gister 1 lags de weg gevonden, super tam en vriendelijk. Ik heb er de balle verstand van NOT. Ze zit nu al een dag op schoot en snachts in de garage waar ze kan lopen. Heb een beker kippen voer gehaald maar ja wat moet ik er mee? Haha Ze is tsja grijs/bruin met wille streepjes en heel veel veren ook op dr poten.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:02

waar woon je ergens? er is vast wel iemand die haar wil komen halen ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-09 23:11

nickyu schreef:
niet een kip kan (ver ) vliegen

Dat is dus echt niet waar hoor, sommige rassen kunnen zelfs heel goed vliegen en komen vanaf de grond met gemak 5 of 6 meter hoog in een boom terecht.
Wij hadden kraaikopkrielen, dat schijnen geen bijzondere vliegers te zijn maar ook geen stuntels, iig zou volgens de fokker de schutting hoog genoeg moeten zijn. Dat bleek dus niet waar te zijn, kippen gekortwiekt aan één kant, hielp niets, nogmaals gekortwiekt maar nu de volledige vleugel aan één kant maar ook dat maakte geen enkel verschil, ze kwamen nog met kinderlijk gemak op de schutting terecht.

Ik weet dat je hanen lichtdicht kunt opsluiten om het kraaien te beperken maar ik weet ook dat dat (lang) niet altijd helpt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-09 23:18

vanessakusje schreef:
Over kippen gesproken, wij hebben er gister 1 lags de weg gevonden, super tam en vriendelijk. Ik heb er de balle verstand van NOT. Ze zit nu al een dag op schoot en snachts in de garage waar ze kan lopen. Heb een beker kippen voer gehaald maar ja wat moet ik er mee? Haha Ze is tsja grijs/bruin met wille streepjes en heel veel veren ook op dr poten.

Waar woon je? Kun je een foto maken?
Je maakt me wel erg nieuwsgierig met je beschrijving :) De kleur klinkt als blauw gezoomd of geloverd.
Misschien kun je eens in de buurt informeren of iemand weet waar hij vandaan komt? Mss boeren met kippen ofzo?
Als je er vanaf wil mag je d'r hier wel brengen (of ik kom haar halen mits je niet te ver woont), als het geen haan is en ze is tam ben ik al heel blij en helemaal de sokjes aan de voeten wordt ik blij van, dat zijn meestal de kippen die slecht vliegen. Bovendien is dat een stukje nostalgie, bij mijn ouders hadden ze namelijk ook altijd zulke kippen, sokkepootjes noemden we die :D

Pluttersplut; Zijdehoenders staan erom bekend erg tam en vriendelijk te zijn, intressant dat jij het tegendeel meemaakt :=
Maar ze leggen maar erg weinig eieren en wat je ook al zegt; ze zijn heel goed broeds, ze worden ook vaak gebruikt als 'adoptiemoeder' voor rassen die slecht broeden. Waar onder ook kraaikopkrielen, ik heb er ook over zitten denken om er een zijdehoender bij te nemen zodat we toch eens kuikentjes kunnen hebben. (en dan het haantje een weekje van de fokker lenen)
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 14-09-09 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:23

Zijdehoenderhanen kraaien echt wel hoor! Wij hebben zijdehoender kipje's die kletsen al wat af, maar de haan maakt het compleet met zn schorre gekraai ;) Wel zijn het inderdaad hele lieve vriendelijke kipje's, en ook de hanen zijn zeer lief :) Alleen maken ze dus wel lawaai..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:34

brahma krieltjes!
goed leggend, goede broeders.geen vliegers.maar een haan zal wel kraaien...ik kan me niet voorstellen dat er een ras is w.v. de haan niet kraait...
mss een in dividuele haan die wat minder kraait.
mijne kraait zich rot! :D

** Alive & kicking ! **

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:09

Zijdehoen kipjes zijn over het algemeen wel vriendelijk hoor, maar de haantjes kunnen echte krengen zijn. Ik ken tot nu toe (nou heb ik er ook maar 2 of 3 gekend) geen hanen die erg vriendelijk waren, van de zijdehoenders wel te verstaan.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie