Wat heeft mijn paard? Vermagerd en spierverlies?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Wat heeft mijn paard? Vermagerd en spierverlies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 22:25

Hallo allemaal,

Momenteel zitten wij met ons paard in een soort voer-crisis. Het gaat om een grote kwpn merrie van ruim 1.77m. Van zichzelf heeft ze heel veel go en werklust en daarom ben ik opzoek naar een brok of muesli waar ze niet al te heet van worden omdat ze al vlug zat is van zichzelf. Van de zomer stond ze er goed bij ze was redelijk op gewicht, maar zeker niet te dik. Momenteel valt de spiering weg en dat is vooral te zien bij de achterhand hals en schoft. Ik heb zelf geen idee waar het vandaan komt? Voor mijn gevoel voer ik eerder te veel als te weinig. Ik heb een vermoeden dat ze uit deze muesli te weinig voedingsstoffen opneemt.

Voerschema:
Het voerschema ziet er als volgt uit: 's Morgens 1 kg Equifirst condition mix, dat wordt aangevuld met Hartog lucerne.'s Middags 1 schep Hartog lucerne 's Avonds 1 kg Equifirst condition mix. Paard krijgt onbeperkt ruwvoer naar behoefte aangeboden. Wie heeft er tips voor mij?


SunnyHorse
Berichten: 1238
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:36

Lastig he?
Mijn reus van 1.78 (da zegt dat ie groter is trouwens) ziet er eindelijk iets ronder uit met het volgende dieet:
3 volle scheppen gastro havens
3 volle scheppen luzerne brok
3 volle scheppen bietenpulp (met water toevoegen uiteraard) met zemelen
Beetje Marstall force
Onbeperkt hooi

Dit alles verdeeld over 4 voerbeurten.

Vooral de bietenpulp in combi met de luzernebrok lijkt te werken.

Doordat ik de gastro meng met de bietenpulp, doet hij er lang over, en eet hij rustig zijn maaltje op.
Zet alles voor de hele dag in emmers klaar.
En geef hem dit in de wei of in de paddock waar hij maar is die dag.
Staat minstens 12 uur buiten.

Denk dat de bietenpulp, luzerne, gastro allemaal voedingsmiddelen zijn waar een paard niet extra heet van wordt. De Marstall is voor de vitamine en staat hier ook niet om bekend volgens mij.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 28-12-18 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 3 berichten samengevoegd

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:42

TS, hoe oud is je paard?
En ik neem aan dat er goed ontwormd wordt? Dus dat wormen niet de oorzaak kunnen zijn?

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:44

Onze merrie heeft dat vorig jaar ook gehad. Wij hebben een bloedonderzoek laten doen. Haar leverwaardes waren erg hoog.

Kwinta v. Nespresso M1
Zazoe v. Painted Black Z2+5/ Eli v. Houston M2/ Zoë B v. Solitair Z1/ Hyjana v. Apache L2

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Wat heeft mijn paard? Vermagerd en spierverlies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:47

Hier ook een grote die snel invalt en nerveus is. Ik voer nu seniores priores bij, dat werkt goed. Hier mijn topic: [VS] Paard lust geen Seniores Priores (hij eet het inmiddels met smaak met een handje 18+ erdoor).

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:47

Heb je voer even opgezocht op voervergelijk.nl. Eiwit is gemiddeld, energie is aan de lage kant. En zetmeel is gemiddeld. Daar zou je dus nog wel wat uit kunnen halen.

Het komt wel vaker voor dat grote paarden veel voer nodig hebben.

Je zou kunnen kijken naar voer met hogere energie en eiwitwaarde en lager in zetmeel (en suiker).

Is de luzerne die je geeft gehalseld of in brokvorm? Om te profiteren van de eiwitten moet je vrij veel van het gehakselde geven namelijk want het is erg licht natuurlijk.

Een bloedonderzoek kan nooit kwaad. Ook kun je even kijken of je paard wellicht last van zijn maag heeft?

Ik heb ook een grote die veel voer nodig heeft. Vooral veel eiwit. Hij kreeg uiteindelijk 1 kilo gastro en 1 kilo pavo 18plus. Daarnaast nog 100 gram sojaschroot.
Hij leek toen ik meer ging trainen wel weer iets terug te vallen dus dan zou er waarschijnlijk nog een kilo bij moeten. Door omstandigheden staat hij nu stil met alleen een vitaminebrok.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:49

Toen mijn pony deze symptomen had, kwamen we er na bloed trekken achter dat ze enorm verhoogde spierwaarden had. Nadat we chevivit vit e gingen geven is dit weer helemaal in orde gekomen, en werd ze weer bespierd en dik. Blijkbaar zit er voldoende vit e in gras maar niet in hooi en brok. Je zou dit eens kunnen testen.

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:50

Het is al gemeld.
Bietenpulp gaan voeren en eventueel mais-lijnzaad brok. Handje lucerne erdoor.
Wel af en toe ook zemelen geven.

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:08

maria1990 schreef:
Hallo allemaal,
Voerschema:
Het voerschema ziet er als volgt uit: 's Morgens 1 kg Equifirst condition mix, dat wordt aangevuld met Hartog lucerne.'s Middags 1 schep Hartog lucerne 's Avonds 1 kg Equifirst condition mix. Paard krijgt onbeperkt ruwvoer naar behoefte aangeboden. Wie heeft er tips voor mij?


Wat is het ruwvoer? Hooi of voordroog? Is het getest op voedingswaarde? Er spelen 2 dingen:
1: Als het voordroog is, dan kan het zijn dat je paard per dag onvoldoende opeet om alle voedingsstoffen die nodig zijn tot zich te nemen. Voordroog bevat veel vocht (rond de 65 a 70 % DS gehalte) en het paard moet dan veel kgs eten om aan minimaal 2% per kg drogestof te komen.
Hooi zit meestal rond de 85 % DS gehalte en daarvan is dus minder kg nodig om aan de benodigde kgs per dag te komen.
2: voedingswaarde. Als het ruwvoer laag in voedingswaarde is, dan zal het paard niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen om op gewicht te blijven. Een rijker ruwvoer (dus hoger in voedingswaarde) of ander type bijvoeren (luzerne) kan dan helpen.

Meestal is het probleem andersom; is het ruwvoer voor paarden veel te rijk en worden of blijven ze er veel te dik van.

Over de IJssel

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:24

Wat de kwaliteit van het ruwvoer? Zit er voldoende energie en eiwit in?

Voor spieren is eiwit een belangrijke bouwsteen maar het zit lang niet altijd voldoende in het ruwvoer.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Pally

Berichten: 2923
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:30

Omg wat een hoeveelheden voer! Ik mix Metazoa brok en de Ease en Exel van Pavo en daar krijgt hij 2x daags 2 Pavo maatbekertjes van (die bekertjes die je bij supplementen krijgt) s' ochtends en s'middags word er een kruiwagen kuil in de bak gegooid die hij met 1 ander paard moet delen. S' avonds in zijn stal krijgt hij ook nog een beetje kuil. Hij is zo dik, dat als ik er een touwtje om doe, hij net een rollade is :')

Spanning is wie je denkt te moeten zijn, ontspanning is wie je echt bent.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Wat heeft mijn paard? Vermagerd en spierverlies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:38

Ik zie in je schema luzerne staan, maar niet hoeveel. Je moet minimaal een kilo geven wil het echt iets doen bij achterstanden, dat is ongeveer een hele emmer vol.
Luzernebrok is ook een goede optie, daar zit je sneller mee aan het gewicht en vult eiwitten goed aan. Hier met een kilo per dag naast het gewone voer zag je hem al groeien op de spieren. Daarbij subli seniores priores een hele goede dikmaker, maar niet bepaald hoog in eiwit. En vitamine e zou ik ook idd wel aanraden, dat ondersteund de spieren erg goed, vooral als ze niet op t gras staan.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Wat heeft mijn paard? Vermagerd en spierverlies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 05:04

Ik zou eerst een x bloed trekken en kijken of die iets te kort komt! Dan weet je ook wat je moet gaan voeren! Omega 3-6-9 van Subli kan ook een mooie aanvulling zijn

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 08:22

Even bloed checken kan nooit kwaad inderdaad.

Ik heb ze hier tot nu toe altijd dikker gekregen met lucerne, bietenpulp en omega 369 mix.
Naast weinig gewoon voer, wel voldoende vitamine en veel hooi/voordroog.
Muscle Impuls is ook een fijn voor de spieropbouw met goede eiwitten,in combinatie met vit E.

marije1109

Berichten: 1134
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Wat heeft mijn paard? Vermagerd en spierverlies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 09:02

Gebit al laten behandelen. Bij mijn paard bleek (elektrisch behandelen) dat de oplossing. Haar achterste kiezen waren het probleem.

Life is good, Marie mijn topper!

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Wat heeft mijn paard? Vermagerd en spierverlies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 09:15

Herkenbaar,


Mijn reus van 1.76, een speelse ruin in de kudde ook nog eens.


Ik verdacht hem in eerste in statie van maagzweren. Heb hem laten scopen.

Zijn maag was prachtig zei de DA en dit was voor mij een geruststelling om omhoog te gaan met het voer.


Hij krijgt:
Ochtend eerst kuil.
Dan 1x voerschep equifirst merriebrok en 1x musli energy van hartog

Na het rijden krijgt hij 1 kg pavo slobber met phytonics muscle support en magnesium( magnesium is voor zijn nervositeit)

In het land (10 paarden) staan 3 grote slowfeeders die de hele dag vol zit

In De avond krijgt hij weer 1x merriebrok en 1x musli

En 1 kg grasmix ( ik heb zo'n maat emmer van hartog) liever voer ik luzerne als eiwit bron maar dat moet meneer niet.

En uiteraard heeft hij voor de nacht een grote hooinet gemixt met kuil en hooi (beleidstal)

Merrie brok was advies van mijn DA overigens! En hij knapt er zo erg van op!!!

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

lianne125

Berichten: 1427
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 12:47

Ik zou eens kijken naar de omega muesli van equifirst. Of je huidige voer aanvullen met booster mix. Ik geef dat ook aan mijn paard en die is aanzienlijk bijgetrokken in zijn bespiering. Hier worden ze ook niet heter van.

Tristan XI B+0 -----> L1+6-----> L2 +6-----> M1+11 ----> M2+12 ----> Z1 +10 -----> Z2+10 -----> ZZ-licht+6!


Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Wat heeft mijn paard? Vermagerd en spierverlies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 12:54

Hier hetzelfde probleem met mijn merrie van 1.76, maar de mijne is nog maar net 5 geworden dus ik kijk het aan.

Hier staat ze op:
- 3 scheppen basismengeling (van sportvoer wordt ze te heet)
- 2 scheppen grasmix
- onbeperkt hooi
- na het werk krijgt ze altijd een schep recup mash slobber

Dit doe ik nu al sinds de zomer en doet ze het erg goed mee :)

Why change the past, when you can own this day?

karelien

Berichten: 489
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Wat heeft mijn paard? Vermagerd en spierverlies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:08

Vorige winter had mijn paard dit ook. En t bleek ondanks t ontwormen een fikse wormbesmetting te zijn, die er alleen uit kwam met een bloedonderzoek.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 13:15

Bedankt voor alle reacties! :)

Ze krijgt onbeperkt voordroog van goede kwaliteit. De Lucerne-mix is gehakseld met groen geoogste snijhaver. Anderhalve maand geleden is ze naar de tandarts geweest en ze is toen elektrische gevijld omdat ze problemen had met haar achterste kiezen, die over elkaar heen waren gegroeid. Ze is voor het laatst 3 maanden geleden ontwormd geweest met Equest Pramox. Ze is 13 jaar oud. Kan ik zowel Magnesium citraat(in poedervorm) als Vitamine E & Selenium(in poedervorm) tegelijk voeren? Ik ga zeker met jullie tips aan de slag.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Wat heeft mijn paard? Vermagerd en spierverlies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 10:47

Equiprotecta algae vitalis. brengt de darmflora /darmen/organen op top niveau, zodat ze beter hun voedsel opnemen.en komen ze weer in de de gezonde conditie die ze horen te zijn. En ze hebben betere verbranding bij spieren/sporten wat hun minder energie kost.

BigOne
Berichten: 38187
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 10:55

maria1990 schreef:
Bedankt voor alle reacties! :)

Ze krijgt onbeperkt voordroog van goede kwaliteit. De Lucerne-mix is gehakseld met groen geoogste snijhaver. Anderhalve maand geleden is ze naar de tandarts geweest en ze is toen elektrische gevijld omdat ze problemen had met haar achterste kiezen, die over elkaar heen waren gegroeid. Ze is voor het laatst 3 maanden geleden ontwormd geweest met Equest Pramox. Ze is 13 jaar oud. Kan ik zowel Magnesium citraat(in poedervorm) als Vitamine E & Selenium(in poedervorm) tegelijk voeren? Ik ga zeker met jullie tips aan de slag.

Zes weken geleden de tandarts en nu aan het invallen?? Andere tandarts nogmaals laten kijken?? Want dat is wel heel toevallig.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-19 18:59

Haar gebit is tip top in orde :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Contemplate, vanhoorne en 52 bezoekers