Paard kopen, nog extra tips?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Jenara

Berichten: 1547
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Paard kopen, nog extra tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 22:53

Dag Allemaal,

Na heel lang wikken en wegen, loslaten, toch opnieuw wikken en wegen en kortom goed doordacht,
heb ik besloten om een eigen paard te kopen. Ik heb er ééntje op het oog, die ik ondertussen 2x
heb kunnen testrijden en die me qua karakter en gangen wel enorm bevalt.

Ik heb ongeveer 18j ervaring in de paarden, veel met jonge paarden ook, heb er verschillende
doorgereden voor andere mensen en lesgevers, dus wou er nu eindelijk eens ééntje die ik niet
moet afgeven als hij eenmaal goed loopt. Paardje hier in kwestie is dan ook een 4-jarige ruin,
netjes zadelmak en licht aangereden, warmbloed met papieren (KWPN geregistreerd).
(Dit even ter info om verder vragen of verduidelijking te vermijden)

Ik heb ondertussen al heel wat opzoekwerk en dergelijk gedaan om mezelf voor te bereiden
voor ik deze beslissing definitief neem en dit zijn o.a. de zaken die ik al weet/beslist heb:

- Financiële projectie gemaakt en dit is haalbaar, heb een stal ter beschikking, ken de kosten van hoefsmid/inentingen/ontwormingen per jaar, weet wat ik zelf kan, wat niet en heb reserve ingerekend.

- Paard is medisch en RX gekeurd, ik ga de dierenarts van de toekomstige stal laten medisch overkeuren
en RX laten nakijken (RX overkeuren ga ik niet doen, ik ken de verkoper persoonlijk)

- Ik vraag bij de huidige eigenaars na over de voeding, alsook de toekomstige stal, om een eventuele
overgang te bekijken.

- Indien ik effectief overga tot aankoop, ga ik hem de eerste dagen/week rustig laten wennen en enkel
grondwerk doen om vertrouwen op te bouwen en hem de kans te geven wat tot rust te komen.

- Hoofdstel en bit; heb me hierover ingelezen en gezien de leeftijd van het paard en hij aangenaam gevoelig is aan de hulpen, lijkt mij een gewoon engels hoofdstel met een D-bustrens (of evt kneveltrens) het meest aangewezen.

- Zadel, ik ga ongetwijfeld een zadelpasser laten komen na aankoop om te bekijken of mijn huidig zadel past en anders een ander te kopen, om toekomstige rugklachten te vermijden.

Ik ben nu eigenlijk vooral nog op zoek naar extra tips of materiaal dat belangrijk is om jezelf voor te bereiden op de aankoop van een paard, of zaken waar ik zeker nog aan moet denken na aankoop. Dus alle advies en tips zijn welkom!


Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:59

Je lijkt mij onwijs ingelezen en vol ervaring, dus ik heb nog maar 1 tip voor je: vergeet niet te genieten. Je lijkt nu enkel de serieuze kant te bekijken, maar let's be een beetje penny, komt er een roze dekje :Y)


oke nee, totaal niet leuk :') maar ik meen het wel. Volgens mij heb je alles wel zo'n beetje gehad. Veel succes en vooral plezier!

BYOUX&SYOUX
MILAN
DaniqueByoux op Instagram

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:16

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Paard kopen, nog extra tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:20

Rustig blijven ademhalen, je bent er klaar voor +:)+

Jenara

Berichten: 1547
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 23:26

Rex_Rolfo schreef:
Rustig blijven ademhalen, je bent er klaar voor +:)+


Vind het gewoon zo vreselijk spannend! Raar dat je levenslange droom waarmaken zo eng kan zijn :p

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:27

Je hebt alles goed op een rijtje. Verzekeren voor dood door ziekte/beenbreuk bvb ook nagezocht? Voor ziektekosten kun je beter elke maand geld sparen. Eerste verzekering kost je bij een paardenfonds ongeveer 100 euro per 2500 euro waarde. Veel succes en ondanks dat je de eigenaar kent wees alert met keuren . Ik kende de eigenaar van mijn allereerste paard ook , hij is veertig jaar met een boog om me heen gelopen. Boel flink bedonderd .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

tamary

Berichten: 29164
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard kopen, nog extra tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:51

Gebit laten nakijken en blijf zadel controleren, paard groeit in de hoogte tot zeker 6 jaar en vervolgens nog 2 jaar uitzwaren. "Eindvorm" (op dikker/dunner worden na) is dus pas richting 8 jaar. Voeg daar trainen aan toe en daar kan je heel snel problemen hebben met pasvorm, maakt investeren in een duur zadel voor een jong paard riskant.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Jenara

Berichten: 1547
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 01:02

tamary schreef:
Gebit laten nakijken en blijf zadel controleren, paard groeit in de hoogte tot zeker 6 jaar en vervolgens nog 2 jaar uitzwaren. "Eindvorm" (op dikker/dunner worden na) is dus pas richting 8 jaar. Voeg daar trainen aan toe en daar kan je heel snel problemen hebben met pasvorm, maakt investeren in een duur zadel voor een jong paard riskant.


Thanks voor de tips! Gebit is recent gecontroleerd, dus dat is al een plus.
Ik had idd gelezen van elk jaar zadel te laten controleren.
En duur zadel zal het in het begin zeker niet zijn ;)

Jenara

Berichten: 1547
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 18:05

bigone schreef:
Je hebt alles goed op een rijtje. Verzekeren voor dood door ziekte/beenbreuk bvb ook nagezocht? Voor ziektekosten kun je beter elke maand geld sparen. Eerste verzekering kost je bij een paardenfonds ongeveer 100 euro per 2500 euro waarde. Veel succes en ondanks dat je de eigenaar kent wees alert met keuren . Ik kende de eigenaar van mijn allereerste paard ook , hij is veertig jaar met een boog om me heen gelopen. Boel flink bedonderd .


Ik had eens bekeken wat verzekeren van een paard inhield, naar wat ik las werd dat vooral aangeraden voor duurdere sportpaarden. Paardje dat ik op het oog heb is geen toppaard ofzo, en ik ben ook geen ambitieuze
wedstrijdruiter, dus ik weet niet of het dan ook de moeite is? Want er kruipt natuurlijk een hoop geld in een verzekering en laat ons zeggen dat ik financieel een paard aankan, maar er moeten niet te veel terugkerende extra kosten meer bij komen buiten stalling, eten, hoefsmid en alle andere noodzakelijkheden ;)

Ik ga de eigen DA wel vragen de RX keuring ook even te checken!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, La_Lune, Muronia, Mutti, Sabrinatomic, sasja0705, Sharra1, Sjafrane, stella92, StonedRomy, Tyke, Vagabondo, Willempie_T, xSannee en 171 bezoekers