Merrie laten dekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:47

En dan? Maakt dat haar huidige toestand anders als je weet dat ze al een veulen heeft gehad?

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: Merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:49

Ik denk dat het geen zin heeft om nog iets tegen ts te zeggen ze is volgens mij al vastberaden een veulen te nemen met haar paard... anders had ze dit niet gevraagd..

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:51

Hmmm nee niet echt nee.

Overigens even gekeken...bij het KWPN geen nakomelingen geregistreerd.
Wat niet alles zegt uiteraard.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:51

Volgens mij wordt er hier niet gekat, maar ontstaan er wel wat frustraties. Dat is ook niet zo gek, want meerdere mensen doen hun best om jouw vragen te beantwoorden en je van informatie te voorzien waar je misschien niet om vraagt, maar die wel belangrijk is. Daar reageer je echter niet op (omdat het niet in je straatje past waarschijnlijk) en vervolgens stel je alleen nog maar meer vragen die er eigenlijk totaal niet toedoen. Een bedankje kan er niet af en excuses omdat je glashard zat te liegen ook al niet en dan doe je alsof wíj onfatsoenlijk reageren. :=

VenoSnorlax

Berichten: 4509
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:52

TS, ik liet mijn merrie dekken volledig gezond en een goedgekeurde hengst. Nu zijn zowel veulen als merrie dood alsjebliefd mijn merrie was gezond bedenk en overweeg de risico’s

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 21:33

Ik zie 10 verlepte uier foto’s voorbij komen. Daar kan je niet aan zien of ze een veulen heeft gehad. Aan mijn tepels kan je ook niet zien dat ik een kind heb gekregen.
Bij het stamboek kan je opvragen of ze al eens een veulen heeft gehad. Tenzij dat ook een hengst van de buurman was natuurlijk.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 21:43

Voordat je er überhaupt eraan denkt om met deze merrie te ’fokken’ (eerder vermeerderen in dit geval) zou ik me eerst van laten verzekeren dat je paard geen pijn heeft. Kreupel betekent in de meeste gevallen PIJN. Je verantwoordelijkheid als eigenaresse is om ervoor te zorgen dat je paard geen pijn meer lijdt. Blijven rijden is nooit de oplossing en het arme dier met extra gewicht belasten dmv een dracht ook niet. Laat het dier onderzoeken door een dierenarts en neem de juiste beslissing voor je paard. Dood is niet zielig, pijn lijden is dat wel.

Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Re: Merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 22:12

Ze heeft geen pijn! Ze is gewoon blij en gelukkig. En als ze pijn had dan moet haar vacht toch dof staan?!

N4N4
Berichten: 1107
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:13

Ik ga door de antwoorden van TS steeds meer denken aan een hele slechte grap ..

Tsjonge TS ... en jij beweerd zielsveel van je paard te houden ?

Je bent 16 jaar , neem aan dat je dan ook kan bedenken dat een paard wat kreupel is ( en je niet eens weet waardoor )niet geschikt is om een veulen uit te halen ..

Beter laat je haar eerst onderzoeken en zorg dat ze geheel hersteld .. dát is échte liefde !

Ik hoop dat je ogen opengaan en weet dat er eerst andere prioriteiten belangrijk zijn ..

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:20

Chanelle007 schreef:
Ze heeft geen pijn! Ze is gewoon blij en gelukkig. En als ze pijn had dan moet haar vacht toch dof staan?!


Waarom is ze dan kreupel? Heb je van een dierenarts bevestigd gekregen dat ze geen pijn heeft? Een glanzende vacht is absoluut geen garantie dat ze geen pijn heeft. Net zoals een doffe vacht geen garantie is dat een dier wèl pijn heeft.

denisesilver

Berichten: 2875
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:22

Chanelle007 schreef:
Ze heeft geen pijn! Ze is gewoon blij en gelukkig. En als ze pijn had dan moet haar vacht toch dof staan?!

Je paard loopt kreupel, dat betekent toch normaal gesproken dat het pijn heeft. Tenzij de kreupelheid door een andere rede komt, maar aangezien ze zo af en toe wel recht loopt weet je eigenlijk met zekerheid dat ze pijn heeft. Een doffe vacht is niet een alleenstaande indicator.

TS, ik weet dat het volgende niet leuk is om te horen, maar als jij niet in staat bent om goed voor de gezondheid van je paard te zorgen en jouw ouders je daarmee niet willen helpen, lijkt het me een beter idee jouw paard te verkopen aan iemand die wel de zorg kan dragen. Uit het oogpunt van jouw paard die jij toch ook de beste zorg zou moeten gunnen. Óf haal er een goede dierenarts bij om eens goed te onderzoeken waar de schoen wringt, dan kan je ook gelijk horen of het mankement erfelijk is of niet als je toch zo graag wil fokken. Verder ga ik echt met de rest van de bokkers hier mee, NIET fokken met een ongezonde merrie.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:26

Chanelle007 schreef:
Ze heeft geen pijn! Ze is gewoon blij en gelukkig. En als ze pijn had dan moet haar vacht toch dof staan?!


Kreupel is altijd pijn. Anders had ze wel goed gelopen. Als jij pijn hebt aan je enkel ga je ook kreupel lopen.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:27

Chanelle007 schreef:
Ze heeft geen pijn! Ze is gewoon blij en gelukkig. En als ze pijn had dan moet haar vacht toch dof staan?!

En jij hebt verstand van paarden?? Komkommertijd, vakantietijd of hoe je het ook wil noemen. Ts ook al heb je een hengst bij de buurman en zelf een merrie met slecht beenwerk , het kost je zeker geld. Zonder dekgeld ben je ook zo 100derden euro’ s verder en gaat er tijdens de bevalling wat niet goed dan tel er nog maar een flink bedrag bij op . Wil jij een veulen , ga sparen en koop er eentje.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:51

Een paard dat kreupel.loopt heeft pijn, dit zie je niet altijd aan de vacht. Een paard met pijn kan super in de vacht zitten. Laat haar eerst doorlichten bij een kliniek zodat je weet waar het vandaan komt en of ze echt geen pijn heeft zoals jij zegt. Als de da bevestigd dat ze geen pijn heeft en ze in een goede conditie is om een dracht te kunnen voltooien en een veulen op te voeden kun je nog eens gaan nadenken over een veulen. Maar nu in deze conditie zonder medische achtergrond van deze merrie nee ik zou je voor gek verklaren. Ik zou dit zelfs egoïstisch noemen. Omdat je aan je zelf denkt en niet aan het welzijn van de merrie.

Dieuwke_
Berichten: 4539
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 08:42

Suzanne F. schreef:
Ik zie 10 verlepte uier foto’s voorbij komen. Daar kan je niet aan zien of ze een veulen heeft gehad. Aan mijn tepels kan je ook niet zien dat ik een kind heb gekregen.

:')

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 09:18

Mijn hemel.... Dit lijkt wel een slapstick. Als ik de antwoorden en reacties van TS zo lees, is een veulen fokken sowieso onverstandig. Met welke merrie en hengst dan ook..

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 09:29

Ik denk dat het een heleboel dromerij van TS is. Als haar ouders het paard niet eens willen laten bekijken door een DA, gaat dat veulen er ook nooit komen.
Paard is er sowieso de dupe van - die mag kreupel blijven lopen...

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 10:38

Chanelle007 schreef:
Ze heeft geen pijn! Ze is gewoon blij en gelukkig. En als ze pijn had dan moet haar vacht toch dof staan?!



Ik kan je prachtige foto's van de afscheid-foto's van mijn eerste paard laten zien hoor....Daar zie je een prachtig glanzend en energiek paard. Een paar dagen laten hebben we haar van haar pijn verlost, pijn die ze al 10 maanden moest ondergaan door een afgescheurde pees en spat op hetzelfde been. Uiterlijk zag je daar helemaal niets van. Complete onzin dus dat je dit zou zien.

Ik denk dat we TS maar beter kunnen negeren en niet al te serieus nemen. Ze is pas 16 uiteindelijk. Ik hoop maar dat als ouders geen geld uit willen trekken voor fatsoenlijk onderzoek en behandeling van de merrie, ze ook geen geld uit gaan geven aan een dekking, dracht en alle mogelijke kosten die daaruit voort kunnen komen.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 10:42

Liezel1 schreef:
Mijn hemel.... Dit lijkt wel een slapstick. Als ik de antwoorden en reacties van TS zo lees, is een veulen fokken sowieso onverstandig. Met welke merrie en hengst dan ook..


Dat is ook mijn idee...dat het topic uberhaupt nog loopt. :+

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Re: Merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 10:52

ik ben er nogsteeds bij om te wachten op een bericht van ts met:

HAHAHA dit was een grap, groetjes bedankt :wave:

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:43

Chanelle007 schreef:
Natuurlijk zijn er genoeg leuke veulens/paarden te koop, maar mij lijkt het nou juist zo leuk om een veulen uit mijn eigen lieve, knappe, brave, werklustige merrie te fokken. Met de bedoeling om het veulen zelf te houden


Buiten dat ik zelf absoluut niet met een kreupele merrie zou fokken (extra belasting voor het paard, erfelijkheid) hou er ook rekening mee dat het veulen qua karakter absoluut niet bij je kan passen.
Zo heb ik een veulen uit mijn merrie (beest is nu 5) leuk ding opzich maar zou hem nooit gekocht hebben.

En zoals eerder ook gezegd er kan van alles fout gaan tijdens de bevalling hou daar ook rekening mee.

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:41

Denk dat ze zelfs nog jonger is dan 16...

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:45

Och,TS wil toch de waarheid niet horen,zinloos topic eigenlijk...

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:47

Ik zou je willen adviseren om niet met deze merrie te fokken om het feit dat ze kreupel is en dat is vaak een uiting van pijn. Ik snap heel goed dat een veulen fokken heel leuk is TS maar je moet wel voor ogen houden dat bij een gezonde fokmerrie de dracht al zwaar genoeg is. Fokken is gokken! Ik ken er genoeg die achteraf niet tevreden waren om het feit dat het veulen niet voldoende op de moeder leek qua bewegingen en karakter. Laat je merrie eerst goed onderzoeken om het een en ander uit te sluiten.

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:50

Ik snap gewoon niet dat mensen hier nog zo serieus op in gaan.
Het lijkt me wel duidelijk dat het toch een grap is, of TS is zo enorm onwetend dat de reacties in haar topics niet 'overkomen', zeg maar.
In beide gevallen hebben de topics weinig zin gehad.