Maatregelen nodig tegen inteelt Nederlandse Trekpaarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Maatregelen nodig tegen inteelt Nederlandse Trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 14:49

Universiteit Wageningen
Fokkerij

Afbeelding
Trekpaard. Foto door SSDesign: SilentShiver.nl
Een uitgebreid onderzoek dat het Centrum voor Genetische Bronnen Nederland (CGN) in 2018 uitvoerde aan de Nederlandse Trekpaardenpopulatie liet zien dat maatregelen nodig zijn om de inteelttoename in deze populatie terug te dringen.

De inteelttoename in de huidige populatie was 1,3% en ligt daarmee ruim boven de algemeen aanvaarde norm van maximaal 0,5% toename per generatie. Daarmee kunnen de negatieve gevolgen van inteelt zichtbaar worden in het ras. Daarnaast liet het onderzoek zien dat er steeds minder Trekpaarden worden geboren, dat er ook steeds minder Trekpaarden worden ingezet in de fokkerij en dat de Trekpaarden die worden ingezet in de fokkerij steeds meer uit dezelfde families komen. Het sturen op verwantschap, het meer gelijkmatig inzetten van dekhengsten en het geven van voorlichting zijn een aantal maatregelen waarmee inteelt in dit zeldzame Nederlandse paardenras kan verminderen.

Monitoren Nederlandse Trekpaardenpopulatie
Het Nederlandse Trekpaard is een zeldzaam Nederlands paardenras. Voor de instandhouding van zeldzame rassen is het van groot belang om de populatiegrootte en de toename in inteelt en verwantschap in de populatie te monitoren. Daarom is de Nederlandse Trekpaardenpopulatie geanalyseerd op basis van afstammingsgegevens. Daarbij zijn ook maatregelen geformuleerd die de inteelttoename in deze populatie zou kunnen terugdringen en zijn interessante Trekpaardhengsten geïdentificeerd voor aanvulling van de genenbank collectie.

Resultaten onderzoek - Populatietrends

In de periode van 1996-2009 werden nog gemiddeld 655 veulens per jaar geboren, terwijl het aantal veulens per geboortejaar in de periode van 2010-2016 gestaag daalde naar 320 in 2016. Er werden verhoudingsgewijs ook minder Trekpaarden ingezet voor de fokkerij. Twee generaties geleden werd nog circa 50% van de merrieveulens en 10% van de hengstveulens op latere leeftijd ingezet in de fokkerij. In de huidige generatie zijn deze percentages gereduceerd tot circa 20% voor de merrieveulens en 3% voor de hengstveulens.

Resultaten onderzoek - Verwantschap en inteelt
Een aanzienlijke stijging werd vastgesteld in de verwantschap tussen de paarden die worden ingezet voor de fokkerij. De gemiddelde verwantschap steeg met 0,5% in de periode van 1987-1997, met 0,7% in 1997-2007 en met ruim 1,3% in de periode 2007-2017. Met de berekende inteelttoename reeds boven de door FAO gestelde norm van 0,5% per generatie (de inteelttoename bedroeg 1,3% in de periode van 2007-2017), is de voorspelling dat de inteelttoename in de toekomst nog verder zal stijgen.

Maatregelen terugdringen inteelttoename
Uit het onderzoek werd duidelijk dat maatregelen nodig zijn om de inteelttoename in de Nederlandse Trekpaardenpopulatie terug te dringen. Een aantal maatregelen werd geformuleerd die kunnen bijdragen aan het terugdringen van de inteelttoename. Allereerst zou de verwantschap van de dekhengsten en hengsten uit de genenbank met de huidige populatie gepubliceerd moeten worden door het stamboek (KVTH) om de waarde van een hengst met oog op genetische diversiteit inzichtelijk te maken. Daarbij zou het gebruik van hengsten met een lage verwantschap gestimuleerd moeten worden en het gebruik van hengsten met een hoge verwantschap afgeraden. Ook zou de verwantschap meegenomen moeten worden bij de beslissing om een hengst te selecteren. Daarnaast zou de individuele merriehouder inteeltberekeningen moeten kunnen uitvoeren om bij de paringskeuze de verwantschap tussen de merrie(s) en voor ogen hebbende dekhengst(en) mee te kunnen nemen.

Daarnaast is het geven van meer voorlichting over inteelt en de mogelijke gevolgen ervan door het stamboek van belang. Verder zouden dekhengsten meer gelijkmatig moeten worden ingezet, zodat niet een beperkt aantal hengsten een grote invloed op de populatie heeft. Ook het uitbreiden van de genenbank collectie voor het Nederlands Trekpaard is verstandig, om de genetische diversiteit voor lange termijn veilig te stellen. Vervolgonderzoek is nodig om vast te stellen of meer uitwisseling van paarden met de Belgische Trekpaardenpopulatie zou kunnen bijdragen aan het terugdringen van inteelttoename. Ook het vergroten van de fokpopulatie door meer mensen te interesseren voor de fokkerij zou kunnen bijdragen aan het terugdringen van de inteelttoename, aangezien daarmee het aantal geboren veulens per jaar verhoogd kan worden.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 14:53

Ja net als wat ze bij de Friesen zouden moeten proberen, allicht eens wat meer bijboek paarden laten omkeuren naar hoofd boek paarden. Dat krijg je al veel meer diversieteit en een groter bestand waar mee te werken is.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 14:56

En wat zou het resultaat zijn als ze ditzelfde onderzoek zouden doen bij het KWPN?
Ik ben bang dat ik dat op voorhand al kan schetsen......

Ik ben wel benieuwd naar de opvolging van deze resultaten.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:13

Absolem schreef:
Ja net als wat ze bij de Friesen zouden moeten proberen, allicht eens wat meer bijboek paarden laten omkeuren naar hoofd boek paarden. Dat krijg je al veel meer diversiteit en een groter bestand waar mee te werken is.

En ook wat minder over de kleur vallen }> .

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: Maatregelen nodig tegen inteelt Nederlandse Trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:16

Ik denk dat zo'n onderzoek onder kwpn eenzelfde soort uitkomst oplevert..

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 17:36

Het kwpn heeft een aantal voordelen t.o.v. bijvoorbeeld het Nederlands Trekpaard.

Het is geen gesloten stamboek
Het is een veel groter stamboek (10.033 veulens in 2016. Dus 30x zoveel!)
Er zijn veel meer interessante families.

Ook van 2016 staat er een top5 dressuurhengsten (243-135 dekkingen) en een top5 springhengsten (234-139 dekkingen) online. 2 topdekkers bij het springen hebben alvast niet 1 overeenkomstige hengst in 3 generaties stambomen, de 2 topdekkers bij dressuur hebben 1 gemeenschappelijke voorouder (Negro is grootvader bij de één en overgrootvader bij de ander), de nummer 2 en 3 hebben ook 1 gemeenschappelijke voorouder (Gibraldi, bij beide grootvader), de nummers 1 en 3 hebben geen gemeenschappelijke voorouders.

Op zich, met ruim 300 geboren veulens zou inteelt te voorkomen moeten zijn. Met 100 dieren en daarmee 50 nakomelingen kan de inteelttoename al tot 0.5% worden gereduceerd, indien iedere hengst 1 merrie dekt (en met 50 dieren, dus 25 hengsten, is dit tot 1%, wat als absolute bovengrens voor een langdurig gezonde populatie aangehouden wordt).

Dat is met deze formule uit te rekenen:
Afbeelding

Indien er 30 hengsten actief zijn, zoveel mogelijk uit verschillende bloedlijnen (ze gaan in de basis van deze formule uit van geen verwantschap) en 300 merries (dus 10 merries per hengst), dan zit je aan een verwantschapsstijging van 0.46% ( 1/(8*300)+1/(8*30)=0.0046 ). Dat is dus het absolute minimum dat je aan hengsten nodig hebt en dan moeten ze ook nog gelijkmatig ingezet worden.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Maatregelen nodig tegen inteelt Nederlandse Trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 17:39

Ik denk dat het grootste probleem hier de “stugge leden van de oude stempel zijn... “

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Maatregelen nodig tegen inteelt Nederlandse Trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 17:51

idd de oude garde en andere problemen zijn er ook....maar ook eens een totaal vers bloed paard uit gelijkwaardige stamboeken inkruisen zou geen kwaad kunnen.
Maar ook de onbekende hengsten meerkansen geven ,niet allemaal met de zelfde hengsten willen fokken omdat het een kampioen is van dat jaar of afgelopen jaar!

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Maatregelen nodig tegen inteelt Nederlandse Trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 17:53

Ach als ze dit even vlot oplossen als het coupeerprobleem dan zal er zo rond 2100 wel zeker vooruitgang zijn *\o/*

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 17:55

troi schreef:
Ach als ze dit even vlot oplossen als het coupeerprobleem dan zal er zo rond 2100 wel zeker vooruitgang zijn *\o/*

Wat dan in 2200 misschien wordt nageleefd....

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 17:59

Tja, die teruglopende aantallen veulens zijn imo direct toe te wijzen aan 'de oude garde' en het coupeerverbod.
De oude garde gaat daardoor tóch minder fokken (het is best een hoop moeite om je paard stiekem te laten couperen) en een nieuwere garde haal je niet binnen met een keuringsbeleid waarbij gecoupeerde paarden nog steeds bovenaan staan.

Tel daarbij op dat het best een beperkte markt is (met gratis en voor niets CPL-ellende) en dan zie ik niet zo snel hoe hier kentering in aangebracht kan worden.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:52

Esther28 schreef:
Ik denk dat zo'n onderzoek onder kwpn eenzelfde soort uitkomst oplevert..

het KWPN en het FPS berekenen toch al jaren het inteelt percentage. Staat ook op het stamboekpapier.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Maatregelen nodig tegen inteelt Nederlandse Trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:11


ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:11

Dat klopt.
En ik heb ooit kort een tuigpaard merrie in mijn bezit gehad. Kreeg ik direct een brief op de mat over inteelt enz. +:)+
Niet dat ik plannen had maar ik vond het wel goed.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:28

Boras schreef:
Ik kwam dit tegen (en een interessant artikel in pdf na zoekopdracht kwpn inteelt percentage)


https://www.horses.nl/infos/moet-kwpn-d ... voorkomen/

De reacties zijn ook wel tekenend. Het is allemaal niet zo erg, zolang ik er maar mee bezig ben want ik ben superieur aan de rest. jaja.....

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:43

ikke schreef:
Boras schreef:
Ik kwam dit tegen (en een interessant artikel in pdf na zoekopdracht kwpn inteelt percentage)


https://www.horses.nl/infos/moet-kwpn-d ... voorkomen/

De reacties zijn ook wel tekenend. Het is allemaal niet zo erg, zolang ik er maar mee bezig ben want ik ben superieur aan de rest. jaja.....

Waar slaat dit op. Dat van Norel aan lijnenteelt doet betekent toch niet dat het hele KWPN paarden bestand nauw verwant is. En bewust lijnenteelt is ook echt wel wat anders dan het probleem nu bij de trekpaarden. Die aantallen zijn gewoon nog te klein, iets wat 30 jaar geleden ook het probleem bij de Friezen was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 21:05

Ik zie het somber in voor het ras ;( . Het zijn verschrikkelijk leuke dieren en heel geschikt voor de recreatie menner of ruiter. Maar er zitten zoveel genetische problemen bij deze paarden dat ik het onder de leiding van het huidige bestuur en fokkers niet zie gebeuren dat er over een x aantal jaar weer een gezond en bruikbaar paard staat.

Wilde met mijn merrie ook een veulentje fokken maar blijkt helaas pssm1 te hebben. Tja dan houdt het op.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:24

Ibbel schreef:
Tja, die teruglopende aantallen veulens zijn imo direct toe te wijzen aan 'de oude garde' en het coupeerverbod.
De oude garde gaat daardoor tóch minder fokken (het is best een hoop moeite om je paard stiekem te laten couperen) en een nieuwere garde haal je niet binnen met een keuringsbeleid waarbij gecoupeerde paarden nog steeds bovenaan staan.

Tel daarbij op dat het best een beperkte markt is (met gratis en voor niets CPL-ellende) en dan zie ik niet zo snel hoe hier kentering in aangebracht kan worden.


En ik dacht ik zeg niks anders heb ik het weer gedaan
maar dank je wel, dit is ook mijn gedachtegang.

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Maatregelen nodig tegen inteelt Nederlandse Trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:45

En wat doen jullie hier aan behalve naar een ander wijzen?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:47

Gloa schreef:
Ik zie het somber in voor het ras ;( . Het zijn verschrikkelijk leuke dieren en heel geschikt voor de recreatie menner of ruiter. Maar er zitten zoveel genetische problemen bij deze paarden dat ik het onder de leiding van het huidige bestuur en fokkers niet zie gebeuren dat er over een x aantal jaar weer een gezond en bruikbaar paard staat.

Wilde met mijn merrie ook een veulentje fokken maar blijkt helaas pssm1 te hebben. Tja dan houdt het op.

Precies.. ik denk zelfs dat het voor de dieren beter is dat het ras gewoon uitsterft of flink wordt gemixt met andere rassen die wel nog gezond zijn.
Het zijn prachtige en geweldig lieve dieren, maar qua gezondheid toch zo'n beetje de franse buldog onder de paarden.

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:54

LadyMadonna schreef:
troi schreef:
Ach als ze dit even vlot oplossen als het coupeerprobleem dan zal er zo rond 2100 wel zeker vooruitgang zijn *\o/*

Wat dan in 2200 misschien wordt nageleefd....


Veeg me op gewoon _/-\o_

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:07

stoffel schreef:
En wat doen jullie hier aan behalve naar een ander wijzen?

Geen Nederlands trekpaard kopen?
Hee cru maar als de vraag opdroogt, stopt het vanzelf een keer. En ja, dan is er weer een ras uitgestorven....

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:12

stoffel schreef:
En wat doen jullie hier aan behalve naar een ander wijzen?

Ik heb geen trekpaard, ben niet lid van de kvth (hell no!) en tien ik ooit het stamboek gemaild heb met een opmerking over het omzeilen van de regels mbt couperen kreeg ik een boze nail van de voorzitter dat ik de fok statuten naar moest nalezen....
Dus wat wil je dat ik doe? En wat doe jij?

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Re: Maatregelen nodig tegen inteelt Nederlandse Trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 05:15

Is het NL trekpaard niet nauw verwant aan het Belgisch trekpaard (en wordt er niet dubbel geregistreerd en gekruisd)? Hebben zij dezelfde problemen mbt inteelt?

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Maatregelen nodig tegen inteelt Nederlandse Trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 08:00

Toen wij zo’n 5,5 jaar geleden besloten op zoek te gaan naar een trekpaard hebben we een aantal Nederlandse trekpaarden bekeken. Maar er was er werkelijk niet een die 100% gezond was. Wij zijn dus uitgeweken naar een Frans trekpaardenras (de Breton). Weliswaar ook een gesloten stamboek maar en een stuk groter en een stuk strenger op gezondheid.